Mijn kat is bang en/of verdrietig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Rhonda
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2010 10:54

Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Rhonda »

Sinds 2 en halve week hebben wij een kat in huis die op een flat heeft gewoont. Wij wonen buiten en kunnen haar meer vrijheid geven als de vorige eigenaren. Ze was heel erg gehecht aan haar vorige baasjes met kinderen en 2 honden. Ze is 2 jaar oud en was in haar eigen huis heel vrij en aanhankelijk. Nu verstopt ze zich steeds op de meest verre plekjes in de huiskamer. Eten doet ze soms s 'nachts en dan gaat ze ook op de bak. Soms komt ze echter helemaal niet te voorschijn, dat kan ik zien aan de sporen bij de bak en het onaangeroerde eten. Dit is nu aal een keer of 4 gebeurd.
Ik maakte me zo'n zorgen dat ik de schuilplaats wat opener heb gemaakt en heb gezien dat ze erg is afgevallen. Nu zit ze weer onder de bank net als de eerste 3 dagen. Ik weet niet wat ik moet doen. Terug brengen of vol blijven houden?
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Dafpoetser »

Achosj, wat een sneu verhaal.
Daar sta je dan met je beste bedoelingen!

Dat een kat alleen aan een huis, en niet aan mensen hecht, is volgens mij een fabeltje.
De kat is compleet uit het lood geslagen, als ik het zo lees. Hoe is jouw situatie, ook met kinderen / hondjes? Ik denk dat je met veel geduld het meeste bereikt. Succes in elk geval!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Adriana »

vermoed dat jullie kat een mentale aardbeving :!: achter de rug heeft, helemaal ontworteld: andere baasjes, ander huis, andere luchtjes en missch ook wel ander eten. missch zou je haar verblijfplaats kunnen verkleinen, zodat ze dat rustig kan verkennen en eraan wennen. met etensbakjes paar soorten voer en drinkbakje op andere plek en kattenbak ook weer op een andere plek. daar kan ze zich veilig leren voelen.
en voorlopig heel overzichtelijk en rustig met haar omgaan, want heel wat te verstouwen. je zou het telefonisch spreekuuur van de dierenarts kunnen bellen en vragen of miss een middel tegen angsten zou kunnen helpen. zelf kun je wat valeriaan op een klein handdoekje sprenkelen en kijken of ze daarop reageert. zo kun je ook proberen een beetje contact met haar te maken.
al te veel afvallen mag ze niet maar blijven drinken/plassen is nog belangrijker. en laatste optie is indd terug als ze verkrampt blijft. :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Rhonda
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2010 10:54

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Rhonda »

Hoi, bedankt voor jullie antwoord.
De dierenarts heb ik al gebeld en die heeft speciaal versterkend voer gegeven. Een rustgevend middel leek hem niet verstandig omdat ze toch al zo stil is. Het voer wil ze niet, misschien ga ik haar wel in een aparte kamer zetten. Heeft iemand ervaring met een depressieve kat. Het begint er wel op te lijken, vind ik. Ook heb ik een Feloway verstuiver gekocht (5 dagen geleden), helaas zonder resultaat.
Groetjes van Rhonda en Mimi
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Dafpoetser »

Een vriendin van ons heeft een "probleemkatje" uit het asiel gehaald.
Het poesje is erg schuw en angstig, maar eet gelukkig goed ('s nachts).
Het beestje komt steeds meer uit haar schulpje wanneer het laserpennetje voor de dag komt!

De poes lijkt op dat moment alles even te vergeten, en wil maar 1 ding...dat rode stipje pakken!

Je zou het kunnen proberen?
Veel succes in elk geval.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door jobey »

Het is een hele verandering voor zo'n beesie. Probeer haar te lokken met snoepjes of inderdaad een laserlampje. Gek genoeg denken ze dan echt niet meer na.

Veel geduld hebben is nog wel het belangrijkste. Als jij denkt dat het niet gaat werken, moet je misschien doen wat het beste is voor het beestje en dat is misschien wel terugbrengen. Maar geef het tijd en vooral niet dwingen!
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Adriana »

Een rustgevend middel leek hem niet verstandig omdat ze toch al zo stil is. Het voer wil ze niet, misschien ga ik haar wel in een aparte kamer zetten. Heeft iemand ervaring met een depressieve kat.
zoek en/of googel even op Telizen en op Destress.
dit zijn middelen die helpen bij dieren die erg angstig zijn.
ze zijn niet verslavend, noch versuffend.
en hebben hier dacht ik een depressieve kat (na verlies maatje) gehad..
.. dacht je de link te geven maar lukt niet helemaal, dan graag zelf even via Zoeken rechtsboven: depressieve kat en er zijn versch topics met middelen en tips
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door loek »

Hallo Rhonda
Onze kat vroeger is depressief geweest..volgens da. Hij wilde o.a. ook plotseling niet meer eten. Ik kan me er jammergenoeg (voor jou) niet zoveel meer van herinneren. Alleen dat hij van de da een 'rustgevend' middel heeft gekregen en dat het toen ook overging.

Ken je de vorige eigenaren? Is het een optie om hen eens langs te laten komen. Kijken hoe ze reageert? En/ of hen vragen om wat advies?
Weet je welk voer ze kreeg in haar vorige huis? En geef je dat ook? Of waar ze verder dol op was w.b. eten en spelen?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Cari »

Hai Rhonda,
wat triest dat ze na 2,5 week nog steeds zo vreselijk bang is. Zou je misschien van iemand een grote hondenbench kunnen lenen? Dan heeft ze een veilig plekje en kan je haar en haar gezondheid goed in de gaten houden. Sterk afvallen in zo'n korte tijd is niet best en missschien heeft ze zelfs wat onder de leden. Waarom hebben ze haar weggedaan?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Rhonda
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2010 10:54

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Rhonda »

Hallo allemaal,
Wat lief dat jullie met me mee denken. Even een paar antwoorden. De vorige eigenaren hebben haar weg gedaan omdat ze heel erg graag naar buiten wilde en dat was onmogelijk hoog op een flat. Wij, een gezin met grote kinderen, kunnen haar veilig naar buiten laten gaan, alles was nog aanwezig van onze vorige poes Lemon. Mimi was daar echt heel erg vrij en de kinderen konden alles met haar doen. Ik geef het zelfde droogvoer, maar dat wil ze niet, alleen een half blikje gourmet soms. Medicijnen zie ik niet zitten, hoe zou ik dat naar binnen moeten krijgen. Ik ben blij dat ik haar uit het hoekje achter de tv (totaal afgesloten) heb gehaald, onder de bank kan ik het beter in de gaten houden. Ik denk dat ze vooral heel verdrietig is. Ze wil niet spelen met muis aan touwtje of laserpen, maar kijkt wel.
Gisternacht was ze op de aanrecht geweest, dat geeft weer wat moed. Ik twijfel of we haar niet juist wat meer moetemn aaien ofzo omdat ze altijd in handen was.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet Rhonda
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Shaz »

Heb je al geprobeerd om lekkere hapjes te geven?
Xandor is ook zo bang als wij niet thuis zijn, tijdens onze vakanties verstopt hij zich in een hoekje en eet hij maar weinig. En dat terwijl hij dan gewoon thuis is.
Hij is echter zo gek op verse vis dat hij dan wel tevoorschijn wil komen en nieuwe vriendjes wil maken. Dat heeft hij ook met hart en kipfilet.

Ik zou haar niet meer gaan aaien, het vertrouwen komt juist sneller als je het vanuit haar laat komen. Ga er lekker bij op de grond zitten, leg wat lekkers naast je neer en klets veel met een zachte stem tegen haar. Veel succes!
groetjes Sharon
Boheme

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Boheme »

Wat vervelend he, zo'n situatie en je wilt juist zo graag goed doen.

Ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben.... Net wat eerder is gezegd, maak de ruimte kleiner, laat hem daar aan wennen. Ik heb ook een kat gehad die heel lang onder de bank heeft gezeten. Ik had er een kleedje onder geschoven en vlakbij stond voer, water en een kattenbak. Af en toe ging ik tegen hem kletsen, maar forceerde niets. Uiteindelijk is hij toch uit zijn schulp gekropen, al duurde het daarna nog heel lang voordat hij ons helemaal vertrouwde. De ene kat doet daar nu eenmaal langer over dan de ander.
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door lvhesteren »

Momenteel lopen hier 3 katten, nl. een perzische kater van 2 jaar, britse korthaar poesje van 1,5 jaar en een selkirk rex kater van 8 maanden.

Toen de britse korthaar erbij kwam, is ze veel gebeten door de pers, daardoor lag ze veel onder het bed (denk ik). Sinds 3 maanden is de selkirk rex erbij, de katten kunnen goed met elkaar overweg. Maar nog steeds ligt de britse korthaar van 's ochtends vroeg tot 's avonds 19.00 uur onder het bed. Dit is toch geen leven voor een kat? Volgens de dierenarts is ze te lief, en kan ze ws niet op tegen de pers.

's Avonds laat speelt ze met de selkirk rex en hij doet haar niets, daarna slaapt ze bij me op bed. Maar 's ochtends duikt ze weer onder het bed voor de rest van de dag.

Wat kan ik hier aan doen??

Over 4 maanden ga ik verhuizen van flatje, (waar ze binnen moeten blijven) naar een huis met tuin en dan mogen ze naar buiten. De britse korthaar is vaker buiten geweest en dat vindt ze heerlijk.

Is het een overweging haar zolang onder het bed te laten liggen en in het nieuwe huis naar buiten te laten. Of een ander tehuis voor haar te zoeken? Als ik haar overdag onder het bed vandaan haal, kan je merken dat ze het niet op prijs stelt.

Graag jullie advies.
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door Adriana »

k vermoed dat ze geen rustige slaapplek heeft, dat ze zich overdag niet veilig voelt in de algemene ruimte. misschien zou je ergens voor haar voor overdag iets kunnen maken of gewoon een eigen ruimte geven. mijn ervaring is dat het alleen maar stressiger wordt als ze zich langdurig niet veilig voelt en dan loop je het risico dat er gedragsproblemen bij komen zoals naast de bak plassen of 'wild plassen'... of slecht eten oid
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Mijn kat is bang en/of verdrietig

Bericht door lvhesteren »

@ Adriana

Ze gaat zelf vaak op de bovenkastjes van de keuken liggen (de andere katten kunnen daar niet opkomen), daar heb ik sinds enige tijd een mandje neergezet. Maar toch ligt ze overdag onder het bed.

Ik vraag me af of ze het bij een ander niet fijner zou hebben, wil dit katje geen akelig leven geven, maar weet niet wat het beste is....
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Plaats reactie