Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door poekie3488 »

Goedemiddag,

Mijn aller allereerste topic op dit forum. OOO wat eng, ken nog niemand :oops:

Ik wil graag in de toekomst (mischien over paar weken, maanden.. weet ik nog niet) een kat in huis nemen. Ik ben nu heel veel informatie aan het zoeken van alles en nog wat hierover.
Zo dus ook over, wat als ik een kat heb wat geef ik die dan voor voer?
Nou hoop ik dat iemand voor mij een soort schema heeft met een vergelijking van kattenvoer merken. Met bijvoorbeeld wat er inzit, wat het beste is, hoe duur? En dat soort dingen.
Kan iemand mij mischien hieraan helpen? Ik heb op google gezocht, kwam niet iets uit waar ik wat aan heb. Ik heb op dit forum gezocht kon ook niet wat vinden hierover.

Wie kan mij helpen?
Alvast hartelijk bedankt.
groetjes,
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bestaat er een soort vergelijkings schema met kattenvoer

Bericht door Adriana »

en wat zoek je precies, ik bedoel waar moet het aan voldoen?
en welkom ;-) op het Forum en niks engs aan geloof ik!
als je bv een asielkat of herplaatser neemt dan komt het voer mee en dat is wel zo handig. naderhand kun je dan gaan nadenken welke voer beter is. en dat hangt af of het een kitten is, overwicht, juist moet aankomen, slecht drinkt, misschien blaasgruisneigingen heeft enzovoorts.
ik ken tal van schema's met overzichten van kattenvoer maar denk dat je daar nu nog weinig aan hebt. en wij willen altijd enthousiast met je mee denken hoor!
bovendien, er zijn tal van voedingsdraadjes en als je er een paar gelezen hebt, dan weet je een beetje waar je zoals op kunt letten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door poekie3488 »

Ik zocht iets van vergelijkingen, bijvoorbeeld in prijs.
Ik noem maar even een voorbeeld:
10 kg wiskas, zit ..... in, kost E ...,-
10 kg Royal Canin, zit .... in, Kost E...,-

Alleen dan met merken kattenvoer dat echt goed en geschikt is voor de kat.
Ik weet bijvoorbeeld dat wiskas heeel slecht is, dat is dus ook niet iets wat ik ga kopen.
Maar ik heb bijvoorbeeld wel op een webwinkel gezien, dat hun een zak van Royal Canin aanboden en dat koste ongeveer 80,-. Dat is mij bijvoorbeeld teveel van het goede.
Maar wil mijn kat wel goed te eten geven.
Dus ik dacht als er een schema bestaat, waarop percies hoe en wat staat, hoeveel het kost. Een soort vergelijking. Dan heb ik iets om over na te denken, wat goed is voor de kat en wat goed is voor de portemonee.
Ik heb al gelezen dat er geen granen of suikers in mogen zitten omdat dit niet goed is.
Ik hoop dat ik het nu beetje verduidelijkt heb, vind het nogal moeilijk om dingen onder woorden te brengen wat ik percies bedoel.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door Adriana »

dit is al een hele verbetering, je zoekt goed kattenvoer voor volwassen probleemloze katten voor een redelijke prijs.
je gaat er daarbij van uit dat je katten het dus zullen lusten en zo simpel is het niet.
ik denk dat je toch een volgorde aan moet houden; eerst kiezen voor kat of katten en dan daarbij natvoer en droogvoer zoeken en even proberen hoe het bevalt.
katzel moet het graag eten en zijn/haar stofwisseling moet er goed tegen kunnen (geen diarree of stinkende bak), dus eerst klein proefzakje.
en katten van bv het asiel krijgen altijd voer mee, waar ze in het asiel aan gewend waren.

er zijn prima merken naast Royal Canin, Hills en de andere dure merken.
bij Zooplus kun je zelf al het voer op een rijtje vinden plus de ingredienten plus de analyses.
t klopt dat een kat voornamelijk een vleeseter is en geen hamster, ik bedoel het is handig als het hoofdbestanddeel van het voer dierlijke eiwitten is en geen graan, mais, rijst e.d.
er zijn er een paar helemaal graan- en suikerloos en die zijn ook gelijk duurder.

maar ga eerst maar eens op zoek naar een lieve bontjas, dan is dat voer heel erg snel erbij gezocht en gekocht hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door Umimeis »

Ik geef mijn katten brokken van Prins (te koop bij dierenspeciaalzaken)
1 zo'n zak van 1,5 kg kost €13,95 geloof ik

Toen ik Sam kreeg, kreeg ik een zak Prinsbrokken mee, vandaar dat ik Prinsbrokken geef.
Mijn andere kat kreeg eerder altijd Hill's, maar ik vond het handiger en goedkoper om beide katten Prins te geven.

Maar je heb bij Pet's Place of andere dierenspeciaalzaken nog meer goedkopere primiumbrokken
Zoals Pro Plan, Carocat, Casa Fera, Smolke enz.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door JLC »

Vaak kun je met een zak premium-voer langer doen, omdat ze daarvan per dag minder nodig hebben. Dus uiteindelijk valt het wel mee met de kosten. Zelf kijk ik wel naar de voedingsrichtlijnen op de verpakking zelf; gewicht van de kat bepaalt het aantal gram voer per dag. Als je je kat hebt, kun je van een aantal merken kleine zakjes kopen en dan kijken welke hij het lekkerst vindt.
Ik geef nu zelf een combinatie van Hills (Sciene Plan),Hills Natures Best en Orijen. Orijen geef ik sinds kort en ik merk dat ze die brokjes als eerste eruit vissen, dan Hills Natures Best en dan Hills.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door castratenkoor »

Ik voer Orijen wat ik in het groot inkoop 10 zakken van 7 kg à 40 euro per zak. Voer is ook geschikt voor katten met blaasgruis-aanleg.

Als blikvoer geef ik Science Plan. De twee jongste katten krijgen als de andere blik eten een kuiken, stuk rundvlees, kip, kippenlever.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door Adriana »

voor de liefhebbers:

http://spreadsheets.google.com/ccc?key= ... WWc&hl=nlv

http://forum.suikerkatten.nl/viewtopic.php?f=37&t=4935

dit is een overzicht van ongeveer al het in Nederland verkrijgbare voer.
er is speciale aandacht voor nierdieetvoer en diabetenvoer en de eventuele combi.

voor beginnende kattenbezitters is dit veel te veel van het goede, denk ik, en t is omdat je erom vraagt..
ik heb deze variant ook van het Amerikaanse, Duitse en Engelse aanbod..

maar zoals bijna altijd gaat het ook hier, denk ik, om supervoer voor de laagste prijs en dat is er niet.
lees een paar voedingsdraadjes en je zult zien dat er zoveel meningen zijn als ongeveer kattenforumleden.
voer is trouwens wel belangrijk en je erin verdiepen, wat je ook al hebt gedaan is dus prima.
;-) maar je kunt nog niet zoveel met voer zonder kat, toch....? :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sambal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:42
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door Sambal »

Ik heb voor de kittens hier proplan kitten van 1,5 kilo voor €16,50
En voor de volwassen katten heb ik Brouwers van 10 kilo voor €18,70

Ze doen het er erg goed op, normale goede ontlasting, goede vachten en eten
het met veel eetlust. Hier staat altijd het bakje met voer klaar, dus krijgen niet
2 keer per dag een bakje of zo.
Groetjes Chantal
Bami, Nassi, Sambal Bij, Tjap Tjoy, Loempia en Typan
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door Umimeis »

Ja, bij mij staat hier ook altijd voer klaar. Ieder heeft hier een voersilo die ik voor de helft vul met brokken. Dat wil niet zeggen dat ze de hele dag aan een stuk door eten, meestal eten ze daar 3 tot 4 x per dag kleine beetjes ervan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door poekie3488 »

He bedankt allemaal.
Het duurde ff lang dat ik reageerde omdat ik de tijd eventjes niet had om te computeren. Sorry.
Maar er zitten wel bruikbare dingen tussen.

Adriana: Heel erg bedankt voor het schema. Ja zonder kat heb je weinig aan voer, maar erin verdiepen lijkt mij niet slecht. Het hangt natuurlijk ook van de kat af wat hij/zij wil weten. Wat ben er al wel achter mochten ze het niet lusten eten ze het ook echt niet. Eigenwijze diertjes hahaha.
Maar ik wist bijvoorbeeld niet dat wiskas slecht was en dat weet ik nu wel. Om de reden graan en suiker. Ik wist het niet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bestaat er een soort vergelijkingsschema met kattenvoer?

Bericht door Adriana »

maakt toch helemaal niet uit!
jij hebt in ieder geval de wil om je erin te verdiepen en alle katten, echt alle katten reageren anders, dus wat ergens erg goed bevalt is een ramp ergens anders. daarom hebben we eigenlijk allemaal onze eigen recepten voor voer, het moet te bekostigen zijn, soms moet er dieetvoer, soms stinkt de ontlasting of gaat het niet ivm allergie of kotsen en het is ook nog wel zo dat ze na een tijdje gegeten hebben ineens besluiten dat ze het begraven, maw hoe durf je me dit te geven?
maarre, het zijn katten he?

vwb granen: je kunt beter geen droogvoer geven met graan als eerste twee ingrediënten, dus bv tarwe of gerst of mais of rijst of plantaardige bijprodukten. als het verderop staat dan zijn het meestal extra vezels en die zijn onschuldig.
granen zorgen voor overwicht en verkeerde urine en dat kan blaasgruisproblemen gaan geven, vandaar. maar droogvoer met veel graan is altijd goedkoper dan wanneer er vlees inzit. en het is altijd wel goed om daarbij ook natvoer te geven, want de meeste katten zijn slechte drinkers. en wat meer vocht is beter voor de nieren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie