Pate van Euroshopper

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door Adriana »

- Je kat krijgt 10 minuten om te eten (in de natuur blijft het vogeltje of de muis ook niet wachten om opgegeten te worden)
ja hoor, die prooi blijft wel geduldig wachten... die is namelijk net doodgemept!

als je wat langer meeleest/meeschrijft op dit forum dan zul je leren dat de stofwisselingen van alle katten anders op hetzelfde voer reageren. er is niet zoiets als beste voer voor katten, dat verschilt aanzienlijk en zul je moeten uitproberen. goeie indicatie is stinkende ontlasting, dan is de proef dus mislukt en op naar de volgende..

niet alle katten zullen het waarderen als hun eten wordt afgepakt..!
en met name de opvangertjes, stresskatten, aziaten en andere traumatiepjes schieten vol in de stress en zullen ook niet begrijpen dat de sleutel tot het bemachtigen van het voer: dóór eten is...!
dat zijn missch opvoedmethodes die je bij kinderen kunt toepassen (nogal wreed vind ik..) maar katten leggen die link nauwelijks tot niet..
die merken alleen dat hun eten weg is.... en uit ervaring kan ik je zeggen dat dit forse kortsluiting in een aantal kattenbreintjes zal geven..

wij zijn niet de baas over onze katten!
het is de kunst om katten iets te laten doen wat we graag willen en dat vergt een hele andere aanpak, zeker geen dominante baas/dier-houding

k had al gezien dat je dierenarts in opleiding bent, maar is dat een argument om dat wat je schrijft kracht bij te zetten? wij zijn ervaringsdeskundigen en hebben ook zo onze ervaringen met dierenartsen.
niemand heeft hier geloof ik de wijsheid in pacht en wat bij de één werkt lukt bij een ander helemaal niet. het is altijd voorzichtig proberen en er leiden veel wegen naar Rome of in dit geval naar het kattenhart.
ik zal niet ontkennen dat katten iets van rauw in hun voer nodig hebben maar bij heel veel katten lukt het echt niet om ze 100% over te zetten op rauw en ik vraag me bij de meeste soorten af of 100% rauw qua samenstelling/vleessoort bedoel ik, wel zo geschikt is voor katzels.
Laatst gewijzigd door Adriana op 11 apr 2012 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door achtpuntzes »

@ livewithlouis:

ik heb je stukje met veel belangstelling gelezen, en ga het zeker meenenen bij de (her)introductie van rauw vlees bij mijn katten.

maar mijn katten zijn het echt niet eens met je stelling dat "de mens de baas" is. ze hebben me vriendelijk, doch dringend gevraagd dit aan je mee te delen, dus bij deze. :)

en, kennis is goed, maar pas er voor op dat je niet gaat veralgemeniseren...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door nellebel »

@ livewithlouis: nou dat had ik bij mijn nellie echt niet moeten doen. dat arme beest heeft het eerste jaar van haar leven zo moeten vechten om iets te eten te krijgen, doe schrokte binnen minuut alles naar binnen, bang om niets meer te krijgen. ik was allang blij toen ze wat rustiger ging eten.
Onze gijs lust alles, ook menseneten wat hij stiekum wel eens jat.
guusje niet, die lust momenteel alleen eigeel en rauwe kip en bief. runderpoulet gaat er niet meer in en meer rauw vlees niet. ze hoeft het van mij niet te eten als ze niet wil. moet ik er ook bij zeggen dat ik rauw sowieso niet lang laat staan (gijs heeft het toch binnen 5 minuten op) maar het verkleurd ook zo snel en dan ziet het er niet meer smakelijk uit en wordt helemaal droog.
en mengen werkt hier ook niet. guusje merkt het meteen en weigert te eten. ze krijgt momenteel druppeltjes van TAP (homeopatisch) voor de longen, maar als ik er geen dr cat (fit en gezond, voedingsupplement als aanvulling) bij doe weigert ze het te eten. die Dr Cat vinden ze heerlijk.
is misschien ook iets voor jou annet voor milka, dr cat als aanvuling op het voer voor de huid. er is ook volgens mij ook een dr cat speciaal voor de huid en haar. het is een poeder, maar als je het mengt onder een beetje natvoer wordt het wat romig. ook gijs krijgt het hier een klein beetje omdat hij anders guusje haar eten afpakt, hij heeft ook liever met poeder als zonder.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door Livewithlouis »

@Adriana: Nooit maar dan ook nooit heb ik beweerd alle wijsheid in pacht te hebben of dat men mij MOET geloven. Bovendien er werd mij om mijn aanpak gevraagd! Dus geef ik door wat mij methode is en wat mij geleerd is.
Ik had dit net zo goed kunnen zeggen als ik deze opleiding niet gedaan zou hebben, sterker nog ik zei het voor dat ik studeerde al want 80% van de da's die ik ken zijn vel tegen rauwe voeding. De baasjes hebben meer hun best gedaan zich er in te verdiepen dan de artsen. Heb trouwens ook niet in dit bericht gezegd dat ik da in opleiding ben maar in mijn fotoalbum, bij mijn introductie. Iemand die hier reageerde heeft dat gelezen en vroeg semi grappig om de reactie van de dierenarts in spé.

En wat dat doodgemepte vogeltje betreft. Heb je nagedacht dat sommige katten misschien nog niet hebben bedacht dat het al dood is wat er in het bakje ligt? Of dat ze denken dit hebben we niet zelf gedood. Misschien denken ze wel ik krijg de prooi die gedood is door een andere kat niet aankomen dus!
Sorry hoor maar zo ver denk ik niet door.
Ik vind het jammer dat je me wreed vindt maar het doel heiligt de middelen.

Er zullen 100 000 katten zijn die anders reageren. De baas HOEFT dit ook niet per se te proberen, maar heb jij het al es zo geprobeerd?

Hey Nellebel er bestaat tegenwoordig ook zoiets als easypill kneedbaar vlees om pilletjes in te doen en dergelijke. Vinden veel katten ook overheerlijk, het proberen waard?

@Achtpuntzes: whaha!!! Nou ik hou dat mezelf ook maar hoopvol voor hoor :D Die van mij denkt er ook absoluut anders over. En maar goed ook, het lijkt me alleen maar prettig voor ze als ze zich machtig blijven voelen. (en toch eet hij wat ik wil dat hij eet ;) )

Klopt ik veralgemeniseer snel. Ik zal er op letten thanks!
Cerna

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door Cerna »

Bedankt voor je reactie Livewithlouis (naam???), maar jouw methode werkt dus niet bij Milka want ik gaf al aan dat ze geen zacht voer eet: geen Whiskas, Gourmet, carnibest. Niets! Alleen brokjes en hart en daarmee kun je niet mengen.

Dat dr. Claw lijkt me wel wat Wendy, alleen ook hier geldt: met wat moet ik het mengen? Kan ik het mengen met water en het daarna in haar bekje spuiten? Want dat lukt wel.
Verder zag ik dat Medpets heel veel aanvullingen verkoopt (je ziet door de bomen het bos niet meer), dus wanneer er meer mensen tips hebben wat goed te geven is en waarover ze enthousiast zijn? Graag! Maar alleen middeltjes die ik rechtstreeks kan geven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door Adriana »

baasje/personeel van Louis ;-) even om elkaar goed te begrijpen:
ik heb niet geschreven dat ik jou wreed vind, ik vind die methode toegepast bij kinderen redelijk wreed.. en bij de meeste katten werkt ie niet weet ik uit ervaring hier op het forum.
en er zijn hier nogal wat baasjes van asieldieren en herplaatsers en voor een groot deel is dat categorie angsthazen (en ik ben altijd geneigd om te denken dat dit komt omdat ze in hun jeugd zijn 'opgevoed'..) en die kun je zo absoluut niet benaderen want dan is het moeizaam opgebouwde vertrouwen in één klap helemaal weg.

en zeker ook niet dat ik vind dat jij de wijsheid in pacht hebt, - niemand heeft dat - , het is altijd kwestie van proberen en zoeken en leren van elkaar..
en over het veralgemeniseren heb je zelf al geschreven.. wat ik heb geleerd op het forum is dat iedere kat zo ongeveer maatwerk vergt en dat geeft ook het beste resultaat.
en verder weet ik niet wat het verschil is tussen een da in opleiding en een da in spé.. en ik ben blij dat je de gelederen missch wel komt versterken want vaak hoe meer kennis en informatie hoe beter onze lieve katzels verzorgd kunnen worden.

en ja, ik ken vrijwel alle tips+trucs en onconventionele methodes en ben zelf ook redelijk creatief. teveel eiwitten geeft hier stinkende ontlasting en dat is voor mij een teken dat de eiwitten niet goed/onvoldoende verteren. en hier betekent dat te hoog eiwitgehalte en rapido van voer veranderen en goed naar de samenstelling/analyse kijken. en heel vaak is dat bij stinkende ontlasting op het forum ook de oplossing en we hebben boeiende berichtenwisselingen over eiwitgehaltes in kattenvoer bij de voedingstopics .. hihi
hier lopen 3 aziaten en die hebben een redelijke behoefte aan k's/zetmeel in hun voer en doen het slecht op hoge (> 30% ) eiwitgehaltes en eten/verteren bij voorkeur gevogelte-eiwit. en ik zie dat bij veel meer katzels.. en ja, ik meet af en toe gluco (oortje prik) en zie aan de gemeten bss-gehaltes dat er gecompenseerd moet worden (marsreepje voor de lekkere trek..) maar energie voor tien hoor en ze hebben vanmorgen ook weer geprobeerd de tent af te breken en ach, dat mogen ze!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door Livewithlouis »

ik bedoelde niet dat er een verschil tussen een da in opleiding of een da in spe, ik zei dat ik niet de gene was die dat hier had gezegd. ;)

De baas weet bijna altijd wat het beste is voor zijn/haar dier. En ik ben het met je eens dat veel herplaatsers of asielkatten een voorzichtige aanpak vereisen. Louis was er ook zo eentje. Durfde niet geborsteld te worden en was erg op zichzelf. Maar ik geloof dat katten (alle dieren) weten wanneer je iets goed bedoelt (zij letten meer op lichaamshouding dan wij). Dus als je als baas eerlijk, oprecht en lief bent zullen ze je (uitzonderingen daargelaten) gaan vertrouwen.
Ik heb een heilig vertrouwen in alles wat "natuurlijk" is en mijn ervaring met dierenartsen is dat alles wat homeopathisch is bij voor baad gewantrouwd dient te worden. (Wat bijna het leven van mijn pony heeft gekost)
Ik kan jouw ervaring met je eigen katten niet evenaren, zoveel heb ik er nog niet gehad. Ik heb alleen mijn eigen ervaringen en zal altijd blijven luisteren naar die van anderen.

Cerna easypill? Ken je dat? Ik zit heel hard na te denken of ik iets kan verzinnen wat bij jou situatie gebruikt kan worden. Vind het wel een uitdaging namelijk! Maar jij bent dus geïnteresseerd in rauwe voeding? Misschien eens met een Orthomoleculair therapeut gaan praten? Die hebben veel tips. En er is hier iemand op het forum die voedings consulent voor dieren is toch?

@Adriana ik vind het prachtig als ie de boel gaat afbreken :D Ik doe ook graag mee haha! Hij zit nu op mn tenen te knagen omdat hij naar buiten wil. Dus daar ga ik computer uit en de zon in :D Wat een zwaar leven :D
Cerna

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door Cerna »

Livewithlouis schreef:Cerna easypill? Ken je dat? Ik zit heel hard na te denken of ik iets kan verzinnen wat bij jou situatie gebruikt kan worden. Vind het wel een uitdaging namelijk! Maar jij bent dus geïnteresseerd in rauwe voeding? Misschien eens met een Orthomoleculair therapeut gaan praten? Die hebben veel tips. En er is hier iemand op het forum die voedings consulent voor dieren is toch?
Annet is de naam :smile:
Wat had je met de easypill willen doen? Ik ken het niet, maar heb er veel over gelezen op dit forum en het is toch om pillen in te verstoppen, niet om te mengen met vers voer? Maar misschien kan het ook. :eshifty:

Op zich ben ik geen barfer (ook geen tegenstander) want ik vind het riskant. In het volledige voer zit alles wat een kat nodig heeft en ik ben al snel bang dat wanneer ik niet voldoende kennis heb, de plank volledig zal misslaan en de kat met tekorten opzadel.
Maar, in Milka's geval moet je wat, dus ik zal eens gaan googelen op orthomoleculair therapeut.
De voedingsconsulent voor dieren ken ik niet.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door Livewithlouis »

Mijn naam is Sanne :).

Ja barfen vind ik ook te spannend..al lijkt het me wel super interessant om precies te weten wat je kat per dag nodig heeft. Maar helaas geen tijd om dat zelf allemaal te gaan produceren.

Vandaar Carnibest of Carnivoer (nog beter naar mijn mening) Dat zijn volledige maaltijden. Bevroren worsten.

Veel plezier met alles uitpluizen, wat je allemaal wel niet kunt bereiken met voeding, ik vind het fantastisch!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door nellebel »

he annet, dr cat kun je ook met water mengen hoor. maar weet eigenlijk niet of het goed oplost omdat ik dat nooit heb geprobeerd. moet wel zeggen dat guusje ook niet echt van het natvoer is/ was, maar met dr cat wel. ruikt ee nbeetje vanille achtig. staat misschien wel op hun site. ik haal het bij rozemarijn en tijm, maar ze hebben een eigen site.
easy pil heb ik ook vaker geprobeerd. net kneedgom, maar dat blieven ze hier niet. en mijn vorige 2 katten ook niet, alleen onze nellie luste het.

en ik gebruik dus ook druppeltjes van TAP. (een zwitsers merk op homeopatische basis) ik geef nu voor de longen aan guusje, maar die hebben ook voor verschillende klachten. dat zijn 15 druppeltjes per keer, die kun je ook rechtstreeks in de mond spuiten. denk nog wel handiger als dr cat omdat je veel minder gebruikt. dr cat is 2x daags een theelepel poeder. flippie kreeg ook van TAP voor haar weerstand. je kent haar verhaal die leefde met FELV nog 7 maanden ipv de geschatte 2 weken. dus TAP ben ik ook voorstander van.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door anita_r »

Misschien een beetje ontopic, omdat de vraag was of paté van de Euroshopper goed was en daar kan ik helaas geen antwoord op geven omdat ik me daar (nog) niet in heb verdiept.

Maar als ik deze reacties allemaal zo lees begin ik een beetje aan mezelf te twijfelen of ik mijn katten wel goed en genoeg voer geef :-| Ik geef ze eigenlijk alleen maar droog voer van Hill's en alleen in het weekend een zakje vlees van Felix. Ik geef ze nu nog kitten voer, maar volgens de dierenarts kunnen ze daar wel vanaf.
Had net voor de castratie een zak van 10kg gekocht, dus die maak ik eerst op.

Ze zitten goed in hun vel, hun vacht glimt mooi en hun ontlasting stinkt niet heel erg.
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door Livewithlouis »

Nou Anita,

Als het goed gaat gaat het goed toch? Het is denk ik meer dat als je het interessant vindt en je er in verdiept je een hoop over voeding en de invloed daarvan gaat leren. En vaak passen mensen hun gewoontes daar op aan.
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door anita_r »

Ja dat denk ik inderdaad ook.
Maar wat dat aan gaat heb ik nog een hoop te leren! :-)
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door nellebel »

je geeft een goed basisvoer en dat is belangrijk. mijn katten krijgen 1x per dag met zijn tweeen 1 blikje (gourmet) natvoer voor hun medicatie. anders kregen ze het echt niet iedere dag. mijn nellie kreeg het vroeger alleen op zondag. en als dat natvoer wat ze maar 1 x per week krijgen iets slechtere kwaliteit is, zal niet zo erg zijn. ik eet ook wel eens friet, is ook niet zo gezond.
als je kat verder goed drinkt hoef je niet vaker te geven hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door anita_r »

Okay, gelukkig maar :-)
Ze drinken genoeg, want ik zie ze vaak genoeg uit het waterbakje lurpen.

Ze krijgen natuurlijk ook wel eens een kattensnoepje en af en toe kattenmelk.
Dat vinden ze echt heeeeeeerlijk!!! Verder geef ik ze wel eens vis of klein stukje rauw vlees.
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Plaats reactie