Wie heeft er ervaring met Silica kattengrit?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Wie heeft er ervaring met Silica kattengrit?

Bericht door Adriana »

wie heeft er ervaring met silica kattengrit?

dat is wit spul, soort van grove korrels, vederlicht en superabsorberend.
te koop bij Zooplus 3 x 5 l voor 14 euro http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... isel/50038
en bij Hornbach, iets goedkoper en in 8 l zakken, Silica katzenstreu, Starcat.

het is in de basis niet goedkoop maar schijnt veel langer mee te gaan en je schijnt je kattenbak veel minder vaak te hoeven verschonen.
en omdat het lichter is, sjouw je je wat minder een breuk en ook in de vuilniszak scheelt dat in gewicht.

maar, bevalt het? of helemaal niet? en hoe lang doen jullie ermee voordat je het begint te ruiken?

wij hebben het in één bak nu een week in gebruik en de kleuterkater weigert absoluut op die bak te gaan.
en dat is dan ook wel weer handig want dan kan ik de bak met die vulling dus op die plaats voor MoMo, die veel meer en vaker plast, houden.
Mo staat er niet graag op en graaft er veel minder in en dat is ook wel een voordeel.
de steentjes kleuren geel bij gebruik en het is de bedoeling dat je zo'n bak regelmatig doorhusselt.
ze zeggen dat het niet stuift maar het stuift hier met het doorhusselen toch wel.

ze zeggen dat het met drie maanden in een vochtige omgeving tot gruis uit elkaar valt en heel milieuvriendelijk is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: ervaring (goed/slecht) met (witte) silicaat kattensteentjes

Bericht door Roosje »

Ik ken dit merk niet, maar heb wel soortgelijke kattenbakvulling gehad van een ander merk. Zag er echt precies hetzelfde uit.
Voor 1 kat heb ik ongeveer een maand met 1 zak van 7 liter gedaan. Je rook helemaal niks, dus wat dat betreft is het ideaal spul. Na ongeveer 2 weken zaten er toch aardig wat gele korrels doorheen en begon het ook een beetje muffig te ruiken, dus toen was het tijd om het te vervangen. (twee keer een halve zak gebruikt dus) Bij het graven maakt het aardig wat lawaai, dus dit vind ik wel een nadeel. Ook vind ik het erg duur (ik heb ongeveer 10 euro betaald voor 7 liter) Dus ik ben nu zelf aan het overstappen naar klontvormend spul. En inderdaad, het stuift wel een beetje, maar ik denk dat je dat altijd ook wel een beetje zal houden.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: ervaring (goed/slecht) met (witte) silicaat kattensteentjes

Bericht door Cari »

Ik heb het ook eens geprobeerd, maar voor mij nooit meer. Katten vinden het minder fijn om in te graven, omdat het grof is en ook nogal herrie maakt. Ik vind dat het de poep slecht omhult en het feit dat de urine erin blijft en je het door moet roeren, staat me ook tegen. Verder vind ik het peperduur. Ik gebruik nu Cat's Best Eco Plus (https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... best/21337). Ook zeer milieuvriendelijk op basis van plantenvezels (mag in de biobak), ook heel licht, een stuk goedkoper, graaft prima, klontjes van de urine vallen niet uiteen en de poep kan helemaal ondergegraven worden. Het stuift wel, maar dat neem ik maar voor lief.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: ervaring (goed/slecht) met (witte) silicaat kattensteentjes

Bericht door nkusters »

Deze kattenbak vulling staat beter bekend als Litter Pearls, volgens mij is dat de naam van het eerste merk dat dit concept heeft gebruikt, wellicht kun je die threads ook even doorlezen.

Groet,

Nick.
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wie heeft er ervaring met Silica kattengrit?

Bericht door Camoth »

Nope, LitterPearls is een ander merk.

Ik gebruik het nu een paar maanden en vind het erg prettig spul. Je ruikt echt helemaal niks. Schept alleen de poepjes eruit, wat prettig is omdat je jezelf geen ongeluk schept om ook klonten eruit te krijgen die dan weer uit elkaar vallen etc etc. Het stuift ook amper, ook prettig. Het is biologisch afbreekbaar, dus mag zo in de groene container. Enige minpuntje is de uitloop, daar wil je niet met blote voeten in gaan staan, omdat het van die harde stukjes zijn (niet scherp overigens hoor). Had hiervoor altijd Catsan, maar dat ging snel stinken en moest ik vaak vervangen. Ik hou niet van klontvorment grit. Het plakt aan de bak, het stuift, je schept in drie dagen de hele bak leeg en die klonten vallen weer uit elkaar. :edoh:

Ik ben erg tevreden met Tigerino, maar ieder z'n ding.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wie heeft er ervaring met Silica kattengrit?

Bericht door Adriana »

wij zijn nu een maand verder met twee verschillende soorten silica en de klontvormende variant en 5 bakken op drie plaatsen voor twee katers.

vijf?
ja, soms met migraine-aanvallen kan ik niet op tijd bakken verschonen/zeven en daarom heb ik er een paar meer, zodat ze dan makkelijker naar nog niet gebruikte bakken kunnen uitwijken.

afgelopen maand proef gedaan met de combi klontvormend/silica.

MoMo, de nier/diabeteskater plast vaak/veel. hij poept niet op silica maar op klontvormend.
hij is de enige die silica wil gebruiken.

voorlopig hussel ik de silica-bakken door elkaar en hoef ik die dus niet te verschonen. ik kan ook niet zien hoeveel hij erin plast trouwens, maar het scheelt wel in de 'belasting' van de andere bakken.
we gaan daar voorlopig nog even mee door, ook al omdat het 's nachts wel handig is voor in mijn slaapkamer. daarin sluit ik Mo en mezelf op om een aantal redenen.
Enzo durft overdag niet te drinken en heeft ook wel moeite om in de nabijheid van Mo te eten (garage-trauma). die kan 's nachts zijn schade inhalen en heeft dan het rijk alleen in huis, overdag moet hij op het balkon eten!
's nachts dwing ik Mo alleen zijn nierdieetvoer te eten en op silica te plassen en dat was hij snel gewend.

ik merk geen verschil tussen de silica van Hornbach, die grotere zakken heeft (8 liter) en wat goedkoper is dan Zooplus met de aanbieding van 3 zakken van 5 liter voor euro 15.-.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie heeft er ervaring met Silica kattengrit?

Bericht door Anne »

Dat is wel slim dat je zo het probleem voor bent als je ziek bent en je niet op tijd de bak kunt verschonen, om dan meerdere bakken neer te zetten.
Ik heb 5 kattenbakken voor 6 katten ( we hebben sinds anderhalve week er twee kittens bij) en omdat het ene kittentje nog jong is en niet op klontvormend mag gebruik ik nu houtkorrelbakvulling en dat bevalt heel goed :thup:
Je hoeft alleen de poepjes te scheppen want de plasjes vallen uiteen in zaagsel en je moet de bak even schudden en dan zakt het vanzelf naar beneden. Eerder gebruikte ik cats best oko maar dat vond ik toch gaan ruiken op de lange duur...
Een grote zak kost iets van 22 euro daarvan dus je doet er ook wat langer mee, maar dat ruikten we hier ook.
Dat werd een beetje duur in verhouing ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie