Niesziekte en bloedend neusje?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door rav12 »

Hallo mede-kattenliefhebbers!

De dierenarts heeft ongeveer een week geleden een redelijk latente chronische niesziekte bij Ienie geconstateerd. Ze heeft nu al minimaal 2 weken last van een tranend oogje en vocht uit haar neus (gewoon doorzichtig, zonder kleur). Dat maak ik steeds schoon met een tissue en dat staat ze ook toe.

Nu zie ik dat bij het puntje van haar neus wat bloed zit. Kan dat verband hebben met niesziekte? Of is ze misschien gekrabd door één van de andere katten (wat overigens nog nooit is voorgekomen en ze hebben alledrie de hele dag liggen slapen)?

En kan dit waarschijnlijk wachten tot maandag om evt naar een DA te gaan?

Groetjes,
Rav12
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Net zoals mensen kan de binnenkant van de neus gevoeliger en zachter en dus makkelijker te beschadigen zijn bij een natte neus, denk dat het belangrijk is om te kijken hoe het verder met haar gaat. Ik zou bij twijfel gewoon de dierenarts bellen, ook al is het weekend. Telefonisch consult is altijd gratis (hier in ieder geval wel)

Succes!
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door rav12 »

Hoi Monique, dankje voor je snelle reactie.

Ja, dat is bij ons ook zo met de DA, volgens mij. Het bloed lijkt er meer op te liggen dan uit te lopen, dus het valt mee. Zal het even aankijken inderdaad.

Wilde even weten of het iets te maken heeft met een niesziekte die verslechtert, of dat het zoiets simpels is als wat jij aangeeft. Ienie's gedrag blijft altijd actief, of ze zich lekker voelt of niet. Onze DA ziet ook het verschil niet tussen een zenuwachtige en een kat die op z'n gemak is. Zo lag ze laatst alles af te ruiken en te rollen over de grond toen ze bij hem was en hij vond dat ze niet ziek overkwam terwijl ze wel koorts had. En aangezien dit soort dingen al vaker zijn gebeurd bij haar (tandvleesontsteking, blaasgruis etc.) ga ik niet zozeer af op haar gedrag maar op m'n gevoel.


Oh ja, Ienie heeft een week geleden ook haar jaarlijkse prik tegen nies- en kattenziekte gehad.

Groetjes,
Rav12
Laatst gewijzigd door rav12 op 18 dec 2009 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door Anne82 »

Ik zou bij twijfel gewoon de dierenarts bellen! Een van mijn katten heeft daar ook last van en als hij echt weer niesziekte krijgt
dan krijgt hij opeens weer heel erge koorts (41.5 koorts) binnen een paar uur dus snel de dierenarts inschakelen is erg belangrijk!!!
Dan kan hij snel antibiotica krijgen en gaat het snel weer beter!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Denk dat als het bloed er niet uit loopt, zoals je al aangaf, het waarschijnlijk een kleine beschadiging zal zijn in de neus. Maar blijf op je gevoel afgaan. Lastig als het gedrag niet duidelijker maakt wat er aan de hand is.

Katten die drager zijn van de niesziekte kunnen overigens weer gaan niezen vlak na de vaccinatie.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door Roos en Minousch »

Heeft ze de enting gekregen terwijl ze al niesziekte had????? dat is niet echt handig hoor..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door rav12 »

nou, ze was al behoorlijk snotterig en wat doorzichtig vocht uit r ogen moest ik regelmatig weghalen. Niezen heeft ze niet echt gedaan. Inmiddels weer naar de Da geweest voor rhinigenta voor de neus. Maar uit je woorden begrijp ik dat die prik geen zin als ze op dat moment niesziekte heeft?
Dat moet ik na t weekend even met m bespreken dan.
edith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2009 13:10

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door edith »

Mijn ervaring bij niesziekte is dat er snot uit komt en niet water. Het kan zijn dat er meer aan de hand is hoor. Ik vertel je even het verhaal van onze Fleur.
Het begon met een nat oogje (water), toen een niesen/proesten (water) uit 1 neusgat, er volgde nog een nat oogje en andere neusgat volgde ook. Alleen water. Toch zei de da maanden geleden dat het een virus was en gewoon uitgevierd moest worden. Ik heb dat altijd gedeeltelijk geloofd. Na een maand of 2 terug naar da want het verminderde niet. Ook was haar neus nu schraal en af en toe kwam er een druppeltje bloed mee (maar heel af en toe hoor). Wel verdween het pygment! Er volgde een antibioticaduur. Dat hielp 2 dagen iets maar daarna niet meer. Toch bleef de da het op een virus houden. Na aandringen voor de laatste optie (prednison) hebben we dat een week geprobeerd. Het is een paardenmiddel maar opknappen bleef uit. Als laatste hebben we een neuscopie laten doen. Foute boel!

Volgens mij kunnen er maar 2 dingen aan de hand zijn als er water uit de oogjes en/of neusje komt.

- alleen uit de oogjes: verstopte traanbuizen (bij ontsteking is er vuil bij)
- ook neusje: kan veel meer zijn dan een niesziekte!!!

Laat je niet afschepen met een niesziekte. Een niesziekte is tijdelijk en mag zeker niet te lang duren....
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door rav12 »

@ edith,

Bij Ienie duurt het nu in ieder geval meer dan 2,5 week. Daarvoor had ze er (net als de andere 2 katten) last van toen ze terugkwam van het pension van de zomer, dat is in de tussentijd weggegaan, alleen het oogje bleef af en toe vies.
Inmiddels is er na die ene keer geen bloed uit Ienie's neusje gekomen en ook het pigment lijkt er gewoon nog te zitten. Wel zitten er soms (met name 's ochtends) korstjes snot om een van haar neusgaten die ik dan wegboen met een tissue. Daarna druppel ik in beide neusgaten rhinigenta.

Haar oogjes lijken de laatste week (ongeveer zolang ze aan de rhinigenta is) veel minder te tranen.

Voor de duidelijkheid komt Ienie uit het asiel. Bijna een jaar geleden kwam ze bij ons nadat ze in beslag was genomen. Er is niets over haar bekend van de tijd voordat ze bij ons kwam, maar sinds wij haar hebben heeft ze last gehad van het volgende:
Veel plassen > Blaasgruis dieet januari 2009
Ontstoken tandvlees > tanden laten trekken in februari 2009
tot juli 2009 regelmatig ontlasting in de vacht > vaker de kattenbak scheppen en het haar rond de anus (ze is een noorse boskat) kort houden, Ienie wast zichzelf niet zo goed
augustus/september 2009: snottebellen uit de neus en afgevallen en lichte koorts > antibiotica en neusdruppels van de DA. Daarna even rustig geweest en nu:
vanaf half december: zeer verkouden en kortademig (lijkt wel te verbeteren, ze is niet meer zo snel buiten adem, snurkt niet meer, is weer meer gaan spelen, slaapt minder, eet goed)
Ienie is sinds februari 2009 bijna een kilo aangekomen van 3 tot bijna 4 kilo.
Ienie werd eerst 10 jaar oud geschat door het asiel, later door onze eigen DA 1 á 2 jaar oud.

Zijn er dingen die je hier herkent uit de gebeurtenissen met Fleur?
Hoelang duurt niesziekte normaal gesproken?
edith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2009 13:10

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door edith »

Nee, gelukkig herken ik deze aandoeningen niet. Dat moet een goed teken voor je zijn.

Heb je trouwens aan griep gedacht? Ook de Mexicaanse griep kan overgaan op katten (heb ik me laten vertellen). Dan hebben ze echt een griepvirus; verkoudheid, verhoging, benauwdheid. Dan zou ze in ieder geval onderhand moeten opknappen.
Als ze echt in augustus/september de niesziekte heeft gehad dan kan het ook zijn dat dit bij haar een restverschijnsel is en of ze daar echt vanaf komt weet je niet, het kan ook chronisch worden.

Bij elke kat duurt niesziekte anders.

Wel raar dat jouw da een heel andere leeftijd geeft dan het asiel hoor. Hij had het toch zeker aan het gebit moeten zien. Gezien de kwalen is hij vast wel ouder dan die 1 a 2 jaar. Een jaar 8 a 10 zou best wel eens kunnen kloppen.
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte en bloedend neusje?

Bericht door rav12 »

Hoi Edith, pfieuw wat een opluchting dat je het niet herkent :)...

Volgens de DA is de niesziekte al chronisch, maar ik weet/hoop het niet...

Wat betreft de leeftijd: we zullen het nooit 100% zeker weten, maar mn eigen DA heeft de tanden gezien toen ze er nog zaten en ook de assistente vond de tanden echt te wit en schoon om van een 10 jarige kat te zijn. Achteraf zei het asiel ook dat dat best zou kunnen, maar zekerheid zal er wel nooit zijn. In ieder geval zijn de tanden er nu uit en eet ze veel beter...

Omdat het topic niet meer over het bloedende neusje gaat lijkt het me gepast om het topic te sluiten...

Ik hoop dat het gauw beter gaat met Ienie. Bedankt voor alle zorgen/advies/reacties!

Groetjes,
Rav12
Plaats reactie