Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Adriana »

geef jezelf een afgepaste hoeveelheid tijd, bv 4 weken
en zet nu voor jezelf een aantal doelen/omstandigheden, die goed te omschrijven en meten zijn, op een rijtje.

en over weken loop je die doelen/omstandigheden heel eerlijk na en als het nog steeds zo is, dan is het over tig tijd ook nog zo en dan kun je de beslissing beter eerder nemen dan later (is mijn ervaring..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Repsaj »

Vraag vooral aan anderen en verdiep je er in (door o.a. te lezen). Onderneem dan actie. Kijk het vervolgens een tijdje aan. Met als doel 'plezier en gezondheid' voor jezelf en je katten.
Gebruikersavatar
floddertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:25

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door floddertje »

Adriana schreef:mwah, dit gaat Floddertje vrees ik niet trekken..
en dan is er maar één structurele oplossing ... en ehhh juist ja, .. uit elkaar!
en de rest is pappen en nathouden en daar gaat de gezondheid van Flodders aan onder door..
even een vraagje.. waarom adviseer je anderen valeriaan of destress te gebruiken en mij de dieren uit elkaar te halen?

even update: floddertje had waars. iets van een ontsteking in d'r achterlijf, soort antibioticakuur en ontstekingsremmer gekregen.
tot vannacht/vanochtend heeft ze niet meer gespuugd, maar bij het opstaan vond ik weer plasjes :cry:

ze is wel wat angstig voor de andere kat (ze verstopt zich nog en gaat dan lopen grommen), maar naar mij toe niet meer, zodra ik maar alleen met haar ben zegmaar.
Een kopje van Flodder & Bengel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Adriana »

k heb alle berichten teruggelezen en al mijn adviezen en ook goed naar jouw eigen teksten gekeken

je schrijft op 7 maart
floddertje schreef: het begon met het braken van een soort worstjes, toen heb ik van de haarballenpasta meegekregen.
toen ging het wel beter, daarna werd het verteerd eten, soms onverteerd, en laatste keer soort gal.
volgens mij is het begonnen sinds mijn tweede kat in huis is gekomen.
sindsdien trekt flodder zich steeds meer terug (verstopt zich achter kasten), blaast en gromt alleen maar naar andere kat (die is er nu een week of 6),en in het begin ook naar mijn.
ik mag flodder haast niet meer aaien, dan haalt ze gelijk uit, en heeft ook op mijn deurmat en in mijn meterkast geplast.
dit is de situatie na 6 weken!
valeriaan en destress is afdeling pappen en nathouden
met feliway kun je op korte termijn verbetering zien maar op langere termijn blijf je toch katten houden die elkaar eigenlijk niet verdragen, jouw katten/jouw stel heeft niet voor elkaar gekozen. ook in het asiel kiezen katten elkaar uit en worden katten bij elkaar geplaatst die elkaar verdragen, anders had je daar constant bonje in de tent.
we hebben hier ook vaak stellen, die in het asiel al goed met elkaar optrokken.
jij hebt een katje gekozen dat in het asiel goed met de anderen overweg kon, maar die anderen zijn nog in het asiel.

ik heb je drie voorbeelden uit mijn eigen ervaring gegeven, waarbij hoe lang/lang/lang ik ook gewacht heb, het echt niet goed kwam.
ik kan je zo ook hier op het Kattenforum een paar gevallen geven, waarbij een kat uiteindelijk naar een ander huis en andere kattencombinatie is verplaatst, indd na maanden tobben en plassen en uithalen en sjaggerijn.

wat langduriger braken is ernstig. en als de kat dan ook nog veel droge brokjes eet, is uitdrogen een aandachtspunt.
langdurige stress door onmin onderling kan katten ziek maken en ik zelf vind het niet prettig in een huis (en dat is een beperkte ruimte) te wonen waarin katten leven, die een haat/liefde/gedoog-relatie met elkaar hebben.

dat is een persoonlijke keuze en ik begrijp best dat je dat aan je hart gaat. en dit zijn ook moeilijke dilemma's en ik hoop dat de onmin wat slijt en dat Flodders niet meer overgeeft en zijn normale gedrag snel hervindt.
en anders zou je misschien nog maar eens achter je oor moeten krabben...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
floddertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:25

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door floddertje »

ik was abuis qua weken:oops: het waren er op dat moment 4.

het braken was over tot vanochtend, ik denk zelf dat het bijwerking van het medicijn (metacan) is.

ze krijgen nu 's ochtends de brokjes, en 's avonds blikvoer met extra water erbij.
het ging dus goed, er werd niet meer gebraakt, maar sinds aantal dagen heeft ze de metacan.

de een zegt weer dat het gewenning is, en dat dat wel maanden kan duren.
ze hebben elkaar nog niet aangevallen(dus geen bloed gevloeid en plukken haar die in het rond hebben gevlogen), het is alleen dat de 1 zich verstopt, en dat er af en toe wat geblazen en gegromd wordt naar elkaar en dan af en toe geven ze elkaar een tik.
Een kopje van Flodder & Bengel
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Camoth »

Je kan altijd nog overwegen een professional op dit gebied in te schakelen (een gedragskundige), voordat je ze uit elkaar gaat halen terwijl er wellicht nog iets aan te doen is.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Adriana »

je kunt het altijd nog een tijdje aanzien en hoe meer je vraagt, hoe meer meningen je krijgt.
belangrijk vind ik wel dat als er gezondheidsklachten ontstaan omdat katzen elkaar niet verdragen en daar veel stress van krijgen, dat je dan in het belang van de dieren een beslissing zou moeten nemen.
en verder zelf heel veel lezen over gedrag van katten onderling, zodat je allerlei signalen wat beter herkent.
er zijn hier erg veel draadjes over kattengedrag en -wangedrag....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Camoth »

Maar die beslissing kan ze dan wel het beste nemen na advies van een gedragskundige en niet op basis van alleen maar wat wij zeggen denk ik.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Kattenbella »

Eerst gewoon maar rustig kijken hoe ze op de voeding reageert. De rest komt wel ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
floddertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:25

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door floddertje »

Adriana schreef:je kunt het altijd nog een tijdje aanzien en hoe meer je vraagt, hoe meer meningen je krijgt.
belangrijk vind ik wel dat als er gezondheidsklachten ontstaan omdat katzen elkaar niet verdragen en daar veel stress van krijgen, dat je dan in het belang van de dieren een beslissing zou moeten nemen.
en verder zelf heel veel lezen over gedrag van katten onderling, zodat je allerlei signalen wat beter herkent.
er zijn hier erg veel draadjes over kattengedrag en -wangedrag....
ik vraag juist zoveel omdat ik er ik zoveel mogelijk aan wil doen, dat ik me later niet kan verwijten dat ik niet alles aan gedaan of alles geprobeerd heb.
tuurlijk mag de gezondheid van beide katten er niet onder lijden, daarom ben ik een aantal keer naar de dierenarts geweest,om een (eventuele) medische reden uit te sluiten.
op dit moment is nog wel iets medisch (die ontsteking), qua niet braken ging erg goed,
tot vandaag,maar ik denk zelf dat het een bijwerking van de metacam is.
als ik daar zo de bijwerkingen van lees is het geen lekker goedje :cry:

morgen wil ik naar de bieb om wat boeken te gaan halen.
en ook iets halen waar ik bij beide katten de scherpe randjes eraf haal.
bijv. passiflora of bach,of iets bij de dierenwinkel.
Een kopje van Flodder & Bengel
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Camoth »

Ik adviseer je dan boeken te kiezen van Vicky Halls, die heeft erg goeie boeken over kattengedrag geschreven namelijk.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Adriana »

en niet op basis van alleen maar wat wij zeggen denk ik.
en zo gaat het hier toch altijd? wij denken mee, geven adviezen, dragen informatie aan, stellen vragen omdat wij de situatie nooit zo goed kennen/ervaren als het baasje..
.... en het blijft altijd de verantwoordelijkheid van het baasje.
sommige baasjes hebben veel meer tijd nodig om mee te groeien in een situatie en naar een eventuele beslissing toe, dan andere.
en je bent je als baasje niet altijd bewust van dingen bij katten die een rol kunnen spelen of hebt de informatie of de kennis niet ..

op een goed moment zijn alle opties de revue gepasseerd en stopt onze inbreng. baasjes hebben altijd met veel meer elementen in afwegingen te maken dan wij kunnen overzien.. (financiën, emoties, angst voor onbekende uitkomsten, moed en durf om in te grijpen en ga zo maar door).
heel veel mitsen en maren..

dat is de afdeling 'wikken en wegen en proberen' ..
maarrr als het mogelijk om ernstig lijkende gezondheidsbedreigende situaties gaat,
schrijven wij iets van: naar de dierenarts, nù!

en p.s. kijk ook eens bij De Slegte voor Vicky Halls
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
floddertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:25

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door floddertje »

ik vind deze reactie niet erg prettig, ik krijg echt het idee dat je me maar eigenwijs en lafaard vindt.
ik vind het wel fijn dat jullie meedenken,maar om nou min of meer aangevallen te worden omdat ik nog geen beslissing heb genomen vind ik niet prettig.
hier heb ik niet eens alle verschijnselen die flodder vertoont verteld, vanmiddag heb ik weer een afspraak bij de DA.

ze trekt zich steeds meer terug, verstopt zich onder een hoeslaken die over een oude bank gespannen is, mag er niet bij in de buurt komen (word er gegromd/geblazen en uitgehaald), soms zit ze op een lage boekenkast (zo'n 1,5m hoog), ging ze heel wild met d'r hoofdje bewegen (soort kopjes geven idee) en daardoor viel ze bijna van de kast af.
soms ligt ze op de grond te kronkelen, vandaag weer aantal keer overgegeven.

ik ben zo bang dat er wat er ergs aan de hand is :cry:
Een kopje van Flodder & Bengel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door Adriana »

k begrijp je reactie niet zo goed, anders dan dat je je grote zorgen maakt over flodder..
wij doen niks anders dan op basis van jouw info zo goed mogelijk met je meedenken en ik schrijf dat ik er alle begrip voor heb dat het ene baasje - in het geval dat - wat meer tijd nodig heeft voor een beslissing dan het andere.
als je dat 'aangevallen' vindt dan vermoed ik dat je de tekst niet goed gelezen hebt, want dat was nou juist precies niet de bedoeling.
nee, flodder is niet in orde, dat is duidelijk en ik duim dat je vanmiddag bij de dierenarts in ieder geval een heldere diagnose krijgt en dat ie meevalt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Royal Canin Sensitivity of Sensible?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het kan heel goed van de stress komen, en het is zeker aannemelijk als je zelf al aangeeft dat de problemen eigenlijk zijn begonnen sinds je er een andere kat bij heb. Als dierenarts moet je dit serieus nemen, zelf ben ik assistente en ik heb vaker gezien dat katten allerlei problemen krijgen door stress. Het is zeker belangrijk dat je erbij vertelt dat het is sinds de andere kat erbij is, dierenartsen gaan nml allerlei onderzoeken doen, ze kunnen ook niet ruiken dat het ergens stress om is als je niet alles vertelt. En als je da dit niet serieus neemt zou ik gauw naar een ander gaan, want de reden dat ze dat wegwuiven is waarschijnlijk dat je dit zelf op moet lossen en hij hier ws geen geld mee binnen kan halen of een diagnose kan stellen.
Een optie is inderdaad de katten uit elkaar te halen en kijken of dit beter gaat. Verwacht dan ook niet dat Flodder van de ene op de andere dag beter is, zij moet een cirkel doorbreken. Als de andere kat niet te stressgevoelig is kun je die miss tijdelijk bij iemand onderbrengen? Dat is niet ideaal maar snap ook dat je hem/haar niet naar het asiel wil brengen.
Of je kijkt aan of het in de loop van de tijd beter gaat en probeert het Flodder zo makkelijk mogelijk te maken (feliway helpt inderdaad op den duur ws niet meer, miss zijn bachdruppels nog n optie) maar als ze zich echt zo naar voelt kun je het haar denk ik niet aan doen nog heel veel langer zo rond te lopen. Plus dat je inderdaad wel zeker moet weten dat er medisch verder niets met haar is maar wat ik zo lees krijg ik het idee dat het echt stress is.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Plaats reactie