Leven zonder tanden en kiezen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
ilse-do
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2010 14:16

Leven zonder tanden en kiezen

Bericht door ilse-do »

Ik heb een kater van 8 jaar oud, Sjakie.
Hij eet al zijn hele leven harde brokjes en is erg actief.
Toen hij ongeveer was 6 kreeg hij zijn eerste gebidsproblemen.
Er zou toen tandsteen verwijderd worden, uiteindelijk waren het een heleboel kiesjes.

Daarna voelde hij zich wel even beter en was nog steeds lekker dik, ongeveer 6 kilo.
Maar vrij snel ging zijn tandvlees opnieuw ontsteken.
Hij heeft meerdere keren anti-biotica gekregen maar nu is het weer heel snel terug gekomen.

Omdat hij minder ging eten en dun werd heb ik vandaag met véél moeite in zijn bek gekeken.
Tot mijn schrik zag ik dat zijn hoektanden los zitten!
Heb gelijk een afspraak gemaakt en kan morgen terecht bij de DA.

Ik ben erg bezorgd en vraag me af of een kat zonder kiezen en hoektanden kan leven.
Heeft iemand ervaringen?
Alvast heel erg bedankt!
Boheme

Re: leven zonder tanden & kiezen

Bericht door Boheme »

Ja hoor, dat is geen probleem, aangepast voedsel zal wel nodig zijn, maar in principe kunnen ze er gewoon oud mee worden. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar er zijn vast mensen hier die je er meer over kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Leven zonder tanden en kiezen

Bericht door Cari »

Geen enkel probleem. Ik heb een kater gehad, waarvan alle kiezen getrokken moesten worden. Hij had dus alleen zijn hoektanden nog over. Hij at zonder problemen daarna zijn brokjes nog.
Ik heb nu een poesje die geen hoektanden meer heeft, maar alleen achterin nog een paar kiezen. Ook zij eet gewoon brokjes. Zij heeft wel af en toe haar tongetje wat naar buiten, dat zou kunnen komen door de ontbrekende hoektanden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Leven zonder tanden en kiezen

Bericht door Ilone »

De kat van mijn moeder heeft ook alleen nog de hoektanden en voorste tandjes. Narcose van het trekken was amper uitgewerkt of meneer zat al aan de brokken (kapotkauwend!!) en wilde naar buiten ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Griffel 1977
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 apr 2010 19:48
Locatie: België

Re: Leven zonder tanden en kiezen

Bericht door Griffel 1977 »

Katten zonder tanden en kiezen kunnen nog perfect eten! Ze eten na een tijdje zelfs terug hun brokken!

Véle katten bij Dierenthuis, vooral de aids/leucose katten zijn tandloos, en zij eten perfect hun brokken ;-)
Slaap zacht Lieve Zippie, Witse, Picasso, Lowieke, Juulke, Zapje, Zipje, Zwerver, Dhio, Zummie en Gijsje. Jullie mens mist jullie!
ceepeeke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 21:33

Re: Leven zonder tanden en kiezen

Bericht door ceepeeke »

Ja hoor, geen zorgen, dit gaat heel goed zelfs.

Mijn oudste dondertje (15 jaar), heeft maar 1 hoektand meer, die zelfs uit zen tooteke komt (lijkt wel nen echt tijger zo hahahaha), alleen valt soms zen tong wat naar buiten, omdat die niet meer wordt tegengehouden door de tandjes he. Maar qua eten gaat dit perfect.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Leven zonder tanden en kiezen

Bericht door castratenkoor »

Mijn Fritz heeft 2,5 jaar zonder tanden en kiezen geleefd. Hij at goed en was mooi stevig. Is uiteindelijk op 14-jarige leeftijd overleden na een hersenbloeding.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie