Angstige kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Majo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2010 13:27
Locatie: Breda, Nederland

Angstige kitten

Bericht door Majo »

Hallo!

Sinds gisteravond hebben wij een kitten van 7 weken. Hij was meteen heel bang en kroop weg. Mijn vriend en ik hebben hem geprobeerd onder de bank en achter de kast vandaan te krijgen met speeltjes en tikken met onze nagels op de vloer (wat hij bij zijn vorige baasje ook gewend was). 's Nachts hebben wij hem meteen naar de tuinkamer gedaan, omdat we hem aan willen leren dat hij daar moet slapen (met kattenbak, mandje, speeltjes en eten). Vanochtend lag hij in zijn mandje te slapen.
Daarna hebben we hem weer in de woonkamer gezet en hij kroop meteen weer weg. Ik heb hem een paar keer vastgehouden en op mijn schoot een kittensnoepje gegeven, maar hij wilde de hele tijd weg en heb ik hem laten gaan.
Vanmiddag heeft hij veel geslapen (achter de bank) en heb ik hem met rust gelaten. Sinds een uurtje is hij de kamer aan het verkennen. Ik lig er rustig op de grond bij te kijken. Inmiddels speelt hij ook wel met wat speeltjes (waar hij in eerste instantie ook bang voor was). Ik merk dat hij nieuwsgierig is en op mij afkomt, omdat ik op de grond tik met mn nagels. Zodra hij dicht in de buurt is gaat hij ruiken en loopt snel weer weg. Het lijkt wel of hij op mijn stem af komt.

Ik hoop dat hij straks niet meer bang voor me is. Heb ik iets verkeerds gedaan? Stel nu dat we hem gister te bang hebben gemaakt, kan dat dan nog bijdraaien? Wat kan ik het beste doen om hem ook aan ons te laten wennen? (ik praat tegen hem op een vriendelijke manier en wanneer hij piept praat ik ook tegen hem om hem gerust te stellen).

Waarschijnlijk moet ik wat meer geduld hebben, maar ik hoop eigenlijk op wat tips en geruststelling!

Groetjes Majo
ps: hij heeft trouwens ook alleen nog maar op de kattenbak geplast. Hij eet wel uit zijn bakje.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Angstige kitten

Bericht door Dafpoetser »

Komt goed, als ik dit lees...beestje is even uit het lood geslagen vanwege de verandering van omgeving.

Hij komt vast en zeker naar steeds meer naar je toe, zijn gepiep is dat ie communiceren wil...met jou!
Heb geduld, en het komt ongetwijfeld goed...forceer niks!

Liefs,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Angstige kitten

Bericht door jobey »

Katten/poezen houden niet van veranderingen. Jouw kitten komt in een nieuw huis, met nieuwe mensen die heel enthousiast zijn. Voor een kitten van 7 weken is dit heel veel. Geef het de tijd. Je kunt het al wel merken aan het verschil van gisteren en vandaag.

Geef het de tijd en de rust. Laat het lekker verkennen, lekker neuzen en rondlopen. Ze zal vanzelf meer naar je toekomen. Af en toe eens proberen te spelen, maar je moet niet forceren.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Angstige kitten

Bericht door castratenkoor »

Het is een goed teken dat hij op verkenning uit is. Geef hem ruistig de tijd zelf naar je toe te komen.
Niet forceren dat werkt averechts.

Succes en veel plezier.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Angstige kitten

Bericht door ayla »

ik sluit me volledig aan bij hierboven. Het komt in orde! Blijf gewoon rustig en laat dat beestje naar je toe komen. Je doet het goed.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Majo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2010 13:27
Locatie: Breda, Nederland

Re: Angstige kitten

Bericht door Majo »

Jeetje wat fijn zo snel al zoveel reacties. Dank jullie wel!

Momenteel zit hij weer onder de bank. We laten hem daar lekker rustig zitten en geven het de tijd.

Groetjes
Groetjes Majo
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Angstige kitten

Bericht door loek »

Hoi Majo
Oh herkenbaar hoor al die twijfels. (die van mij zijn er nu bijna een jaartje) Ik denk dat het prima gaat. Wat ik zelf heb gedaan, is ze helemaal hun eigen gang laten gaan. Niet te snel oppakken...en als je het doet meteen laten gaan als ze weg wil, dat soort dingen.
Gewoon erbij gaan zitten en het initiatief aan hem laten.

Hij is wel wat jong uit het nest gehaald helaas, 7 weken is wel vroeg. Maar dat betekend niet meteen dat het daardoor sowieso mis gaat natuurlijk. Heb vertrouwen, (ook in jezelf ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Angstige kitten

Bericht door Cari »

Ik vind het voor een kitten van 7 weken, losgerukt van zijn mama, broertjes en zusjes, in zijn eentje in een vreemd huis gezet met in zijn ogen enorm grote vreemde mensen, onvoorstelbaar knap en dapper dat hij al gaat onderzoeken :eclap: . Verplaats je eens in zijn situatie...je zou doodsbang zijn.
Maar het komt wel goed hoor, je doet het prima ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Majo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2010 13:27
Locatie: Breda, Nederland

Re: Angstige kitten

Bericht door Majo »

Hier weer even een update! Allereerst bedankt trouwens voor alle reacties. Het is inderdaad ook niet niks om in een keer in een heel ander huis te zijn met andere mensen. Maar inmiddels sjouwt onze Rinus heel de kamer rond en is echt al heel flink op ontdekkingsreis. Hij komt naar ons toe en laat zich ook al (voorzichtig) pakken door ons en spint soms wanneer we hem aaien. Kortom, het gaat heel goed met hem, we hebben lol om de fratsen die hij uithaalt en zijn heel trots op hem dat hij het zo goed doet.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Dingen die ik in mijn achterhoofd wel wist, maar toch prettig om een steuntje in de rug te krijgen!
Groetjes Majo
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Angstige kitten

Bericht door Dafpoetser »

Geweldig...zie je nou wel!

Tuurlijk...dingen die je zelf stiekem wel weet wil je graag even bevestigd zien!
Heel veel plezier met Rinus.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Angstige kitten

Bericht door Ilone »

Wat een geweldige naam voor een kat :lol:
Gelukkig dat het nu al beter gaat, het is gewoon geduld hebben, wat de rest al gezegd heeft ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Josje81
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2010 15:37

Re: Angstige kitten

Bericht door Josje81 »

Beste mensen,

Ik heb een kitten van iets meer dan 4 maanden en het contact met hem is vanaf het begin prima. Nu heb ik sinds gister een kitten van 6 weken jonger erbij. De introductie is een wereld van verschil.
Deze kitten wil geen contact. Hij drukt zijn kopje in de deken als ik hem aai en staat stijf van de spanning. Hij is tot 13 weken in huiselijke omgeving groot gebracht en was daar niet angstig.

Gister is hij even kort uit zijn bakje gekomen toen we het andere katje bij hem lieten. Dit ging even goed. Daarna gingen ze blazen en kroop de kleintje weg onder de kast waar de oudste voor ging staan wachten. Vannacht was het kleintje contstant aan het mauwen, maar kroop steeds weg als we naar hem kwamen.

We hebben nu sinds vanochtend de kleine kitten bij ons in de slaapkamer een plekje gegeven. De oudste kat laten we daar niet in. Hij zit onder het bed. Ik heb daar bakjes water en voer neergezet en kattenbak staat vlakbij het bed. Verder staan in de kamer een mandje, krabpaal en wat speeltjes.
Mijn plan is nu om hem eerst in de slaapkamer te laten wennen (ook aan ons) en als dit beter gaat, weer in contact brengen met de oudste kat.

Ik maak me grote zorgen, want hij heeft nog niet gedronken, gegeten of de kattenbak gebruikt en is niet onder het bed vandaan gekomen.

Heeft iemand tips?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Angstige kitten

Bericht door MarjanR »

Je kitten is waarschjijnlijk enorm geschrokken van de verhuizing, nieuw huis, nieuwe stemmen, nieuwe geuren en een andere kat.... boy oh boy. Die is iets minder makkelijk daarin dan je andere kitten.
Laat het beestje inderdaad maar even rustig onder bed bijkomen.
Het eten en drinken gaat vanzelf goed komen, en als hij onder bed vandaan durft kun je de deur openzetten. En zo langzaam stapje voor stapje.
Over het algemeen komen kittens snel bij hoor, van zo'n verandering.
Dus het komt goed.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Josje81
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2010 15:37

Re: Angstige kitten

Bericht door Josje81 »

Hoi Marjan!

Bedankt voor je snelle reactie. Fijn om wat gerust gesteld te worden. En je hebt gelijk, want vannacht kwam het kleine mannetje onder het bed vandaan en ging op onderzoek uit. Hij heeft gegegeten, gedronken en de kattenbak gebruikt. Ook kon ik hem aaien en kwam hij zelfs bij me op bed. Vanochtend zat hij weer onder zijn veilige plek onder het bed en kreeg ik geen reactie. Maar ik ben wel heel erg opgelucht dat hij wat aan het wennen is en eet en drinkt.

Hoe is jouw ervaring met katten die aan elkaar moeten wennen? Ik zie dat je er 3 hebt?

Groetjes
Charlotte
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Angstige kitten

Bericht door castratenkoor »

Charlotte wat fijn dat hij los komt en eet en drinkt. hele opluchting.
Het is ook niet niks zo'n klein wurm met alle nieuwe indrukken.

Je kittens zullen misschien een paar dagen wat schrikken van elkaar. leidt ze af met spelen een aandacht. Voor je het weet spelen ze samen.

Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie