Kattenhok voor buiten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Liselot
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:27

Kattenhok voor buiten

Bericht door Liselot »

In april hebben ze een jonge kater in onze tuin achtergelaten. Als echte katten-liefhebber kon ik het niet over mijn hart krijgen om dat katje te negeren of weg te sturen. In het begin had hij een heel afhoudende houding tov ons. Hij kwam helemaal niet in onze buurt als we buiten liepen. Maar ondertussen is het vertrouwen er helemaal en komt hij al spinnend op ons af. Maar een huiskat zal hij nooit worden, ook geen vriendjes met mijn eigen kat.
Dus heeft hij het prima naar zijn zin in onze tuin, hij krijgt elke dag vers eten en water..dus een luxepositie voor een achtergelaten kat.

Maar nu het weer alsmaar slechter gaat worden, maak ik me wat zorgen. De planten en bomen die voor beschutting konden zorgen zijn zo goed als weg nu de herfst er is. Zou ik een soort kattenhok voor hem buiten moeten voorzien?
Of zoekt zo'n kat een droge rustige slaapplaats uit zichzelf? Zoals de boerderij op het einde van de straat.

Graag jullie ervaringen.
Gr,
Liselot
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Camoth »

Wat lief dat jullie een beetje voor hem zorgen!

Ja ik zou zeker een fijn hokje met een dekentje voor hem maken. Dat vinden dit soort katten helemaal geweldig en maken ze absoluut dankbaar gebruik van hoor (en anders de familie egel wel) :lol: .

Ik weet dat kattenbella van dit forum ook een luxe hokje voor een zwerfkat heeft. Misschien dat die je wat tips kan geven?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Salima
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2008 15:48
Locatie: Drenthe

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Salima »

Inderdaad lief dat je je over de aanloper ontfermt. Wil je wel vertellen dat de kat er misschien geen gebruik van zal maken. Ik heb namelijk ook voor een schuilplaats gezorgd omdat ik me dezelfde zorgen maakte over de 2 kittens (intussen 14 maanden oud) die bij mij zijn. Intussen zijn er stormen geweest, slagregens, motregens, etc maar ze maakten er geen gebruik van. Alleen nieuwsgierig verkend. Ze vinden blijkbaar altijd een plekje om te schuilen. Heb zelf in het begin slapeloze nachten gehad tot anderen mij vertelden dat hun katten echt wel goed voor zichzelf kunnen zorgen. Ook al zijn de blaadjes van de meeste bomen; er zijn blijkbaar voldoende schuilplaatsen Mijn advies zou zijn: maak er een en neem de kosten daarvan voor lief. Maakt de kat er gebruik van: fantastisch. In 't andere geval: accepteer dat de kat eigen keuzes maakt.
En misschien komt de kat toch nog binnen. Een vriendin van mij had ook een aanlopertje. Zeer bang. Bleef buiten maar in de buurt voor het voedsel. Paar maanden later dol op haar schoot.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Camoth »

Kan ook gewoon zijn dat ze vinden dat het huisje op een onveilige plek staat en dat ze er daarom niet ingaan. Misschien eens verplaatsen? ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Cari »

Hai Liselot, lief dat je je voor het ventje zorgt. Wat je zou kunnen doen is op Marktplaats kijken voor een konijnenhok. Die worden vrij regelmatig voor weinig geld aangeboden. I.p.v. een dekentje kan je er ook stro in doen, daar kunnen ze heerlijk een holletje in maken. Weet je of de kat wel gecastreerd is?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Ambertje73 »

Dit hebben wij in de tuin staan voor onze buitenkatten.
Het is een konijnenhok, nauwelijks gebruikt, maar wel helemaal met de hand gemaakt door iemand uit Groningen.
Nu het kouder wordt, hebben we achter de gazen gedeeltes kunststof platen (transparant) gezet, zodat ze uit de wind zitten en alles kunnen zien! 8-)

Afbeelding

Hier zie je onze Siske in het hok. Helaas is zij afgelopen zomer overleden. :cry:
Niet alleen zij, maar ook de andere buitenkatten maken gebruik van de "kattenvilla", zoals we het hok noemen.
Dus wees creatief met een simpel konijnenhok, zet 'em op poten en de katten hebben geen last van de vorst!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Camoth »

Zo, dat ziet er prachtig uit zeg! Heel leuk gedaan.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Liselot
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:27

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Liselot »

Nee, hij is niet gecastreerd. Dus ik dacht dat hij al terug vertrokken zou zijn met de "kattentijd", toen wij op vakantie gingen. Maar hij blijft in de buurt. Hij is het ook al helemaal gewoon bij ons. Elke morgen staat hij mooi te wachten aan de achterdeur voor een lekker bakje eten. Maar als ik de deur laat openstaan, komt hij niet binnen. Dus echt wel een buitenkat.

Ik ga eens kijken voor een hok. Je ziet vaak op tweedehands sites hokken van honden of konijnen enzo. Maar gaat dat niet ruiken naar de vorige eigenaar?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Camoth »

Misschien wel, maar dan maak je het even schoon met wat biotex oid. Hoeft niet heel secuur hoor ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Cari »

Als het hok naar konijn ruikt, vindt de kat dat niet erg hoor ;-)
Ik zou wel contact opnemen met de dierenbescherming of instantie die verwilderde katten castreert. Het dier zo laten rondlopen, vind ik eigenlijk niet kunnen. Als je toch min of meer een thuis geeft, vind ik dat er wel bij horen. Anders zou je hem beter naar het asiel brengen, waar ze hem laten castreren en een baasje voor hem zoeken. Als hij gecastreerd is, heb je ook grote kans dat hij naar je eigen katten toe veel vriendelijker gaat worden.

@ Ambertje: wat een prachtige villa :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Ambertje73 »

Het konijnenhok was nauwelijks gebruikt! Wij hebben zelf konijnen, dus ik weet hoe dat kan stinken, maar in dit hok ruikt je niets hoor!

Op de bodem hebben wij zo'n dikke verhuisdeken liggen voor de warmte. We zetten er, nu het wat kouder wordt, een overdekt mandje in (zo'n grote iglo).
Nou, daar willen ze wel in liggen. We checken het elke dag, want je moet zorgen dat de dekens/ mandje niet klam/ nat wordt. En het is ook groot genoeg om eten / water in te zetten.
Voor de "echte" buitenkat kun je er natuurlijk ook stro in leggen. Vinden ze hier ook fantastisch! :grin:

Een nadeel is, dat als er twee katten in willen liggen, ze wel eens ruzie krijgen. En als de één zijn zin niet krijgt, dan piest ie het hok vol. Alles weer verschonen :???:
Gelukkig gebeurt dat niet zo vaak.
Morgen gaan we het hok naar een andere locatie verplaatsen, dichter bij huis. Onze Poekie (eigenlijk de kat van de achterburen, maar ze wil hier wonen en dat weten de buren ook :lol: ) maakt er nu gebruik van. De andere buitenkatten liggen nu nog in de overdekte kattenren, maar zullen (als het kouder wordt) naar de garage vertrekken.

Daar heeft mijn vader een speciale trap gemaakt, zodat ze lekker knus op de zolder kunnen liggen en ze geen last hebben van onze auto's die er staan. Wel een maf gezicht als je eraan komt met eten en er komen een paar katten de trap af lopen :grin:

Trouwens, meestal is er in maart een landelijke actie van DA's die katten voor een gereduceerde prijs castreren/ steriliseren.
Het goedkoopste wat ik ben tegengekomen was 15 euro voor een kater (bij die DA normaal 39,-) en 39 euro voor een poes (normaal daar 69,-).
Bij mijn eigen DA betaal ik tegenwoordig iets van 115,- voor een poes :shock: en 50 euro voor een kater!
Niet goedkoop, maar zeker noodzakelijk. Bij ons is/ wordt ALLES geholpen (katten dan hè :lol: )
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Cari »

Wat je ook nog zou kunnen doen is hem als gevonden kat naar het asiel brengen. Zij moeten hem dan 2 weken houden om een eventuele eigenaar de kans te geven zijn kat terug te komen halen. DIe eigenaar is er niet, dus zou jij na 2 weken de kat kunnen adopteren en dan heb je hem gecastreerd, ontwormd/ontvlooid en gechipped voor ongeveer hetzelfde geld ;-) Het is dan wel zo netjes om het asiel van tevoren in te lichten dat je de kat graag wilt hebben als de 2 weken om zijn.

Hij moet dan wel 2 weken in een hokje :-( .

Ik zou niet tot maart wachten met castreren, want dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk al zijn zaad ergens geloost :-(
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Camoth »

Aanvulling op Cari: Ook met het risico op kattenaids en andere ziekten die hij kan oplopen daardoor ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Ambertje73 »

Sorry, dat ben ik helemaal met jullie eens: METEEN laten helpen.

Ik wilde gewoon even een melding maken van die landelijke actie, mooi meegenomen toch.
Zeker niet te lang wachten met castreren. Als hij de hort op gaat, zie je hem misschien nooit weer. Een ongecastreerde kater kan een gebied (territorium) hebben van "tig" kilometers (weet niet precies hoeveel, maar er werd ooit eens gezegd/ geschreven 25 km!).

En Cari, wat ben jij inventief zeg! :lol:
Jouw "oplossing" is zeker wat voor te zeggen, op dat laatste na ja (2 weken in een hokkie).
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kattenhok voor buiten

Bericht door Kattenbella »

Moet je wel bedenken dat hij positief getest kan worden met de snaptest op kattenaids. Op zich geen ramp als hij geholpen is, maar je moet duidelijk aangeven dat je daarvoor wilt gaan.

Even kijken waar ik mijn foto's heb.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie