Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
zielig poezenbeest
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:33

Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door zielig poezenbeest »

Mijn kater van ruim 5 kotste een tijdje geleden hele brokjes uit. Daarnaast was hij heel zeurderig, constant mauwen en op schoot willen. Dit herkende ik van de vele keren dat hij blaasontsteking heeft gehad (dit gaat nu heel goed!) dus ik wist dat hij pijn had.
Toen ik bij de dierenarts kwam bleek dat hij zeer ernstig ontstoken tandvlees had. Ik heb van haar antibiotica en pijnstillers gekregen. Tegen de pijn werkte dit wel want hij heeft niet meer gekotst (oftewel slikt de brokjes niet meer heel door) en is een stukje actiever. Twee weken later moest ik voor controle terug komen. Het zag er niet bepaald beter uit. Volgens de dierenarts was de enige optie alle tandjes (behalve de hoektanden) en kiezen trekken want hij had al de zwaarste antibiotica gehad. Dit hoefde van haar nog niet direct omdat hij er niet veel last meer van heeft op dit moment.

Ik ben behoorlijk geschrokken van deze mededeling. Nou kan een kat prima verder leven zonder het gebit maar ik vind het zo zielig voor mijn superlieve en knappe kater. En wie zegt mij dat er geen andere oplossingen zijn? Ik vind dit nogal radicaal.

Komende week ga ik nog wel voor een second opinion naar een andere dierenarts maar toen ik op dit forum terecht kwam vroeg ik me af of er nog meer mensen dit probleem herkennen. Wat hebben jullie allemaal ondernomen? Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door daantje »

Ik weet dat onze Kattenbella hier ervaring mee heeft. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat bij haar katjes ook veel uit de bekkies getrokken is. Ik zal haar attenderen op je vraag. Zeker weten dat ze snel een reactie geeft ;-) .

Welkom trouwens ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Camoth »

Ik las op een ander forum zo'n zelfde topic. Eigenlijk iedereen daar had dezelfde ervaring: "had ik het maar eerder laten doen, mijn kat is er zo door opgeknapt!".

Ik denk dus dat je het gewoon moet doen. De katten lijken zich veel beter te voelen in ieder geval.
Laat je ons weten hoe het loopt allemaal?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
zielig poezenbeest
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:33

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door zielig poezenbeest »

Dankjewel voor jullie reactie en welkom :grin:
Ik zal zeker laten weten hoe het afloopt met mijn kneusje!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Kattenbella »

Inderdaad laten trekken! Hier zijn ook best wat dieren met gebitsproblemen en na de behandeling knappen de katten zienderogen op. Geef je alleen brokken en welke brokken geef je?
Ik las dat je kat een gevoelige blaas heeft ook. Zelf ben ik een groot voorstander van versvoeren en anders wel van blik met weinig graan. Welke merken dat zijn weet ik niet, maar daar zijn weer anderen voor ;-)
Sterkte voor jullie!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
zielig poezenbeest
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:33

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door zielig poezenbeest »

Beide katten krijgen RC Urinary S/O. De poes had nergens last van maar ze eten hun hele leventje al uit 1 bakje en kon volgens de arts geen kwaad. De kater heeft vanaf die tijd geen blaasontsteking meer gehad dus dat gaat heel goed. Iedere avond en iedere ochtend krijgen ze ongeveer een theelepeltje natvoer van whiskas. Dit is meer een traktatie voor de ochtend en voor de avond is het een gewoonte dat ze dan snachts binnen zijn. Hoofdzakelijk eten ze dus de brokjes.

Als er inderdaad voer is wat het tandvleesprobleem kan verbeteren dan hoor ik dat graag. Misschien hadig om te weten dat mij is verteld dat dit probleem ook kan komen door de antibiotica die hij als kitten voor niesziekte heeft gehad. Tandvleesontsteking schijnt hier een bijwerking van te zijn...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Kattenbella »

Zoiets heb ik mij ook laten vertellen. Niet zozeer dat het aan de AB zou liggen, maar dat het een neveneffect van nies kan zijn.
Had je de druppels?

Ashley zit nu ook aan de AB met ontstoken tandvlees. Haar gebit is wel goed. Ze is nog geen drie jaar.
Je voert wel goede brokken. Met het verse voer hier komt het dus ook nog voor. Ik zit wat dit betreft in dezelfde zoektocht als jou.

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
zielig poezenbeest
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:33

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door zielig poezenbeest »

Erg vervelend dat meerdere katten en bezorgde baasjes dit moeten meemaken maar wat fijn toch dat hierdoor wel mensen meeleven!

Ik heb geen idee wat hij voor de niesziekte heeft gekregen. Hij was toen echt nog heel klein en ik had hem nog niet gevonden op marktplaats ;-) De mevrouw waar ik hem vandaan heb heeft toen de hele tijd met hem op de arm gelopen en daardoor heb ik nu wel een vreselijk lieve en aanhankelijke kat. Het heeft dus ook nog zo zijn voordeel...

Ik dacht dat mijn kat al vrij jong was maar 3,5 is ook nog erg jong. Heb je al enig idee wat je gaat doen? En slaat de ab een beetje aan?

Sterkte ermee
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Kattenbella »

Ik ben net begonnen met de AB, maar als het echt niet aanslaat laat ik ook haar behandelen. Ik heb wel alles laten testen zoals kattenaids en leukemie en ook de nierwaarden. Gelukkig heeft ze de eerste twee niet, maar de nierwaarden waren wel verhoogd.
Hebben ze bij jouw kat ook bloedtesten gedaan?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Bizley
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2010 13:58
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Bizley »

Voor 3 maanden terug hebben we bij ons katje van 4 jaar ook
alle kiezen laten trekken.
Haar tandvlees was net biefstuk, ze schreeuwde het uit van
de pijn.
Eerst de rechterkant en 5 weken later de andere kant.
Onvoorstelbaar zo snel ze er weer bovenop was,
ze at niet meer en werd mager, wassen lukte ook niet meer,
dus vette en plukkerige vacht, nu gaat het weer
goed, ze eet goed en komt weer mooi op gewicht
en ook haar vacht wordt weer mooi en glanzend.
Wacht niet te lang, want als het een bepaalde bacterie
is kan het zowel nieren, lever als hart aantasten,
het laatste wat ik wil is je bang maken, maar mijn
dierenarts waarschuwde ervoor.

Sterkte en succes.
Katten......het genot van een muzikale kruik die
niet afkoeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Adriana »

krijgen jullie katten rauw lamsvlees of lamshart of lichtgekookt kippenvlees en af+toe een kwart zachtgekookt eitje?

of alleen maar doodgekookt voer (natvoer en/of brokjes)?
(ja, daar zijn vits en mineralen aan toegevoegd en ja, die zijn allemaal chemisch en enzymen ontbreken en die hebben katten wel nodig..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
zielig poezenbeest
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:33

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door zielig poezenbeest »

Zoals beloofd zou ik laten weten hoe het nu gaat.
Ik ben op advies van een vriendin naar een andere dierenarts geweest voor een second opinion. Volgens hem was tanden trekken een laatste optie en is dat bij mijn kat nog niet nodig. Hij gaf aan de kat een injectie te geven. Het kan direct werken maar het kan ook zo zijn dat hij er meerdere nodig heeft. Over een maand moet ik terug voor controle maar de kat is nu al actiever en het tandvlees is minder rood. Ik wacht nog even af want het kan natuurlijk altijd weer terug komen maar tot nu toe ziet het er goed uit.
Helaas ben ik vergeten om welke injectie het gaat maar het is in ieder geval niet iets wat wel meer op deze sites wordt genoemd. De dierenarts vertelde dat hij lange tijd in engeland heeft gewerkt. Hier schijnt dit probleem vaker voor te komen dan in Nederland. Daar geven ze de katten een injectie die maar weinig huisartsen in Nederland geven. Over een maand moet ik terug voor controle en dan zal ik de naam opschrijven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Adriana »

.... maar je kunt de assistente ook even vragen wat het was, want het zal op zijn status staan
en anders moet het natuurlijk ook op je rekening staan

en we zijn natuurlijk heel benieuwd wat het is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Cari »

Ben ook heel benieuwd, wil je het alsjeblieft vragen :please: ?
Ik denk dat heel veel mensen wat hebben aan die info, want problemen met tanden en tandvlees komen helaas heel erg vaak voor :-(
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ernstige tandvleesproblemen bij kater van 5. Wie heeft tips?

Bericht door Adriana »

:pdtold: vroeger, heel heel vroeger en zeker ook ver voor mijn tijd had je scheurbuik en daarvan vielen als dat lang genoeg duurde,
je tanden uit.
scheurbuik volgt op ernstig vitamine c-tekort en ik denk dan ook dat de geheime injectie een vitamineboost is met heel veel c..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie