Steriliseren of niet?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
josette
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2010 23:29

Steriliseren of niet?

Bericht door josette »

Dag allemaal,

Ik kom er niet uit.

Ik heb een poes van 4,5 jaar. Ze is niet gesteriliseerd en heb dit ook nooit willen doen, aangezien ze toch niet buiten komt.
Nou moet ze binnenkort echter onder narcose om haar tandsteen te laten verwijderen en de huisarts heeft geadviseerd om haar dan ook meteen te laten steriliseren (of castreren is eigenlijk). Aangezien het dan in één keer kan.

Overal hoor ik alleen maar de voordelen, maar ik ben er toch niet zo'n voorstander van. (niet zwanger kunnen worden is in haar geval toch geen voordeel, aangezien ze dus niet buiten komt)
Ik moet er niet aan denken dat dat arme beestje opengesneden wordt, terwijl ze niet ziek is.
Enige reden voor mij om het wel te doen is dat ze dan schijnbaar minder kans heeft op tumoren enzo, dat is natuurlijk wel belangrijk. Maar ja, ik laat mezelf ook niet preventief opereren...

Gedachten hierover?
Alvast bedankt.

Groeten Josette
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: steriliseren of niet?

Bericht door Camoth »

Zoals ik op het andere forum ook al zei: zonder castratie is de kans op tumoren en baarmoederontsteking vele malen groter. Ook vergt krolsheid veel van de poes.

Het is een relatief kleine ingreep, helemaal als ze toch onder narcose moet. Tegenwoordig gaat het niet meer via "opensijden". Ze maken een paar kleine incisies. Je krijgt geen kat met ritssluiting terug zoals vroeger. ;)

En katten zijn geen mensen :D Dat kan je niet met elkaar vergelijken ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: steriliseren of niet?

Bericht door Adriana »

helemaal eens met Camoth!
denk even vanuit je poezenbeest, af en toe krols en kans op enge ziektes, brrrrr!
en je dierenarts, die meedenkt en de ingreep wil combineren met de gebitsbehandeling, top!
scheelt jou ook aanzienlijk in de kosten..

zie het niet als een preventieve operatie maar als lief, goed en verstandig omgaan met je huisdier
en daar hoort sterilisatie van een poes nu eenmaal bij. net zoals gebitsverzorging. :pdtbrsh:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: steriliseren of niet?

Bericht door sandy »

Er zijn meer mensen met die stelling, waarom snijden in een gezond dier.
Maar uiteindelijk is het alleen maar in het voordeel vanwege risico op kanker die hiermee word weggehaald.
En iedere keer krols worden is overigens ook geen pretje en erg energieverslindend voor zo'n dier.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Loontje »

Ik ben het met de vorige reacties eens. Zeker laten doen! ;-)
Enne.. de krolsheid is niet alleen vervelend voor de poes zelf, maar kan ook best lastig voor de baasjes zijn :eshifty:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Cari »

Kan me alleen maar aansluiten bij de vorige sprekers: castreren! Het heeft echt alleen maar voordelen voor de poes en ze moet tóch al onder narcose.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Tazke »

Ik val lekker in herhaling, maar zeker laten doen! Het stelt helemaal niets voor, het is sneetje van een centimeter of 2. Je poezenbeest heeft meer "last" van de narcose dan van de sterilisatie/casteratie. Ik heb onze mick een maand geleden laten steriliseren (vond het ook wel moeilijk omdat ze nog zo klein is) en achteraf ben ik er super blij mee. Geen krolse poes meer die van ellende niet meer weet wat ze met zichzelf aan moet..... Mijn moppies komen overigens ook niet buiten, maar ik vind de krolse tijd zo zielig. Enne... ze zouden zomaar kunnen ontsnappen!

Niet twijfelen: DOEN.
Mickey en Juultje, our greatest love!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Umimeis »

Ik sluit me bij de rest aan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
josette
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2010 23:29

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door josette »

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb besloten om haar inderdaad toch maar wel te laten castreren. De narcose vind ik inderdaad ook zorgelijk en dat moet toch al gebeuren vanwege haar gebit.
Volgende week vrijdag is het zover! Hopen dat het allemaal goed gaat :)
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Loontje »

Natuurlijk komt het goed! :grin: Goed dat je de keuze hebt gemaakt om te laten castreren! :thup:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Cari »

Goed van je :thup: Het zal je hartstikke meevallen :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Adriana »

josette schreef: De narcose vind ik inderdaad ook zorgelijk
waarom en hoezo??

er zijn een paar soorten narcoses en met name gasnarcoses worden toegepast bij zwakke, oude katten,
waarvan de angst is dat ze een gebruikelijke narcose niet overleven en/of daar veel schade/last van kunnen hebben.
wat vindt de behandelende da daarvan?

heb jij die indicatie bij jouw poezenbeest van 4,5 jaar of zit het tussen jouw oortjes?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Ilone »

Goed. Ik wilde er niet speciaal een nieuw topic aan besteden, er zijn er al zoveel :-P
En dit topic komt best in de buurt van mijn "situatie" ;)

Na 4 en een half jaar vergeten en uitstellen laat ik eindelijk Muka sterilliseren!! ;)
Maandag ochtend staat de afspraak gepland, de andere poezels gaan gelijk mee voor een check up.
(en bij Pluis worden uiteraard meteen even de nageltjes geknipt!! :-P )

Ze was de afgelopen 2 weken weer 2 keer krols. Ik vond het zoo zielig weer voor der (en voor mijzelf haha), ik dacht, voordat ze wéér krols wordt!

Zo, dat wilde ik even delen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door castratenkoor »

Sluit me ook aan bij de rest. castreren is een paar daagjes niet zo lekker. Dat weegt absoluut op tegen de voordelen - niet meer krols en minder kans op ontstekingen en tumoren.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door Adriana »

de ene da is daar 'handiger' in dan de andere en er blijken verschillende soorten technieken te zijn.
volgens mij is helemaal opensnijden al lang niet meer nodig.
castreren heeft voor de dieren alleen maar voordelen en eén nadeel voor het baasje: t kost geld en tijd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie