Mag het een toontje lager zijn?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Cari »

Het lijkt erop dat Tama jullie steeds meer begint te claimen. Aan de ene kant verveelt ze zich en aan de andere kant is ze te bang om het balkon op te gaan. Een kat alleen in een appartement is gewoon niet ideaal. Wat Adriana ook al zei: een kameraadje? Ze moet afleiding hebben en wat meer zelfvertrouwen krijgen. Ze wordt door jullie vertroeteld en leeft in een 100% gecontroleerde veilige omgeving. Er is geen uitdaging meer. DIe vraagt ze aan jullie, je op de voet volgend en schreeuwend om iets nieuws.

Wat betreft Telizen e.d.: dat zijn middelen om een kat tijdelijk te helpen een veranderde/nieuwe situatie aan te kunnen, maar niet om permanent een oplossing te bieden.

Ik denk ook niet dat het medisch is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Camoth »

Ik heb het even opgezocht, Vicky Halls zegt in haar boek Cat Confidential over miauwen:
"Having tried successfully a number of times to elicit a response from their owners (this is a harsh distressed yowl that is difficult to ignore) they continue to perform the ritual as a habit. A number of owners reported that the calling stopped when the cat was allowed to sleep in the bedroom. However, the cat will often jump off the bed and wander off downstairs only to repeat the crying all over again.
There are a number of physical reasons why this calling may occur. Deafness seems to play a role in the harshness of the cry (I can't imagine how this sound feels in the head of a deaf cat).
(...)
High bloodpressure causing general discomfort, headache and disorientation could also promote this sort of distress response. This type of vocalization is often reported as one of the behavioural symptoms in cats suffering from hyperthyroidism (...)."
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

google even op symptomen schildklieraandoening kat.
de rest van de symptomen ontbreekt hier en op miauwen alleen kun je moeilijk roepen dat het een schildklieraandoening zou kunnen zijn.

een kat met een overactieve schildklier is makkelijk te herkennen (eetgedrag, afvallen, uiterlijk, rusteloos gedrag), vervolgens kan een da een eén- of tweezijdig vergrote schildklier voelen en dan bloedonderzoek en T4 bepaling en voilà: bevestiging.
maarr, je hebt gelijk hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Kiwi »

@ Cari: het vervelen+uitdaging lijkt het inderdaad wel te zijn. Zodra we naar bed gaan, zoekt ze direct balletjes, speeltjes etc. Binnen 10minuten is het raak. Als we die afpakken gaat ze op zoek naar iets anders..vannacht was een klein knuffeltje op de pc het slachtoffer ..overdag laat ze die totaal met rust).

Wel vreemd dat als ik bijvoorbeeld van 19:00 tot 24:00 achter de computer zit, ze non stop stil naast me ligt te slapen. Zodra ik naar bed ga, begint het gemiauw. Waarom verveeld ze zich dan niet als ik aan het computeren ben? Want dan krijgt ze ook geen directe aandacht. Door dit gebeuren zou ik bijna denken dat ze bang in het donker is.

Het punt van het balkon noemen we alleen eigenlijk om aan te geven dat het geen roep naar 'buiten' is..want ze is in haar leven nog nooit buiten geweest. De cattery waar ze vandaan komt had teveel katten gestolen of overreden zien worden - dus voedde alleen nog maar 'binnenkatten' op.

Een maatje erbij halen hebben wij ook al over nagedacht, maar vooral mijn vriendin is voor. Ik zelf zie nadelen:
*2x zoveel haar/kattenbak/voer (geen groot probleem)
*Twee dieren aan elkaar laten wennen
*Tama was bij de cattery duidelijk de onderste in rang..dus een kat vinden waarbij ze zich prettig voelt is lastig
*Geen enorme ruimte (44m2)

@ Camoth: Bedankt voor het opzoeken. Het verhaal lijkt echt goed te kloppen! Haar miauw klinkt niet erg dringend en ook niet zo hard, meer erg langgerekt en zoekend. En gezien de timing is het echt een ritueel: eerst het balletje opzoeken en brengen, dan miauwend in de woonkamer rondlopen, tenslotte op bed in slaap vallen.

Doof lijkt ze me zeker niet te zijn. Ze kan de kleinste geluiden (vooral openen van voerblikjes) van veraf horen. Ook luistert ze behoorlijk goed naar haar naam.

@ Adriana: Eetgedrag is goed, ze ziet er perfect uit, weegt een nette 3.7kg. Met zoveel symptomen zou ik ook verwachten dat de DA het al opgevallen was.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Nyncke »

Wat een vervelend probleem.

Ik zou eerst de kat helemaal medisch laten doorlichten.

Als er dan niks medisch aan de hand is, zou ik persoonlijk niet verder kijken bij een reguliere DA maar naar een holistische da, een klassieke homeopaat, een bachremedie therapeut gaan.
Dit zijn allemaal mensen die naar de kern van het probleem gaan.

Zelfs bij een medisch probleem kan bv een holistische da en een klassieke homeopaat je vaak geweldig helpen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Camoth »

@Adriana en Kiwi: ik gaf slechts een voorbeeld van een medische reden dat katten veel miauwen. Ik zeg niet dat deze kat een dergelijke aandoening heeft. Ik bedoel er voorbeelden mee aan te halen om aan te geven dat medisch onderzoek het startpunt behoort te zijn. Dingen als hoge bloeddruk die Halls ook noemt kan je ook niet bij een routinecontrole meteen zien ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Henri »

Binnenkatten,ik heb sterk mijn twijfels, dat er geen roep naar vrijheid zou zijn.
In zekere zin is het houden van een poes op een appartement ,het ontnemen van zijn natuurlijke
aard. Het langdurig opgesloten zijn in een kleine ruimte, een piepkleine wereld. Het beestje word aldus
ongelukkig, kiest momenten om tevredenheid te uiten aan zijn baasje door vriendschappelijke doeningen,
reageert anderzijds gefrustreerd ,smachtend naar een stapje in het onbekende, wat cari aanhield is juist,
een nieuwe uitdaging. Met heel veel begrip dat dit een zware tweestrijd is over bezorgdheden,
is het niet de eerste keer dat katten over het balkon sukkelen.Volgens mij maakt een speelkameraadje die kans nog groter. Ik weet geen raad, maar ben heel zeker dat het probleem van psychologische aard is.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Camoth »

Ik vind het heel knap hoe mensen via internet kunnen bepalen dat een bepaalde klacht van een kat niet medisch maar psychologisch van aard is...

Dat terzijde. De TS geeft aan dat de kat angst heeft voor het balkon (lees: buiten). Dus het lijkt me sterk dat de kat naar buiten wil. Katten die naar buiten willen gaan bij de voor-achter deur staan miauwen of proberen langs je benen te glippen zodra je de deur open doet.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

Kiwi schreef: Een maatje erbij halen hebben wij ook al over nagedacht, maar vooral mijn vriendin is voor. Ik zelf zie nadelen:
*2x zoveel haar/kattenbak/voer (geen groot probleem)
*Twee dieren aan elkaar laten wennen
*Tama was bij de cattery duidelijk de onderste in rang..dus een kat vinden waarbij ze zich prettig voelt is lastig
*Geen enorme ruimte (44m2)
met een heel erg voorzichtige introductie is het waarschijnlijk niet zo'n groot probleem, vooral omdat je vertelt dat Tama juist niet dominant is.
en er zijn heel erg veel introductietips in de verschillende draadjes op het Forum.
ruimte voor één of twee britjes lijkt me overkomelijk, drie kattenbakken op twee verschillende plaatsen is misschien wel een probleem, maar dat alleen als twee kattenbakken op dezelfde plek niet werkt.
en je kunt bij het overnemen van een kat altijd aangeven dat wanneer de introductie niet lukt, de katzel weer terug komt.
en stel je voor hoe gezellig het is twee van die wollebollen ronkend/snurkend naast je pc!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Nyncke »

44 vierkante meter, das inderdaad erg weinig ruimte, snap helemaal dat je een tweede kat niet ziet zitten. Persoonlijk zou ik er op zo'n kleine ruimte niet aan beginnen, hoe leuk 2 katten ook is.

Ik zou toch eerst naar een da gaan, gewoon uitsluiten dat er iets medisch is. Wat is er nou eenvoudiger dan dat???
Leuk al dat gefilosofeer over vrijheid maar het is niet erg feitelijk. Een beest kan geen antwoord geven, dus het blijft invullen, dus het blijft ook altijd projectie van je eigen gevoelens.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Camoth »

ik heb twee katten op 20m2 ;) Maar ik snap dat je het per kat en per persoon moet bekijken hoeveel ruimte geschikt is. En inderdaad, wat Nyncke zegt; het blijft een projectie je eigen gevoelens.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Henri »

Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Nyncke »

Het blijft een invulling vanuit een bepaald gezichtspunt. Er zijn zat binnenkatten die nergens last van hebben...vandaar, blijf ik bij mijn eerdere opmerking, eerst medisch/lichamelijk na laten kijken, dan pas andere opties.

Ik vind het erg kort door de bocht om zonder de beestjes zelf maar gezien te hebben er een stickertje op te plakken.
Ik zou het mezelf niet vergeven als er iets mis is, ik niet naar een da was geweest, alleen maar omdat ik een "idé-fixe" naleefde.

En laat ik wel zijn, ik heb buitenkatten, wil zelf ook buitenkatten hebben.
Maar ik geloof niet dat dat per definitie het beste is. Net zo min als dat binnenkatten per definitie het slecht hebben.
Gebruikersavatar
zeefriekje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:27

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door zeefriekje »

zeefriekje schreef:Wij zitten met een probleem, wij hebben 2 poesjes een manneke (2jaar) is al geknipt en een vrouwke ook al geknipt.
Met het manneke zijn we al 2 keer verhuisd geweest van een klein app naar een groot en nu terug bekan een jaar naar een klein app terug.


Maar nu is het toch al sinds september-oktober dat de Rosco (het manneke) als wij alle 2 thuis zijn echt zo bang zit te janken aan de deur. Als 1 van ons aan het werken is dan doet hij niks.
Hij heeft nu ook al schrik van elke beweging dat we doen.
Als mijn man gaat slapen (hij is postbode) dan jankt hij niet.
Het is echt wnn we alle 2 thuis zijn dat hij begint bang te janken en dan ligt hij voor de deur.
De poncho(vrouwke) doet niks die speelt gewoon. :catani:
Het is precies of hij wilt iets zeggen dat er iets scheelt met de deur.
kan iemand ons mee helpen :epray: :cry:
Bazinnetje van Rosco, Poncho en Bobo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

heb nog eens nagedacht over beschikbare ruimte..

wij, de twee katers en ik wonen in een flat van 12 x 11 m, vier kamers, badkamer, gang, bergruimte en toilet.
alles staat altijd beetje open want de heren houden niet van dichte deuren.
de twee katers zijn altijd in de woonkamer van 3 x 4 (waaraan nog extra keukenruimte zit) en talen er niet naar de rest van het huis te gebruiken.
eentje komt in de badkamer, omdat daar twee bakken staan, de andere twee staan in het toilet.
Enzo zal van het voorjaar wel weer wat tijd in de logeerkamer doorbrengen omdat hij van daar in het eksternest kan kijken: dat is zijn favoriete tv-programma.
MoMo woont (als hij de kans krijgt) 24 uur/dag onder mijn kin, in mijn nek, op mijn schoot, op de muismat. die heeft bij wijze van spreken aan 0,5 vierkante meter genoeg.
Enzo's favo krabplank hangt in de gang, maar sinds hij een krabton in de kamer heeft, doet hij eén maal per dag een inspectierondje territorium en blijft dan een tijdje in die plank hangen. of hij besluit de magneetjes van de voordeur af te springen. en daarna weer naar zijn favo speeltje (de rood/gele round about kattendraaimolen die precies in de cat it design senses speelrail past - http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... schillende) of de kong kickeroo (dank je Cari, mede namens Zo voor de tip!)
's zomers staat de balkondeur open en kunnen ze buiten zijn (afgeschermd met net) en ook dan liggen ze liever op een hoger punt de omgeving in de gaten te houden.
en ja, ik heb een katoenen vloerkleed als wandkleed verticaal tegen een kamerwand hangen en daar springen ze in, hangen ze in of klauwen naar boven om op gelijke hoogte te komen met mijn neus en/of af te kunnen stappen op mijn schouder.
Zo is 10 jaar jonger en beweeglijker dan Mo, die gaat met goed weer een paar keer per week in tuig mee naar buiten om een paar sprintjes te trekken over het tuinpad van het volkstuincomplex.
en daarna de rest van de tijd mediteren onder een grote graspol.

ik bedoel: hier met deze twee katers van 6 en 10 zou ik qua ruimte aan een studentenkamer ook genoeg hebben!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie