Kitten wassen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Kitten wassen?

Bericht door Tamir »

Sinds zaterdag hebben we een kitten, Bruce, van 4 maanden in huis. Het is een langhaartje. Maar nu is het probleem dat hij erg ruikt. Hij stinkt nogal. Adam, onze kortharige kater van elf maanden, stonk ook een beetje toen hij net uit het asiel kwam. Maar dat was na twee daagjes weg. Hij wast zich ook beter dan Bruce. Nu wil ik Bruce best wel wassen, maar ik zou het 'not done' vinden als dat niet mag bij zo'n jonge kat. :enaughty: Ik heb hem al een beetje geborsteld, maar de geur gaat niet weg. Daarbij ruikt hij nogal uit zijn mond van het voer wat hij krijgt (ruikt écht naar voer), dus het idee dat hij zijn eigen geurtje in stand houd zou mij niet vreemd lijken.

Volwassen kat prima, maar een kitten? Is er misschien ook een andere oplossing, zoals hem een soort van wasbeurtje geven met een washandje met alleen water?
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Kitten wassen?

Bericht door Rowena »

Ik heb Yoshi ook gewassen toen hij 4 maanden was. Zijn vacht stonk ook heel erg.. Ik heb toen 2 druppeltjes baby olie in de wasbak gedaan, en hem gewassen met een washandje. Ik begreep later dat dat niet de beste oplossing was, omdat dat ontzettend vet is.. ( :oops: :edoh: ). Je kan het beste een zo'n mild mogelijke shampo gebruiken.. Misschien dat iemand hier je een tip kan geven over welke het beste is..

Yoshi rook wel heerlijk :edance: en hij had er gelukkig geen last van, anders had ik me echt heel schuldig gevoeld..
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kitten wassen?

Bericht door Leonie89 »

waar ruikt hij naar?? voer of poep/urine?? onze noorse boskat poes stonk ook enorm toen we haar kregen.. ik gaf de schuld aan dat het dierenasiel landelijk lag en hield het op koeienpoepgeur.. na een klein weekje kwamen we erachter dat ze een poepje vast had zitten in haar vacht..
ik ben geen fan van katten wassen, dus dat zou laatste oplossing zijn voor mij..

onze jongste stonk ook toen hij bij de fokker vandaan kwam.. daar kreeg hij veel natvoer, dat stinkt ook meer dan brokjes.. het heeft best lang geduurd voordat die geur weg was, maar het is vanzelf weggegaan..
wat voor voer geef je ze??
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten wassen?

Bericht door Nyncke »

Binkie stonk ook erg naar het voer (natte Wiskas) wat hij kreeg, als je hem op ander voer zet verandert dat vanzelf.
Ook eens een hond op bezoek gehad, die rook naar een bepaalde paté, die hij kreeg.
Doortje kreeg van natvoer hele stinkende en dunnere ontlasting.

Op een ander merk voer overgaan, ik vond van de brokjes Prins voer erg goed.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten wassen?

Bericht door Cari »

Je kan hem rustig wassen hoor. Hij zal er alleen niet blij mee zijn :twisted: ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kitten wassen?

Bericht door ktje »

Ik was hier de hond juist met babyshampoo. Die zorgt er namelijk voor dat de huid niet uit zijn evenwicht wordt gehaald. Het ontvet de huid juist niet! Dit is erg belangrijk en heeft dus dezelfde werking als honden/katten shampoo.

Ik had toen ik een nestje had de kittens ook 1 x gewassen ze waren toen blij met zn alle in de kattenbak aan het spelen... Dus die waren echt vies. Had toen klein beetje babyshampoo in een teiltje gedaan met lauw water en met washandje gewassen.

Maar wat Cari al zegt de meeste katten houden er absoluut niet van of je moet ze van jongs af aan hebben geleerd/
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Kitten wassen?

Bericht door Rowena »

ktje schreef:Ik was hier de hond juist met babyshampoo. Die zorgt er namelijk voor dat de huid niet uit zijn evenwicht wordt gehaald. Het ontvet de huid juist niet! Dit is erg belangrijk en heeft dus dezelfde werking als honden/katten shampoo.
Ik had baby olie gebruikt, mijn zus vertelde me dat dat echt niet goed is voor de vacht.. baby shampoo lijkt me inderdaad een heel stuk beter ;)
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kitten wassen?

Bericht door Leonie89 »

hond ja.. maar dit is een kat..
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten wassen?

Bericht door Admin »

Persoonlijk zou ik een kat niet wassen met 'mensenshampoo', al is het dan voor babies, maar gewoon kattenshampoo gebruiken. Dat is daar speciaal voor gemaakt en zorgt niet alleen dat de vacht en de huid niet ontdaan wordt van de natuurlijke vetlaag, maar is ook verzorgend voor de vacht.

In dit geval zou ik de kat niet wassen, maar de voeding aanpassen. Als je hem bijv. over kan zetten op RC droogvoer ipv blikvoer, dan lost het probleem van stinkende vacht/adem zit vanzelf op. Als het voer hetzelfde blijft en je wast hem, stinkt hij 2 dagen later weer net zo hard ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Kitten wassen?

Bericht door Tamir »

We zijn er aan het denken hem van de Whiskas af te halen en over te gaan op een beter merk, dat wel. Ik moet zeggen dat het al minder stinkt sinds ik Bruce gekamd heb. Maar zoals Elvedinenleonie al zegt: het kan aan het asiel liggen ook. Maar ik ga eens kattenshampoo halen en dit zoals eerder beschreven, met een washandje doen. Misschien is het de combinatie van beiden. Bedankt voor het meedenken!
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten wassen?

Bericht door castratenkoor »

Als je Orijen brokken geen ruikt de ontlasting stukken minder sterk.
wassen kan best, met speciale kattenshampoo. Maar dat heeft alleen nut als het de vacht is
die stinkt. dat heeft geen enkele nut als hij uit zijn bek ruikt of bv windjes laat.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kitten wassen?

Bericht door Leonie89 »

oh ik zou em zeker van de wiskas af halen!! gezonder voor de kat, minder en minder stinkende poep en misschien ook wel minder stinkende kat :)
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kitten wassen?

Bericht door Anne1988 »

Ik heb zelf een shampoo (van PetSilk) waarbij je geen water nodig hebt. Dit spuit je op de vacht waarna je er met een handdoek overheen gaat. Hierna nog een verzorgend en lekker ruikend serum erover en je hebt een schoon en lekker ruikend katje. :P
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten wassen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil ook graag nog iets zeggen, voor volgende mensen die mss met deze vraag zitten. Dat stinken uit de mond kan natuurlijk verbeteren met ander voer, maar het kan ook normaal zijn, zolang het niet te erg is. Naar het schijnt (van dierenartsensite) kan de adem van een kitten stinken en zou dit moeten verdwijnen zodra hij zijn melktanden kwijt is. Bij onze Cuzco is het toch ook zo gegaan. Nu riek je niets meer, en ik heb niets verandert (behalve mss de melk krijgt hij nu niet meer). Dus je moet je maar zorgen gaan maken dat het niet meer weggaat als hij het nog heeft na zijn tandenwissel.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Kitten wassen?

Bericht door Viper »

Wij hebben Viper ook gewassen toen hij een maand of 4 was. Gewoon in de wasbak en met babyshampoo. Babyshampoo vind ik fijner bij honden & katten dan speciale kattenshampoo.

Onze vorige kat viel met enige regelmaat in vieze slootjes, dan moest je hem wel wassen. Van babyshampoo krijgen ze geen roos of uitgedroogde huid.

Die stank uit de bek kan inderdaad komen van het wisselen. Viper heeft ook een aantal weken vreselijke uit zijn bek gestonken doordat hij aan het wisselen was.
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Plaats reactie