Kotst eten elke keer uit

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Talitha
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2010 12:39

Kotst eten elke keer uit

Bericht door Talitha »

Hallo,

ons 8-jarige huis tuin en keuken poesje hebben wij in huis gekregen toen mijn grootmoeder overleed. Ze is hier nu ongeveer 4 maanden, maar we hebben een klein probleempje. Gizmo kotst namelijk zorgelijk vaak haar eten uit. We hebben verschillende soorten voer geprobeert en haar minder lekkers gegeven. Droogvoer van Whiskas, Gourmet, Felix, het schijnt niet veel uit te maken. Ze eet wel graag een kaasje of iets dergelijks. Bij mijn grootmoeder was ze nogal verwend, rosbief of andere lekkernijen gingen er vaak in, samen met verwen 'natvoer'(gizmo was echt een dikkertje). Wij hadden al twee katten die wel Whiskas droogvoer aten en we willen ze niet apart gaan voeren om jaloezie te voorkomen. Gizmo ziet er nog steeds goed uit en heeft gewoon energie, ze ziet er in ieder geval niet uit als een ziek beestje, ik snap dan ook niet waarom ze elke keer haar eten weer opbraakt.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee? En kunnen jullie mij misschien (het liefst droog)voer aanraden voor katten met een gevoelige maag o.i.d.?

Alvast hartelijk dank,

Talitha
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Leonie89 »

een van onze katten is ook erg moeilijk met eten.. hij kan alleen zijn kattenvoer eten, iets anders kotst hij vrijwel meteen weer uit.. ga eens langs een dierenspeciaalzaak en laat je adviseren.. het kost iets meer maar ze hoeven er minder van, dus heft dat het prijsverschil weer op..
succes!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door castratenkoor »

Ik raad sowieso Whiskas en ander supermarkt voer af.
Ik zou alle katten op voer van de dierenspeciaalzaak zetten.
Voor de brakende kat Sencitivity voer, speciaal voor overgevoelig ingewanden.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Admin »

Je kunt beginnen om te proberen langzaam over te schakelen naar alleen droogvoer, aangezien het beestje een erg gevoelige spijsvertering lijkt te hebben. Aan te raden is bijv. het droogvoer Royal Canin Sensible (zie HIER voor meer info).

Hoe je langzaam overgaat naar ander voer:
Het is belangrijk om de kat aan de nieuwe voeding laten wennen. Bij een overschakeling van voeding raden wij aan gedurende enkele dagen de nieuwe voeding in toenemende hoeveelheid te mengen met de oude voeding. Op die manier kan het spijsverteringsstelsel geleidelijk wennen aan de nieuwe voeding.
Verandering van voer kan ook alleen symptoombestrijding zijn, als de oorzaak van het overgeven ergens anders ligt: bijv. stress door de verhuizing, omgevingsfactoren die bijdragen aan de stress, een verstopping (door haarballen of andere dingen), nieraandoening, alvleesklieraandoening, een pijnlijk gebit of een pijnlijke keel, etc.
Hou in de gaten wat het beestje binnenkrijgt, want langer dan 3 dagen niet eten is ernstig bij een kat vanwege leververvetting.

Alvorens van voer te veranderen zou ik eerst even met de kat langs de dierenarts gaan. Een bezoekje aan de dierenarts kan ook voor snelle opheldering zorgen: een bloedonderzoek en een lichamelijk onderzoek kunnen de meeste zaken al uitsluiten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Cari »

Kotst ze iedere keer alles uit? Direkt (d.w.z. binnen 5 minuten) na het eten, of pas na een uur of zo?
Ik heb ook een poesje dat vrij regelmatig haar voedsel er direkt weer uitgooit, maar dat is eigenlijk altijd als ze langere tijd niets gegeten heeft en teveel/te snel eet en is ook altijd maar eenmalig. Na een uurtje of zo gaat ze opnieuw eten en heeft dan geen problemen meer. Als dat bij jouw poes ook zo is, kan je haar het beste over de dag verdeeld kleine beetjes geven.
Als ze voortdurend alles er weer uitgooit, zou ik snel naar een dierenarts gaan, want dan mankeert ze iets.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door JLC »

Mijn kat Lizzie kotst het eten ook wel eens uit, maar dan heeft zij volgens mij erg zitten schrokken met haar brokjes. Het komt er dan een paar minuten later allemaal uit. En dan heeft ze soms nog de neiging om haar eigen braaksel weer op te eten...
Persoonlijk denk ik dat het aan het schrokken is met het voer.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Roosje »

De kat van m'n ouders heeft ook een hele periode gehad dat ze echt enorm veel moest overgeven. We zijn toen overgestapt naar Royal Canin Sensible en daarna was het ook weer helemaal goed.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door puck0906 »

Ik geef altijd royal canin dental. Dat zijn grote brokken die ze moeten kauwen dus niet heel kunnen inslikken. Bij mij werkte het!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Roos en Minousch »

Probeer deze is, dat is echt een goede brok!
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/172965
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
ineke40
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2010 17:01

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door ineke40 »

hoi thalita
ik heb een poes en die kotste ook haar eten uit en wij zijn met haar bij de dierenarts geweest en alles was goed maar had last van een gevoelige maag en wij hebben haar royal canin gegeven voor een gevoelige maag en daar meerdere keren per dag kleine beetjes gegeven en dat ga goed dat houd ze er wel in
ik hoop dat je hier voldoende informatie aan heb

groetjes ineke
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Ambertje73 »

Krijgt Gizmo in de buurt van de andere katten haar eten? Misschien schrokt ze daarom haar eten iets (te) snel(ler) op?
Wij hebben van onze achterbuurvrouw een kat van 10jr gekregen (is nu 8 maanden geleden).. Zij moest naar een bejaardentehuis en kon haar kat niet meenemen.
De eerste paar maanden was er niet zoveel aan de hand, maar de laatste paar maanden kotst Wichie haar eten ook geregeld uit. Wij dachten dat het aan het natvoer lag, maar bij het droogvoer (wij geven Carocat) kotste ze net zo hard.

Wichie heeft het hier soms aan de stok met één van onze Birmanen. Als zij net haar eten op heeft en ze wordt een beetje opgejaagd, dan kotst ze haar eten uit. Waarschijnlijk schrokt ze haar eten te snel naar binnen en als ze dan ook nog eens een beetje gepest wordt, dan komt het er allemaal uit.

Kan Gizmo het goed vinden met de andere katten? Misschien komt dat kotsen van de stress omdat ze nog niet zo lang bij jullie is en dus (nog) niet gewend is?
Misschien kan ze er beter tegen als je haar wat vaker per dag kleine beetjes te eten geeft (Ik weet niet hoe vaak ze voer krijgt aangeboden?).
Het hoeft niet meteen een zwakke maag of zo te zijn hoor!

Carocat Premium lam en rijst wordt hier goed verdragen, verkrijgbaar bij de meeste dierenspeciaalzaken. Daarnaast krijgen ze hier wel eens Royal Canin, Hill's of ProPlan.
De supermarkt brokken krijgen ze hier niet. Als ik die vieze kleurtjes van de brokken van Felix zie, dan zie je de kleurstoffen zitten!

Succes ermee!

Gr., Amber & Co.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Adriana »

Probeer deze is, dat is echt een goede brok!
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/172965
voor een wat oudere kat vind ik 47% eiwit griezelig hoog en ook het fosforgehalte van 1,6% mag er zijn, ik bedoel oei!
de samenstelling ziet er goed uit, is over nagedacht, soort Orijen maar mijns inziens voor wat oudere katten heel erg mondjesmaat geven en zeker zeker niet als alleenvoer!

Ingrediënten: gemalen kippenvlees, gedroogde aardappelen, vers kippenvlees, kippenvet, bietenpulp, hele gedroogde eieren, biergist, zalmolie, cellulose plantenvezels, cranberry extract, yucca schidigera, citrus extract, rozemarijn extract, kruidenmengsel 2% bestaande uit: thijm, pepermunt, brandnetel, iep, bitterhout.

Gegarandeerde analyse: ruw eiwit 47%, ruw vet 20%, as 9,9%, ruwe celstof 2% calcium 2,4% , fosfor 1,6%, magnesium 0,09, natrium 0,53%, koolhydraten 17%
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Roos en Minousch »

kijk eens naar de koolydraten, en er zit 80% vlees in, en het is graan vrij, het is echt een goede brok, en vele met mij vinden dat inmiddels ook..
Ik geef het al een half jaar of zo, en ik kan niet zeggen dat het het beste voer is wat ik heb gehad, Minousch en Lisa hebben alletwee keurige ontlasting, en het stinkt een stuk minder. voor een kat met gevoelige spijsverteringgestel is het prima
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kotst eten elke keer uit

Bericht door Adriana »

grote kans dat dit voer bij > 10 jr katten op den duur nierproblemen geeft en dat merk je pas als 70% van de nierfunctie is weggevallen. Sanabelle urinary is zelfde prijsklasse, ongeveer zelfde type samenstelling, 25% dierlijk eiwit en iets meer vet
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie