Samenwonen, nu nog een kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Evita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2010 20:16

Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Evita »

He allemaal, sinds een tijdje wonen mijn vriend en ik voor het eerst samen. Van jongs af aan heb ik altijd al katten om me heen gehad en nu mis ik dus een poes ook verschrikkelijk!! Punt is dat mijn vriend nogal bang is voor onze mooie meubels.. (nieuw huis, nieuwe meubelen en een schuifpui met een mooi glasgordijn ervoor) Hij vreest dus dat er aan de bank gekrabt zal worden en dat het gordijn voor klimwand aangezien zal worden.. Door deze site heb ik al verschillende tips gelezen over de inboedel, ik moet gewoon zorgen dat er een krabpaal is en een plantenspuit bij de hand houden voor t geval het eens fout gaat.. :)
Ook is het zo dat we allebei werken zijn overdag en rond 17.30 komt de eerste 'savonds thuis. Kan een kat zo lang alleen zitten? En als we een kitten willen is het misschien beter om die in onze vakantie aan te schaffen zodat we even 2 weken vol tijd hebben voor het beestje? Of zou een asielkat dan beter voor ons zijn? En als we weg zijn kunnen we de poes dan eventueel in de hal laten met kattenbak en voer..?? Daar is het natuurlijk niet heel erg groot +/- 3mx2m.

Graag zou ik wat meningen van jullie horen!
Vriendelijke groetjes,
Evita
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Samenwonen, nu nog een kat..??

Bericht door Adriana »

eerlijk gezegd denk ik dat dit geen ideale situatie is voor een kat, overdag opgesloten in een kleine hal (met zijn voer èn zijn kattenbak) tot 17.30 uur en dan?
en dan ook nog met de plantenspuit paraat opletten dat de kat niet in de gordijnen gaat hangen? op het aanrecht springt? in de bank klimt?
s nachts slapen jullie en s morgens verdwijnen jullie en dan mag de kat weer in de hal?
hal missch zonder ramen dus niks te beleven....
zelfs voor een oudere asielkat is dit niet prettig, tenzij hij/zij 20 van de 24 uur slaapt..... :sleeping:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Samenwonen, nu nog een kat..??

Bericht door Sannie_xx »

Tsjah er zal inderdaad wel eens wat kapot gaan. Ik heb mijn katten aardig goed geleerd niet aan de bank te krabben of in de gordijnen te hangen. Maar mijn eetkamerstoelen en leren stoel moeten er toch nog wel eens aan geloven als ik er niet ben. Het blijven katten.
Een vaas met bloemen kan ik niet laten staan want die is omgegooid als ik thuiskom.

Maar ja.... dan ga je ze toch niet in de hal opsluiten? Dat is echt te klein hoor, als ik zie hoeveel ruimte mijn katjes innemen met hun geren en gestoei en gespring.....

En tsja, ik heb zelf 100X liever mijn katjes dan spiksplinternieuw krasvrije meubelen. Ongezellige bende is het dan. Hier wordt tenminste wat geleefd!

Als je kat zo lang alleen moet zitten zou ik er sowieso niet aan beginnen als je er maar eentje kan nemen. Voor zulke dagen van huis zou ik er echt twee nemen, wat moet zo'n beestje anders de hele dag alleen thuis? Met zijn tweetjes (bijv een stel uit het asiel, waarschijnlijk zijn die dan ook wat minder slooplustig. Of anders kittens rond dezelfde leeftijd tegelijkertijd nemen; die sparen hopelijk je meubels een beetje en botvieren hun energie op elkaar. Dat heb ik wel gemerkt. Toch; niet alles blijft gespaard. Het zijn katten, die doen dat nou eenmaal wel eens :))
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Samenwonen, nu nog een kat..??

Bericht door Dafpoetser »

Ach een kratsel hier, een kratsel daar...

Ik woon in een huis, niet in een showroom, dat heb ik in een ander topic ook al eens gemeld.

Tommie hangt ook graag in mijn mooie grenen schouw :eshhh:
Vind ik ook minder, maar zou de kat er nooit om willen missen!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Rob aan. Als je een kat neemt richt je je huis in op de kat, niet de kat op het huis. Je kunt b.v. best gordijnen hebben, maar kijk dan niet gek op als hij/zij daar in gaat hangen. Als je huis een showroom is kun je beter een pluchen dier nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Marina3 »

Tja hoe je ook je best doet, de meubels worden er niet beter op. Even een nageltje hier en daar en hup weer een lusje. Wij maken erniet zo'n punt van, we vinden de katten leuker dan perfecte meubels. Bovendien hebben onze kinderen toen ze jonger waren er ook wel voor gezorgd dat stoelen en banken een wat afgeleefder uiterlijk kregen (limonade en vruchtendrankjes erover en zo).

Ook even heerlijk aan de vloerbedekking op de trap krabben is een grote hobby van ons trio. Ik krijg de indruk dat het jou niet zo veel uitmaakt maar je vriend er een punt van maakt. In dat geval raad ik je sterk aan geen katten aan te schaffen. Steeds ruzie om iets wat de kat doet is geen goed begin van samenwonen. Stel dat je vriend een hekel aan de kat krijgt en jij zielsveel van het bontje gaat houden? Dan kan het alleen in tranen eindigen.

Hoe goed je ook wil opvoeden er zal altijd wel iets sneuvelen. O trouwens, ik vind het ook niet kunnen om de kat een hele dag in een halletje op te sluiten.
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Rowena »

We woonde ook net samen toen we Yoshi kregen, allemaal nieuwe mooie meubels gekocht. Waaronder een leatherlook bank.. Je wil niet weten hoe die er nu uit ziet! Maar dat interesseert me eerlijk gezegd geen zak..

Ik begrijp natuurlijk wel dat niet iedereen er zo over denkt. In jullie geval lijkt het me beter om een wat 'oudere' kat uit het asiel te nemen. Of 2 kittens? Wij hebben 2 maanden later een tweede kitten erbij genomen, en ze spelen nu veel meer met elkaar dan met de meubels.
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Evita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2010 20:16

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Evita »

Jaja het waren maar vragen he.. ;-) Ben gewoon de opties aan het bekijken wat we kunnen doen want wil toch wel heel graag een kat. Mijn vriend heeft geen ervaring met katten, die heeft er nooit eentje gehad alleen die bij mij thuis zag ie vaak.. Maar die is natuurlijk bij mn ouders gebleven!
En een keer krabben aan de bank vind ik ook echt geen ramp, maar is niet de bedoeling dat de bank vaker gebruikt gaat worden dan de krabpaal! :-P
Toch bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Dafpoetser »

En een keer krabben aan de bank vind ik ook echt geen ramp, maar is niet de bedoeling dat de bank vaker gebruikt gaat worden dan de krabpaal!
Geloof me, in no-time kan een kat je bank voorzien van een geheel nieuw uiterlijk! :lol:
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Evita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2010 20:16

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Evita »

Haha jaa dat geloof ik best! De katten die wij gehad hebben hebben eigenlijk nog nooit aan de bank gebrabt... daarbij waren de stoelen altijd favoriet :-P
We gaan zien!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Adriana »

psssst, :enaughty:
sommige samenwoon-realaties kunnen niet goed tegen kattengesloop, hou t in je achterhoofd pse :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door ayla »

wij hebben meteen na het samenwonen onze 2 schatten in huis genomen, en tja, niet alle meubels zijn meer in die staat waarin we ze hebben meegenomen, maar wat maakt het uit als je die lieve snoetjes ziet! En in de gordijnen hebben ze hier nog nooit gezeten! Niet enkel in gang zetten hoor, vind ik zielig!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Evita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2010 20:16

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Evita »

Nee de gang is gewoon ook veel te klein, we hebben ruimte genoeg! Ik ga er nog maar even mee wachten want mijn vriend is nog niet overtuigd en ik wil geen poesjes nemen als we er niet allebei achterstaan! Hij moet alleen zo vaak overwerken en dan vind ik dat gezelschap van een poesje ook zo fijn, ik mis het gewoon, als ik nog wat geduld heb komt het misschien vanzelf :)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door sandy »

Ach het zijn niet per definitie slopers, dat heb ik al is gezegd.
Wij hebben er 4 rondlopen en de gordijnen en bankstel zijn nog heel, alleen redelijk....harig :lol:
Het enige wat er altijd aan moet geloven is het kleed onder de salontafel, toch veel leuker als de 4 krabpalen die er staan :eeh:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door Flo_o »

Hey Evita,

Ik zit zo'n beetje precies in dezelfde situatie :-P Ik en mijn vriend wonen sinds 1 maart samen en nu wil ik heeeel graag een kat. Maar hij staat niet zo te springen :-( Ook vanwege de meubels. Hij is nog niet helemaal overtuigd maar heeft inmiddels wel ingestemd om te gaan kijken bij de zwerfkattenopvang :grin: We zijn nu op zoek naar een wat oudere (3+) kat die binnen kan blijven en graag alleen is/kan zijn. Wij werken nl. ook allebei fulltime. De komende tijd ben ik nog wel thuis en ga ik een poging doen om hem/haar op te voeden om niet teveel meubels te slopen. Maar ja, dat weet je nooit of dat lukt, elke kat is weer anders maar dat zul je zelf ook wel weten ;-)

Dus misschien is een oudere kat voor jullie ook een optie? Ik wilde in eerste instantie een kitten maar nu ik serieus aan het rondkijken ben op internet spreken oudere katten me juist meer aan omdat ze gewoon een stuk rustiger zijn (meestal dan) en zich overdag vaak ook goed kunnen vermaken met naar buiten kijken, slapen, etc.

Of inderdaad 2 katten, dat werd mij ook aangeraden maar dat is toch niks voor ons. Wij hebben nog nooit katten gehad nl. en willen eerst even kijken hoe het met de eerste gaat. Maar misschien is het voor jullie wel een optie?

Ik was ook bang voor ruzie met mijn vriend ivm gesloopte meubels.. maar ik weet bijna zeker dat hij net zoveel van de kat gaat houden als ik ;-) Ja je zal misschien wel eens een meningsverschil kunnen hebben over wat wel en niet kan, maar ik denk niet dat je relatie er aan onderdoor zal gaan alleen door een kat ;-) (naja, kan wel maar dat ligt dan denk ik meer aan je relatie dan aan de kat :lol: )

Maar in ieder geval goed dat je er van tevoren over nadenkt en bespreekt met je vriend!

xxx Flo
Plaats reactie