Zuivelproducten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Zuivelproducten

Bericht door Tember »

http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relati ... even.dhtml

Van deze site haal ik even dit stukje: Zuivelproducten, inclusief melk, yoghurt, kaas en ijs, zijn niet verteerbaar voor (volwassen) katten en honden. Het kan diarree veroorzaken en voedselallergie, wat zich manifesteert in jeuk.

Dit heb ik nooit geweten en ik geef m'n katten geregeld een stukje kaas. Dat vinden ze zo lekker. Net als gewone melk. Ik geef ze altijd kattenmelk, maar Erwin jat wel eens gewone melk, als ik m'n beker onbewaakt op tafel laat staan.

Nu vraag ik me af, Erwin heeft eczeem. Al heel lang, 2 kale plekjes op z'n achterpoten. Heb er al diverse crèmepjes voor gebruikt van de DA, maar het komt altijd weer terug. Zou dat daardoor kunnen komen?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Zuivelproducten

Bericht door sandy »

Is best mogelijk dat het daardoor komt hoor, kwestie van even niet meer geven en kijken of het dan inderdaad betert.
Niet iedere kat hoeft er last van te krijgen overigens, Buffy lurkt regelmatig uit mn beker en die krijgt al van kitten af kattemelk, nu minder omdat ik het gewoon vergeet te halen, maar zoals gezegd, als ik een beker melk heb is ze er als de kippen bij :lol:
Zij verdraagt het dus prima.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zuivelproducten

Bericht door Adriana »

t vervelende met melksuiker en melkeiwitten is dat het soms anders heet want als er bij de ingrediënten 'suikers' staat, hoe weet je dan wat voor suikers dat zijn. dat kunnen net zo goed melksuikers zijn.
veel katten schieten vol slijm als ze melkeiwitten/-suikers binnen gekregen hebben en ik vermoed dat veel verkoudheden en gehoest 'gewoon' allergieproblemen zijn. daar wordt dan soms antibiotica voor gegeven terwijl het ergens anders zit.

er zijn zat katten, die tegen zuivelprodukten kunnen.
zuivel-eiwit is zwaar verteerbaar en eigenlijk taboe voor katten met matig tot slecht nierfunctioneren. en met kaas zou je even moeten kijken hoeveel zout erin zit en een klein stukje voor ons is verhoudingsgewijs voor een katzel al een veel grotere portie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zuivelproducten

Bericht door Cari »

In datzelfde artikel staan ook rauw vlees/vis/botten onder de don'ts. Ik denk dat er heel veel katten- en hondeneigenaren zijn die het tegendeel beweren. Ik zou het artikel met een korreltje zout nemen ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Zuivelproducten

Bericht door Kimms »

... Heb het artikel niet gelezen, maar inderdaad rauw vlees is erg goed voor het oplossen van vachtproblemen,allergieën en darmproblemen...
Onze hond blijft bij 'haar' hondenvoer (geen 'mensen' tussendoortjes).
Onze poes blijft bij 'haar' poezenvoer (idem).
Is beter voor spijsverteringskanaal en dus ook voor bovenstaande klachten. Dit lijkt mij ook te gelden voor Zuivelprodukten álà mensenvoer.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zuivelproducten

Bericht door castratenkoor »

Dat mek en melk-producten niet goed zijn voor de kat is bekend.
Maar rauw vlees - daar zullen alle barfers het niet mee eens zijn.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Albert
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2010 12:13

Re: Zuivelproducten

Bericht door Albert »

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw hier en lees zo nu en dan even rond voor tips. Want ik heb sinds 3 weken een kitten (Lizzy) die nu 3 maand oud is.

Dit topic viel me op, want bijvoorbeeld Whiskas en C1000 hebben kattenmelk. Ik (als onervaren kattenhouder) loop door de winkel en denk: "Kattenmelk, dat zou vast wel goed zijn voor mijn beestje". Maar als ik dit zo lees, begin ik daar wel over te twijfelen.

Wat hebben jullie daarover te zeggen?

Groeten Albert
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Zuivelproducten

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Albert,

In kattenmelk zit geen lactose, wat de diarree en krampen veroorzaakt bij "gewone" koemelk.
Dit mag je je kat best geven, als tractatie, maar voor alles geldt...met mate!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zuivelproducten

Bericht door Adriana »

dag Albert en welkom ;-) op het Forum!
rechtsboven zit achter help een zoekfunctie en als je daar 'kattenmelk' invoert dan krijg je alle berichten waarin door ons en onze voorgangers v/m over kattenmelk wordt geschreven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Zuivelproducten

Bericht door achtpuntzes »

ik ken enkele gevallen van flessenkittens met hevige obstipatie (verstopping) zelfs met gevolg van overlijden die door ontwetendheid gevoerd werden met koeienmelk. het lijkt dat er een verband is, hoewel het ook diaree veroorzaakt.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zuivelproducten

Bericht door Anne »

Als Joep onze yoghurtbakjes stiekem uitlikt krijgt hij altijd diarree! dat is ook niet zo verwonderlijk want hij heeft gevoelige darmen en staat op een hypoallergeen dieet.
Voor veel mensen zijn zuivelprodukten ook niet goed. Mensen zijn niet gemaakt om melk te drinken die bestemd is voor de kalfjes en veel mensen missen dan ook het enzym wat nodig is om de melksuiker af te breken. Met als gevolg lactose (melksuiker) intolerantie. Vooral in africa komt dat erg vaak voor ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zuivelproducten

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, wij kunnen er meestal wel tegen omdat het hier in europa al eeuwenlang aan landbouw en veeteelt gedaan wordt en de melk gebruikt. We zijn er dus naartoe geëvolueert. :-)
Normaal kunnen enkel jonge zoogdieren tegen lactose en vanaf het zuigen bij moeder stopt, stopt het lichaam ook met lactase aan te maken (enzym dat lactose afbreekt), maar bij de meeste westerlingen blijft het dus.

Sommige mensen zeggen dat als je katten van kleins af melk geeft, ze het blijven verdragen, maar daar geloof ik niets van. Ik denk dat sommige katten gewoon blijven tegen lactose kunnen (ook geevolueert? ) en sommigen niet.
Ik geloof wel dat koeienmelk gewoon niet erg goed is voor katten omdat hij eigenlijk voor kalfjes gemaakt wordt, en dat zijn planteneters, niet echt hetzelfde als katten...
Kattenmelk is dan ook veel vettiger, bijna room en zal dus dichter bij de natuurlijke kattenmelk aanliggen (dat veronderstel ik toch). En het lager (er zit nog steeds iets in!) lactosegehalte maakt dus dat ook volwassen katten het nog verteren. Maar je mag zowiezo maar weinig geven, melk is eigenlijk voor jonge dieren...

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn katten vooral vroeger dan, wel eens een beetje melk durf geven, echt maar een likje, maar om ze te belonen of voor na een pilletje om de eventuele smaak weg te krijgen. Nu probeer ik het met een ei of zo, maar Kleintje weigert dat tot nu toe.
Ach, heel af en toe (en dan bedoel ik een paar keer op een jaar) een klein beetje kan volgens mij niet zoveel kwaad. Als je katten er echt diaree van krijgen, kan je het beter niet doen, maar ik heb nog nooit iets gemerkt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zuivelproducten

Bericht door Adriana »

tja, koeienmelk is voor kalfjes en poezenmelk is voor kittens en ik snap niet dat er nog steeds soort van kattenmelk op de markt is.
je kunt zoveel ellende veroorzaken met dat spul, terwijl er zat traktaties zijn en veel tips&trucs om katten te leren drinken, daar heb je zeker geen kattenmelk oid bij nodig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zuivelproducten

Bericht door MarjanR »

Tja, melk producten.
Sommige katten krijgen het zo regelmatig dat ze er resistent tegen worden en daarom geen diarree.
Houdt niet in dat het goed voor ze is.
Kattenmelk kan niet veel kwaad, maar het lijkt me beter om dit als "beloning" te geven.
Soms.
Moos hier was dol op kaas, krijgt hij niet meer!, maar hij kreeg daar ook geen diarree van.
Maar het zou goed kunnen dat dat was omdat dat maar 1x in de twee weken ongeveer gebeurde.

Over het algemeen is het niet alleen diarree, maar ook snot neusjes en loop oogjes zijn een resultaat van een reactie op lactose.
Als je dan wel melk wilt geven, dan kattenmelk.
Kaas? Een minipuntje om de week of zelfs twee weken.
Maar het beste is om het niet te doen, zoals Adriana zegt.
Er is genoeg ander spul als traktatie, ze missen het melk niet hoor.
Ze hebben het niet nodig.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zuivelproducten

Bericht door Anne »

Ik heb eigelijk een heel andere vraag over kattenmelk en wil jullie advies hierover. Het heeft met Bella te maken, bij haar is flutd geconstateerd, ze is nog herstellende van een operatie en staat op antistruviete dieet om het gruis op te lossen in haar blaas. Het zou heel goed voor haar zijn om extra vocht binnen te krijgen en ik heb alles geprobeerd: verschillende merken kuipjes, zakjes, blikvoer maar ze lust geen natvoer! Ook gourmet gold die kleine blikjes daar haalt ze haar neus voor op. Ze eet dus alleen maar die brokjes.Als ik de brokjes week in warm water laat ze die ook staan! Zou kattenmelk voor haar een uitkomst zijn om extra vocht binnen te krijgen? Of is dat weer slecht voor haar gruis ( struviet) ? Ze zou dan wel extra vocht binnen krijgen zodat haar blaas de gruis uit kan spoelen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie