Vals negatieve FIP test op buikvocht

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
lise1978
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2010 16:49

Vals negatieve FIP test op buikvocht

Bericht door lise1978 »

darwin, onze siamees van 8 maand oud had plots een zwelling van z'n ene teelbal. Bij een eerste onderzoek werd niets abnormaal vastgesteld, maar toch een echo geadviseerd. ook de aanvankelijke echo leverde niets op. ik vroeg zelf om z'n buikholte na te kijken omdat een van de andere DA's daar meende vocht te voelen. Verbijstering alom: buik gevuld met vocht. Ernstig FIP verdacht...er werd een staal van het buikvocht genomen (ik weet niet of het dradentrekkend was of niet) was lichtgelig. een eerste eiwittest wees op 40% eiwitten in het vocht. Intussen zijn we 4 dagen verder en toont onze Darwin weinig symptomen (hij eet nog steeds, drinkt, wast zichzelf, loopt af en toe rond in huis, spint en loopt achter me aan als hij me ziet)...opmerkelijk is wel dat het vocht in z'n buik toegenomen is. Hij heeft lichte verhoging (39,3graden, wel gemeten toen hij net had liggen slapen, en hij vindt een nieuwe poging niet zo'n geweldig idee) Ik heb net de eerste resultaten van de test op buikvocht gekregen en die zijn NEGATIEF. er werd mij wel meegedeeld dat het een vals negatieve uitslag kan zijn, maar ik vind nergens info over mogelijke vals negatieve resultaten van een BUIKVOCHT test (wel van een bloedtest, daarin bestaat de kans dat die vals negatief is, waarna aangeraden wordt om buikvocht te laten analyseren). debehandelende DA is pas morgen bereikbaar. Ik wil geen valse hoop krijgen, maar wil wel voorkomen dat hij te lang blijft lopen met een andere ziekte (in geval het geen FIP) zou zijn. bijkomende achtergrond info: hier zitten al 6 jaar 2 andere siamezen samen, de dieren gaan niet buiten. Er bestaat een geringe kans dat ze drager zouden zijn, maar ik heb nooit enige vorm van diarree gehad bij de eerste 2 poezen. ik heb de fokker ingelicht (partikulier, die eenmalig nest had) en haar DA beweert dat indien het FIP zou zijn, hij het nooit meegekregen kan hebben vanuit de nest...iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: vals negatieve FIP test op buikvocht

Bericht door Cari »

Ik heb nooit eerder gehoord van een negatieve test van buikvocht, maar wie weet..... MIjn ervaring is dat als er geel dradentrekkend vocht uit de buik gehaald wordt, dat de kat in kwestie niet lang meer heeft. Of dat dan eventueel niet door FIP, maar door een andere ziekte (welke dan?) komt, is nooit in me opgekomen.
Dierenartsen weten nog steeds weinig van hoe een kat aan FIP komt. Of dat vanuit het nest komt, is volgens mij ook niet te achterhalen en je kan een fokker daar nooit voor aansprakelijk stellen.
Als je beschrijft hoe Darwin zich gedraagt, mis ik toch duidelijk iets wat een gezonde siamees van 8 maanden heel veel zou moeten doen en dat is spelen.
Ik hoop heel erg dat Darwin iets heeft wat wel te genezen is, maar ik wil je geen valse hoop geven. Ik wens je heel veel sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie