Wat is het beste droog-en natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi Allemaal,

Mijn poes Chanel (helaas is Armani broertje van Chanel nog steeds niet terug :???: ) geef ik momenteel droogvoer van de Aldi.Uit een grote kartonnen doos.Dus niet uit die zakken van de Aldi.Chanel is geboren 12 mei 2009.
Hij eet het voer wel op.1x in de week een blikje natvoer van Gourmet.Wat is nu het beste droog en natvoer.Ik wil het beste voor het beestje.
Alvast bedankt voor de tips en een fijn sinterklaas weekend

Liefs Arjan en Chanel en Armani
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Adriana »

tja, wat bedoel je met 'het beste'?
gedacht vanuit je kat :cathappy: of vanuit jouw portemonnee of nog anders?

heb je de voedingstopics gelezen?

met alleen maar droge brokjes krijgt een kat te veel koolhydraten/zetmeel binnen en de samenstelling van de meeste brokjes lijkt niet op het natuurlijke voedsel, nl o.m. muis.
de duurste merken brokjes, bv Orijen komen in de buurt.
veel katten drinken niet/nauwelijks en krijgen met brokjes te weinig vocht binnen en dat kan leiden tot problemen met blaas en/of nieren (blaasontstekingen, nierfalen, nierstenen e.d.) en/of overwicht (kans op diabetes) en op termijn ben je dan meer geld kwijt aan de da dan dat je hebt bespaard met goedkoper voedsel..

dagelijks altijd natvoer ernaast geven (om automatisch voldoende vocht binnen te krijgen) en ook wel wat rauw vlees en wat (gekookte) kip of kalkoen. of één keer per week beetje gekookte vis.

en je kunt barfen, zoveel mogelijk vers vlees in de diverse uitvoeringen.

er zijn zoveel meningen over voer als dat er kattensiteleden zijn en de ene kat doet het goed op het ene voer terwijl de andere kat daar graafbewegingen bij maakt en kopschuddend wegloopt..
----------
wat naar dat Armani nog steeds niet terug is in dit hondenweer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door JLC »

Ik sluit me aan bij de eerste reactie. Je kunt beter voor een van de premiummerken gaan. Het lijkt duurder, maar je doet er langer mee. Vooral de ontlasting van mijn katten stinkt er minder door. Orijen is in de dierenwinkels wat minder goed verkrijgbaar, maar via internet kun je ook erg goed al de premiummerken kattenvoer kopen.
Bij mij krijgen ze Hills, zowel droog als nat. Mijn ervaring is ook dat katten weinig water drinken. Ik heb het kommetje water niet naast de drogen brokken staan, want mijn ervaring is dan dat ze juist geen water drinken. Ik heb gelezen in een boek van Vicky Halls dat tegelijk eten en drinken voor katten niet vanzelfsprekend is.

Van mijn DA kreeg ik trouwens bij de jaarlijkse enting (die dag waren ze 1 geworden)complimenten over hoe goed ze eruit zagen. Ik denk dat dit komt, omdat ik ze vanaf 7 maanden na hun castratie/sterilisatie Hills geef. Daarvoor gaf ik ze Whiskas.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Nyncke »

Beste brokjesmerk vind ik Prins voer.

Maar het beste voer voor katten is BARF lekker zelf samenstellen en je kat is stukken tevredener :edance:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Camoth »

Er zijn veel meningen over voer.
Dat er weer over BARF e.d. wordt begonnen begrijp ik wel, want dat is standaard als het over voeding gaat, maar Arjan vraagt om merken droog en natvoer ;) (voor Arjan: BARF = vers vlees geven, maar hier zitten wel allerlei regels aan verbonden, je kunt niet zomaar gewoon ineens rauw vlees gaan geven zonder je hier eerst een beetje in te verdiepen, sowieso NOOIT varkensvlees geven)

Beste merken droogvoer naar mijn mening zijn met de eerste twee op chronologische volgorde:
1. Orijen (geen graan, veel vers vlees)
2. Applaws (geen granen, vooral kippenmeel, maar alsnog meer vlees dan de meeste andere merken)
3. Hills
4. Royal Canin
5. Acana
6. Prins
7. Opticat

Zijn nog wel meer goeie merken hoor, maar dit is waar ik zo snel op kan komen.

Wat natvoer betreft, altijd gaan voor natvoer zonder kleurstoffen, suiker en graan. Graan heeft geen doel in natvoer en hoort er dus ook niet in thuis. Rijst mag je trouwens nog wel een oogje voor dichtknijpen in natvoer. Dit zijn goeie merken:

- ShineyCat
- Applaws
- Schesir
- Bozita
- Cosma
- Almo Nature
- Porta21
- Euroshopper gevogelte en vis variant (de anderen niet)

Er zijn er weer meer trouwens hoor.

Dat BARF of vers voer beter is, dat is een mening van veel mensen. Het is echter nooit bewezen. Daarom geef ik zelf een combinatie van alles: prooidieren, BARF, natvoer en droogvoer. Zo krijgen ze the best of all worlds zeg maar ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Sannie_xx »

Overigens verkopen ze bij de dierenwinkel waar ik nu vlakbij woon NAAST Orijen (!!! :grin: !!!) ook Prins natvoer. Maar dan niet het diepvries versvoer (dat kun je overigens ook geven naast brokjes hoor. Ik doe wel eens zo'n Prins natvoer schijfje met wat warm water erbij. Dat drinken ze allemaal op! Andere opties zijn Carnibest en Haaksbarf. Doe je dan wel lekker lang mee als je het als bijvoeding gebruikt) maar echt blikjes. Het is wat hetzelfde als Shineycat van Gimpet! Ik gaf ze gisteren de kipversie. Dat waren gewoon echte reepjes kipfilet in waterige saus. Het rook zoooo lekker, echt naar kip, had het zelf ook gerust kunnen eten bij wijze van spreken :) Nog een tip dus.

Verder geef ik zelf de kuipjes natvoer van Kruidvat meestal. I.c.m. duurdere premiumbrokken (Prins is heel goed als budget, zelf maak ik nu nog Royal Canin op maar Prins doet daar volgens mij echt niet voor onder en is de helft goedkoper zo'n beetje. Orijen ligt in hetzelfde prijsstraatje als Royal Canin maar is volgens mij echt megagoed. Veel vers vlees en geen granen, zoals Camoth al zei. Ik heb er inmiddels een proefzakje van en mijn katten zijn er gek op! Ik vind het wel gekke brokjes - ze zijn zo plat/snipperig :lol: ) Applaws vonden ze ook lekker maar dat vond ik zelf de pan uit stinken (Camoth: Orijen niet!! :edance: )

Aldi brokken hadden volgens mij ook als eerste ingredient granen? Want dat moet je echt mijden. Eerste ingredient moet écht vlees zijn, anders eten ze het meest van wat ze niét nodig hebben. Dat is dan stiekem ook een hoop weggegooid geld.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Camoth »

Volgens mij is Opticat ook van Aldi, dat schijnt best goed te zijn.

@Sannie: Applaws is ook goed hoor ;)

Ik geef als kvv (kompleet vers voer) Haaksbarf. In Carnibest zitten nog allerlei toevoegingen, waaronder graan (rijst), om het compleet te maken. Haaksbarf is niet helemaal compleet, omdat het puur vlees en bot is zonder toevoegingen, daarvan moet je (als je alleen maar Haaksbarf geeft) smaken afwisselen. Ik doe dat dus niet, omdat ze hier ook nog brok en ander spul krijgen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Ambertje73 »

Heb van verschillende DA's gehoord, dat Aldi brokken juist struviet (blaasgruis) veroorzaken! :-(
Het natvoer van de Aldi schijnt wel weer redelijk goed te zijn.
Verschillende kennissen hebben ook negatieve ervaringen met de Aldi brok (kartonnen dozen).

Zelf geef ik nooit Aldi of eigen merk supermarkt brokken.
Hier krijgen ze Carocat lam/ rijst, eigenlijk ook niet zo goed i.v.m. alle granen die er in zitten, maar ze lusten het wel graag (high premium, geen 3-mix).

Heb nu ook de Applaws geprobeerd en dat lusten ze ook wel! :grin: Alleen is Ollie, de kat die we wilden testen met granenvrij voer i.v.m. chronische diarree, er niet zo dol op! Binnenkort de Orijen maar eens proberen. :smile:
Verder krijgen ze hier gevarieerd: R.C., Hill's, Prins en ProPlan brokken. Met 35 katten let je wel op de aanbiedingen natuurlijk.

Natvoer: blikken Felix en heel soms willen ze wel eens Gourmet/ Whiskas.
Verder heb ik altijd Gourmet mousse in huis. Makkelijk aan te maken met water voor evt. zieke of moeilijk etende katten. Kun je zo in een voedingsspuit doen!
Sheba, Shiny cat en Applaws natvoer krijgen ze ook wel.

De buitenkatten lusten graag de zakjes van Whiskas (doos a 12 stuks) of die van de Schlecker (8 stuks).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Cari »

Ik denk dat er best een aantal goede merken droogvoer zijn, maar ga ze niet in de supermarkt zoeken! Je hoeft echt niet de duurste Hills brokken te nemen, maar Aldi (of soortgelijke brokken) zijn echt alleen maar goed voor je portemonnee, niet voor je kat. Sommige katten doen het er goed op, maar er zijn ook mensen die oud worden op junkfood en een pakje shag per dag!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips.Heb net bij de dierenzaak Pro Plan gehaald.Chanel vindt het wel lekker.Je hoeft niet veel er van te geven volgens de man van de dierenzaak.

Allemaal fijne sinterklaas toegewenst.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Adriana »

http://www.purina-proplan.nl/nl/cat/kit ... n_more.asp

purina is niet scheutig met informatie over alle ingrediënten maar met 14% rijst en mais en ook nog een keer maiszetmeel moeten daar toch wel de nodige onnodige kh's/zetmeel inzitten.
en op de derde plaats in de lijst en let op! er zit varkenseiwit in!

kweet niet of je deze pro-plan voert en ik weet ook niet waarom de man in de dierenspeciaalzaak deze zo nodig heeft aanbevolen.
geef je er wel vaker dan één keer per week natvoer bij?

en heb je Amivedi en de dierenambulance en de dierenbescherming en de in de buurt gevestigde asiels en/of andere opvang geraadpleegd over de verdwijning van je kleine modekoning? zo maar wachten totdat ie weer eens voor de voordeur zit zal, zeker nu je een week verder bent, niet meer zo veel opleveren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi housecat,

Heb de moet al een beetje opgegeven of modekoning Armani nog terug komt..Ik hoop het..de wonderen zijn de wereld nog niet uit..maar ik ben bang dat die kans klein is...hopelijk heeft hij een goed huis gevonden en zwerft hij niet rond.Heb Amivedi al ingeschakeld,dierenambulance gebeld maar geen Armani binnen gekregen of moeten ophalen.Asiel idem dito.

Pro plan zou goed zijn volgens de beste man in de dierenwinkel, maar wat is er minder aan dan housecat?
Ik probeer natuurlijk ook wat en heb er geen verstand van.Royal canin schijnt ook goed te zijn.

Ik geef Chanel 1 a 2x per week natvoer.En ik zorg altijd voor vers water.

Lieve mensen ik ben een kattenmens..stel dat Armani niet terugkomt...ik wil er dan weer een poes bij nemen.Gaat dit goed of vechten ze elkaar de tent uit dan?

Liefs Arjan
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Nyncke »

Sterkte met het gemis van Armani!

En ja hoor, Chanel went wel aan een nieuwe poes in huis, neem er een paar weken de tijd voor.
Probeer echt een jonger kitten te vinden, dan is het iets minder "eng of dominant" voor haar, weet niet zo goed welk woord ik ervoor moet gebruiken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Adriana »

arjan schrijft:
Pro plan zou goed zijn volgens de beste man in de dierenwinkel, maar wat is er minder aan dan housecat?
Ik probeer natuurlijk ook wat en heb er geen verstand van.Royal canin schijnt ook goed te zijn.


;-) ;-) ;-) --------------------
wij zijn ook allemaal begonnen met 'er geen verstand van' te hebben,
dus inlezen en ook eens naar onze adviezen kijken..

Chanel is van 12 mei 2009, dus nog een kitten zoals dat heet.
die moet voer hebben voor kleuterpoezen, want ze is nog in de groei.

geef haar dagelijks natvoer en dan eventueel wat droge kitten brokjes erbij, niet andersom! en natuurlijk dagelijks schoon water, maar dat doe je al.

alle merken - bij AH en bij de dierenwinkel hebben voer voor kittens, in kleine blikjes of foliezakjes.
neem twee soorten mee en kijk wat Chanel lekker vindt.
voor 'erbij' kun je wat droge brokjes geven maar liever niet andersom.------------ ;-) ;-) ;-)


arjan schrijft
Lieve mensen ik ben een kattenmens..stel dat Armani niet terugkomt...ik wil er dan weer een poes bij nemen.Gaat dit goed of vechten ze elkaar de tent uit dan?


;-) ;-) ;-)-----------
wat is er mis met het verdergaan met één poes?
niemand kan je ooit garantie geven dat het met een nieuwe huisgenoot, naast Chanel ineens goed gaat en het introduceren van een andere poes/kater in je huis moet met veel zorg en aandacht gebeuren, die kan je er niet zomaar 'bij - zetten', hoor!
en aan de buitenkant in het asiel kun je moeilijk zien hoe dominant een dier zich bij jou thuis zal gedragen of wat er nog voor andere eigenschappen inzitten!
heb je genoeg krabplanken en of een krabpaal voor Chanel?
je zult haar moeten leren dat ze niet in je favoriete stoel of bank gaat hangen om zich uit te rekken of haar nagels te scherpen.
en dat doe je door haar een lekkere krabplank te geven
en daar met je nagel over heen te gaan en haar daar af en toe op te zetten,------------ ;-) ;-) ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Cari »

Chanel is van 12 mei 2009, dus nog een kitten zoals dat heet.
die moet voer hebben voor kleuterpoezen, want ze is nog in de groei.
Ik wist niet dat Chanel al zo 'oud' was. Ik ben van mening dat je op die leeftijd veel beter een goed voer voor volwassen katten kan nemen, dan bv whiskas voor kittens. "kitten" op de verpakking zetten, zorgt voor extra geld in het laatje, maar is bij de goedkope merken een wassen neus. Ik zou zeker niet voornamelijk natvoer geven, want dan werk je tandbederf al jong in de hand en je kweekt er bovendien een kat mee die verwend is. Kittenvoer is veel dikmakender dan volwassen voer - een kat van 7 maanden gaat al meer in de breedte dan in de hoogte groeien. En kat van 7 maanden is geen kleuter, maar een geslachtsrijpe puber.
Dat betekent, Arjan, dat jouw kater Armani waarschijnlijk zijn ballen achterna is en ergens voor ongewenst nageslacht gaat zorgen.
Jammer dat je nooit je best hebt gedaan hem terug te vinden.

Een nieuwe kat erbij vergt inderdaad wat begeleiding en of je daar al aan toe bent... :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie