Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Ik ben op maandag 19 april met mijn kat Pippi bij de da geweest, omdat ze diarree had. De da dacht dat het van de prednison kwam omdat dat meer eetlust geeft en teveel eten diarree kan geven. Intussen is Pippi dus alweer anderhalve week van de prednison af en krijgt ze 60 gram droge Hills-brokken per dag en 's avonds een klein beetje natvoer. Met dat natvoer zijn we begonnen omdat ze anders de van de da gekregen diarsanyl niet wou eten. Dat is spul voor het opbouwen van darmflora.

En hoera: er verschenen steeds vaker gewone drolletjes in de kattenbak. Wij blij... Maar sinds het weekend vind ik ook weer meer zachte, lichter gekleurde ontlasting tussen de drolletjes. De da had gezegd dat als de diarree binnen een week tot tien dagen niet over was, ik weer moest bellen. Dus dat heb ik gedaan, en de assistente vroeg me tussen 17.30 en 18.00 uur terug te bellen, tijdens het telefonisch spreekuur. Volgens haar was er namelijk geen sprake van diarree, maar van zachte ontlasting, en was dat geen reden tot bezorgdheid. Maar als ik me toch bezorgd maakte, moest ik dus maar even met de da zelf bellen.

Goed, ik ga dus om 17.30 bellen, maar dacht: ik stel de vraag hier ook even: wat is het verschil tussen diarree en zachte ontlasting dan precies? Pippi's ontlasting is niet waterig dun, het is meer een soort... tja, pindakaas of zo (sorry voor degenen die op dit moment aan een lekkere boterham met pindakaas zitten ;) ). Ik vind ook ontlasting die begint als drolletje, maar dan overgaat in die zachtere variant.

Is dit nou diarree of zit ik me voor niets zorgen te maken? Ik heb zelf tenslotte ook de ene dag zachtere ontlasting dan de andere dag, ligt er maar aan wat ik eet, en dan schrik ik ook niet. Ik heb wel al besloten om het natvoer een paar avonden over te slaan, en eens te kijken wat het effect daarvan is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Adriana »

ja, goed plan. en je zult zien dat je ontlasting mèt natvoer zachter is dan zonder natvoer. k denk wel dat wat zachtere ontlasting voor pippi prettiger is dan harde keutels, je ziet nogal eens dat ze dan meer moeten persen en ook wat beschadigen daarbij en beetje bloed kunnen verliezen. wat dan weer aanleiding is voor andere ongerustheden.
diarree is smurrie, dat kun je niet vastpakken en doorgaans stinkt het ook.
de stofwisseling van iedere kat gaat anders met vocht om, sommige katten plassen meer vocht en concentreren hun urine meer (drinken dan ook minder) en andere katten plassen meer en soms gaat een deel van dat vocht ook naar de ontlasting, die wordt dan wat zachter.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Nou, net nog even in de kattenbak gekeken en geprobeerd of ik de ontlasting op kon pakken (met een plastic zakje om mijn hand). Dat ging wel, maar het is wel smurrie-achtig, dus niet te hard knijpen, want dan viel het uit elkaar. Kleur is die van pindakaas. Dus de da maar even gebeld, ik kreeg een andere arts aan de lijn dan die ik vorige week maandag gezien had.

Hij luisterde naar mijn beschrijving en zei toen dat het inderdaad diarree was en dat het aan het voer lag, het kon volgens hem geen andere oorzaak hebben. Volgens hem heb ik die diarree zelfs in stand gehouden door naast de diarsanyl gewoon voer te blijven geven. Ik had meteen over moeten stappen op speciaal voer. Jammer alleen dat zijn collega dat dus niet gemeld heeft toen ik er vorige week was :roll:

Hij raadde aan om alsnog over te stappen op Hill's I/D in plaats van Hill's Indoor. Maar ze is nu net gewend aan die Indoor. Denk dus dat ik me eerst maar even aan mijn oorspronkelijke plan houd: paar dagen geen natvoer en dan even kijken wat dat oplevert. Dit dus vooral omdat het niet alleen maar diarree is, maar tussendoor ook normale drollen. Mocht het niet beter worden, dan ga ik maandag een andere da bellen, want ik heb het idee dat deze praktijk zich er nogal makkelijk van af maakt.
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Claudia007 »

Mijn katten gaan juist van Hills aan de pindakaas.
:???:

want heb het probleem hier ook...... maar bij ons komt het omdat meneer te veel eet en ook alles van onze dame op eet. Wij hadden hills in het kitten pakket van meneer en ja hoor daar gingen we weer....zal wel wisseling van voer zijn in ons geval.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cari »

Het verschil tussen diarree en zachte onlasting is, afgezien van de substantie (harder of zachter), ook vooral de frequentie waarmee de kat moet. Bij diarree moet de kat vaak en loopt ie kans uit te drogen, bij gewoon 1 keer per dag ontlasting die wat zacht is, niet. Desalniettemin is zachte ontlasting niet jofel. Ik zou me niet te gauw laten afschepen met speciaal voer, veel dierenartsen zijn daar nogal snel mee. Je ontziet daarmee de darmen, maar dat lijkt me in eerste instantie niet de bedoeling. De darmen moeten weer beter worden. De darmflora moet weer in balans komen. Ik ken diarsanyl niet, maar als Pippi dat niet wil eten, zou je ook bv colostrum (http://www.artsfoodproducts.nl/producte ... umtherapie) kunnen nemen. Dat heeft geen smaak of geur.
Mocht het allemaal niet op korte termijn goedkoomen, zou ik toch een giardia test laten doen. Dat is zo gepiept en kost niet veel. Baat het niet, dan schaadt het niet.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Hm, ze gaat wel vaker dan een keer per dag. Maar ook weer niet elk uur, of zo.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cari »

In principe is 1 keer normaal. Twee keer kan soms ook nog (voor sommige veelvraten ;-) ), maar meer is diarree. Dan eet ze ofwel teveel (wat erin gaat, moet er weer uit), ofwel ze loopt risico af te vallen en uit te drogen. In het eerste geval moet ze gewoon minder eten en het laatste geval mankeert ze dus iets. Misschien kan je haar elke dag even wegen? En hou in de gaten of ze niet uitdroogt (velletje optillen: als het na loslaten gelijk weer terugvalt, is het goed. Duurt dat even, dan is het niet goed)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Claudia007 »

Ik ga zo zelf naar de DA toe zit met een zieke kitten op de bank.
Je zou ook het advies van een andere DA kunnen vragen.....doe ik ook als ik er geen vertrouwen in heb.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Ja, had ik ook al bedacht ;) Ga het tot maandag aankijken, ik vond vanmorgen 1 drol en een klein beetje pindakaas in de bak, dus er lijkt toch al wat schot in te zitten. Toen ik nog cavia's had, had ik een da hier in de buurt die ik heel goed vond, dus als Pippi maandag nog steeds ook maar een beetje pindakaas in de bak deponeert, ga ik die bellen.

Sterkte met je zieke kitten!
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Claudia007 »

Dank je wel....we moeten om half twee maar meneer speelt als een gek maar ja toch maar even langs ik ga liever voor niets dan te laat.....en hij spuit echt poep en spuugt.....maar komt goed.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Adriana »

Claudia ;-) , wat vreselijk vervelend en veel succes bij de dierenarts en gelukkig heb je er goeie hoop op dat het goed komt!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Claudia007 »

Volgens de DA stress of wormen.....maar ja ook dat lijk me sterk....we zullen zien.
vannacht was de laatste keer en ben benieuwd wat er straks uit komt.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Roos en Minousch »

Ruikt het heel zuur en is het draderig?
ik zou zelf even een Giardia test aanvragen als ik jou was...
is erg besmettelijk, maar goed te behandelen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Claudia007 »

Nee was niet zuur en draderig ;-) Ik had dat zelf ook aan de DA gevraagt maar dat was het niet volgens haar en voor mijn gevoel ool niet.

Ik hou hem streng in de gaten en meneer heeft al weer mooie drollen gegeven dus volgens mij gaat het goed.

Maar er is zo veek gebeurt in zijn korte tijd hier.

Eerst een ander huis, toen een nieuwe TV daarna de verjaardag van mijn vriend en die was best druk....toen Sting die geholpen werd. Ik denk nu achteraf toch stress.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Ilone »

Misschien indd wel een logisch idee achteraf. Als wij mensen nerveus zijn o.i.d. dan gaan wij ook vaak aan de race ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie