Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
elffantasy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2008 11:49

Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door elffantasy »

Hoi allemaal,

Ik heb al vele topics hierover gezien, maar niet echt het probleem wat ik heb.

Ik heb een kater en een poes thuis (broer en zus). Ze zijn nu 2 jaar en allebei geholpen.
De kater gaat 's nachts vaak miauwen. Dit heb ik in het begin niet genegeerd, dus een beetje mijn eigen schuld dat hij dat blijft doen. Nu probeer ik het wel te negeren en dat is geen probleem. Alleen is dat niet het enige wat hij doet. Hij gaat ook aan de deuren krabben. Heb de deuren al open gedaan, maar hij doet het niet om de ruimte binnen te gaan. Ik roep dan wel streng zijn naam en dat lijkt dan heel even te werken. Maar later begint hij weer. Zelf al aan gedacht om ook dit te negeren, maar ik woon in een appartementencomplex wat heel gehoorig is, dus wil niet mijn buren daarmee lastig vallen.
Hij mag van mij overal komen, er staat een krabpaal in de gang, eten en drinken staat in de gang en overal liggen er speeltjes.

Heeft iemand een advies voor mij?

Alvast bedankt!
groetjes, Patricia
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door Umimeis »

Krabt hij ook nog als de deuren open staan? Het beste is toch om te blijven negeren.
Op een gegeven moment weet hij toch wel dat hij geen aandacht krijgt, dus dan houd hij misschien vanzelf wel er mee op.
En hoe lang is dit al aan de gang? En waar slaapt z'n zusje?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Patricia,

Ik heb altijd geleerd om de NAAM van de kat NOOOOOIT streng te noemen...wellicht kan de kat geen onderscheid maken wanneer je 'm ECHT roept, of wanneer je 'm bestraffend toespreekt.
Een strenge "NEE!" is beter, gebruik de NAAM alleen als hij lief is.

Hebben de katten wel een lekker mandje in de hal waar ze in kunnen gaan liggen slapen?

Succes met die malle mauwert,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
elffantasy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2008 11:49

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door elffantasy »

Hoi,

Ja hij krabt ook als de deuren open staan. Ben vannacht de hele nacht bezig geweest om die dingen uit te vinden. Alle deuren opgezet, begin na een half uurtje gewoon weer.
Eigenlijk doet hij het al een paar maandjes, maar nooit elke nacht en hij begon toen om een uurtje of 5 en hij hield ook snel op. Deze week, vanaf zaterdag, begint hij al om klokslag half 3!
Ik heb een mandje, maar daar kijken ze niet naar om. Çarli (de kater) slaapt altijd bij mij op bed en zijn zusje Pixie slaapt elke keer weer ergens anders. Nu slaapt ze in de huiskamer, denk ik, op de poef of op mijn handtas.... :???:

Gr. Patricia
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door jobey »

hebben ze s'nachts ook water en eten en eventueel ook speeltjes?
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door Adriana »

wat je zou kunnen doen is stoppen met voeren aan het eind van de middag en pas als je naar bed gaat voer neerzetten. blijkbaar slaapt-ie s nachts niet/nauwelijks en wil aandacht.
misschien slaapt hij met volle buik wat beter door een groot deel van de nacht.. :stil: :sleeping: :stil:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
elffantasy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2008 11:49

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door elffantasy »

Oh dat ga ik vandaag proberen. Ik geef ze altijd een maaltijdzakje als ik thuis kom van mijn werk. 's Nachts hebben ze gewoon brokjes staan en daar eet hij ook wel eens van... Mischien dat het werkt....ik ga het proberen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door castratenkoor »

Lijkt ook mij een goed idee dat zakje zacht voer te geven als je naar bed gaat. En ik ben het met een van de vorige schrijvers eens de naam niet boos te brullen. Alleen gebruiken als hij lief is. het klinkt alsof hij een spel met je speelt, aandacht wil hij, negatief is ook aandacht. negeren is meestal het beste. Als dat niet werkt kun je eventueel ook een plantenspuit klaar zetten. Al loop je met deze taaie rakker het risico dat hij ook dat leuk gaat vinden. Ik zou eerst proberen met hem negeren en voor je gaat slapen dat zakje voer. Misschien helpt het als je een poos met ze gaat spelen voor je slapen gaat. Of voedselverrijking, je hebt van de speciale dingen waar je brokjes in kunt doen, die ze als spel eruit moeten hengelen. Miosschien is hij daar mee zoet te houden?
Succes !!!
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
elffantasy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2008 11:49

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door elffantasy »

Ik ga sowieso dat eten proberen en het zoveel mogelijk negeren. Zal morgen wel een eerste update schrijven, of het een beetje werkt. Zal niet meteen stil zijn, denk ik.

Maar ik wil toch even reageren op het 'streng' zijn naam zeggen. Ik heb geschreven dat ik zijn naam streng 'roep'. Ook schreef ik dat ik in een appartementencomplex woon, dus dat roepen is heel zacht, maar streng. Dus wat Castratenkoor schrijft: brullen!, dat is wel erg overdreven. Maar ik snap wel wat jullie ermee bedoelen.

De plantenspuit heb ik voor verschillende dingetjes gebruikt. Dat helpt niet. Ze zijn allebei dol op water! Ligt aan het ras denk ik, Turkse Van.
Vlak voor het slapen gaan even flink spelen, ga ik ook proberen.

Alvast heel erg bedankt voor de tips, ik hou jullie op de hoogte!

gr. Patricia
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door loek »

Hoi Patricia
Behalve de tips die al gegeven zijn, waar ik me bij aan kan sluiten. Vraag ik me af wat voor krabpaal hij heeft. Is dat een ronde? Dan zou je zo'n krabplank kunnen proberen en die aan de muur ofzo in de woonkamer bevestigen. Misschien voldoet dat beter aan zijn krabbehoefte (?)

Maakt het zoveel herrie dat je buren er last van zouden kunnen hebben? En gaat dit de hele nacht door? (poeh...)

Ik denk dat spelen voor het slapen gaan helemaal een goede is trouwens. Even goed rond laten rennen ook, nog wat eten ertegen aan...dan moet hij toch zin krijgen in tukkie lijkt mij....

Ben benieuwd.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door Umimeis »

Ik heb een lasermuis (lampje) bij zooplus gekocht enkele maanden geleden en daar speel ik elke avond mee.....niet dat ik er zelf achter aan ren haha :lol: :roll: , ik heb hem ook voor 1 van mijn katten aangeschaft (Sam) die ook 's 'nachts actief was.
En het mooie is, ze blijven ook nog goed in vorm ook nog, Sam is zelfs hierdoor een beetje afgevallen...(wat ook 1 vd redenen was dat ik dat lampje had aangeschaft.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door loek »

Bij mij zijn touwtjes altijd nog in trek......en ja...dan ren ik zelf ook door de kamer haha. Ik mag ook wel wat afvallen dus da's mooi mee genomen die beweging.

Patricia, ik zat even te kijken bij turkisch Van in het boek 'de kat' Vicky Halls. Soms staan daar wel interessante dingen in. Wat ik zelf interessant vond is dat de katten (inderdaad) houden van water en zelfs van zwemmen! Wist jij vast al...maar lijkt me geweldig haha. Doen die van jou dat ook?

Maar verder vind ik niet zoveel waar jij iets aan hebt. Wel staat er geschreven over dit ras. "het zijn goed atleten en ze slopen je huis bij wijze van vermaak"........dus.....uhm.

Ben trouwens door de omschrijving erg benieuwd hoe ze eruit zien. (foto's?) Het liefst zwemmend haha, nee hoor.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door Umimeis »

Hmmmm zwemmende katten....dat zou ik ook wel eens willen zien.....
Die van mij zijn wel eens in de vijver gedonderd.....maar wisten niet hoe gauw ze er weer uitmoesten hahaha
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door Adriana »

katten zwemmen een beetje op z'n hondjes, tijgers zwemmen ook. maar zeker niet van harte!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
elffantasy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2008 11:49

Re: Kater miauwt 's nachts en gaat aan de deuren krabben

Bericht door elffantasy »

Hoi allemaal,

Ik heb gisteravond jullie tips geprobeerd. Heb ze voor het slapen gaan een maaltijdzakje gegeven en moet zeggen dat ze het veel beter opeten dan dat ik het rond 6 uur gaf. Veder heb ik voor het slapen gaan even druk met ze allebei gespeeld.
Na het eten kwam Çarli meteen bij mij opbed liggen tot 5 uur 's ochtends. Toen ging hij naar de gang om te miauwen en aan de deur te krabben. Heb het allebei genegeerd, wat best lastig was, maar hij hield na een kwartier op. En toen was hij verder stil en kwam weer bij me liggen. Dus het heeft heel aardig gewerkt en ga hier zeker mee door.

Loek: Met het krabben weet ik niet zeker of mijn buren het horen. Maar ik hoor me buren wel heel erg. Heb zelfs een keer de politie moeten bellen... Dus eigenlijk wil ik het niet zo ver laten komen dat ze het horen. Het krabben doet Çarli best hard. Hij doet het niet alleen met zijn nagels, maar bonst ook echt zijn voetje tegen de deur!
De krabpaal die ik heb staat in de gang. Hij is best groot, 3 verdiepingen met 3 palen en een huisje. Hij zit er vrij weinig op, maar als hij eraan krabt beloon ik hem altijd met een knuffel of snoepje. Hij neemt namelijk ook graag mijn eetkamer stoelen te grazen! Dus ik ga de krabpaal een tijdje in de woonkamer zetten, om te kijken of hij die dan wel kiest boven de stoelen.... Want het zijn inderdaad goede atleten en vooral Çarli kan heel goed slopen!! haha!

Ik wil best een foto plaatsen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. :oops:

Patricia
Plaats reactie