Halfbang kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Bang
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2010 07:32

Halfbang kitten

Bericht door Bang »

Hoi,

Sinds dinsdag heb ik een kitten, in het begin was ze erg angstig maar nu wel wat minder. Ze sliep ook eerst achter te bank of eronder, maar nu gewoon op een kussen onder een tafel. Ik heb wel even wat adviezen nodig.
Mijn kitten is duidelijk de laatste tijd wat minder angstig en in het begin at ze weinig, nu wel wat meer. Ze speelde in het begin ook niet maar nu wel. :edance:
Als ze ligt kan ik haar aaien of wanneer ze bij me in de buurt aan het spelen is, ook pak ik haar soms op wanneer ze ligt om te gaan slapen en ga ik dan zitten, ze slaapt dan ook wel gewoon op mijn schoot of als ik lig op mijn benen en gaat meestal nog een goede plekje op mijn schoot zoeken dan.
Ze is ook 1 keer uit eigen initiatief bij mij op schoot komen liggen toen ze aan het lopen was en ik op de grond zat.

Nu komt het probleem, wanneer ze aan het rondlopen is ze wel bang voor me, ook al loop ik niet naar haar toe rent ze weg. Of op sommige momenten als ze aan het spelen is, dan deinst ze terug als ik in de buurt kom. Maar wanneer ik haar met speelgoed lok komt ze wel naar mij toe en kan ik haar vaak tijdens het spelen aaien. Nu weet ik wel dat ze na een tijdje wel went en minder angstig word en op een gegeven moment zelf naar jou toe komt om te aaien of te spelen. Tot nu toe was dit echt op mijn initiatief.
Wat kan ik doen om haar toch wat minder bang voor mij te laten zijn en dat ze soms zelf naar mij toe komt? Moet ik haar vanaf nu gewoon met rust laten, ook al kan ik haar aaien? Vaak met haar blijven spelen? Of haar vaker oppakken om op mijn schoot te laten slapen? Zulke dingen. Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat ik wel bij haar kan komen als ze aan het lopen is of dat ze af en toe toch zelf naar mij toe komt?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: halfbang kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat ze op den duur wel aan je zal wennen ook als je loopt en staat. Ze is duidelijk bang voor jouw lengte want als je op je hurken zity komt ze wel.
Ik zou haar veel aandacht spelen, spelen en knuffelen.
Oppakken alleen als ze dat wel toestaat, niks afdwingen, geduld is ook hier een goede zaak.
Maar haar "met rust laten" zou ik zeker niet doen.
Misschien helpt het als je op sokken loopt ipv op schoenen....is zo maar een idee.

Succes met haar laten wennen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Bang
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2010 07:32

Re: halfbang kitten

Bericht door Bang »

Snelle antwoord bedankt! :grin:

In principe kan ik haar pakken, als ze ligt en ik haar wil oppakken gaat ze juist staan waardoor ik haar makkelijker kan oppakken. Maar goed ik zal doen wat je zegt. :D en nogmaals bedankt voor de snelle reactie.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: halfbang kitten

Bericht door Kattenbella »

Laat haar gewoon lekker haar gangetje gaan, ze moet gewoon even wennen. Ze komt al af en toe zelf naar je toe, dus dat is al een goe teken.
Je kan ook even op de grond gaan zitten, en kijken of ze naar je toekomt. Kijk haar niet te strak aan, katten vinden dat niet fijn en kunnen dat als bedreigend ervaren.
De meesten katten houden er niet van opgetild te worden trouwens.
Het komt vast allemaal wel goed.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: halfbang kitten

Bericht door castratenkoor »

Graag gedaan, dat komt vast helemaal goed met jou en je katje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Bang
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2010 07:32

Re: Halfbang kitten

Bericht door Bang »

Haha, ik zie nu 2 adviezen, met rust laten of spelen.

Ik was wel vergeten te zeggen dat ze soms ook wel wat terugdeinst ook al ben ik op mijn knieën. En haar aanraken tijdens het spelen, kan alleen als ik ervoor zorg dat ze bij me in de buurt is tijdens het spelen. En dat van op mijn schoot komen was maar 1 keer gisteren, ze was aan het spelen met een propje en ik bezig met wat anders en toen ze langs me liep kwam ze abrupt op mijn schoot liggen om te slapen.

Maar goed top jullie reacties en bedankt :grin: Maar wat zou ik dan moeten doen? Met rust laten, of dan juist met haar proberen te spelen en gewoon steeds dichterbij proberen te komen? Mijn excuses voor het opnieuw vragen, maar ik weet niet welke van de 2 adviezen ik moet kiezen. :icon_shifty:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Halfbang kitten

Bericht door Kattenbella »

Gewoon goed kijken naar je katje. Wat wil ze? Zo te lezen komt ze vanzelf wel. Lekker even laten is mijn advies, maar dat ben ik ;-)
Wel laten zien dat je er bent en ze komt echt wel.

Komt wel goed ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Halfbang kitten

Bericht door Anne1988 »

Ik heb twee kittens sinds vorige week dinsdag, en die van mij reageren ongeveer hetzelfde. Tenminste: één van de twee mag je wat vaker oppakken, de ander wil bijna helemaal niet.
Iedere keer als je ze aanraakt (tijdens het spelen of als ze stiekem toch aandacht komen vragen) krimpen ze ineen, het lijkt net of ze echt bang van ons zijn terwijl ze wel lekker gaan spinnen..

Af en toe krijg ik hierdoor toch het idee dat ik alles verkeerd doe ofzo, terwijl ik weet dat het daar niet aan ligt. Wat is nu het beste om te doen?
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Halfbang kitten

Bericht door Cari »

Ik zou ze niet oppakken, maar wel degelijk veel aanraken. Je kan ze met een veter of iets heel goed sturen en als je op de grond zit, kan je ze zo over je heen laten lopen. In het begin lopen bange kittens om je benen heen, maar al vrij snel gaan ze in hun spel op en vergeten dat dat eng is. Zo kan je ze eraan wennen om op je benen te spelen. Vervolgens kan je ze zo ook rustig en kort gaan aaien. Als je merkt dat het niet op prijs gesteld wordt, niet doorgaan. Hou het speels ;-) .
Dat ze in eerste instantie bij aanraking ineenkrimpen, gaat wel verdwijnen. Een hand is in verhouding natuurlijk ook heel groot, daar schrik je steeds weer even van ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Halfbang kitten

Bericht door sandy »

Doen wat je nu doet, dat is prima.
Wanneer jij haar voorbij blijft lopen zonder enige aandacht aan haar te besteden leert ze vanzelf dat ze niet bang hoeft te zijn. En voor de rest gewoon zo doorgaan ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie