Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
poespas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 feb 2010 23:44

Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door poespas »

hallo allemaal,...
ik ben nieuw hier en heb jullie hulp nodig
ik heb een vreeselijke niesziekte in mijn nestje 4 kittens, zo erg heb ik het nog niet gezien
vorige week donderdag avond toen ik naar bed ging constateerde ik bij 1 kitten vieze oogjes
schoon gemaakt en vrijdag morgen nog eens schoon gemaakt en naar mijn werk gegaan
toen ikom 12 uur weer thuiskwam wist ik niet wat ik zag na 3 uur....
2 kittens hapte naar lucht omdat hun neusjes zo verstopt waren, en de oogjes waren inmiddels zo dik dat ik ze
nauwelijks meer zag, ik heb gelijk de DA opgebeld en kon gelijk komen......hij constateerde gelijk niesziekte in een erge vorm
heb antibiotica mee gekregen en zalf voor de ogen, de 2 ergste hebben een spuitje gehad voor de benauwdheid en pijn en hebben
3 uur in de couveuse gelegen voor zuurstof...
zondag nog geen verbetering en de 3de was inmiddels ook ziek geworden en heb weer de dierenarts gebeld...
ze zei verdubbel de dossis maar....maandag middag vertrouwde ik het nog steeds niet en ben weer terug gegaan naar de DA
omdat inmiddels de 4de ook ziek werd en ik kreeg het idee dat het bij de anderen alleen maar erger werd ipv beter
ik heb andere antibiotica gekregen en nu maar weer afwachten.....vind het vreeselijk om niks te kunnen doen
ze happen naar adem en de ogen zitten helemaal dicht, bij sommigen zie ik geen pupil meer.... ik stoom met ze, doe wel 10 x per dag zalf in de oogjes heb ze al bisolvon gegeven en ben gaan dwangvoeden, wat overigens wel goed gaat..

wat kan ik nog meer doen!!!!!!................ik weet het niet meer en ben teneinde raad....
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: HELP!!! erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door Uumie »

Oef, dat is echt nieziekte in optima forma! Wij hebben hier een kater met chronische niesziekte. Als het weer zover is, is voor hem de zalf en de AB genoeg. Helaas is niesziekte best besmettelijk, dus zoals in jouw geval kom je er moeilijk vanaf. Ze blijven elkaar maar aansteken. Arme kleintjes :(

Ik weet verder niet goed wat ik je moet adviseren, dit is een heftig geval. In ieder geval -hoe moeilijk dat ook is, ik weet het- even kijken of de AB gaat werken, het duurt meestal een dag of meer voordat het werkt. Misschien kun je een andere DA bellen voor een second opinion?
Hier op het forum zijn een aantal mensen met veel meer ervaring dan ik met niesziekte, ik hoop van harte dat zij je misschien meer en betere tips kunnen geven.

Heel veel sterkte en beterschap voor de kleintjes!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door Nyncke »

doe wel 10 x per dag zalf in de oogjes
Weet niet of het goed is om zo vaak die oogjes te zalven.
Dat zou ik alleen maar doen als de DA dat ook inderdaad heeft geadviseerd.

Verder heb ik helaas geen tips, heb wel kittens gehad met niesziekte maar niet zo ernstig.
poespas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 feb 2010 23:44

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door poespas »

hallo,
bedankt voor jullie reacties.....
ben vandaag weer naar de DA geweest...ze zullen wel gek worden van me
maar ik heb gewoon geen rust...ze hebben nu een spuitje bisolvon gehad en ik krijg het idee
dat het iets beter gaat behalve met 1
het lijkt wel of zijn keeltje helemaal is opgezet, als ik hem eten geef krijgt hij het niet goed weg
en begint te sputteren en gorgelen en krijgt geen adem meer...nu doe ik de hele dag niet anders dan elke keer ala ik bij de
bench in de buurt kom hem een bekkie vol geven.........dit is eigenlijk neit meer tedoen
wel voor mij maar niet voor hem
ik begin nu toch wel erg te twijfelen wat ik moet doen, wat is wijsheid???
maar ik wil het nog niet opgeven....
Rolly
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 feb 2010 09:12

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door Rolly »

Hoi,
Wat lijkt dat me vreselijk, zo´n erge niesziekte!
Mijn katten hebben ook niesziekte gehad toen ze klein waren, alleen ging die vrij snel over nadat ik bij de dierenarts ben geweest.
Misschien kun je inderdaad voor een 2nd opinion naar een andere dierenarts gaan en kijken wat hij/zij ervan zegt. En sowieso niet bang zijn dat je een zeur bent hoor!! Ben je niet, en bovendien wil je alleen maar het beste voor je katten, en dat ziet de dierenatrs ook in :)
Sterkte!!
Groetjes
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door Ambertje73 »

Het is goed om de oogjes regelmatig in te vetten, maar het lijkt me ook verstandig om de oude zalf er met een lauwwarm watje met water uit te halen, anders stapelt de rommel zich op. Gebruik je CAF zalf of Aureomycine? Als er maar AB in zit.
Wij hebben ook niet zoveel ervaring met zulke ernstige gevallen van de nies en zeker niet bij kittens!
Onze Onyx heeft zijn keel/ neus ook eens vreselijk dicht gehad. Hij kreeg spuiten bij de DA, maar het heeft twee dagen (!) geduurd, voordat er eindelijk verbetering optrad. Mijn moeder heeft twee nachten bij hem gezeten en kreeg er zelf bijna spontaan astma van!!!

Misschien kun je het eten wat meer verdunnen met water. Wij hebben Jeeves (zie afscheid) ook maanden moeten voeren met de spuit omdat hij niet meer kon eten.
We gaven hem afwisselend AD voer van Hill's (bij DA te krijgen) en Gourmet mousse. Beiden aanmaken met lauw water totdat er een vrij dunne massa ontstaat (niet te dun, maar dat moet je even proberen). Als ze moeite hebben met slikken, gewoon vaker kleinere beetjes voeren.

Als onze katten het benauwd hebben, dan leggen we soms een tissue met wat inhalatiezalf erop gesmeerd dichtgevouwen op zo'n 30 cm van ze af. Ik weet niet of dat iets is voor jouw kittens, maar je kunt alles proberen, toch? Bij het Kruidvat te krijgen (eigen merk, paar euro).

Ik hoorde laatst ook over Bisolvon voor katten. Dus dit is aan te bevelen?

Heel veel sterkte en succes met het herstel van je kittens!!!
poespas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 feb 2010 23:44

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door poespas »

hoi,
dit alles wat jullie schrijven heb ik gedaan of doe ik nog steeds
zalf met AB, AD voer van de DA met water gemengd, 3 x per dag bisolvon druppels
de kinderen gaan met ze bij de douche zitten als ik ga douchen (stoom).....
maar ik krijg heel voorzichtig het idee dat het wat beter gaat met ze......
ze zijn niet meer zo benauwd, 3 doen alweer zelf eten en ze hebben geen koorts meer..
ik hoor zelfs weer mauwtjes en ze spelen weer wat met elkaar
de AB slaat aan........maar ze zijn nog wel heel zielig
we gaan gewoon stug door....ik weet waar ik het voor doe en dat geeft voldoening

ik heb geen behoefte of het idee dat ik naar een andere DA wil/moet
deze praktijk doet alles wat in hun vermogen zit om mijn diertjes beter tekrijgen en ze staan dag en nacht voor me klaar
(een pluim voor DA praktijk/geneeskunde nunspeet!!!!)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door Nyncke »

Heel veel sterkte voor je hummeltjes en zeker ook voor jou!
Maar hier wordt volop geduimd voor snel herstel!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door Roos en Minousch »

Ik hoop dat ze zich er doorheen slaan......
leuk he een nestje!
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door Ambertje73 »

Geweldig dat het iets beter met ze gaat!
Dom volhouden en uiteindelijk zal je vast beloond worden....
Als ze zelf al weer beginnen te eten, dan ruiken ze weer wat meer en dat is een goed teken!

Succes ermee!!!
poespas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 feb 2010 23:44

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door poespas »

hoi allemaal..
en weer hebben we vandaag een goede dag
het lijkt er nu toch echt op dat de AB aanslaat..
ik ben zo blij........
Rolly
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 feb 2010 09:12

Re: Erge niesziekte bij kittens van 6 weken

Bericht door Rolly »

Goed om te horen!
Plaats reactie