Hoe krijgt je kat een stamboom?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door angeliqueje »

Ik heb een vraag.
Wij hebben sinds een paar maanden een ragdoll bastaardje (waarschijnlijk)
De manier waarop wij onze poes hebben aangeschaft is allemaal een beetje een vaag verhaal. Om een lang verhaal kort te maken: De vorige eigenaresse wist ons weinig over de poes te vertellen en onze poes heeft geen stamboom. Er is ons wel verteld dat beide ouders van de poes ook ragdolls waren (met stamboom). Wat van haar verhalen allemaal waar is durven wij dus niet te zeggen. Maar wij wisten wel dat de poes bij ons veel beter af is.
Nu zitten we dus met een stamboomloze ragdoll.
Als het kan wil ik er wel graag voor zorgen dat wij voor haar stamboom papieren krijgen. De vorige eigenaresse heeft ons immers verteld dat beide ouders ook een stamboom hebben.
Dan is het natuurlijk voor ons noodzakelijk om erachter te komen wie haar ouders zijn, dat word waarschijnlijk een moeilijke opgave aangezien ik de contact gegevens van de vorige eigenaresse kwijt ben.
Wij willen graag van onze poes een nestje.
Ik vraag me af of het mogelijk is voor haar en anders voor haar kittens een stamboom aan te vragen. Bijv. als we haar door een kater met stamboom laten dekken dat we dan wel een stamboom voor de kittens krijgen.
Allemaal vragen, ik hoop dat iemand met verstand van zaken ons goed kan informeren.

Groetjes Angelique
Boheme

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Boheme »

Hoi en welkom op het forum!!

Ik zal proberen je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden, De fokker had in deze de stamboom aan moeten vragen. Als beide ouderdieren een stamboom hebben moet dit wel lukken, maar zoals ik jou begrijp heb je geen gegevens en kan je er moeilijk achter komen wie de ouders zijn.
Stel dat je ze vindt, dan bestaat de mogelijkheid dat de fokker wel op de vingers getikt zal worden door de vereniging, de eisen per vereniging zijn ook verschillend. Sommige vinden het geen probleem als de stamboom wat later aangevraagd wordt, maar andere zullen daar minder blij mee zijn. De vraag is dan inderdaad waarom heeft de fokker geen stambomen aangevraagd? En de vraag is dan ook of de fokker nu nog wel stambomen aan durft te vragen, met de kans dat ze op haar vingers getikt wordt..

Helaas zal je zonder stamboom van moeder geen stamboom voor de kittens aan kunnen vragen. En het is de vraag of je een cattery vindt die een poes zonder stamboom wil laten dekken door een kater met stamboom. Of je moet een kennis hebben die dat wil doen... maar dan lost het nog niets op, omdat je voor de kittens geen stamboom aan kunt vragen, want zonder voorouders van de moeder valt er weinig stamboom op te maken, immers, jou poes is dan de eerste in lijn!
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door angeliqueje »

Bedankt voor je uitleg! En ja welkom op het forum. Ik ben inderdaad nieuw. Ik heb mezelf nog niet eens voorgesteld.
In ieder geval, kans zit er dus dik in dat onze poes stamboomloos blijft. Stom van mij ook dat als ik iets in de richting van fokken wil gaan doen dat ik dan ook een stamboomloze ragdoll koop....
Ik heb er evengoed wel veel geld voor betaald. En volgens mij is het ook niet echt goed voor het ras om op 'hobby-wijze' raskatten te gaan fokken. (Dat klinkt een beetje raar maargoed)

Om nog even terug te komen op het feit dat ik me niet eens voorgesteld had....

Ik ben Angelique en ik ben woonachtig in de kop van Noord-Holland. Ik ben 25 jaar en ik heb een vriend (ook 25 jaar), wij zijn van plan om volgend jaar te gaan trouwen. Mijn vriend werkt momenteel als verkeersregelaar overal in het land. En ik ben op het moment werkloos, ik had hiervoor ook dienstverlenende taken. Ik kan die taken door vervelende omstandigheden niet meer uitvoeren.
Wij houden veel van beestjes, we hebben dus een Ragdoll Colorpoint (ruim 1 jaar), een kruising Hollandse herder/Mechelse herder (7 mnd), ik ben dan ook lid van het Hollandse herder forum, een wurgslangetje en ik heb al sinds jaren 2 tropische aquariums.

Al sinds kinds af aan droom ik er van om dieren te gaan fokken. En omdat onze herder zo een mooie hond is met zo een goede bloedlijn wil ik ook zeker van haar 1 of meer nestjes ter wereld helpen.
Wij hebben de ruimte en ik heb nu ook de tijd. Ik ben van plan om een part-time baantje te nemen in de vorm van een krantenwijk of iets dergelijks, zodat ik elke dag veel tijd thuis door kan brengen om dus dieren te fokken.
Ik hoop dat mijn dromen werkelijkheid kunnen worden en ik ben me er van bewust dat dit niet zomaar gaat.
Dit is zo ongeveer mijn levensverhaal op het moment.

Groetjes Angelique
Boheme

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Boheme »

Wat grappig, we hebben dus wel meer overeenkomsten. Ik heet niet alleen ook Angelique, oorspronkelijk kom ik ook uit de kop van Noord Holland ;)

En een gezellige beestenboel heb je ook, leuk hoor. Ik zou zeggen, snel foto's plaatsen, kunnen we kijken wat voor liefs en moois je allemaal hebt.

Of je te veel hebt betaald, geen idee. Meestal kost een kat zonder stamboom (maar wat wel erg op het ras lijkt) ongeveer 100 tot 150 euro. Als je meer hebt betaald heb je inderdaad te veel betaald... maar aan de andere kant... ze is je ook veel waard neem ik aan? ;)
Als je serieus wilt gaan fokken zou ik toch voor een poes met stamboom gaan anders kan je eigenlijk gewoon geen cattery beginnen.
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door angeliqueje »

Oh ja inderdaad veel overeenkomsten. hehe

En ik heb 300 voor de poes betaald en net wat je zegt ze is het waard. Het is een super mooie Ragdoll poes en ze is elke euro waard wat mij betreft. Ik neem zowiezo een nestje van haar, want ik heb veel vrienden en kennissen die graag een kitten van haar willen en die mensen maakt het niet uit of ze nou een stamboom heeft of niet. Ik ga wel kijken of ik haar kan laten testen op erfelijke ziekten en dergelijke (heeft ze daar niet ook een stamboom voor nodig?) Dus zoveel kwaad zal ik het ras niet doen, dat wil ik ook helemaal niet.

Ik kan hier zeker alleen foto's toevoegen via een URL? En ik kan ze zeker niet uploaden naar deze site?
Ik heb mijn foto's namelijk nergens op het internet staan, dus dan word het voor mij lastig.

Groetjes!
Boheme

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Boheme »

Nee, ze heeft geen stamboom nodig als je haar wilt laten testen, maar ga je dan naar een kater die ook getest wordt?

Als je een foto wilt plaatsen, kan je een verzoek doen bij Admin, zodat hij een album voor je aanmaakt.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Roos en Minousch »

Als je toch wil gaan fokken ooit, koop dan een mooi poesje met een goede stamboom, zoek daar een mooie kater voor uit uiteraard ook uit goede lijnen, vraag een cattery naam aan, laat de poes teste om HCM/PKD/CIN, en natuurlijk Fiv/Felv.
Nu wil je gaan fokken met een kat wat er uit ziet als een Ragdoll, maar het nooit word omdat er geen stamboom bij zit, en je weet niet waar ze vandaan komt, dat is vragen om problemen..
Plus dat je nu niet echt bijdraagt aan het verbeteren van het ras, maar aan het vermeerderen bent, en er zijn al zo veel htk in dit land.
Laat deze gewoon steriliseren, en koop een mooi fokpoesje, lees je goed in, want fokken is niet zomaar iets..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
P en M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:57

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door P en M »

Maar stel je voor dat angeliqueje de stambomen van de ouders van het poesje achterhaalt, maar er zijn nooit testen voor deze ouderdieren gedaan om te fokken, kan er dan alsnog een stamboom verstrekt worden?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Roos en Minousch »

Dan zou ze in principe een stamboom kunnen krijgen mits het dan wel e stambomen zijn zie overenkomen met de ouders, maar dan nog als zij niet zijn getest zou ik er al helemaal niet aan beginnen om een netsje van dit poesje te nemen.
Voor hetzelfde geld zitten er in de lijnen van de ouders veel hcm of pkd, dan heb je toch een klein probleem die je dan als kittenfokker doorschuift naar de koper.
ze moet gewoon een poesje kopen uit goede lijnen, en daar mee fokken als ze echt wil gaan fokken, zo niet deze laten helpen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
P en M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:57

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door P en M »

Ja dat begrijp ik en ook helemaal mee eens dat er alleen gefokt moet worden met goede lijnen, maar ik vroeg het me gewoon af. Ik dacht namelijk dat er alleen stambomen werden verstrekt als er aangetoond kon worden dat de ouders de juiste testen ook hebben gehad
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Roos en Minousch »

niet bij elk ras worden de testen gedaan(belachelijk natuurlijk) want sommige rassen krijgen het nooit...
maar bij de Ragdoll is het echt super belangrijk dat er getest word.
je moet zowiezo aangesloten zijn bij een vereniging om de stambomen te kunnen aanvragen, ben je niet geregistreerd als Cattery kan je ze volgens mij niet aanvragen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zeg altijd als je fokken moet je meteen goed beginnen, dus met een cattry en alle testen en goede katten, en niet beginnen met een Ragdoll uit vage ouders, want dan doe je het in mijn ogen niet goed.
dit is geen aanval op ts, maar mijn mening.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door angeliqueje »

Tja of ik een kater ga zoeken die ook getest is.... Ik weet niet of dat uberhaupt haalbaar is.
Zoals je al zei is het nog maar de vraag of mensen mijn poes willen laten dekken door hun stamboom (en goed getestte) kater.
En roos en minousch, ik ben niet van plan om met deze poes echt te gaan fokken. Zoals ik eerder al zei zijn er een aantal kennissen en vrienden van mij die heel graag van haar een kitten willen. En misschien wil ik zelf van haar ook wel een kitten.
Als ik echt wil gaan fokken (en ook met Hollandse Herders) dan zorg ik er wel voor dat ik dieren heb met goede stambomen en een goede bloedlijn.
En ik ga zeker mijn poes nog niet laten steriliseren, ik heb juist veel moeite gedaan er 1 te vinden die niet gesteriliseerd is.

En ik ga me zeker nog meer verdiepen in het hoe en wat van het fokken van deze dieren. Zoals je al zegt is het niet zomaar iets. Het moet me niet te ingewikkeld worden, want ik wil het doen omdat ik het leuk vindt en dat moet het natuurlijk wel blijven ;-)

Groetjes van ons allemaal
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Roos en Minousch »

Ook al doe je het 1 keer, je blijft een fokker, en moet je het doen zoals het hoort, zo niet ben je voor mij dus bezig met het vermeerderen, met het risico op allerlei ziektes,en er zijn er dus al zoveel in de asielen, want meer word het niet, want zonder stamboom zijn het htk katten, rasloos dus, want het is een onnodig nestje die niets aan het ras bijdraagd, en dat is jammer, want het zijn fantastische katten, (en ik kan het weten, ik heb er 3 allemaal keurig geholpen en met een prima stamboom) en de Ragdoll word niet voor niets getest op HCM en PKD, want die komen veel voor bij de Ragdoll.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
P en M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:57

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door P en M »

Hier sluit ik me bij aan. Als je vrienden en kennissen graag een kat willen, verwijs ze dan door naar een asiel. Die zitten binnenkort stampvol omdat er te veel mensen zijn die het wel leuk lijken om voor een keertje een nestje te hebben... Daar zitten ook echt wel prachtexemplaren tussen, maar als ze perse een ragdoll willen, kunnen ze beter naar een goede cattery gaan. Want stel je voor dat de lijnen van je poes niet goed zijn en haar laat dekken door een niet-geteste kater... Straks hebben de kittens een ziekte geerfd die je had kunnen voorkome. Los daarvan bestaat ook de kans dat ze niet allemaal een ragdoll uiterlijk hebben, omdat je niet weet wie haar ouders zijn.

Ik raad je aan om te kijken op leukeennestje.nl daar staat ook een overzicht bij van hoeveel je financieel kwijt bent aan een nestje
Plaats reactie