Aanval zonder enige reden

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
iceman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2009 12:31

Aanval zonder enige reden

Bericht door iceman »

Op 10 nov 09 vonden we een jonge gecastreerde kater op straat. Natuurlijk niemand reageert op oproep. Zelf hebben we een zeer angstige binnenkattin (6j). Hij kan haar niet verdragen. We laten hen wennen door hem dagelijks een paar maal in de bench te zetten en de binnenkat (trillend) aan hem laten zien. Het klikt niet. Maar... het ergste is dat hij eerst, zonder reden, zich omdraaide en mijn dochter naar haar hoofd sprong en vandaag, toen mijn man aardig tegen hem deed, op hem sprong en een flinke haal in zijn hand toediende.
De kater wordt telkens weggeslagen maar hij valt terug aan. Dan steken we hem een uurtje in zijn kamer. We hebben 5 buitenkatten en 1 binnenkat. Hij valt achter het raam de katten aan. Een kalmeringstablet van de dierenarts werkt niet. Hij is lief maar het kan onmiddellijk anders zijn. Hem naar een asiel brengen, dan weet je wat er gebeurt. Wat moet ik doen dat hij ons niet meer naar de ogen vliegt en onze angstige binnenkat met rust laat.
Eigenaardig is dat hij niet buiten wil. Het is blijkbaar een binnenkat geweest.Is hij vals of enkel panisch van angst? Ik duf hem niet met mijn kleinkinderen laten.
Groetjes
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: aanval zonder enige reden

Bericht door nkusters »

Er zijn twee dingen die ik je kan vertellen (die ik zelf geleerd heb door een hoop op dit forum te lezen).

1) Katten hebben tijd nodig om te wennen. Katten zonder "bagage" doen er gemiddeld 2 à 3 weken over om helemaal geaccepteerd te worden in een groep. We weten niet wat er gebeurd is met de kat die je gevonden hebt, maar uit je verhaal blijkt al dat hij wat extra aandacht en wat meer tijd nodig heeft.
2) Katten kun je niet aan elkaar laten wennen als ze elkaar niet kunnen ruiken; glas er tussen heeft dus geen enkele zin, gebruik een bench als je ze afgescheiden wilt laten wennen aan elkaars geur.

Qua gedrag kan ik je niet helpen, maar er zijn genoeg mensen op dit forum die dit wel kunnen. Ik hoop in ieder geval dat je er wat aan hebt.

n.b.

Je geeft aan dat de kat heel lief is, maar uit je verhaal blijkt niet waarom, is er een persoon/meerdere personen/dieren waar ze wel normaal mee omgaat?

Sterkte,

Nick.
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: aanval zonder enige reden

Bericht door Kattenbella »

Is er echt alles gedaan om te kijken van wie deze kater is. Hij is negen maanden en gecastreerd. Dat geeft mij toch het idee dat hij bij iemand anders hoort.
Hebben jullie al laten scannen naar een eventuele chip?

Zo te horen komen jullie uit Belgie. Hebben jullie daar ook een site waar alle vermiste en gevonden dieren geplaast kunnen worden?
Hebben jullie verder het asiel gebeld en alle instanties die hierover gaan?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: aanval zonder enige reden

Bericht door Cari »

Wat er met de kater aan de hand is, is moeilijk te zeggen. Het lijkt me inderdaad dat het een tamme kat is, gezien het feit dat hij met 9 maanden gecastreerd is, maar zeker ook omdat hij niet naar buiten wil. En je zegt dat hij lief is. Een dergelijke kat lijkt me niet panisch van angst, maar kan wel iets meegemaakt hebben waardoor hij gauw schrikt en onmiddelijk in de verdediging (dus aanval) gaat. Of de kat je dochter zonder reden aanviel, is ook niet met zekerheid te zeggen. In jullie ogen waarschijnlijk wel, maar misschien was er voor hem wel iets dat hem bang maakte. Ik zou de kat zeker niet met de kleinkinderen laten.
De kater is ofwel zeer getraumatiseerd of er is iets in zijn koppie niet goed.
Je zegt dat hij aanvalt, weggeslagen wordt, weer aanvalt en dan opgepakt wordt (hoe??) en in zijn kamer gezet wordt. Dat klinkt allemaal heel heftig en op deze manier wordt de kat steeds gestresster en agressiever. De grote vraag is, is er echt helemaal niets gebeurd voordat de kat aanvalt? Daarbij moet je echt op de kleinste details letten. "Zomaar uit het niets" wil dus zeggen dat de kat van jullie op dat moment helemaal geen aandacht krijgt en jullie ook niet te dicht in de buurt heeft, want ook dat kan bedreigend zijn. Als jullie dus bv rustig tv zitten te kijken en de kat ligt lekker te dutten en ineens valt hij aan, dan lijkt me dat het probleem in zijn hersens zit.
Toen hij nog buiten was, viel hij toen ook de andere katten aan?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
iceman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2009 12:31

Re: aanval zonder enige reden

Bericht door iceman »

we hebben echt alle pogingen ondernomen kranten, blaadjes sites en de dierenartsen van de buurt en de asiels verwittigt en niemand herkent hem of heeft hem gezocht. een chip heeft hij niet en ook geen tattoo.
tja de kat valt aan om geen reden, de eerste keer was hij door mijn dochter (24j) gestraft, de straf was voorbij en ze liep langs hem, 1meter verder blijft ze staan en vraagt ze of hij meekomt naar de living zo van : snuitje kom nu maar. Ze merkte dat zijn ogen veranderde en uit ervaring wist ze dat hij ging aanvallen maar dacht dat hij haar enkel rond de benen zou vliegen of even zou slaan naar haar voeten. nee hoor hij zat een meter van haar af en met een sprong hing hij ( tja ik kan het niet anders zeggen) aan haar borsten. in een reflex sloeg ze de kat van haar af en toen begon hij ze te miauwen je weet wel zo dreigend. mijn dochter loopt de kamer uit de living in schreeuwend dat de poes haar aanviel en toen ik ging kijken naar hem keek hij weer heel kwaad en toen tikte ik op zijn kop met de krant waarop hij dus weer wilde aanvallen en zo lastig miauwde. na 5 minuten opgesloten in de kamer was hij weer heel vrolijk om ons te zien en toen heb ik hem opgenomen en in zijn kamer gezet.
Ook mijn man viel hij aan toen hij hem aaide nadat de poes gemiauwd had.
We hebben altijd veel katten gehad en ja hoor ze zijn hier allemaal verschillend en ik moet toegeven geen ene is normaal maar dit hebben we maar 1 maal meegemaakt in het verleden toen we een moederpoes met 2 kittens overnamen van iemand die ze kwijt wilde. die poes viel aan om haar kleintjes te verdedigen, dat snapten we.
het rare is na een aanval laten we hem afkoelen 1min of zo en daarna nemen we hem op en naar zijn kamer ermee. hij is super lief: komt bij ons liggen op de zetel, zit op onze schoot wrijft tegen onze benen, gaat op de grond liggen om geaaid te worden op zijn buik en dat laat hij allemaal toe, dragen zoals een baby is geen probleem. geen agressie tussen de 'aanvallen' in. hij is nergens bang voor. als hij nog maar een kat zag vloog hij al met een krijs tegen het raam maar dat is al gebetert, nu kijkt hij alleen maar zeer geobsedeert.
Alleen mij heeft hij nog niet aangevallen?
sorry voor de lange tekst maar het is een echt probleem.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: aanval zonder enige reden

Bericht door Cari »

Dit is een afschuwlijk probleem. Ik heb eerlijk gezegd weinig hoop dat dit goed gaat komen. Straffen heeft in ieder geval geen enkele zin en zal het probleem alleen maar erger maken. Ik heb helaas geen oplossing. Misschien zou je het onderstaand topic eens kunnen doornemen - het lijkt een beetje op jullie probeem:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 64&t=18550
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: aanval zonder enige reden

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dan dat toch verder overleg met jullie dierenarts nodig kan zijn. Is er echt niets met hem aan de hand? Ik lees nu ook dat je dochter volwassen is.

Lola hier heeft dit ook heel erg gehad. Ik heb haar een hele tijd alleen op een kamer gehad, omdat ik het niet aandurfde met haar. Ik moet haar gewoon negeren en met rust laten en haar aaien als ze erom vraagt. Het gaat erg goed met haar, maar het blijft ook een apart wezentje.

Voor jullie, erg moeilijk. Ik hoop dat het met tijd en geduld gaat lukken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: aanval zonder enige reden

Bericht door Roos en Minousch »

Hoe straffen jullie hem dan???
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: aanval zonder enige reden

Bericht door rieneke »

hou ajb op de kat weg te slaan, te straffen, met een krant op de kop te slaan.
hier kweek je een kat mee die uit angst en frustratie aan gaat vallen.
laat het beestje gewoon met rust, en benader hem niet.
laat alle interactie maar van hem af komen.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Aanval zonder enige reden

Bericht door Umimeis »

Je mag nooit een dier straffen door te slaan! :twisted:
Je slaat je kinderen toch ook niet?

Probeer hem af te leiden als hij ongewenst gedrag vertoond, door bijvoorbeeld iets op de grond te laten vallen of in je handen te klappen waardoor hij even schrikt. En misschien is het ook inderdaad beter wanneer je hem gewoon met rust laat, hij komt vanzelf naar je toe.

Je kunt hem ook bestraffen met de plantenspuit of "NEE!" roepen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie