18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Marksel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2010 07:27

18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Marksel »

Iemand hier al eens mee te maken gehad:
Onze lieve poes van 18 jaar heeft sindskort een probleem ontwikkeld na het eten.
Het lijkt net of het eten niet wil zakken of zo. Ze gaat zitten 'hoesten' (zo zou ik het noemen) alsof ze het benauwd heeft.
Dit doet ze niet alleen na het eten maar ook wannneer ze stress ondervind (andere katten die haar achterna zitten).
Dit 'hoesten' duurt maar 5 minuten ongeveer, en het lijkt alsof ze er voor de rest geen last van heeft.
Maar wanneer ze het heeft is het ERG vervelend om aan te horen en het klinkt over het algemeen absoluut niet gezond.

P.S. de dierenarts heeft al geconstateerd dat er misschien iets is met haar schildklier, kan het hier mee te maken hebben?
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door ]-marjolein-[ »

18 jaar is al een hele leeftijd zeg! :eclap:
Is er wel eens een rontgenfoto van haar longen/hals gemaakt? Het zou kunnen dat daar iets niet goed zit. Wat is er precies met de schildklier? Als dat hoesten blijft zou ik zeker binnen een paar dagen naar de da gaan.
Groetjes Marjolein
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Adriana »

dag Marksel en welkom ;-) op het Forum met een lieve poes van 18 jaar!
geeft ze slijm op met hoesten, rochelt ze of is het een droge hoest?
en je zegt dat ze het ook doet als ze gestresst is.
en hoe is haar houding als ze hoest, met gestrekte nek naar voren net alsof er iets uit haar keel moet komen? en ze maakt daar een hoop kabaal bij, schrijf je.

blijkbaar ben je met haar bij de da geweest, die kan voelen of haar schildklier vergroot is. dit soort hoest ben ik nog niet als specifiek schildkliergedrag tegen gekomen. kijk even via de zoekfunctie bij schildklier, daar vind je allerlei info over katten met schildklierproblemen.

de enige manier om te weten of er werkelijk iets met je poes aan de hand is dat is een goed bloedonderzoek met T4-bepaling (voor schildklierwaarde).
t kan zijn dat bloed afnemen heel veel stress betekent, dus dat is een afweging.
op basis van wat je vertelt denk ik zelf aan òf een soort van lactose-intolerantie uit voer, dan lopen ze vrij snel vol met slijm en proberen dat op te hoesten
of ze verslikt zich af en toe en dat zie ik hier ook wel gebeuren bij mijn oudste kater.
en dat doet ie ook met stress en ik moet daar geen aandacht aan schenken want anders neemt het toe.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Marksel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2010 07:27

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Marksel »

Zo! Jullie zijn snel met antwoorden! :-P
Maar ik heb niet echt het idee dat het slijm is ofzo, het klinkt een beetje alsof ze een haarbal opgeeft, ook zit ze in een voorover gebogen houding.
Als ik zelf een gok zou moeten doen zou ik zeggen dat het voelt alsof ze iets in haar keel heeft zittten, wat er dus uit moet. Weet niet of dat een mogelijkheid is.
Maar wat er precies met haar schildklier is weet ik zelf ook niet helemaal, m'n ouders hebben dat afgehandeld met de DA.
Maar blijkbaar vond deze het niet dusdanig ernstig dat er verder iets gedaan moest worden.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Camoth »

Kan het zijn dat ze te gulzig is en schrokt en zich dan verslikt? Je zou kunnen proberen een paar knikkers in de bak te leggen (van die bonken weet je wel? die grote zeg maar) dat maakt schrokken moeilijker. Of een speciaal anti schrok bakje:

Afbeelding
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Marksel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2010 07:27

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Marksel »

Het zou inderdaad kunnen, maar wat dan het vreemde is, is dat ze het zelfde heeft wanneer ze zich ingespannen heeft/gestresst is. Dat is hiermee niet te verklaren
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Adriana »

k vermoed steeds meer dat ze zich af en toe verslikt of een soort van stressig hoestje heeft, het kan ook aandacht trekken zijn.
een da kan voelen of de schildklier rustig is en bij zulke oude katten roepen de meeste da's: schildklier of nierfalen en dat zijn indd de meest gebruikelijke aandachtspunten. maar kennelijk zag de da geen reden om verder te zoeken en hij heeft er voor doogeleerd en de ervaring en heeft haar gezien, wij niet.
ik denk dat ze zich af en toe een beetje verslikt, dat er dan een beetje slijm of speeksel in haar luchtpijp loopt, dat irriteert en ze gaat hoesten en voorover hangen en dat het erbij hoort en als je er rustig mee omgaat dan valt er waarschijnlijk goed mee te leven.
maar je bezorgdheid is terecht dus gewoon goed in de gaten blijven houden. missch moet je een aantekening in je agenda maken als je het hoort, dan kun je ongeveer zien hoe vaak en wanneer het gebeurt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Marksel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2010 07:27

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Marksel »

Ik ben er ook niet echt bang voor dat het iets levensbedreigends is, anders had de da dat wel gezien/gezegd. Het is alleen een uiterst Naar geluid om te horen.
En toch ergens denk je van: zou dit het dan toch zijn?
Maar zolang ze er verder geen last van ondervind (ze eet nog goed, drinkt nog, is nog redelijk actief), denk ik dat het wel goed komt.
Maar evengoed bedankt! Als het verandert hoor je me weer!
Marksel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2010 07:27

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Marksel »

Hallo mede kattenliefhebbers!

:cry:

Na 18 jaar is het dan eindelijk toch zover!
Aan elk leven komt een einde!
Mijn lieve kat prugel is vanavond toch overleden!

Afbeelding
R.I.P. Prugel
1992 - 2010

Nou, ik vind dat ze een mooi lang leven heeft gehad, en niet veel te lijden!
Rust zacht lieve poes!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Ilone »

Joh?! :shock:
Plotseling?
Of was je er nog achter gekomen waarom ze zo hoestte??

Sterkte in ieder geval :-(
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Adriana »

Marksel schreef:Ik ben er ook niet echt bang voor dat het iets levensbedreigends is, (ze eet nog goed, drinkt nog, is nog redelijk actief),!
dag Prugel, op woensdag nog bovenstaand bericht en zaterdagavond ben je er ineens niet meer.
wens je sterkte in deze verdrietige tijd en 18 jaar is een mooie leeftijd voor Prugel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Marksel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mei 2010 07:27

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Marksel »

We zijn er niet meer achter gekomen waarom ze zo hoestte. :-(
Maar kennissen hadden hetzelfde met een hond, welke uiteindelijk slokdarm kanker bleek te hebben.

Maar al met al, ze heeft diezelfde dag nog even lekker rondgelopen, buiten overal nog aan gesnuffeld, lekker haar eten opgegeten.
En tegen half twaalf begon ze wéér met hoesten, maar ze hield dit keer niet op :cry:

Maar volgens mij heeft ze een heerlijk leven gehad! :smile:

We hebben haar begraven op een mooi plekje dichtbij huis! en een mooie steen neer gelegd!
Zo denken we nog altijd aan haar!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met dit verlies. Afscheid nemen doet altijd pijn.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Dafpoetser »

Dag Prugel, Dag mooie kat...

Marksel, heel veel sterkte, 18 jaar vriendjes zijn en dan afscheid moeten nemen doet heel veel pijn!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: 18 jaar oude poes met ademhalingsproblemen na eten

Bericht door Ambertje73 »

Wat verschrikkelijk, maar aan de andere kant fantastisch dat ze zo'n leeftijd heeft bereikt!

Als jullie Prugel lag, lag ze dan in een soort Sphynx (dan bedoel ik de Egyptische sphynx bij de piramides) houding? Rechtop met gestrekte voorpoten? Misschien een domme vraag, maar dat doen katten met een hartprobleem vaak!

Wij hadden een HTK -kat (Bijou) én een Pers (Taffy) die vaak zo lagen. Beide dames hadden ook een vreemd hoestje (precies zoals je beschreef).
Van Taffy wisten we alleen dat ze een hartruisje had. De DA zei, dat als ze vaker/ dieper begon te hoesten, haar hartprobleem groter werd.

Bijou is in 2008 op ongeveer 13 jarige leeftijd (ze is hier aan komen lopen) overleden en Taffy vonden we afgelopen maart dood in haar mandje. Zij is net geen 7 jaar geworden.

Wij hebben nu nog ruim 30 katten, maar het wordt nooit makkelijker om er één te laten gaan, hoe oud ze ook zijn!
Heel veel sterkte ermee!

Amber & Co.
Plaats reactie