Langdurige reis en katten

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
femenjur
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2010 15:57

Langdurige reis en katten

Bericht door femenjur »

Binnenkort gaan mijn vriend en ik voor ongeveer 4 maanden naar Amerika.
Nu hebben wij 2 katten waar wij zielsveel van houden en wij willen het beste voor hun tijdens onze reis.
Nu hebben wij de mogelijkheid om hun thuis te laten en 2x per dag te laten verzorgen. Ze kunnen dan gewoon naar buiten, wat ze normaal ook altijd doen, en blijven in hun eigen leefomgeving.
Of ze kunnen naar familie van ons in een voor hun, nieuw huis met een hond. De hond is vanuit vroeger al gewend aan katten alleen onze katten niet.
Wanneer ze bij familie gaan dan hebben ze mensen om hun heen, terwijl ze dat als ik ze thuis laat niet hebben. Hierdoor ben ik bang dat ze zullen vereenzamen.

Wie weet er eem goede oplossing voor mij??

Bedankt!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Leonie89 »

ik weet geen goede oplossing, ik kan je alleen mijn persoonlijke mening geven..
ik zou, als ik in deze situatie zou zitten, de katten bij de familie laten logeren.. 4 maand is erg lang om 2 keer per dag iemand langs te laten komen en voor de katten vind ik ook dat ze dan te weinig aandacht krijgen.. de katten zullen in die tijd best wel aan de hond wennen, en in een eengezinswoning is altijd wel de mogelijkheid om, als het echt niet wil, de dieren tijdelijk van elkaar te scheiden voor bijvoorbeeld s nachts, of als er geen mensen thuis zijn..
ik vind het zieliger om 4 maand je katten 'alleen' te laten, dan ze te laten logeren bij familie..

de ideale oplossing, vind ik, zou zijn dat er iemand die 4 maand in jou huis woont..
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Nyncke »

Ik zou ook mijn katten bij familie laten logeren.
Wel alleen maar als de katten daar binnen blijven, de kans is dat met "die enge honden- in een vreemd huis" ze anders hoogstwaarschijnlijk weg zouden lopen.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Leonie89 »

ja dat sowieso!! niet naar buiten!!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door lievelijn »

ik zou inderdaad als meest ideale proberen iemand op huis en katten te laten passen.
maar nooit 4 maanden alleen thuis laten :|
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door JLC »

Vier maanden is wel erg lang. Ik zou mijn katten enorm gaan missen.
Ik denk dat de beste optie is om iemand te vinden die vier maanden in jullie huis gaat zitten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Uumie »

Wat JLC zegt vind ik inderdaad ook een heel mooie optie. Is dat niet mogelijk?

Anders zou ik denk ik de katten naar familie brengen. Wel ergens waar ze niet naar buiten kunnen, zoals gezegd is. Ik denk dat ze anders inderdaad te veel alleen thuis zouden zitten. Hoeveel katten ook aan elkaar hebben, ik geloof echt dat menselijk gezelschap ook heel belangrijk is voor ze.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
femenjur
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2010 15:57

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door femenjur »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad ook gedacht aan iemand in ons huis. Ik wil alleen dan een bekende, omdat ik het niet aan durf om een vreemde mijn katten te laten verzorgen. Ik ben dan bang dat ze niet goed verzorgd worden. Alleen helaas heb ik geen bekende of iemand via via kunnen vinden, die op dit moment geen woonruimte of tijdelijk iets zoekt.
Vandaar alleen nog deze 2 oplossingen.
Ik ben al lang geweest bij mijn familie en het ging opzich al heel goed met de katten. De jongste van me ging gelijk op onderzoek uit en vond de hond ook helemaal niet eng. De oudste was wel een beetje angstig en heeft bijna de hele tijd op de vensterbank gezeten.
Als het de komende paar keren ook goed gaat gaan ze denk ik daar heen.

Jullie denken dat het toch niet verstandig is om ze daar naar buiten te doen na ongeveer anderhalve maand?
Omdat ze dat zo gewend zijn.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Nyncke »

"Als" je besluit dat ze wel naar buiten kunnen, moet je 300% zeker weten dat ze niet meer bang zijn, ze niet meer uit de weg gaan. En dan nog....

Alleen daar zit meteen het ingewikkelde, buiten reageren honden en katten anders op elkaar. Zelfs als ze binnen vriendjes zijn, buiten zal de hond ze sneller opjagen ( dat gebeurd zelfs hier waar ik honden heb die van pup af met katten zijn opgegroeid en katten waarvan 1 met honden is opgegroeid )

het lastige is: als je kat(tten) worden opgejaagd, zitten ze in een vreemde omgeving, bij honden die toch weer eng zijn....het is de vraag of ze dan nog naar hun naam luisteren, bij mensen die niet hun baasjes zijn ( terwijl het al lastig is als je zelf het baasje bent).
Ze weten gewoon de weg niet terug als ze wegvluchten.

Kortom, zelfs ik, in mijn situatie met mijn katten en honden, zou het in een vreemde omgeving NIET doen.

Weet niet of ik het helder heb geformuleerd, vind het zelf ingewikkeld om op te schrijven.

Trouwens, ff nieuwsgierig, wat gaan jullie in Amerika doen?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Cari »

Ik zou het ook niet doen. Niet zozeer vanwege de honden, maar ze gaan dan daar 'hun territorium' veroveren, dat ze dus na 2,5 mnd weer afgenomen wordt :???: . Als hun logeeradres op loopafstand is van waar je woont, zou ik het zeker niet doen, want dan heb je ook nog kans dat ze daar later heen blijven gaan. Als de katten daarentegen heel vervelend blijven zeuren om toch naar buiten te mogen....tsja.... dan toch maar ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
femenjur
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2010 15:57

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door femenjur »

Bedankt voor jullie reacties...
Ik zal dit doorgeven aan mijn familie en vragen of zij zullen kijken naar hun reactie als ze er eenmaal een tijdje zitten. Misschien hebben ze dan de drang niet meer om naar buiten te gaan.
We gaan rondreizen in amerika. Eerst naar New york, dan Miami en dan de westkust (de bekende route). Misschien dat we naar nog meer plekken gaan, maar dat verzinnen we dan terplekke.
Het enige lastige aan de reis vind ik mijn katten. Ik wil zo graag dat er geen problemen van komen en dat ze niet al te gestresst op hun nieuwe plek zitten.
Gelukkig hebben we nog 5 weken. Ben van plan om iedere week een halve dag of als dat niet lukt een paar uurtjes naar mn familie met ze toe te gaan, zodat ze gewend raken aan het huis.

Hebben jullie verder nog tips wat ik nu voordat ik weg ga nog kan doen om de katten op hun gemak te stellen bij mn familie?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Nyncke »

Een hele ouderwetse boerentip, smeer een pootje in met wat roomboter of slagroom, dan gaan ze zichzelf likken ( en er zit iets heel lekkers aan ook nog ) maar als ze zich gaan wassen, voelen ze zich sneller thuis.

Geweldig zo'n lange reis maken!
femenjur
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2010 15:57

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door femenjur »

Bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker proberen.. boter of slagroom.
Weet iemand misschien ook vanaf wanneer ze bij mijn familie misschien naar buiten kunnen?
Ik dacht zelf ongeveer na 6 weken..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Cari »

Daar is geen termijn voor te geven. Je hoort vaak '6 weken', maar dat is een richtlijn waar elke kat heel veel van kan afwijken. Kijk naar het gedrag van de kat. Als hij zich helemaal thuisvoelt, van geen enkel geluid meer schrikt, helemaal zichzelf is, dan is 6 weken ruimschoots voldoende. Als je een wat banger, schrikachtiger type hebt, is 6 weken veel te weinig.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Langdurige reis en katten

Bericht door Nyncke »

En kijk naar de hond, als die buiten erop gaat jagen....helpt zelfs "niet bang of schrikkerig" zijn, niet meer. Ze sprinten er dan vandoor en in een onbekende omgeving zijn ze dan foetsie.

De honden jagen buiten op katten, op eigen katten en op vreemde.
Mijn katten rennen buiten nog altijd weg voor onze eigen honden,
Plaats reactie