# Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Lisaatje1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2010 10:08

# Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door Lisaatje1988 »

Hallo allemaal! :grin:
Ik ben nieuw op dit forum, ik ben lid geworden omdat ik mij graag wil gaan verdiepen in het nemen van poezen. Mijn vriend en ik wonen nu een half jaar samen in Deventer. Ik heb een nieuwe baan en ga dan ook iets meer werken en dus ook verdienen! Nu is eindelijk het moment aangebroken om één of twee poezen te nemen. Beide zijn we een aantal jaren geleden helemaal dol op de poezen van een goede vriend geworden en vinden het nu ook wel leuk om poezen te nemen die lekker bij je komen zitten 's avonds en zo die lekkere gezelligheid in huis te brengen. Altijd iemand thuis als je zelf thuiskomt! ;-)

We zijn ons nu aan het inlezen over het aanschaffen van poezen en hebben dan ook eigenlijk de vraag of we nou kitten(s) uit het dierenasiel moeten nemen of volwassen poezen? We werken beide wel, dus de kat zal wel 3 a 4 dagen alleen thuis zijn doordeweeks, dus denk dat het sowieso dan leuk is om 2 poezen te nemen. We willen graag een heele sociale kat die het heerlijk vind om binnen te zijn, want we gaan ze niet naar buiten laten en die goed met kinderen kan, mochten deze ooit komen ook belangrijk!

Wat vinden jullie? Is het voor iemand die nog nooit een poes heeft gehad beter om eerst met een volwassen poes te beginnen of zijn kittens beter? Met een volwassen poes ben ik bang het leed van een ander eventueel te kopen.. via marktplaats worden ze namelijk volop aangeboden, ook zelfs gratis! En als je kiest voor 2 poezen gaat dit dan samen of moet je dan een kat en een poes nemen of juist 2 katers? Dit is ook nog een vraag die bij ons speelt, zelf heb ik altijd wat meer met vrouwtjes dieren :-P

Groetjes
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door Nyncke »

Beter om 2 poezen/kittens te adopteren!

Voordeel kittens is dat ze weinig bagage hebben en dat ze gewoon zijn om samen te zijn. Je kunt ze nog veel leren.
Voordeel van volwassen is dat ze in het asiel vast wel wat meer over karakter kunnen zeggen. Dus ook of ze samen te plaatsen zijn, ev. kennen de poezen elkaar al.
Ze zijn al wat rustiger.

Je kunt natuurlijk ook voor 1 volwassen en 1 kitten kiezen.

Poezen, katers...het maakt niet zoveel uit.
Ik merk dat katers toch vaak gaan plassen als er iets verandert bv of als er iets is dat ze niet zint. Dat is voor mij een rede om voorlopig niet meer aan katers te beginnen.
Voordeel van katers vind ik wel dat ze zulke gezellige dikke slaapkoppen zijn :verliefd:
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door achtpuntzes »

het kan zijn,

dat katertjes wat meer drang hebben om naar buiten te gaan.
het kan toeval zijn, maar dat is mijn ervaring.

als je een oudere kat neemt uit het asiel is de kans groot dat hij al buiten is geweest.
of dat ze m als zwerver hebben binnengebracht.
en als een kat eenmaal buiten is geweest, dan hou je m maar moeilijk binnen.

voor binnenkatten is het altijd fijn als ze niet alleen zijn.
dus dalijk in de kittentijd twee uit hetzelfde nest lijkt me het beste, ja...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Lisaatje1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2010 10:08

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door Lisaatje1988 »

Bedankt voor jullie reactie! Als ik jullie berichtjes lees dan denk ik dat we beter voor 2 kittens kunnen gaan, deze zijn dan wel nog helemaal te vormen en wat je zegt dat volwassen kat die eenmaal buiten gewend is niet binnen te houden is klinkt logisch. Ben bang als je 1 kitten neemt en een volwassen poes, dat het misschien niet klikt... Hmmm... denk dat ik dan toch maar 2 poezen neem haha als katers drang hebben om naar buiten te gaan en meer ongelukjes in huis kunnen veroorzaken :P hahaha!

Mocht iemand nog meer tips voor mij hebben om een goede keuze te maken betreft aanschaf kat/poes, dan hoor ik deze graag! :D
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door Nyncke »

Mijn katers waren echte slaapkoppen en juist de poezen buitenstruiners...
Denk dat dat dus afhankelijk van de kat is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door Adriana »

Nyncke schreef: Voordeel van volwassen is dat ze in het asiel vast wel wat meer over karakter kunnen zeggen. Dus ook of ze samen te plaatsen zijn, ev. kennen de poezen elkaar al. Ze zijn al wat rustiger.
Poezen, katers...het maakt niet zoveel uit.
Ja, twee maatjes uit het asiel en helemaal eens, die kennen elkaar al en zijn hun wilde haren beetje kwijt. Bovendien zijn er nu nog weinig kittens in het asiel.
Doorgaans zul je eerst een paar keer rondlopen in het asiel en dan gebeurt het heel vaak dat de katten een match met je aangaan en dat het vanaf de eerste blik wederzijds klikt.
Het is heel verschillend wat de grootste kans op succes geeft, twee katers, twee poezen of mix.
Hier lopen twee katers met 10 jaar leeftijdsverschil en dat gaat vrij goed samen. De bijbehorende poes is verhuisd naar mijn vriend, die duldt geen andere viervoeters in haar territorium.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door puck0906 »

Mijn 1e gevoel zou zijn 2 kittens want die wennen snel maar heb je eraan gedacht dat kittens veel moeten leren als je ze in het begin krijgt. Wij hebben 2 kittens bij 2 oudere katten genomen en in het begin moet je echt heel streng optreden om te voorkomen dat ze bv in je gordijnen zitten enzo. Een oudere kat uit het asiel heeft dan wel bagage maar je weet dan wel wat je hebt en waar hij/zij vandaan komt. Je hebt toch zat katten die bij mensen thuis ook alleen binnen mogen blijven en dan weg moeten om wat voor reden dan ook. Ik moet zeggen kittens is super leuk maar vergeet niet dat het ook meer aandacht vraagt en je niet zuinig op je spullen moet zijn in de zin dat ze best wel is iets kapot kunnen maken. Zo had ik met kerst de boom neergezet maar dat was een leuke klimpaal. Begrijp me goed het is onwwwwwwwijs leuk kittens maar ik denk ik zeg het toch maar even..... succes met beslissen!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door Cari »

Hai Lisaatje,
Welkom! Heel goed van je dat je voor 2 katten/kittens wilt gaan. Het is voor binnenkatten heel belangrijk dat ze wel contact blijven houden met een soortgenoot. En zo zijn ze ook nooit alleen :grin: !
Als je twijfelt tussen kittens of volwassen katten, zou het heel fijn zijn als je uiteindelijk kiest voor volwassen katten, omdat die gewoon moeilijker plaatsbaar zijn en je hun daar dus een groot plezier mee doet. Ik weet niet waar je woont, maar als je op http://www.dierenasiels.com kijkt, kan je ook zoeken op stelletjes/koppels. Dan weet je dat ze graag samen zijn en het asiel kan je dan meer over hun karakter vertellen. DIt zijn vrijwel altijd afgestane katten (of ze hebben in het asiel elkaar gevonden :pdtstp: ) en de geschiedenis is dus min of meer bekend. Dat hoeft niet te betekenen dat ze een enorme rugzak hebben. Katten worden vaak afgestaan vanwege allergie of het feit dat er een kind op komst is. Of het baasje moet naar een bejaardenhuis, of gaat emigreren, kortom alles buiten de schuld van de katten.
Hou er rekening mee dat een kat tegenwoordig al gauw 18 tot 20 jaar wordt, dus laat je niet afschrikken door een 'ouder stel' van een jaar of 8. Daar kan je nog héél lang plezier van hebben ;-)

Of je voor poezen of katers of gemengd gaat, maakt niet uit. Belangrijk is dat het binnenkatten zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hallo Lisaatje,
Zou inderdaad voor 2 katten of 2 kittens uit het asiel of een opvang gaan, er worden al genoeg nestjes gefokt maar er zijn nog meer katten/kittens die in een asiel op een nieuw baasje wachten! Je kunt zelfs in een asiel vragen naar katten die niet om probleem-redenen van de kat zelf weg zijn gegaan bij de vorige eigenaar maar door de mensen zelf (zoals scheiding, kind, allergie e.d.); de mensen hadden dan een probleem, niet de katten...
Succes!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste poes, volwassen of kitten nemen?

Bericht door Siris »

Hoi Lisaatje welkom op deze site.

Katers of poezen maakt niet uit, als een kat niet gewend is om naar buiten te gaan, zal hij/zij dat ook niet willen.

In het asiel zitten ook binnenkatten, meestal ook koppels die niet uit elkaar mogen. En de medewerkers kunnen je genoeg over hun achtergrond vertellen. Op deze site: http://www.dierenasiels.com zie je de asiels in Nederland en kan je eventueel aanvinken wat je zoekt. En als je denkt wat leuks gevonden, zou ik even bellen voor wat meer informatie.
Ik heb toen zo Binky en Simba gevonden in Hoorn, 2 broertjes van ongeveer 1 jaar, het waren binnenkatten. Ik wilde speciaal binnenkatten en 2, bij mij in de buurt hadden ze alleen maar buitenkatten dus ben ik gaan surfen op het net voor andere asiels.

Kittens hebben voor- en nadelen, maar lees je hiervoor goed over in. Kittens moet je opvoeden en consequent blijven, kan je dit, heb je er zin in. Kittens hangen in je gordijnen, krabben je meubels stuk (kan trouwens ook bij volwassen katten, die als kitten niet goed opgevoed zijn) En kunnen gemiddeld ongeveer 16 tot 18 jaar worden, dus zo lang moet je ervoor zorgen. En een wat oudere kat uit het asiel daar weten de medewerkers vaak veel over hun karakter te vertellen.

En ik zou zeker voor 2 gaan. Kunnen ze elkaar gezelschap houden en niets is zo leuk om 2 katten met elkaar te zien spelen/dollen enz..... Soms lig je echt in een deuk :lol:

Ik hoop dat je ons nog laat weten wat jullie gaan doen?

Groetjes,
Daniëlle
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gesloten