Eetlustopwekker

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

Weet iemand iets van eetlustopwekkers? Ik bedoel niet Primperid of Primperan, want dat zijn meer middelen tegen braken en gebraakt wordt er niet. Prednison had geen effekt en valium mag ie niet hebben.
Overigens, pillen krijg ik er niet in, dus het zal per injectie moeten of in het water.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

Cari schreef:Weet iemand iets van eetlustopwekkers? Prednison had geen effekt en valium mag ie niet hebben.
Overigens, pillen krijg ik er niet in, dus het zal per injectie moeten of in het water.
wat of wie is 'ie' en wat heeft-ie?

ik bedoel, ik heb een tijdje zitten zoeken en kom een aantal middelen tegen maar er is vaak een specifieke toepassing, bijv lymfklierkanker of asthma of enz.
en er is chemie en in de plantenhoek zit ook het nodige.

en als je pillen er niet in krijgt, hoe eet het beest dan?
helemaal niet benaderbaar? maar dan kun je ook niet injecteren, want daarvoor zal-ie toch ook ff stil moeten zitten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Camoth »

"het beest"?

Veel katten weten haarfijn pilletjes uit hun eten te vissen, dus het kan heel goed zijn dat hij de pilletjes er gewoon uithaalt en je daarom geen pil kan geven. Een prikje is zo gebeurt, maar een kat geforceerd de bek open trekken, pil erin douwen en dan dicht houden en over de keel wrijven is wel even wat anders ;)

Wat betreft de middelen zelf kan ik je helaas niet verder helpen Cari.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

zie pb voor periactin, aniwell reaktiv tonicum, nutrigel -

Cari, k wil nog wel even verder zoeken maar het is voor mij handig als ik iets meer weet over de toepassing en het specifieke doel voor één van je lieve beesten

en "prikje is zo gebeurd" húúhh?
camoth, we doen hier beide, ik bedoel dwangvoeren via de Egyptische mummie-methode en injecteren.
ik weet niet of je ooit een kat hebt geinjecteerd, die niet stil wil zitten, maar dat valt niet mee.
vachtspuiten, naald halverwege, niet weten welke dosis in en naast en ga zo maar door.

en met 'het beest' bedoelde ik niks negatiefs, uiteraard niet
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Camoth »

Wellicht weet Cari uit eigen ervaring dat het makkelijker is haar kat een prik te geven dan een pil. Bij mijn kat Coco is dat wel zo in elk geval.

Voor een prik hoeft de kat alleen maar even stil te zitten, voor een pil geforceerd de bek in krijgen is dat wel anders. Zo bedoelde ik het.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

"maar een kat geforceerd de bek open trekken, pil erin douwen en dan dicht houden en over de keel wrijven is wel even wat anders"
- nee dus, niet zò!

medicijnen dwangvoeren is kwestie van techniek en houding.
als je het, zelfs bij het meest onwillige dier, goed, geruisloos/stressloos en beetje zacht en prettig doet dan is er niks aan de hand en went het betr dier er ook vrij snel aan.
een feestje zal het nooit worden, maar je kunt er veel aan doen om het te vergemakkelijken.
als het iedere keer een worstelpartij wordt, waar ook het baasje zelf tegen opziet, dan wordt het steeds moeilijker.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Camoth »

Dan verschillen wij toch van mening daarin, maargoed, daar gaat dit topic niet over dus laat maar ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Kattenbella »

Moest toch wel lachen om het beest :lol:

Ik heb ook katten gespoten. Zo ging Dick echt zo in de stress en met spuiten was het prima.
Als dat beter werkt en je dierenarts laat het toe is het mooi. Zou je ons anders ons les willen geven in in de technieken en houdingen. Dit meen ik serieus!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

Kattenbella schreef:Moest toch wel lachen :lol:
Zou je ons anders ons les willen geven in in de technieken en houdingen. Dit meen ik serieus!
altijd de :lol: ervan in blijven zien, helpt.
ik geef toe, het kan heel erg lastig zijn, zowel medicijnen ingeven als injecteren.
maar altijd bedenken: 'we gaan hier samen uitkomen, dit zal ons lukken', in plaats van er huizenhoog tegenop zien.
en hoe zieker een dier is, hoe makkelijker het gaat en het verzet is hier een graadmeter.
hoe meer verzet, hoe beter Mo (in dit geval) zich ging voelen.

ik zal mijn ervaringen en tips/trucs, die hier goed werken op een rijtje zetten
en dan moeten we met z'n allen maar eens een verzameling aanleggen van tips :idea: trucs :idea: voor deze tak van sport. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

Hallo, hier ben ik weer.
Het gaat dus om Barney met de kogel in zijn lever. Het ging iets beter, maar gisteren is hij helemaal gestopt met eten. Wel liep hij 's avonds nog mee om de honden uit te laten :shock:
Ik moet toegeven dat ik absoluut onhandig ben in pillen geven. Ik zweer bij de pillenschieter, maar als die ook niet werkt, ben ik verloren. Ik heb daarbij ook niemand die kan helpen. Tot nu toe eet Barney zelf, na veel aanmoediging :roll: . Barney komt van de straat en was absoluut onbenaderbaar toen hij in febr. bij mijn kwam. Hij blies en spuugde bij elke beweging. Nu vindt hij het heerlijk om geaaid te worden, maar als ik iets probeer in zijn bekkie te krijgen, gaat hij acuut in de paniekstand. Een injectie geven zal vermoedelijk geen problemen geven.
Maar waarschijnlijk heeft 't toch allemaal geen zin meer.... :-(
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

ai gatver en nee toch?

korte hulp bij pillen geven in je eentje

doe hem in een plezierige maar afgesloten ruimte, één kamer bv.
leg gereed dikke handdoek van behoorlijk formaat plus
wat/4 stukjes van zijn lievelingseten, kip, vlees.

geef m waar hij zit eerst het eerste stukje met een aai.
doe rustig tegen hem en zelfverzekerd en vrolijk, 'dit gaan we samen even doen knappe poes',

pak m dan op, ga op je knieën en zet hem vóór je, zodat jij achter hem zit.
als hij niet rustig blijft dan kun je hem tussen je knieën vasthouden/klemmen
er ligt al gereed capsule of pil, handdoek en nog 3 stukjes lekkers
houd hem met je linkerhand vast, desnoods even zachtjes in nekvel.

doe de handdoek als een slabbetje om zijn voorpoten, ruim over zijn voetjes
leg je linkerhand over zijn kop met middelvinger achter en duim voor over zijn kaken,
die kun je nu zachtjes openen en zijn bek gaat nu gewoon open,
jouw linkerhand zit nog over zijn kop met je duim op zijn onderkaak

rechts of in je mond heb je de capsule of pil en je doet daar een klodder spuug aan,
met je rechterhand pak je de capsule uit je mond en legt hem zo ver mogelijk achterop zijn tong met een klein duwtje
met je linkerhand doe je nu zijn bek dicht door je vingers van zijn kaken af te halen maar je houdt ze nog wel even vast over zijn kop heen, zodat hij niet met zijn bek open kan spugen
en dan krijgt hij onmiddellijk het volgende stukje lekkers voor zijn bek,
hij slikt vanzelf door het glibber-spuug en het lekkers dat hij voor zich ziet,
blijf hem nog wel even vasthouden links en aai hem en praat tegen hem, vleipraat zoals knappe poes oid

daarna gaat de handdoek eraf en mag hij vrij het laatste stukje lekkers opeten met een aai toe.

en helaas helaas, hoe zieker een beest, hoe makkelijker dit gaat....

ik heb voor dit doel lege capsules op één na grootste maat en daar knip ik eerst een stukje af zodat de capsule korter wordt
dan vul ik de capsule met door midden geknipte* tabletjes en poeder en evtl druppels en kapje erop,
gelijk opdienen want de druppels maken de capsule week.

ik geef nooit een tablet of pil zonder bescherming van een capsule, want dan wordt de weerstand de eerstvolgende keer maximaal.
pillen/tabletjes doorknippen gaat makkelijk, tabletje bij het scharnierpunt en dan zachtjes knippen.
Laatst gewijzigd door Adriana op 16 dec 2009 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

Klinkt fantastisch Adriana, maar hier gaat dat niet op:
Die kamer lukt wel 8-)
Dat eerste stukje lekker vlees al niet,want dat lust hij niet :ehand:
Oppakken lukt nog net, maar dan wordt hij al heel nerveus. :uunk:
De handdoek om zijn voorpootjes is echt niet voldoende hoor! :pdtpauk:
Inpakken in de handdoek zal in mijn eentje zeker niet lukken. :pdtkar:
Op het moment dat ik zijn koppie pak om het bekkie te openen, barst het feest los. :multi: :stampen:
Dat bekkie gaat niet rustig open - de hele kat gaat in de ontsnappings-aanval! :pdtkar: :gunfire:
De rest van de procedure gaat hierna dus niet meer lukken. :automobiel:

Helaas...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

wat gebeurt er als je Barney met je linkerhand in zijn nekvel vasthoudt en met je rechterhand onder zijn buik ondersteunt
daar moet hij toch rustig van worden?
en bovendien kan hij dan echt niet weg.
in dat stadium praat ik ook redelijk vastberaden (geval Enzo) maar wel met kriebels.
Enzo weet dan: vluchten :pdtfly2: kan niet meer....

desnoods paar keer proberen, zoveel kracht :pdtbox: heeft hij kennelijk nog wel.
zou het niet lukken dan is dat jammer, want dan kun je ook niet met een spuitje werken.

wat wèl kan denk ik is convalescence papje van een ondiep schoteltje (au bain marie) afslobberen.
ik zet zo'n schoteltje op een soepkom met warm water, dan blijft het katwarm en staat wat hoger.
dan doop ik mijn vinger in de pap en smeer dat over zijn lippen onder zijn snorren.
en wacht en eerst ruikt ie het, dan valt het kwartje en likt hij zijn lippen af
en dan hang ik hem boven het schoteltje :pdtsmile: zodat hij het goed ruikt
en zorg dat hij niet wegkan omdat ik achter hem zit. :pdtsumo:

en zo breng ik hier heel wat tijd op mijn knieën :please: voor mijn beesten door :nothanx: !
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

weet iemand iets over dorst-opwekkers?
dat zijn eetlustopwekkers maar dan puur om poezels tot drinken aan te zetten.
zout zou die functie kunnen hebben maar is natuurlijk absoluut taboe ivm mogelijke nierschade.

ik heb een paar etmalen niet eten/niet drinken met MoMo achter de rug en gistermiddag een laagvliegend bezoek aan zijn favoriete dierenarts.
hij lag al anderhalf etmaal voor dood in zijn mangelbak, koolmezen op het balkon, Enzo die zijn oortjes waste, niks interesseerde hem meer.
vocht onderhuids ingespoten en van top tot teen binnenste buiten gekeerd, bevoeld.
heb ook weer een hele riedel bloedwaardes en daar zit het allemaal niet.
theoretisch gaat het heel erg goed met hem en zijn crea/urea waren weer beter dan de vorige keer.
geen ontsteking, temp goed (38 C), geen vermoeden van tumoren, geen blaasgruis of nierstenen en bloedsuikergehalte OK en niet te laag/hoog.

hij krijgt een kwart periactin maar ik zie hem niet zo drinken als ik van hem gewend ben.
ik geloof/hoop dat hij uit de gevarenzone is, want hij loopt wel weer een beetje rond en ik zoek nog koortsachtig naar de oorzaak.
denk dat hij iets heel erg verkeerds heeft gegeten, maar wat?
vannacht heb ik hem lauwe nierdieetpap gedwangvoerd,
maar het zou zo handig zijn als hij niet met zijn kop boven zijn drinkbak hangt maar ook zelf slobbert.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

Wat kan die nou toch hebben? Hij zit niet verstopt? Nee, dat zou de da wel gevoeld hebben...
Maar waarvoor krijgt hij periactin, dat is tegen allergische reacties?
Een dorstopwekker.... likje sambal :look: :icon_shifty: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie