Kat laten wennen aan nieuw huis

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
HuNa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2010 15:20

Kat laten wennen aan nieuw huis

Bericht door HuNa »

Wij wonen in Oostenrijk en hebben een kater van 16 jaar oud, een echte buitenkat. We wonen nu op een kleine boerderij met een zeer grote tuin, in een stille, zeer groene bosrijke omgeving. De kat heeft hier zijn hele leven gewoond, waarvan de laatste 2 jaar bij ons. De vorige eigenaar (van huis en kat) kon hem niet meenemen naar zijn nieuwe huis en wij hebben hem overgenomen toen wij hier gingen wonen. We kennen niet zijn volledige geschiedenis. Hij is erg schuw en bang voor vreemden en voor honden en andere katten.
Nu wil het geval dat wij naar Spanje gaan verhuizen. Onze zorg is: hoe laten we hem aan zijn nieuwe omgeving wennen. Die zal kleiner, drukker en minder bosrijk zijn.

We hebben al gelezen over een bandje om de nek met z’n gegevens voor als hij wegloopt, chippen, pootjes insmeren, etc. Dat is echter geen optie, onze Pollewop staat dat gewoon niet toe. Dan bijt en krabt hij je helemaal open. We weten wel dat hij een week of 4 binnen moet blijven, wat op zich voor zo’n buitenkat al een ramp is. Zo heeft hij nog nooit op een bak gezeten, immers de hele wereld is voor hem één grote kattebak. We denken onder geen beding aan achterlaten bij de nieuwe eigenaren of naar een asiel, daarvoor zijn we teveel aan het beestje gehecht geraakt. Kortom: hoe laten we hem veilig aan zijn nieuwe omgeving wennen? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat laten wennen aan nieuw huis

Bericht door castratenkoor »

Dat wordt lastig. Maar ik denk toch de enige optie nu alvast proberen hem te wennen aan een kattenbak en na de verhuizing 4 weken binnen houden. Anders gaat hij gegarandeerd zwerven. Een half wilde kat een halsbandje omdoen is denk ik geen optie. Ik heb er hier ook een aantal waarbij ik dat echt niet zou hoeven proberen.
Succes ik hoop dat hij in Spanje nog een mooie oude dag beleeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat laten wennen aan nieuw huis

Bericht door Adriana »

jullie zijn heel erg aan het oude beestje gehecht

en de andere (katten)kant:

ik heb de indruk dat het oude beestje heel erg aan zijn eigen omgeving gehecht zal zijn....

enig idee wat je hem aan gaat doen met die verhuizing?
andere luchtjes, ander klimaat, ander voer, ander leven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
HuNa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2010 15:20

Re: Kat laten wennen aan nieuw huis

Bericht door HuNa »

@Adriana
Natuurlijk beseffen we wat we het oude beestje gaan aandoen. Maar het huis is verkocht en de verhuizing gaat dus sowieso door. Het probleem is echter dat de nieuwe eigenaren van ons huis 2 katten en een hond hebben en onze Pollewop doodsbang is voor vreemden en honden en hij van vreemde katten ook niets moet hebben. Aan die vreemden zal hij wel wennen (wij waren 2 jaar geleden ook vreemd), maar hij zal zijn territorium binnens- en buitenshuis dan moeten delen met 3 andere dieren, wat hij, naar wat we gehoord hebben, niet gewend is. Wij willen absoluut niet het risico nemen dat hij, als het fout gaat, het onderspit delft en in een asiel beland. Daar gaat hij dood. In een asiel is hij, gezien zijn leeftijd, kansloos. Daar zal hij nooit meer uitkomen. We willen zeker weten dat er goed voor hem gezorgd wordt.
Onze vraag is echter: hoe laten wij (in dit misschien toch wat bijzondere geval) onze kat aan zijn nieuwe vaderland wennen? Hebben mensen hier ervaring mee en mogelijk handige tips voor ons om het leed zo veel mogelijk te beperken?
Alvast bedankt.
Nancy
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat laten wennen aan nieuw huis

Bericht door JLC »

Het is wel heel wat om te verhuizen naar een ander land, maar wie weet gaat het toch goed.
Ander voer hoeft niet perse. Veel (premium) merken voer zijn ook in andere landen te koop. Zooplus heeft bijvoorbeeld ook een Spaanse webwinkel. Verder moet je er wel aan denken om je kat tegen rabies te enten. Dat komt in Spanje volgens mij vaker voor. Hou er verder rekening mee dat in Spanje veel meer zwerfkatten zijn. Ik kom met enige regelmaat in Spanje, omdat mijn schoonouders een huisje hebben aan de Costa Blanca. Ik heb genoeg zwerfkatten daar gezien en die kunnen weer allemaal ziektes hebben. Verder sluit ik me aan bij het advies Dinie.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat laten wennen aan nieuw huis

Bericht door Adriana »

Nancy, k wil best meedenken hoor maar ik heb zo met hem te doen!
en ik begrijp het dilemma.

vraag aan je dierenarts een angsten- en stress onderdrukkend middel. dat zul je sowieso tijdens de reis nodig hebben en verder weet ik niet welke papieren en inentingen voor een verplaatsing van Oostenrijk naar Spanje verplicht zijn, internationaal dierenpaspoort ongetwijfeld.
je kunt het best het angstenonderdrukkende middel van te voren uittesten, want niet altijd reageert een kat er goed of juist op. dat heb je tenminste nog tijd om een alternatief te zoeken.
zorg dat je soort van valeriaandruppels hebt en voldoende fleeces met zijn luchtjes, in het nieuwe huis moet onmiddellijk iets te vinden zijn waaraan hij zijn geur herkent. en sluit hem daar om te beginnen in een beperkte ruimte (feliway-stekker) op om zijn leefgebied te verkleinen.
ik weet niet of erg veel aandacht tijdens de reis en op zijn nieuwe adres verstandig is, laat hem maar een beetje betijen, hij zal beetje duf zijn van de kattenvalium oid. exact zelfde eten en water (!) een aantal weken maar dat had je zelf ook bedacht. neem voer mee uit Oostenrijk, er zijn grote verschillen in hetzelfde kattenvoer voor de diverse landen. (in Duits voer zit bv meer pens dat in Nederlands van exact hetzelfde merk en type)
en ik denk dat degene waaraan hij het meest is gehecht zich het meest met hem zou kunnen bemoeien, dat geeft missch wat houvast, rust en overzicht.

k zou vlak voor de verhuizing geen gewennings-stresstraject met hem ingaan, dat verzwakt, het is een oudere kat en hij moet zo fit mogelijk aan de start zijn om de klap door te komen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie