# Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
denisem
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2010 20:39

# Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door denisem »

ik heb een vraagje,we willen bij het asiel gaan kijken voor een tweede kater/poes maar wat heeft deze tweede allemaal nodig
moeten ze ieder een eigen kattenbak,voer/drinkbakje enz?
hoop dat ik het hier goed geplaatst heb want wist echt niet hoe en waar anders alvast bedankt...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door sandy »

Je kan nog een kattebak erbij nemen maar 2 op 1 bak kan ook hoor, hier lopen 4 katten rond en heb 2 bakken.
Je moet 'm alleen goed bijhouden dus elke dag leegscheppen.
Als er de hele dag brokken staan zou je wellicht zo'n dubbel bakje kunnen nemen, dat is wel handiger vind ik, die heb ik 2 keer staan zodat er altijd genoeg staat.
2 drinkbakjes is ook wel een goed idee, maar een schaal vinden ze vaak nog fijner om uit te drinken, die heb ik op de eethoektafel staan, de waterbakjes kijken ze niet eens naar :lol:
Voor de rest hoef je eigenlijk niks extra's te doen :ethink:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
denisem
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2010 20:39

Re: wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door denisem »

bedankt voor je snelle reactie,ik heb de kattebak op de zolder maare denk je dat onze kat die we nu al hebben niet boos wordt omdat er iemand anders op zijn bak gaat?en hij drinkt en eet netjes uit een bakje maar dat zetten we er dan gewoon nog een bij...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door sandy »

Dat probleem heb ik hier niet gehad, ze gingen gewoon netjes op de bak zelfs in de tijd dat ze aan elkaar moesten wennen. Dus wat dat betreft zou het geen problemen moeten geven ;)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door Nyncke »

Hier derde poes erbij, heb alleen een extra kattenbak neergezet en dat is het.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door JLC »

Ik denk dat je ook een extra mandje moet hebben.
Ik heb zelf nog twee jonge katten die nog graag spelen. Ik heb daarom meerdere speelgoedmuisjes. Jaap kan namelijk heel bazig doen als hij met een muisje speelt. Hij gromt dan de hele tijd naar het muisje en naar Lizzie. Jaap heeft ook wel eens een muisje afgepakt van Lizzie, terwijl zij met dat muisje aan het spelen was.
Een tweede kattenbak lijkt mij wel handig. Niet elke kat wil z'n kattenbak delen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Zandtaartje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2010 11:13

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door Zandtaartje »

Toen wij een tweede kat erbij kregen hebben we wel een extra bak neergezet, en natuurlijk extra voerbakjes e.d. Of je een extra mandje oid erbij koopt hangt af van hoe jouw kat nu slaapt. Zat katten die niet naar mandjes omkijken en bv liever op de bank of in de vensterbank slapen.
sandy schreef:maar een schaal vinden ze vaak nog fijner om uit te drinken
Inderdaad, onze katten drinken ook liever uit een schaal/ lage vaas :lol: .
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door sandy »

Mandjes en kussens worden hier standaard verzeken dus die komen er gewoon niet meer, plekken te over waar ze wel kunnen liggen
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
liesassen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2010 12:08

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door liesassen »

Hallo, het is erg leuk om twee katten te hebben, ik ben ook de trotse eigenaar van twee lieve katten! wil je vermijden dat 1 van de twee een eigen hoekje gaan gebruiken om te plassen of erger... omdat de ander de kattenbak voor zichzelf wil houden zou ik zeker een tweede kattenbak nemen!!
denisem
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2010 20:39

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door denisem »

hoi ben ik weer...
ik vind het allemaal zooooooo moeilijk nu inmiddels weer 24 uur verder hebben we noodgedwongen de kattenbak van onze kater gizmo naar beneden moeten halen omdat de nieuwe poes felix niet van de zolder komt durft onze kater gizmo die daar normaal veel was niet meer de zolder op...vanochtend wilde hij gaan poepen op de mat in de gang beneden gewoon puur omdat hij niet naar boven durft door de nieuweling zij blijft echt ongelooflijk lelijk doen zelfs zo dat ik er zelf van schrik...
moeilijk moeilijk moeilijk ben naast dat ik het voor beide zeilig vind,voor de een datie niet meer kan komen waar die wil en voor de ander dat die niet van de zolder komt,ben ik ook bang dat ik me erg ga hechten aan de nieuwe...ik ben zo,n gevoelsmens en jankerd nu jank ik om onze kater die niet op z,n gemak is en dan weer om de nieuwe waarvan ik niet weet of ik hem kan houden zo...ooooooooooooooooooo wat moeilijk we worden er niet gelukkiger van...
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door Rowena »

Hoe heb je het nu opgelost?
Het lijkt me inderdaad erg moeilijk. Yoshi & Luna zijn allebei nog kittens, dat scheelt al een hoop denk ik. Ik was ook echt wel bang dat ze elkaar niet zouden liggen, maar dat heeft gewoon tijd nodig. Het is waarschijnlijk nog allemaal even wennen voor ze. Hoop voor je dat het in ieder geval al wat beter gaat!
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door puck0906 »

hoi hoi,

Ik kan me je angst goed voorstellen maar je moet echt geduld hebben. Ik had 2 volwassen katten toen er 2 kittens bij kwamen. In het begin was het veel meppen en blaasen en gister lag 1 van de kleintjes zelfs tegen mijn kater aan te slapen. Het heeft bij ons maanden geduurt voordat ze elkaar accepteerden. Probeer ze rustig aan elkaar te laten wennen en ieder een eigen bak moet wel helpen. Hier gaan er 3 katten (inmiddels helaas nog maar 3) op 2 bakken en dat gaat prima. Ik heb houtskorrels die ik 1 x per week vervang en 2x per dag schep ik. Bedenk dat als jij niet lekker in je vel zit je katten dit beide merken en dit helpt niet om ze rustig te krijgen dus hoe moeilijk ook accepteer dat ze elkaar moeten ontdekken. Als je 2 mensen inene bij elkaar zet kost het ook tijd om te wennen. Het komt vast wel goed, gun het de tijd. Succes!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat allemaal aanschaffen bij tweede kat/poes?

Bericht door Cari »

Hoe gaat 't nu inmiddels?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gesloten