Wormen in braaksel

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wormen in braaksel

Bericht door Cari »

Enten heeft niets te maken met wormen. Wormen kunnen ze altijd krijgen. Ik zou ze allebei een drontal geven (bij je da verkrijgbaar). De da heeft ook andere middelen, maar drontal is echt sterk :pdtkult:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Wormen in braaksel

Bericht door Tember »

Ah ok, ik dacht dat de entingen ook voor de wormen halen, maar dus alleen niesziekte? Ik weet nu wel zeker dat het Dennis is, want net heeft ze ook haar eten weer uitgekotst. Morgen dus even voor beiden (voor de zekerheid, want ik weet niet of Erwin van de kots heeft gelikt) Drontal halen bij de DA. Dennis is verder ook niet ziek of iets, ze voelt zich goed geloof ik. Ze heeft geen buikpijn en is niet opgezwollen, net als de eerste keer, alleen kotst ze veel.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Re: Wormen in braaksel

Bericht door DJR »

Hoevaak is Dennis nu ontwormd? Volgens mijn DA kan je niet 'te vaak' ontwormen, dat mag je vrij vaak doen. Zelf doe ik tot een leeftijd van een half jaar elke 4 weken Stronghold en daarna 4 keer per jaar.
Wat ik ook begreep is dat wanneer een katje (spoel)wormen uitspuugd, hij écht vol zit, want die wormen komen er alleen uit als er een overbevolking is..

Sterkte ermee!
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wormen in braaksel

Bericht door Cari »

Te vaak ontwormen is wel degelijk mogelijk. Als je ontwormt, vernietig je namelijk, naast de wormen, ook een hoop goede darmbacteriën, waardoor je kat kwetsbaarder wordt. Een goede darmflora is heel belangrijk voor een goede weerstand van je kat. Ook voor de weerstand tegen wormen, je zet met vaak ontwormen dus eigenlijk een vicieuze cirkel in werking ;-) .

Het is wel waar dat als je kat wormen kotst, er sprake is van errug veel wormen.

Ik vind dat wat vreemd, want ze zijn niet zo lang geleden ontwormd (waarmee?) en bovendien binnenkatten :???: Weet je wel heel zeker dat ze ook vlo-vrij zijn, want van 't één komt 't ander..
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Wormen in braaksel

Bericht door Tember »

Ja, Dennis is 2 maanden geleden nog ontwormd met Stronghold. Vorige maand ontvlooid met een ander middel dan Stronghold, omdat de DA mij een ander middel aanraadde wat goedkoper was, omdat ik niet nogmaals hoefde te ontwormen.

En ik weet zeker dat ze geen vlooien hebben, sowieso ontvlooi ik ze elke maand en ik check ze ook vaak met een soort vlooienkammetje op vlooien. Ik háát vlooien, echt.. ik heb zo'n afschuw voor die dieren, dat ik het enorm goed in de gaten hou.

Ik snap ook echt niet hoe het nu kan dat ze weer zoveel wormpjes heeft. De eerste keer kon ik het asiel nog de schuld geven haha, want die hebben dat niet goed gecheckt en ik ging er vanuit dat ik een gezonde kat meekreeg. Maar nu.. ik ga alles af wat er verkeerd kan zijn gegaan, want zoals Cari al zei, het zijn beiden binnenkatten. Ze kunnen elkaar niet aansteken. Ik weet 99% zeker dat ze geen vlooien hebben. Ik wil niet dat ze om de zoveel maanden weer een buikje vol wormen heeft.

Is een pipetje stronghold nu trouwens wel genoeg?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Re: Wormen in braaksel

Bericht door DJR »

Uit een Stronghold folder:
Eén enkele behandeling met STRONGHOLD® en uw hond of kat is vrij van de volgende parasieten:
• volwassen vlooien
• vlooieneieren
• vlooienlarven
• schurftmijt (Sarcoptes scabiei)
• luizen
• spoelwormen
• hartworm.

Lintwormen bijvoorbeeld dus niet..!
Waren het weer die noodles achtige wormen? Dat lijken mij dan inderdaad ook spoelwormen.
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Wormen in braaksel

Bericht door Tember »

Ja, het zijn spoelwormen.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wormen in braaksel

Bericht door Cari »

Ze kunnen elkaar niet aansteken.
Ze kunnen elkaar wel aansteken. Ik zou ze allebei een drontal geven en verder niets. Die vlooien geloof ik wel..
Van Stronghold hoor je af en toe wel verhalen dat niet alle wormen gedood worden - van drontal heb ik dat nog niet vernomen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Wormen in braaksel

Bericht door Tember »

Jammer dat ik je berichtje nu pas lees, anders had ik naar Drontal gevraagd. Ik heb ze nu beiden Stronghold gegeven. Ik heb de DA om advies gevraagd en die gaf me Stronghold.

Ik heb in ieder geval beiden kattenbakken grondig schoongemaakt, evenals de vloer en plekjes waar ze veel liggen, om het risico te voorkomen dat er nog ergens eitjes liggen of iets. Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar beter voorkomen dan genezen.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie