Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
kleine Toet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2010 19:30

Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door kleine Toet »

Onze poes Toet is 9 maanden en ze is altijd keurig zindelijk geweest. Maar sinds een maand ongeveer begint ze een beetje vreemd te doen wat betreft poepen. Eerst ontdekten we dat ze in een papieren zak van de Wehkamp had gepoept (daar speelde ze altijd mee), toen ontdekten we dat ze in haar mandje had gepoept (netjes onder het dekentje gegraven). Maar ook wel keren op de bak. Toen een poosje oké, maar nu is het elke week wel een keer of twee raak, op de deurmat (dat is naast haar bak) of op het placematje vóór haar bak. Zelfs een keer op de badmat. En ook tussen het 'mis-poepen' door netjes op de bak! Dan belonen we haar, maar dat helpt niks. En we dachten dat het aan een vieze bak lag, maar nu had ze een schone bak en weer er naast! Plassen doet ze gelukkig wel netjes in de bak.

Had al even rondgeneust op het forum en zag al een tip om de deksel er af te halen, dat proberen we nu. We gebruiken houtskorrels, die hadden ze ook waar ze als kitten is opgegroeid, dus ze weet niet beter. Oja, en ze is een binnenkat, dus de tuin in is geen optie.

Ik dacht eerst dat het er misschien mee te maken had dat ze misschien krols was (hoewel ik aan haar gedrag niks merkte), maar nu is ze gesteriliseerd en daarna ook al weer twee keer mis.

Wie weet raad! Want ze is verder zo'n lieverd, en dit ken ik helemaal niet van andere katten die ik heb gehad.
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak....

Bericht door Lidaju »

Oh, dat is erg vervelend!

Zijn het echt hele drollen (klinkt wel een beetje raar) of een stukje, want bij onze kat vinden we wel eens een stuk van de poep ergens, ook op de mat soms of in de schuur, maar ook gewoon in de kattenbak, dan is het waarschijnlijk in zijn vacht blijven hangen.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
kleine Toet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2010 19:30

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door kleine Toet »

ja, het zijn echt allemaal mooie hele keutels :???: en best veel, en gelukkig niet dus, haha..

ik bedoel, gelukkig niet dun... :???:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door sandy »

Is er iets veranderd een maand geleden?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Camoth »

Even een copy paste van wat ik in een ander topic hierover ook al heb gepost:
Je moet altijd eerst medische oorzaken uitsluiten, dus ik zou eerst even naar de dierenarts gaan.

Als het niet medisch is kan je het beste het volgende doen:
- 2 kattenbakken neerzetten op plaatsen die niet in de loopweg staan, niet naast een wasmachine etc, niet naast voer/waterbak, niet ergens waar de kat eerst een soort hindernisbaan moet doorgaan om er te komen (kleine strijkkamertje oid). En natuurlijk de bakken niet pal naast elkaar zetten. De reden voor twee bakken is dat sommige katten liever niet poepen en plassen op dezelfde plek.
- Gebruik fijn klontvormende kattenbakvulling. Geen catsan oid. Sommige katten vinden dit gewoon niet prettig aan de poten namelijk. Het moet zoveel mogelijk op zand lijken.
- Vervang 1x per week de hele vulling en schep minimaal 1x per dag beide bakken uit. Sommige katten willen niet op een vieze bak gaan.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou ook even een bezoekje aan de da brengen, want katten plassen en poepen niet mvoor niets buiten de bak, dus eerst medich iets uitsluiten
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door castratenkoor »

Sluit me aan bij advies dierenarts en twee open kattenbakken. Liefst ver van elkaar op plaatsen waar
ze nu wel een een hoopje doet. De oude kattenbak op zijn vaste plek laten.
Ik heb hier - uit nood - zelfs een hoge kattenbak pal voor de achterdeur staan.
Doordat er een loslopende kat aan de buitenkant plaste, beantwoordde mijn castratenkoor dat geurafzetten aan de binnenkant.

Succes ik hoop dat een tweede open bak gaat helpen!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Adriana »

t zou kunnen zijn dat ze besloten heeft dat als ze op een bak heeft geplast ze daar voorlopig niet poept, want geurtjes of zo
dus dan zou een tweede bak daar uit de buurt daarom, zoals de eerdere adviezen, een goeie optie zijn.
meld je even terug hoe het verder gaat?
en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door ayla »

of wellicht is de bak vies, en wil ze daarom niet meer op die bak. Bij ons is het teken dat de bak te vies is voor de heren als Garfield tegen het blauwe emmertje gaat krabben. Hij heeft er 1 keer in geplast ( een ander soorgelijk blauw emmertje ;)) en sindsdien weten wij dan hoe laat het is!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
nina en katleen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2010 20:12
Locatie: arnhem

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door nina en katleen »

wij hebben nu sinds een week een kitten in huis van 9 weken, zij is wel zindelijk maar poept ook iedere dag wel een keer in de woonkamer. De kattenbak staat ook in de woonkamer maar het is net of ze dan te druk is met spelen dat ze vergeet om naar de bak te lopen.
het is wel vervelend omdat ze nu dus van ons niet in de rest van het huis mag komen omdat ze ook achter de vaatwasser en de wasmachiene gaat zitten poepen( 30 graden buiten en ik moet de deur dicht houden). ze is nog te jong om naar buiten te gaan en bij ons in de tuin kan ze ook zo weg lopen onder de schutting door.
we zijn sinds vandaag wel begonnen met belonen als ze iets op de bak heeft gedaan maar ik ben niet altijd thuis om dat te doen. ik hoop dat het snel over gaat en anders gaat ze na haar inentingen echt wel naar buiten. we hebben nog een kat en die doet alles buiten, heerlijk.
zo dit wilde ik even kwijt groetjes sandra
wij zijn 2 poezen uit arnhem, ik (Nina) van bijna 3 jaar en ik(Katleen) van bijna 10 weken.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Roos en Minousch »

Extra bakje neerzetten wil ook nog wel eens helpen, je zegt het zelf soms vergeten ze het gewoon, en dan zijn ze te laat, dus vandaar zet wat extra bakjes neer.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door angeliqueje »

Beste mensen,

Ik wil ook even reageren.
Mijn kat heeft namelijk een soortgelijk probleem.

We hebben haar gevonden op markplaats toen ze ongeveer een jaar oud was. Naar ons weten heeft ze het in het begin steeds op de bak gedaan. (Het is trouwens een ragdoll en dus ook een binnenkat) Ik weet niet was voor een bak ze had bij haar oude baasje maar bij ons had ze in het begin een volledig open bak met korrels die wat bij elkaar klonteren als ze een plasje heeft gedaan zodat ik het er makkelijk uit kan scheppen. Dat deed ik dus ook regelmatig eens 1 of 2 keer in de week volledige nieuwe vulling.
Vervolgens heb ik eennieuwe bak voor haar gekocht eentje met deksel en deurtje. Toen ging het mis. Is ook begrijpelijk. Maar ze piste en poepte overal in huis. In de hoekjes, achter de bank, op de deurmat, op onze kleren en haar favoriete plekje het kleedje van de hond.
Jullie begrijpen hoe gefrustreerd ik was en vermoedde dus ook dat dit de reden was dat de vorige eigenaar haar heeft weg gedaan. Mijn eerste reactie was overal citroensap en peper strooien. Dit werkte absoluut niet, ze vond gewoon weer een ander plekje.

Ik heb een stukje gelezen over heropvoeding van de kat, in een aparte ruimte (onze gang) om haar opnieuw kattebak zinderlijk te maken.
Dus ik had twee kattenbakken neergezet zonder deksel, al haar speeltjes, krabspullen, voer en water. De eerste paar weken is ze de gang niet uitgeweest, maar ze heeft haar krabspullen, het matje en haar mandje ondergezeken, die heb ik dus weggegooit.

Vervolgens naar de dierenarts om uit te sluiten dat ze blaasontsteking heeft, die had ze dus blijkbaar. Daar heeft ze een kuurtje voor gehad.

Het gaat nu redelijk goed, ze plast op de bak. En ze poept er 1 keer op. Daarna doet ze haar behoefte demonstratief vlak naast haar bak. De tweede bak gebruikt ze niet. Ze gebruikt ze wel beide maar altijd 1 tegelijk. Ik word er gek van!
Op deze manier laat ik haar niet meer alleen in huis. Ik heb haar ook geprobeerd te belonen, door als ik hoor dat ze het op de bak doet, krijgt ze een snoepje of eten, of laat ik haar weer binnen, als ze nog niet binnen was.
Ik zit er niet echt op te wachten dat ik elke keer als ze gepoept heeft die drol uit haar bak te halen want dan kan ik haar net zo goed op de grond en in de hoekjes laten poepen dat is net zoveel werk.

Ik ben ten einde raad, ik zit er aan te denken om haar weg te doen, maar het is een hartstikke lief en ontdeugend beesje en ik wil ook niet iemand anders opschepen met mijn probleem.

Wie kan mij helpen.

Groetjes Angelique
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door ]-marjolein-[ »

Waar heb je die 2e bak staan? Op een plaats die haar misschien niet bevalt?
Ik zou zeker proberen wel de bak uit te scheppen als er wat in is gedaan; ik heb hier 2 katten, 3 bakken en die worden flink volgepiest en gepoept. Als ik weg ben van 8 tot 5 worden de bakken 's morgens vroeg en als ik thuis kom schoongemaakt, en soms s avonds laat als ze nog wat hebben gedaan. Als ik een halve dag moet werken of vrij ben doe ik het als het nodig is wel 3 x per dag. Ook toen ik maar 1 kat had deed ik het al zo vaak.
Het heeft zeker wel zin om de drol er uit te halen als er wat in ligt..er zijn namelijk katten die absoluut niet op een vieze bak willen zitten, al ligt er maar 1 plasje of 1 andere drol in. Als je het niet doet en ze gaat rustig door met op andere plaatsen poepen kan dit voor haar gewoonte worden en is het helemaal nooit meer af te leren.
Misschien kun je ook eens proberen er wat kattekruid in te strooien? Bij sommige katten werkt dat.
En misschien ook even nog wat urine inleveren ter controle, weet niet hoe lang die blaasontsteking is geleden? Het is altijd beter om eerst medisch alles uit te sluiten en een keer te veel laten controleren dan te weinig.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door Roos en Minousch »

Les 1 haal nooit een kat van marktplaats af, is vragen om problemen..maar ga naar een gorde fokker toe, of speciale websites voor herplaatsing.
Het arme beest heeft weken zo niet maanden rond gelopen met een blaasontsteking, en dat heeft haar zo vreselijk veel pijn gedaan dat ze kattenbak associert met pijn, dus ze zit er het liefste niet op, dat moet je doorbreken.
Ik snap alleen niet waarom je niet eerst naar de da benyt geweest, en daarna het gedrag heb geprobeerd aan te passen dooer haar te straffen om haar op te sluiten, arm beest... Ik heb het hier met Minousch gehad, en die deed het na haar blaasproblemen en darm problemen ook op een andere plaats, na maanden schoonmaken en matjes vervangen aliminium folie enzo voorts, heb ik uiteindelijk een klepje van de kattenbak gepakt, en die op de plaats neergelegd, ik was radeloos, ik had ook al een andere bak daar neergezet. En na een paar maanden van elke dag daar een plasje op doen(echt gewoon erop he)ging steeds minder plassen op die plek, en het voordeel was dat je zo een klepje zo leeggieterd in de wc.

En elke dag de plassen en de drollen uit de bak scheppen, dat wil ook echt wel helpen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
sparxx

Re: Soms poept ze wel, soms poept ze niet op de bak

Bericht door sparxx »

aan angeliqueje:

inderdaad eerst weer naar de dierenarts, geen medisch probleem? Dan kun je verder kijken.

Als ze het eerder wel op een open kattenbak deed waarom plaats je die niet weer?
Is er nog iets anders veranderd in huis (of in je omgeving/leven) toen ze is begonnen met het naast de bak te doen?

Ik weet niet of mensen die deze berichten lezen dit doen: maar zet nooit je kat op de kattenbak nadat je haar hebt gestraft vanwege "wild" plassen en poepen. Dan associeren ze de kattenbak met straf en pijn en ben je nog verder van huis.


Kat van marktplaats kan overigens best; uiteraard zijn raskatten beter bij een fokker vandaan te halen (ivm ziektes enz) maar zie verder geen reden om een kat niet van marktplaats te halen, Anders belanden ze in het asiel of op het prikbord in de supermarkt. Of nog erger; achtergelaten of gedumpt.
Iedere kat verdient een goed leven. Gedragsproblemen zijn in heel veel gevallen (tenzij medische oorzaak) te wijten aan de eigenaren.

groetjes !
Plaats reactie