Reizen met twee poezen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Reizen met twee poezen

Bericht door Anneke_84 »

Beste kattenliefhebbers,

Ik ben er over na het denken om twee katten in huis te nemen. We hebben vroeger altijd katten gehad thuis. Ik woon nu 3 jaar op mezelf en heb een ruim appartement. Ik wil graag 2 katten zodat ze wat gezelschap hebben wanneer ik weg ben. Op marktplaats heb ik een advertentie gezien van een gezin dat hun kat en poes(broer en zus) weg moet doen i.v.m. allergie van hun zoontje. De katten zijn bijna 3 jaar oud en heb begrepen dat ze in het begin een beetje mensenschuw zijn.
Volgens mij moet dit allemaal geen probleem zijn, en als ik ze beide in huis zou nemen zou dit voorkomen dat ze naar een asiel moeten.
Ik heb echter 1 probleem/vraag. Ongeveer 1, soms 2, keer per maand ga ik een weekend of aantal dagen naar mijn ouders. Ik zou ze dan graag mee willen nemen, want snap dat ik ze niet thuis kan laten. Ik reis dan ongeveen een half uur met de bus en 1,5 uur met de trein. Is dit te doen voor een kat? Dan moet ik denk ik zorgen voor twee benches of zouden ze samen in een grote kunnen? en is dit misschien allemaal te stressvol voor ze? In principe ben ik van harte welkom met 2 poezen bij mijn ouders, aangezien we ze daar ook altijd hebben gehad (momenteel niet meer), maar zou het voor de katten niet te vermoeiend, stressvol zijn om eens in de maand in een ander huis te zitten?
En zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden?

Ik wil heel graag twee poezen, maar het moet natuurlijk wel verantwoord zijn. Ik wil ze een beter thuis geven en wil het niet alleen maar voor mijn eigen plezier doen. dus....advies??

alvast bedankt :smile:
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Anne82 »

Hoi!! En welkom op het forum!!

Ik heb er zelf eigenlijk geen ervaring mee, dus hopelijk kunnen anderen je helpen! Weet alleen wel dat mijn katten zodra ze
een reismandje zien zich meteen gaan verstoppen... Maar dat is meer omdat ze dan denken dat ze naar de dierenarts moeten..
Maar als het altijd binnenkatten zijn geweest denk ik niet dat ze het leuk vinden om op en neer te moeten reizen. Als ze het
van jongs af aan gewend zijn is het denk ik dat het wel te doen is, maar als ze dat nooit hebben gedaan lijkt me dat ze het niet heel leuk
gaan vinden...
Laatst gewijzigd door Anne82 op 06 feb 2010 19:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door JLC »

Ik vraag mij af of je met deze katten wel moet gaan reizen. Ze zijn al drie jaar oud en als ze niet gewend zijn om regelmatig te reizen dan vraag ik mij af of je ze hiermee een plezier doet.
Reizen met openbaar vervoer lijkt mij persoonlijk niet handig als je katten bij je hebt. In de auto in een reismandje vind ik persoonlijk handiger, maar uit je verhaal leid ik af dat je waarschijnlijk geen auto hebt.
Ik zou dus zeker even aan de huidige eigenaren van de katten vragen of ze gewend zijn aan reizen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Nyncke »

Ik heb het vroeger een tijd met 1 kat gedaan.
In de trein kwam ik eens iemand tegen die met 2 katten reisde.
Dus op zich zal dat het probleem niet zijn.

Wel kan het zijn dat ze nog te oud zijn om het nog te leren...helaas kom je daar pas achter als ze eenmaal bij jou zijn.

Verder weet ik niet hoelang je katten precies alleen moeten zijn maar mijn katten vermaken zich prima als ze 2-3 dagen alleen zijn. ( Je zou misschien kunnen vragen of een buurman/vrouw iedere dag even bij ze komt kijken. )
De enige die daar aan moest wennen was ikzelf.

Als ze echt mee wil nemen zou ik kiezen voor 2 katten onder 1 jaar ( liefst zelfs onder half jaar maar dan is het gewoon extreem gemakkelijk ) en waar je van weet de ze een gemakkelijk gedrag hebben, dus niet schuw, druk oid.
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Anneke_84 »

wat fijn, al die reacties..
ja, ik maak me ook zorgen om het reizen, vandaar mijn vraag. ik denk inderdaad niet dat het verstandig is.Of ik zou jonge katten daar meteen aan moeten laten wennen... als ik ze alleen zou laten dan zou dit van vrijdagavond tot zondagavond zijn. in geheel dus twee dagen. zou dat geen probleem zijn? mij lijkt dat vrij lang.....Ik heb vriendelijke buren, dus ik zou het ze gerust kunnen vragen voor een keer. maar omdat het met zo'n regelmaat is wil ik daar eigenlijk geen beroep op doen. dan is het misschien verstandiger om geen kat te nemen...nyncke, laat jij dan tijdens die 2-3 dagen elke dag even iemand kijken?.Ik zal er nog eens over nadenken.
Ik heb inderdaad geen auto of rijbewijs, dus helaas is dat geen optie.
Hartelijk dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Adriana »

tja, reizen met openbaar vervoer en dan twee katten en dan je eigen spullen ook nog meenemen, lijkt me een hele onderneming.
stel dat het om twee etmalen gaat, dan kom je met bv 5 kattenbakken op verschillende plaatsen en twee voerautomaten al een heel eind.
gelukkig was je van plan om twee katzels te nemen, dat is in zo'n geval altijd prettiger voor de katzels.
en misschien is een 'vaste' verzorger uit de buurt, die daar wat aan kan bijverdienen ook een optie, zeker als het om iets langer dan twee etmalen gaat.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Nyncke »

Ja, van vrijdagavond tot zondagavond laat ik mijn katten wel alleen, in jouw geval, ze moeten natuurlijk goed gewend zijn.
Bij mij komt er ook niemand kijken dat redden ze prima...ze zijn natuurlijk wel heel blij als ik weer terugben en ook blij om weer naar buiten te gaan.

Geef ze genoeg voer en speeltjes.

Natuurlijk wel even aanvulling, dit doe ik niet met kittens of als er zieke katten zijn. Alleen maar met gezonde, stabiele katten.
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Anneke_84 »

hey nyncke, dat lijkt me inderdaad vanzelfsprekend. (om dat alleen bij gezonde,stabiele katten te doen).
mag ik vragen; hoeveel katten laat je alleen, en hoeveel kattenbakken heb je dan? en zet je gewoon volle bakjes met voer en water neer, of heb je een dispenser?
weet iemand trouwens waar ik zo'n dispenser evt. zou kunnen kopen?

alweer bedankt :)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door loek »

Hoi Anneke

Ik heb het ook weleens overwogen om ze mee te nemen als ik wat langer weg ben. Tot nu toe niet gedaan. Misschien juist stom, als ik dit zo weer lees, ze zijn nou nog geen jaar dus kunnen er misschien nog aan wennen. (ga er nog eens over nadenken) Ik ben tot nu toe nooit langer dan twee dagen weg geweest (en 1 nacht dus) Ik heb dan een bak die je op een bepaalde tijd open kan laten gaan. Ik heb deze gekocht in een dierenspeciaal zaak maar kwam hier erachter dat ze de helft goedkoper zijn via zooplus (website).

Opzich vinden ze bij mij de reismand wel leuk. Deze staat altijd in mijn 'waskamer' en als het effe kan heb ik hem steeds in de woonkamer gezet een ruime tijd (dagen) voordat ik naar de dierenarts moest.
Als ik dan eenmaals de deur uitga zijn ze niet heel blij. Kruipen dan zo ver mogelijk naar achteren tegen elkaar aan. En dat vind ik het voordeel van 1 reismand. Ik heb er nog 1 waar ik ze als kleintjes samen indeed maar dat werd wel erg krap nu heb ik een grotere. Volgens mij hebben ze heel erg steun aan elkaar.

Ik heb ze opgehaald in Belgie (woon zelf in NL...ja vraag me niet waarom haha) Ik ben toen met vrienden gegaan die hebben me naar NL gereden en daar ben ik in de trein gestapt en daarna bus. Ze deden dat eigenlijk heel oke! Lagen gewoon lekker te pitten op een gegeven moment.

Verder had ik eerst een da wat verder weg waardoo ik met de bus ging. Dat is met heel warm weer een ramp kan ik je vertellen!!! Muis was wel oke, maar Diesel zat op een gegeven moment te hijgen als een hond van de stress in combi met het warme weer waarsch. De da heeft me daarna ook met de auto thuisgebracht. Zag mega op tegen die terugreis. (da vertelde dat het echt helemaal geen goede teken is als ene kat gaat hijgen)
Als dank voor deze service ben ik naar een andere da gegaan ;-) Tja kwam er stom genoeg achter dat er 1 op loopafstand van me was!

Maar goed zover dus mijn ervaringen met het reizen. Er zijn hier ook mensen die (bijna) ieder weekend met de katten reizen dus die kunnen je vast meer vertellen.

Ik zou denk ik ook eerder voor wat jongere beestjes kiezen die je daar makkelijker aan kan laten wennen. Hangt uiteindelijk alsnog mede va karakter af denk ik. En dat weet je helaas niet als een beestje nog heel jong is. Een optie is natuurlijk ook om te gaan informeren bij de asiels of daar misschien twee beestje zitten die al gewend zijn te reizen! Denk dat dat nog het meest ideaal zou zijn voor alle partijen.

succes met je beslissing. Vind het super dat je er zo goed over nadenkt, en het welzijn van de katten voorop stelt!!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Henri »

Hallo Anneke, :grin:

Ik de schaduw van bovenstaande berichten ben ik gelijkgestemd met iedereen hierover, eigenlijk een afrader, aangezien voorbije bizarre situaties mij dit hadden geleerd. :-o

Niettegenstaande deze principes lijkt het mij wel een mooi gebaar om een 3 jaar oude broer en zusje
de kans te geven om niet gescheiden hoeven te worden in de toekomst ,want je weet nooit hoe mensen
ten onrechte, over het gevoelsleven durven beslissen.
Aldus word het een tweestrijd die jijzelf zal moeten aangaan, maar het voelt goed, te weten dat je
met voorzichtigheid te werk gaat. Maar maak je allesziens geen zorgen over een paar dagen, genoeg eten erbij, en de lievelingetjes trekken echt hun plan wel, maar laat nooit een raam op kip staan hé,
dat kan fataal aflopen, zonder dat je het weet, zitten ze gekneld.

Groetjes. ;-)
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Anneke_84 »

lieve allemaal,
heel hartelijk dank voor jullie adviezen! heeft me goed geholpen bij al het wikken en wegen. Ik heb verschillende keren gereageerd op katten die via marktplaats werden aangeboden, maar steeds liep het spaak. Vorige week gereageerd op twee schatten van poezen, 5 jaar oud, ze moesten weg, en ook hierbij was de baas bang dat ze naar het asiel moesten. ik ben gister bij ze op bezoek geweest, en het zijn schatten van beesten! Ze zijn gezond en echte kroelkoppen. Het lijkt wel perfect. ze zijn gewend om wat langer alleen te zijn (zelfs af en toe een heel weekend) en hebben daar ook geen probleem mee. reizen houden ze niet van, maar dat is niet erg nu ik weet dat ik ze met een gerust hart een dag of 2 alleen kan laten.
Ik wou de katten graag van te voren eerst ontmoeten en de huidige baasjes wouden graag met mij kennis maken. Nu we allemaal gerust gesteld zijn,haha, hebben we besloten dat de poezen naar mij toe komen. Ze worden volgende vrijdag met de auto gebracht (omdat ik van het openbaar vervoer afhankelijk ben) en ik krijg hun hele huisraad gratis en voor niets erbij! Het kan niet op!
Nu heb ik dus nog een paar daagjes de tijd om mijn huisje katproof te maken ;-) en dan kan de pret beginnen.
Ben heel benieuwd of ze zich bij me gaan thuis voelen, maar heb er in ieder geval heeeeel veel zin in! :smile:
dus nogmaals, hartelijk dank, en grote kans dat ik nog vaker misbruik ga maken van dit forum ;-) .
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Adriana »

wat een geweldig bericht en leuk voor je en voor je twee nieuwe huisgenootjes! hoe heten ze?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Anneke_84 »

Eentje heet Avalon en de ander geloof ik Azraël, maar wordt voornamelijk dikkie genoemd,haha, en daar luistert ze ook ECHT naar, heel leuk om te zien. Maar ik moet nog even kijken of ik de namen ook echt behoud. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mezelf nog niet avalon zie roepen, maar ach wat, whats in a name ;-). ze eerst maar eens laten wennen bij mij thuis en dan zien we weer verder. zodra ik ze heb ga ik een leuke foto maken en die maar meteen bij mijn profiel zetten zodat ik ze kan showen ;-)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Camoth »

Avalon is een prachtige naam! :D (heeft religieuze betekenis, haha, vandaar)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Reizen met twee poezen

Bericht door Anneke_84 »

ow, dat zeker! vind m ook erg mooi, ben alleen zelf meer van de sjaak en de willems enzo, das wel erg mannelijk besef ik,haha. maar ik kijk gewoon hoe het gaat. meestal komen de namen vanzelf wel, of het blijft zoals het is, of ik roep een keer iets wat ik erbij vind passen, en dan zien we wel ;-)
Plaats reactie