Wat kan wel en niet?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
foureyes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2010 10:49

Wat kan wel en niet?

Bericht door foureyes »

Dag allemaal,

Mijn vriend en ik wonen in een appartement op de 2e verdieping in Rotterdam en hebben net een katje (Stiglitz) aangeschaft, nu ruim 9 weken oud. En daar had ik een paar vragen over:

- Hoe groot is de kans dat een katje uit een openstaand raam springt/valt? We hebben geen balkon, maar ik hou de ramen waar Stiglitz bij kan hermetisch gesloten omdat ik bang ben dat dit gebeurt. Nu is dit in de winter natuurlijk niet zo'n probleem, maar als het straks zomer wordt wil ik toch graag de ramen open...

- Hoe lang kan een katje alleen gelaten worden? Mijn vriend werkt voornamelijk vanuit huis en ik ben student en werk 2 dagen, dus ben ook vrij veel thuis. Maar we willen ook wel eens bij ouders/schoonouders langs en die wonen aan de andere kant van het land. Nu Stiglitz zo jong is zullen we zeker niet een nacht of heel weekend weggaan, maar echt een lange dag weg, kan dat?

- Ten slotte: is het goed voor katjes van deze leeftijd om (met tuigje om) de buitenwereld af en toe te verkennen of kunnen we daar beter nog even mee wachten?

Lang verhaal geworden, maar ik hoop wat vragen beantwoordt te krijgen :)

Groet Annika
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door Nyncke »

Hoe groot is de kans dat een katje uit een openstaand raam springt/valt?
Ik persoonlijk zou dit niet gaan uitproberen, ik heb geen getallen van hoeveel katten uit het raam vallen maar het gebeurd geregeld.

- Hoe lang kan een katje alleen gelaten worden?
Een lange dag kan wel, als je het langzaam opbouwt ...en erg belangrijk natuurlijk, speeltjes en dingen neerzet om zich te vermaken.

- Ten slotte: is het goed voor katjes van deze leeftijd om (met tuigje om) de buitenwereld af en toe te verkennen of kunnen we daar beter nog even mee wachten?
Als je dit sowieso wil gaan doen, kun je het beste er snel mee beginnen. Jong geleerd is oud gedaan.
foureyes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2010 10:49

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door foureyes »

Bedankt voor de reactie, helaas hebben wij hier in Rotterdam erg grote ramen die alleen naar boven opengeschoven kunnen worden zodat er veel ruimte is voor een katje om naar buiten te vallen. En wanneer de ramen in de zomer niet openstaan wordt het binnen erg makkelijk een graad of 30... Misschien moeten we kijken of we er schotten voor kunnen plaatsen ofzo, iemand hier ervaring mee?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door Nyncke »

Een soort stevige horren misschien?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door rieneke »

kijk eens of je vriend geen hor in elkaar kan zetten.
ik heb een houten frame, met grof gaas.
ook scharniert de boel, zodat ramen zemen zo gepiept is.
als je met de kleine aan een tuigje naar buiten wil, zou ik even wachten tot na z'n tweede enting.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Annika,

Misschien zijn horren voor de ramen een oplossing inderdaad? Heb je frisse lucht, kat kan er niet uit vallen en je hebt ook geen beesten binnen...
Zou haar in het begin inderdaad zeker niet te veel alleen laten, zou bij wijze van beginnen met het eerst eens een half uurtje te proberen kijken wat ze doet...en het als het goed gaat heel langzaam zo'n beetje per uur op gaan bouwen als dat kan. Merk je dat het niet goed gaat zet liever 3 stappen terug. De ene kat kan beter een tijdje alleen zijn dan de andere kat, en je hebt katten die zichzelf kunnen vermaken met 'eigen' dingen en katten die miss dingen gaan doen die niet mogen, dus ik zou daarom eerst rustig heel korte periodes proberen. Leuk dat jullie er een huisgenootje bij hebben en succes!

Groetjes Marjolein
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
foureyes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2010 10:49

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door foureyes »

Gelukkig is Stiglitz een erg lief en flexibel katje, een uur nadat ze voor het eerst bij ons thuis was lag ze al op mijn schoot te spinnen, ze eet en drinkt erg makkelijk en zelfs vreemden vindt ze prima. Ze is al wel eens een paar uur alleen geweest en ook 's nachts is ze alleen, al slapen we natuurlijk wel in de kamer ernaast en ze lijkt niks echt erg te vinden. 's Ochtens wacht ze ons vrolijk op en ze heeft nog niks kapot gemaakt. Eigenlijk is het enige probleem dat ze niesziekte heeft en daar krijgt ze medicijnen voor, een voorbeeldig katje dus!

Het idee van de horren is erg goed inderdaad, daar laat ik mn vriend wel eens mee bezig gaan wanneer het warmer wordt :D
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door Cari »

Hallo Annika,
Ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe vriendje!
Voor de ramen zou ik zeker een stevige hor maken, dat is echt wel noodzakelijk om ongelukken te voorkomen.
Het idee van een tuigje vind ik ook heel goed en daar kan je inderdad het best zo jong mogelijk mee beginnen.
Ik begrijp dat Stiglitz (leuk, hoe kom je aan die naam?) op een bovenwoning zit en dat hij ook de enige kat is.
Misschien kan je eens over het volgende nadenken: Stiglitz is nu nog op een leeftijd waarop hij zich gaat vormen. Alles wat hij nu leert kennen, zal hij later mee kunnen omgaan. Ik begrijp dat jullie het beste met 'm voor hebben en hem alles willen geven wat hij nodig heeft. Ik zie hier echter iets ontbreken wat vanuit je kitten gezien heel erg belangrijk is: een speelkameraadje van min of meer zijn eigen leeftijd. Een mens kan nog zo lief en aardig en goedbedoelend zijn, maar kan nooit een soortgenoot vervangen. Met elkaar stoeien, achter elkaar aanrennen, elkaar wassen en verzorgen en samen slapen zijn dingen die een kat heel gelukkig maken. Als je een kitten in zijn eentje laat opgroeien zonder contact met soortgenoten, zal hij verleren met andere katten om te gaan. Zulke dieren vervreemden van hun eigen soort. Ik heb een tijd in een asiel gewerkt en spreek uit ervaring. Katten die altijd alleen hebben geleefd, kunnen later niet meer aarden onder hun soortgenoten. Dat vind ik triest.
Buiten dat snijdt het mes aan twee kanten; met 2 kittens is het niet erg ze alleen te laten, want ze hebben altijd elkaar. Voor de eigenaar is het ook veel leuker om er 2 te hebben. Het kijken naar de capriolen die 2 van die belhamels met elkaar uithalen, is onbetaalbaar. Bovendien spaart het je meubels en ongewenst gedrag, want ze kunnen al hun energie op elkaar uitleven. Er zijn er op dit forum (en zeker niet alleen hier) al meer overstag gegaan en hebben voor een kameraadje gezorgd. Ik heb nog nooit van iemand vernomen dat hij of zij daar spijt van had. Qua ruimte is elk appartement groot genoeg voor 2 katten, het is alleen een stuk minder saai ;-) !

p.s.: De niesziekte zou wel eens de reden kunnen zijn dat Sigritz zo makkelijk lijkt :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
foureyes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2010 10:49

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door foureyes »

Hoi Cari,

Stiglitz is vernoemd naar Joseph Stiglitz, een bekend econoom die voorzitter is geweest van de World Bank en daarna een aantal boeken en exposées heeft geschreven over hoe de World Bank en het IMF ontwikkelingslanden naar hun graf helpen. Bijzonder interessant, ik raad iedereen aan om iets van hem te lezen! En daarbij vond ik het gewoon een erg leuke kattennaam :)

Hopelijk blijft Stiglitz ook nog zo lief als ie genezen is, maar het is niet zo dat ie nu heel mak is ofzo. Het is een erg energiek en speels katje, dus ik verwacht dat het wel goed komt :). En een tweede katje is een idee, maar niet voor ons helaas. Ik las al binnen verschillende onderwerpen dat je er erg voor bent ;), eentje is voorlopig wel genoeg.

Groet Annika
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door Cari »

En een tweede katje is een idee, maar niet voor ons helaas.
Jammer voor de kleine dat hij geen inbreng heeft. Je ontneemt hem een hoop plezier en gezelschap en een gezonde geestelijke ontwikkeling. Geen enkel kitten kiest voor urenlang alleen in een dood appartement.... 's nacht is hij ook al alleen... niet natuurlijk en niet kitten vriendelijk. Ik heb met 'm te doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door loek »

Hoi Annika,

Horren voor de ramen, doen! Beter nu dan later. Ik had dezelfde vraag woonde twee hoog. Wilde 'nog ooit die horren regelen' Nou mooi te laat dus. Ik zat notabene voor het raam wat open stond. Met de gedachte als hij op de vensterbank springt dat kan ik hem in de gaten houden of eraf zetten...en ben er dus nog op tijd bij.
Ik weet niet wat hij heeft gedaan....want het gebeurde in een flits...Maar voordat ik het door had lag mijn kleine kittentje onderaan op de harde stoep. Vreselijk...als ik er nu nog aan denk. Gelukkig zag ik hem bewegen en er klonk een zielig kittenmiauwtje. Met het hart in mijn keel naar beneden gerend. En hij (en ik) hebben heel heel veel geluk gehad. Hij had een bloedneusje en was heel erg geschrokken wilde in eerst niets eten etc.
Maar de dag daarna ging het eigenlijk weer goed. Hij heeft er wonder boven wonder niets aan over gehouden. Maar dat is echt puur heel erg geluk het had heel slecht met hem kunnen aflopen.

Dus doe het jezelf en je kat niet aan....doe nooit een raam open voordat je die horren hebt. (ze zijn trouwens best heel duur kwam ik achter....dan weet je dat alvast. Maar dat is het dubbel en dwars waard!)

(brrr. krijg er weer een naar gevoel van...even mijn boevige rode kater knuffelen...)

Wat betreft tweede kat. Ik sta er denk ik iets minder 'heftig' tegenover als Cari. Maar ben het wel met de strekking eens. Het grappige wat je je volgens mij niet beseft (tenminste ik besefte me dat niet toen ik ook aan het twijfelen was: 1 of 2) is dat een tweede kat eigenlijk alleen maar voordelen heeft! Ik heb dus uiteindelijk voor twee gekozen en ben daar heel blij mee.
En dan kom ik meteen op je andere vraag. Ik heb veel meer rust en een goed gevoel over het alleen laten omdat ze met z'n tweeen zijn. (nog vind ik het niet echt leuk om ze een nacht alleen te laten..daar niet van maar hoop dat ik daar nog over heen groei ;-) want ik vind het in theorie geen probleem)

Maar goed het is natuurlijk aan jou of jij dat wel of niet wilt!!! Wel zou ik je aanraden om er eens wat meer over te lezen. Voor en nadelen van 1 of 2 katten (voor jezelf en je kat(ten). Juist ook als (jonge) kitten, wat stiglitz is. (gedrag leren van elkaar etc) Het heeft bij mij uiteindelijk de twijfel al vrij snel weggenomen, 1 of 2. Ik vind er persoonlijk voor mijn katten te veel voordelen aanzitten dat ze met z'n tweeen zijn. En niet te vergeten voor mij ook! En dan bedoel ik niet alleen de gezelligheid maar ook de praktische zaken: minder verveling, minder vernielzucht, minder moeite om alleen te zijn...met evt. gedragproblemen etc.

Maar goed ik draaf een beetje door. Is aan jou...

Wat betreft het tuigje, sluit ik me aan bij voorgaand antw. Als je dat wilt kun je beter zo vroeg mogelijk beginnen. (maar bedenk dan dus ook dat als je daarmee begint...je er ook niet mee ophoud ;-) Tenminste dat denk ik. Als ze eenmaal regematig buiten is dan denk ik dat ze dan ook regelamatig wil blijven doen.

Veel plezier van je kleintje!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door Nyncke »

Een tweede kat is veel fijner maar hoeft niet persé.
Nadeel is als het een kat alleen is, is dat ze niet zolang alleen kan zijn, je moet dus sneller iets regelen, bv als je een nacht ergens gaat logeren.

Maar misschien is het een optie om hem/haar van jongs af aan mee te nemen in een reismandje als je langer weggaat.
foureyes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2010 10:49

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door foureyes »

Ik ga zeker aan de raamhorren, nu hoeft het nog niet omdat er maar één raam is dat op een kiertje openstaat, maar wanneer het warmer wordt komen ze er zeker, bedankt.

Wat de betreft de 2-katten-issue: @Cari: Het is absoluut niet nodig om 'het te doen te hebben' met Stiglitz, ze is zelden alleen. Ik snap je punt over 2 katten, maar helaas, het gaat em niet worden. Daarbij stel ik het niet op prijs dat ik hier kom voor advies en dat ik dan betuttelende en afkeurende reacties krijg als die van jou. Overigens absoluut niet de manier om iemand van je denkbeelden te overtuigen.

@Loek: Gisteren geprobeerd naar buiten te gaan met het tuigje, ze wist niet hoe snel ze de trap weer op moest rennen! Vandaag nog maar eens proberen :p

Groet Annika
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door Shaz »

Wij hadden op de flat ook van dat soort ramen en juist daar hoor je nare verhalen over dus het lijkt me een goed idee om er inderdaad een hor voor te plaatsen.
Onze eerste kat hebben we ook een tijdje met een tuigje buiten gelaten, maar wij merkten dat het hem meer stress dan plezier opleverde dus zijn we daar uiteindelijk mee gestopt.
Een tweede kat is heel fijn als een kat veel alleen zit, maar aangezien dat voor jullie geen optie is is het verstandig om voor afleiding te zorgen. Zoals een oude doos, waar je snoepjes in het verstopt, dichtplakken en in de zijkant gaten maken, voldoende speelgoed, een goede krabpaal en 's avonds veel aandacht en knuffelen maken veel goed.
groetjes Sharon
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Wat kan wel en niet?

Bericht door daantje_xxx »

hoi,

ik ben wel nieuwsgierig waarom jullie geen tweede katje willen, wat is de reden daarvan? Daar is nog niet naar gevraagd.
ik persoonlijk vind het leuker, maar hé het is jouw leven, toch?

Voor tuigje: ik zou het echt per meter per keer bekijken hoe het gaat.
Ik had dat idee ook en met Loekie ging het wel redelijk, maar Saartje komt geen 2 m bij de voordeur vandaan, dan is het te eng. Ik had het idee dat het na 2x wel goed ging en ben toen het trappenhuis met haar ingegaan, nou dat had ik beter niet kunnen doen, ze is toen erg geschrokken, omdat het te snel gegaan was. Dus ik zou het stapje voor stapje doen.
Overigens ben ik er nu mee gestopt en mogen ze alleen nog op het balkon aan een tuigje met een van ons erbij.

Groetjes
Plaats reactie