Bijtende en krabbende, uithalende kater

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
sp13
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 13:45

Bijtende en krabbende, uithalende kater

Bericht door sp13 »

Hallo,

Sinds de zomer hebben we een lieve, rode kater van naar schatting een jaar of 4. Hij was een zwerver die al ruim 1,5 bij ons kwam aanwandelen toen wij hem uiteindelijk in huis namen. Na verschillende advertenties te hebben gezet op diverse sites en buurtkranten e.d is er steeds geen reactie gekomen van iemand die deze lieverd miste, dus besloten wij hem te houden.

Hij is erg lief en komt graag op schoot en slaapt 's nachts tussen mijn man en mij (goede anticonceptie ;-) ) in.
Het vervelende is nu dat wanneer je hem eens lekker wil aaien, dat hij gelijk uithaald met nagels uit of een bijt geeft in je hand. Hij ervaart een hand als iets gevaarlijks, lijkt wel. Misschien is hij wel geslagen of geplaagd bij zijn vorige baasje. (Hij is gecastreerd , dus geen echte straatkat). Wanneer hij op schoot bij mij ligt, vind hij het wel fijn geaaid te worden. Ik kan hem ook oppakken zonder dat hij agressief wordt en kusjes geven mag ook, maar die handen....oh nee dat blijft onvoorspelbaar voor hem.

Wie o wie heeft een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat zou er eventueel tegen te doen zijn?

Alvast mijn dank voor eventuele reaties :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: bijtende en krabbende, uithalende kater

Bericht door Adriana »

je weet niet wat hij heeft meegemaakt en handen spelen daarin misschien wel een negatieve rol. en ik kan me daarbij wel iets voorstellen.
er lukt een heleboel wèl, op schoot en dan zachtjes aaien, oppakken en snuit-neus kan ook.
en hij is lief en zoekt jullie op.
bijten hoeft niet altijd agressie of angst te zijn hoor, er zijn katten die uit pure 'liefde/aanhankelijkheid' in je handen bijten.
uithalen is schrikken en reactie. en dat zal moeten slijten ben ik bang en dan kun je rustig in jaren denken in plaats van maanden.
eet hij wel lekkers van je hand? vleesjes, stukjes kip, een snoepje?
en laat je hem wel aan je hand ruiken en kopjes geven?
voor een zwerver is hij al een heel eind :eclap: en de rest komt misschien ook wel goed met wat tijd en aandacht....:smile:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bijtende en krabbende, uithalende kater

Bericht door Cari »

Ik denk dat meneertje alleen geaaid wil worden op zijn voorwaarden ;-) .
Als hij op schoot geen problemen heeft met aaien, zou ik niet denken aan een mishandelde kat.
Zo te horen is hij verder best heel gezellig en lief, dus ik zou het gewoon accepteren.
Ik heb ook een kat die ik nooit kan aaien met zijn koppie naar me toe (dus face to face). Zit niets kwaadaardigs is, maar op de een of andere manier krijgt hij een impuls om dan meteen te slaan en te bijten. Als hij daarentegen met zijn kont naar me toe zit, of op schoot hangt met zijn poot in mijn nek, of als ik 'm rondsjouw, kan hij geen genoeg krijgen van knuffelen :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sp13
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 13:45

Re: Bijtende en krabbende, uithalende kater

Bericht door sp13 »

Hallo,

Ik dacht een poosje terug al een antwoord terug te hebben geschreven, maar kennelijk heb ik deze niet opgeslagen. :oops: In ieder geval dank voor jullie reacties.

Mijn kater lijkt steeds rustiger te worden en gebruikt ook niet iedere keer meer zijn nageltjes wanneer hij uithaalt. :grin:
Ik schenk hem nu aandacht door flink de tijd te nemen voor hem en hem zo beter te leren kennen en vice versa. Het lijkt erop dat dit werkt. Het bijten wordt minder hard en hij begint steeds meer te accepteren.
Hij heeft logischerwijs zijn eigen tempo om tot een vertrouwensband te komen. Ik was gewoon te ongeduldig doordat ik al wist dat ik gek op hem ben, maar het kost de kater gewoon wat meer tijd om dat daadwerkelijk goed te voelen.

Groeten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bijtende en krabbende, uithalende kater

Bericht door Cari »

Hartstikke goed :thup: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sp13
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 13:45

Re: Bijtende en krabbende, uithalende kater

Bericht door sp13 »

Ja fijn he! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bijtende en krabbende, uithalende kater

Bericht door Adriana »

:-D ja en heel fijn dat je het ook even terugmeldt want daar genieten wij ook van :-D
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie