Mag het een toontje lager zijn?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Kiwi »

Sinds september hebben wij onze kat Tama, een britse korthaar. In het begin wat problemen gehad dat ze 's nachts veel miauwde, omdat ze niet in de slaapkamer mocht komen. Na enige tijd hebben wij dit opgelost door haar in de slaapkamer toe te laten, dit was niet onze meest favoriete oplossing, maar het werkte perfect en nu bevalt het ons wel.

Nu sinds een maand is het gemiauw teruggekomen en ze doet het nu ook overdag als wij gewoon thuis zijn en als ze bij ons in de buurt kan zijn. 's Nachts staat de deur gewoon open en mag/kan ze op het bed komen liggen, maar in plaats daarvan gaat ze het huis met veel gemiauw doorzwerven. Het gedrag lijkt dus veel op het begin: toen de slaapkamerdeur dicht was. Na een uurtje of twee gemiauwd te hebben komt ze wel op/in bed liggen.

Als een van ons tweeën overdag weg is lijkt ze steeds meer te gaan mauwen en aandacht te vragen. Ze volgt je overal tot aan het toilet toe. Nu is dit in principe geen probleem en het schijnt wel bij de britse korthaar te horen, maar vooral het continu gemiauw begint 'vervelend' te worden.

Begrijp ons niet verkeerd, we zijn helemaal blij met onze kat en vinden het prettig dat ze ons aandacht geeft en laat merken aan ons gehecht te zijn. Weten jullie nog mogelijkheden/oplossingen om Tama minder te laten miauwen/zelfstandiger te laten zijn...
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn...?

Bericht door Adriana »

t is van een afstand altijd een beetje moeilijk om mee te denken..
missch even kijken bij de omschrijvingen van telizen, cholodin of destress bij huisdierendokter, medpets en/of nml health of je daar iets tegenkomt wat je herkent en wat van toepassing zou kunnen zijn..
hier helpt wisselend telizen en destress bij de verschillende katzels tegen onrustig gedrag, angst, gebrek aan zelfvertrouwen en mentale wazigheid (cholodin)..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn...?

Bericht door Camoth »

Ik zou absoluut niet zomaar medicijnen gaan uitproberen.

Beter kan je naar de DA gaan met de kat. Hoe oud is ze? Het kan ook dementie zijn namelijk of een andere medische oorzaak.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Mag het een toontje lager zijn...?

Bericht door Kiwi »

Ze is bijna 2 jaar oud en heeft 2 weken geleden nog een volledige check-up gehad bij de DA + entingen en ontwormkuurtje

Volgens de DA was de kat in perfecte conditie en totaal niets mis mee

(Het bezoek aan de DA was de halfjaarlijkse controle, geen specifieke reden voor het bezoek)
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Anne82 »

Misschien stomme vraag hoor, maar is ze wel gecastreerd/ gesteriliseerd?
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Camoth »

Heb je tijdens die controle gemeld dat ze dit gedrag vertoont?

Bij een normale check up kan je niet alles zien. Ze kan ook iets aan haar schildklier hebben bijvoorbeeld. Voor dat soort dingen is bloedonderzoek nodig. Ik zou toch eerst met de DA praten voor je medicijnen gaat geven.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Kiwi »

Er zijn geen stomme vragen :D

Tama is gesterilliseerd in september '09

@ Camoth: Het is voornamelijk na het bezoek gestart, we hebben ook niet zozeer het idee dat het een medische oorzaak heeft, eerder psychisch
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Camoth »

Ik snap dat je dat idee hebt, maar je kan het niet zeker weten zonder eerst een medische oorzaak uit te sluiten.

Het zou erg vervelend zijn als je straks je kat aan het drogeren bent en blijkt dat het toch medisch is. Elke gedragstherapeut zal je zeggen: altijd eerst 100% zeker zijn dat het niet medisch is. Dat is altijd bij ieder gedragsprobleem de eerste stap.

Maar het is jouw kat natuurlijk ;).

Als je het perse gedragsmatig wilt bekijken kan je overwegen de volgende puntjes te bestuderen:
* Speel minstens 1x per dag met haar zodat ze moe wordt. Als het kan twee keer, dus ook vlak voor je gaat slapen.
* Zorg voor een uitdagende omgeving. Bijvoorbeeld plankjes aan de muur/grote krabpaal
* Heb je een tuin/balkon die je kan afzetten? Dit vinden katten ook altijd een bijzonder boeiende bezigheid. Lekker vogeltjes kijken en achter vliegjes aanzitten.

Ik ben op zich niet tegen medicijnen, maar het moet wat mij betreft wel altijd onder begeleiding van een dierenarts gegeven worden en eerst alle andere mogelijke opties zijn nagelopen. Medicijnen pakken de oorzaak van het probleem namelijk niet aan als het psychisch is, alleen de symptomen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Kiwi »

We zitten nog niet aan medicijnen te denken.

Een grote krabpaal heeft ze al (2,60 meter ;)) en ze heeft genoeg speeltjes en balletjes.
Ze is bang op het balkon, dus het afrasteren heeft in onze ogen geen zin.

We spelen vaak met haar, ook voor het slapen en dan stopt ze vaak zelf en loopt ze weg.
Ook speelt ze veel alleen en komt vanzelf balletjes apporteren als ze wil dat wij met haar spelen.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Camoth »

Misschien helpt het om het gemiauw te negeren en haar alleen aandacht te geven als ze stil is.
Dat zou je dan wel heel consequent moeten doen. 1x de fout ingaan en het wordt 10x erger (net als dat fruitautomaten voor mensen zo verslavend zijn, onvoorspelbare uitbetaling is bijzonder verslavend! ;))
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Anne82 »

Oh dan is dat het ook niet. Een van mijn katten gilde ook altijd s' nachts de hele buurt bij elkaar. Maar toen hij geholpen was,
was het helemaal over :grin: .. Vandaar dat ik daar aan dacht, maar dat is het dus ook niet! :???:
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
zeefriekje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:27

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door zeefriekje »

Wij zitten met een probleem, wij hebben 2 poesjes een manneke (2jaar) is al geknipt en een vrouwke ook al geknipt.
Met het manneke zijn we al 2 keer verhuisd geweest van een klein app naar een groot en nu terug bekan een jaar naar een klein app terug.


Maar nu is het toch al sinds september-oktober dat de Rosco (het manneke) als wij alle 2 thuis zijn echt zo bang zit te janken aan de deur. Als 1 van ons aan het werken is dan doet hij niks.
Hij heeft nu ook al schrik van elke beweging dat we doen.
Als mijn man gaat slapen (hij is postbode) dan jankt hij niet.
Het is echt wnn we alle 2 thuis zijn dat hij begint bang te janken en dan ligt hij voor de deur.
De poncho(vrouwke) doet niks die speelt gewoon. :catani:
Het is precies of hij wilt iets zeggen dat er iets scheelt met de deur.
Bazinnetje van Rosco, Poncho en Bobo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

Camoth schreef:Ik zou absoluut niet zomaar medicijnen gaan uitproberen.

Het zou erg vervelend zijn als je straks je kat aan het drogeren bent en blijkt dat het toch medisch is. Elke gedragstherapeut zal je zeggen: altijd eerst 100% zeker zijn dat het niet medisch is. Dat is altijd bij ieder gedragsprobleem de eerste stap.

Ik ben op zich niet tegen medicijnen, maar het moet wat mij betreft wel altijd onder begeleiding van een dierenarts gegeven worden en eerst alle andere mogelijke opties zijn nagelopen. Medicijnen pakken de oorzaak van het probleem namelijk niet aan als het psychisch is, alleen de symptomen.
@camoth - wat een grote woorden allemaal..
telizen loopt via de dierenarts en is plantaardig, destress is plantaardig en cholodin is deels plantaardig. 'drogeren' is helemaal niet aan de orde met deze middelen, want ze werken heel zacht en ik denk dat jij ze nog nooit hebt toegepast.
schildklier-afwijkend gedrag is heel erg kenmerkend, daar is ze nog veel te jong voor, daar gaan ze trouwens niet van miauwen en iedere dierenarts ziet dat met een half oog.

je kunt een katzel niet 'op de bank' leggen om eens te horen waar het tussen de oortjes aan schort.
en angsten zijn sowieso moeilijk te diagnosticeren.
als de dierenarts geen medische aandachtspunten heeft gevonden dan zul je zelf moeten proberen uit te vinden wat de oorzaak is en wat misschien tijdelijk zou kunnen helpen zodat ze wat beter in haar velletje komt te zitten. t lijkt een beetje op verlatingsangst als ik je goed lees. een speelkameraadje britje is waarschijnlijk geen optie...?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Camoth »

Ik heb van meerdere mensen gehoord die middelen als Telizen hebben gebruikt dat hun katten sloom en lusteloos werden. Daarbij adviseer jij de TS het te kopen via een online winkel en dus niet in samenspraak met de dierenarts.

Nee, je kan niet een kat op de bank leggen, maar je moet wel bij het begin beginnen om het probleem aan te pakken. Dus eerst medisch onderzoeken. Dat is niet gebeurt, want de kat is voor een normale controle en enting geweest, waarbij de eigenaar niets heeft gezegd over het probleem, dus de DA heeft er ook niet specifiek naar gekeken.

Schildklierproblemen kunnen in zeldzame gevallen ook bij jongere katten voorkomen, niet elke DA ziet dat met een half oog (het gemiauw is ook net pas begonnen). Daar gaan ze wel van miauwen trouwens.

Als er medisch niets gevonden kan worden en de zelf bedachte strategien werken niet, dan zie ik maar 1 optie en dat is een gedragstherapeut. En niet meteen grijpen naar medicijnen (plantaardig of niet). Nogmaals: daarmee bestrijd je de symptomen en niet de kern van het probleem.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Kiwi »

Medicijnen zijn wij zeker geen voorstander van. We weten niet eens wat er aan de hand is..en OF er iets aan de hand is. Ik lees wel vaker van katten eigenaren dat de kat 'de hele dag met ze praat'.
Het gedrag wat ze nu 's nachts vertoont is hetzelfde als toen ze de slaapkamer niet in mocht...dat snap ik niet: ze kan bij ons komen.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Plaats reactie