Kitten wast zich niet goed

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De_Spin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:12
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Kitten wast zich niet goed

Bericht door De_Spin »

Hallo lieve katteneigenaren,

Sinds een week heb ik een nieuw, 'vers' kitten. Ze is nog maar heel jong, 8 weken, maar ik heb haar bij andere mensen afgehaald waar ze ook al zonder haar moeder en familie leefde. (Beter een mens dan helemaal geen zorg, dacht ik zo.) Enfin, ze is een schat, heel levendig, lief, en oogt vrij gelukkig in haar nieuwe omgeving.
Alleen, ze wast zich niet goed. Aanvankelijk dacht ik: dat komt wel, maar nu na bijna een week, heeft ze nog steeds niet goed gewassen. Ik heb het al geprobeerd met een warm washandje haar te stimuleren zelf te gaan wassen, maar dat werkt niet. Ze heeft natuurlijk niet genoeg aan wastechnieken van haar moeder meegekregen doordat ze al vrij vroeg alleen heeft gewoond...

Maar mijn vraag is nu, bij gebrek aan haar moeder: wat kan ik er zelf nog aan doen?

(Ik heb dit probleem al eens eerder met mijn andere poes gehad, en toen werkte het sporadisch zelf wassen en is ze zelf gaan wassen. Maar toen had ze ook gezelschap van een andere poes, waar ze het dan toch vanaf kijken en mee oppikken.)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten wast zich niet goed

Bericht door Ilone »

Is ze de enige poes in huis?
Want als er meer zijn, dan zou ze het misschien nog over kunnen nemen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
De_Spin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:12
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: Kitten wast zich niet goed

Bericht door De_Spin »

Op dit moment niet, nee.

(Ik ben op zoek naar een tweede kitten, maar het is heel moeilijk in Berlijn een normaal huis, tuin & keukenkitten te vinden...)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kitten wast zich niet goed

Bericht door achtpuntzes »

misschien toch wel raadzaam om een tweede (zich wel wassende) kat te nemen. kittens doen elkaar na...
en hoe jonger, hoe makkelijker ze leren....

mijn twee poezen (zusjes) liggen vaak samen in de kattenmand en dan likken (wassen) ze elkaar.
zoooo schattig. daar kan ik nou uren naar kijken :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
De_Spin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:12
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: Kitten wast zich niet goed

Bericht door De_Spin »

Ik zou graag een tweede kitten hebben, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb zo'n 5 maanden moeten zoeken voordat ik Spinnetje heb gevonden - en dat was nog met héél veel geluk.

Dus ik zou graag misschien ook wat tips hebben waar ik wel enigszins 'mee aan het werk kan'.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten wast zich niet goed

Bericht door Camoth »

Voor zover ik weet is het wassen bij katten instinctief en niet aangeleerd. Een kat die zich dus niet goed wast kan je dat dan dus ook niet aanleren helaas. (zelfs niet met leeftijdsgenootjes)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kitten wast zich niet goed

Bericht door Kattenbella »

Heb je al raad gevraagd bij je dierenarts? Er kan iets anders aan de hand zijn met Spinnetje. Wat Fleur al zei, volgens mij wassen katten zich zonder dat hen dit aangeleerd is.
Wel super dat je je over dit katje ontfermt!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten wast zich niet goed

Bericht door Camoth »

Moet eigenlijk wel dat het niet is aangeleerd, want hoe doen flessenkittens dit anders? Dat bedacht ik me net.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie