Kat overleden na longvliesontsteking?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Hallo allemaal, ik ben hier nieuw dus ik hoop dat ik het bij het goede topic zet ;-)

Vorige week donderdag (14 januari) naar de dierenarts gegaan omdat mijn kat (6,5 jaar) niet lekker was.
Ze at en dronk vanaf woensdag niet meer en zag aan haar haren dat ze koorts had.
Bij de dierenarts bleek ze 40,7 gr. koorts te hebben en dat ze een beetje uitgedroogd was.
Ze heeft een infuus gehad en 2 injecties.
Thuis at ze weer een beetje dus dacht dat het allemaal wel weer goed zou komen.
Helaas vrijdag ochtend zag ik dat ze weer niets gegeten en gedronken had, dus in de ochtend kattenbak
verschoond, broerje van haar naar buiten gedaan zodat ik kon zien of ze wel ontlasting had gehad.
In de middag kwam ik thuis en zag dat ze WEER niets gegeten en gedronken had.
Gelijk dieren arts gebeld, gezegd dat ze er al veel beter uit zag dan de dag ervoor, ook geen koorts meer had,
maar dat ik het toch niet vertrouwde.
Gelukkig mocht ik om 18:30 uur langs komen. Eenmaal in de wachtkamer, begon ze heel erg te "pompen", ademde
heel diep en je zag haar neusgaten hard heen en weer gaan.
Gelukkig was ik snel aan de beurt. De dierenarts zei "oh dat komt door de stress" Ik heb haar gelijk duidelijk gemaakt
dat dat zeker niet het geval is (ik ken haar het beste en zo doet ze nooit).
Gelukkig geloofde ze me en werd er snel gehandeld. Ze wilde naar haar longen luisteren en ineens werd ze slap en deed ze niets meer! Alsof ze het echt opgaf (meestal zijn katten beter bij de dierenarts, door de stress).
Toen wist de arts ook dat het zeker niet goed ging met haar.
Er werd snel bloed afgenomen en ik werd met spoed naar een grotere kliniek gestuurd waar ze meer apparatuur hadden om haar te helpen.
Binnen 6 min. was ik daar en er werd al op me gewacht. Het mandje werd letterlijk uit mijn handen gerukt en ik mocht gaan zitten........
Ze werd in een zuurstof tank gelegd om op adem te komen en er werden foto's gemaakt.
Daar was heeeel duidelijk te zien dat er veel vocht bij de longen en het hart zat. Volgens de dierenarts waren er 2 dingen
mogelijk, een tumor of een onsteking. Hartkwaal werd eigenlijk een beetje uitgesloten omdat het vocht niet "symetrisch" was. Er zat vooral veel vocht aan de linkerkant.
Ik wist eigenlijk gelijk dat het niet goed zat (heb altijd "gevoeld" en gezegd het is mijn liefste kat, maar zij word niet oud. Vroeger al veel getest op leukemie enz. omdat ze vroeger ook vaak "koortsig was. ze heeft ook de laatste jaren veel diaree gehad).
Ik moest naar huis en ze zouden me later bellen als ze een echo hadden gemaakt.....
Om 21:30 uur belde de dierenarts om te zeggen dat het om een grote en zware ontsteking ging, ik wilde bijna zuchten van opluchting toen die meneer zei "het is heel ernstig, ik kan haar opereren, maar de kans dat ze het haalt is 50% :shock:
Ik heb gezegd als u het aandurft moet u het doen, maar dan moet je ook alles doen om haar te redden en mij niet bellen om te vragen of ze nog wat anders mogen proberen. Er ook gelijk bij gezegd dat als hun denken dat het "genoeg" is ze moeten stoppen. Dat beestje heeft 6,5 jaar een super leven gehad en wil niet dat ze de laatste uren lijd.
Ik mocht zaterdag om 11:30 uur bellen, maar om 1:00 uur hield ik het niet meer en heb gebeld.
Ze lag heel kritiek, maar als ze de nacht zou halen zou het wel goed komen.
Ik had die nacht niets meer gehoord dus ik had goede hoop, todat ik om 11:30 uur belde..... was nog steeds heel kritiek en ze zei dat het erg zielig was.
Ik vroeg toen of het niet beter was om te stoppen, maar ze wilde haar nog tot 17:00 uur de tijd geven.
Ik heb gezegd ik wil nu naar haar toe om het zelf te zien (en hoopte dat ze dan misschien nog een opleving zou krijgen), gelukkig mocht dat.
Nou toen ik aankwam was het voor mij gelijk duidelijk, ze lag in een zuurstof tank met een drain, 2 bloedende pootjes van het infuus en de bloedtransfusie, ze lag met haar bek open en haar tong eruit naar adem te happen.
Het was zo verschrikkelijk dat ik daar heb staan schreeuwen "haal die arts, drain eruit en geef haar ajb een spuit, dit kan niet!!".
Was zo boos! het was te erg voor woorden! Ze gingen de arts halen en ik heb die zuurstof tank letterlijk open gerukt, heb haar gekust en geaaid. Ze zat echt naar adem te happen! Na 7 min. was die man er nog niet en toen ben ik tegen haar gaan praten "ga toch meisie, bedankt voor alles, nu is het mooi geweest, ga maar" Ik heb de tank dicht gedaan en toen blies ze haar laatste adem uit :cry:
Ben nog 5 min. bij haar gebleven en toen de arts gaan halen. Ze lag in een kramp (voorpoten gekruisd) en daar schrok ik van.
De arts zei "haar hartje is gestopt" Ik weet het niet ik hoop zo dat dat het geval is en niet dat ze gestikt is....
Maar nu weet ik dus nog steeds de doodsoorzaak niet, de arts zei waarschijnlijk een hart kwaal. Maar dat weet ik dus ook niet zeker. Ze had een longvlies ontsteking met heel veel pus, kan dat een oorzaak zijn van een hartkwaal?
Zou iemand mij hier misschien wat over vertellen?

PS: ik hoop dat het niet te warrig is, maar ik ben nog steeds helemaal van slag. De tijd tussen dierenarts en overlijden is 17 uur.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Roos en Minousch »

Autopsie laten doen in Utrecht, dat is de enige manier om erachter te komen wat hij had, het kan ook nog Fip zijn, maar dat weet je pas als je autopsie laat doen.

Heel veel sterkte....
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Nyncke »

Over het onderwerp zelf heb ik niks zinnigs te zeggen.

Maar ik wil je heel veel sterkte wensen met dit enorme verlies.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Cari »

Met tranen in mijn ogen lees ik je verhaal, Marlies. Geen idee wat ze had. Je zou autopsie kunnen laten doen, maar misschien wil je haar nu liever met rust laten. Ik kan niets anders doen dan je heel veel sterkte wensen!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Adriana »

gatver,
om zo afscheid te moeten nemen van een lieve dierbare huisgenoot valt niet mee. ik wens je heel erg veel sterkte en ik hoop dat deze laatste herinnering heel erg snel weg mag zakken.. en dat de goeie herinneringen snel de overhand krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door JLC »

Heel veel sterkte. :-(
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Bedankt voor jullie reacties, het was inderdaad heel heftig.
Helaas kan ik geen autopsie meer doen ze is 2 dagen erna gecremeerd.
Maar wat is FIP? Ik er nog nooit van gehoord...

Gr. marlies
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Cari »

"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Nee Cari dat denk ik ook niet, al heeft ze wel aardig wat symptomen die erbij horen.
Ik denk zelf dat het een aangeboren hartkwaal is. Dit denk ik omdat ze altijd al erg zwak is
geweest, in de zomer tijd was ze heel veel buiten, maar dit werd steeds minder.
Het was echt zo'n "oma" katje (lekker binnen, op schoot, in bed en veel bij de verwarming of in de
zon liggen) en dat had ze al op vrij jonge leeftijd. Ze is nog geen 6,5 jaar geworden, maar ze leek in haar
doen al veel ouder. Haar broertje is heel anders, druk, spelen, naar buiten, een "echte" kat.
Misschien zal ik het wel nooit weten, maar ik moet toch donderdag met Arie (broertje) naar de da voor
de jaarlijkse controle en dan zal ik nog eens vragen of ik het dossier in mag zien om te kijken of daar een
doodsoorzaak bij staat.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Kattenbella »

Vreselijk! Heel veel sterkte.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Tember »

Jeetje, wat een heftig verhaal. Heel veel sterkte, Marliesmini..
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door puck0906 »

Poeh wat een heftig verhaal en wat goed zeg dat je zoveel voor je beesie hebt gedaan. Ik vind het ook niet meer dan normaal maar niet iedereen denkt daar zo over. Wat het geweest is geen idee maar ik wil je veel sterkte wensen!
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Ik heb nog eens flink zitten op internet en ik denk toch dat het
"phyotharax" is geweest.
Ik heb inderdaad alles gedaan wat ik kon, maar helaas heeft dat niet
kunnen baten.
Vanmiddag kan ik het as ophalen bij de da, en dan begraaf ik haar as
in de tuin.
Alleen dat beeld van hoe ze er op het laatst bij lag krijg ik helaas niet meer
uit mijn hoofd.


Dit is 10 minuten voordat ze overleed

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Cari »

Ik heb even opgezocht wat phyothorax is (kende 't niet) en dat klinkt inderdaad heel aanemelijk.

En ja, dat laatste beeld.....ik ken 't :-( . Een kat die zich echt beroerd voelt, is hartverscheurend om te zien.
Zo heb ik nog steeds de beelden van Barney zijn laatste week op mijn netvlies staan...
Wat misschien een klein beetje wil helpen, is er oude foto's bijpakken, waarop ze nog vrolijk en gezond was... je de goede tjden herinneren.
Nogmaals veel sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Adriana »

verdriet hoort bij het leven maar zo'n rouwperiode is zo verschrikkelijk naar en de laatste momenten van je allerliefste huisdier vergeet je nooit meer.
je kunt alleen hopen dat het met de tijd wat wegzakt en indd concentreren op wat een geweldige poes het geweest is. hoop dat ze een mooi plekje in je tuin gekregen heeft bij wat planten, die lekker ruiken als ze bloeien zodat je iedere keer als je die geur ruikt, even aan haar denkt...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie