Coco's agressie door artrose?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door loek »

Oh arme Coco. En arme jij! (oke Coco wint in zieligheid dat wel) Sta je daar machteloos op de gang. Vind het wel slim van je bedacht om weg te gaan zodat Coco geen nare associaties met jou gaat krijgen. Maar.. daar sta je dan....

Nou superfijn om te horen dat Coco blijkbaar nog wel geniet van knuffelen! Heeft hij al een spuitje pijnstilling gehad bij de da? Merk je al verschil? Het hoeft niet meer echt bewezen te worden dat hij pijn heeft eigenlijk, lijkt me nu wel duidelijk. Hopen dat de pijnstilling werkt en dat er daarna gevonden kan worden wat er aan de hand is en een oplossing natuurlijk!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Nee, ze hebben haar bij de DA geen spuitje gegeven. Ze heeft hier thuis van mij een dubbele startdosis Metacam gekregen, dus we moeten het maar even afwachten. ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Boomer »

Ach arme Coco :(
Is ze inmiddels al een beetjebijgekomen ? Geef haar maar een knuffel !
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Zal ik doen Boomer! Ze ligt nu lekker te slapen op de krabpaal. ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Cari »

Ik ben blij dat jouw dierenarts de mijne niet is :evil: . DIe kat was doodsbang en had enorm pijn. En dan met 3 man haar te lijf gaan, zodanig dat ze van doodsangst van zich af poept en piest....ik heb daar geen goed woord voor over. Als je zo'n kat ter behandeling krijgt, met zulke klachten, dan is toch 't eerste wat je doet onder narcose brengen en een foto maken?!
Arme Coco, ik heb erg met 'r te doen :-(
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Dan moet je eerder boos op mij zijn Cari, want ik heb de DA daar toestemming voor gegeven ;)

Kijk, ze moesten achterhalen waar die pijn precies zit, dat gaat niet onder narcose, want dan reageert ze niet als ze op de pijnlijke plaats duwen. De DA heeft mij voorgesteld meteen een röntgen te maken onder narcose, maar ik heb dat afgewezem, om de volgende reden:

Coco is al vrij oud, en een narcose zal risico's met zich meebrengen. Een bloedonderzoek levert ook stress op en dan hadden ze haar ook zo vast moeten grijpen, want denk maar niet dat je zomaar een spuit in haar krijgt zonder morren. Dit alles zou ook weer allemaal tijd gaan kosten, aangezien ik dan terug zou moeten komen, want om half 9 s'avonds gaan ze hier allemaal niet meer aan beginnen. Tijd waarin Coco dus mogelijk in pijn blijft zitten.

Dus heb ik gekozen voor een onderzoek, waardoor ze tien minuten inderdaad tot de limit aan stress wordt blootgesteld, maar daarna een doos pijnstillers mee krijgt en we weten waar we het ongeveer moeten zoeken met de pijn (namelijk haar rug en niet haar buik bijvoorbeeld).

Het enige wat ik de DA kwalijk neem is dat ze mijn kat heeft omgewisseld :evil: Ik kom gisteren in de keuken, Coco ligt lekker op tafel zoals zo vaak, en ik geef haar een aaitje, gaat ze op haar rug liggen en wil dat ik haar buikje aai :shock: Dat is Coco niet! Die doet dat niet! :shock:

Vervolgens zit ze even later gewoon met de supermouse te spelen!! :-o Coco, die nog nooit een tik tegen een muisje heeft gegeven, die als je met een hengeltje naar haar zwaait je aankijkt alsof je niet goed bij je hoofd bent, die Coco speelt nu een kwartier lang met de supermouse???

En dan vanmorgen. Bindi wilde spelen, zoals gewoonlijk. Dus die bespringt Coco, raced voorbij in de hoop tikkertje te kunnen uitlokken en besluipt haar. Normaal volgt hierop een luidt blaasfestijn van Coco en een tik richting Bindi..... maar nu springt Coco op en raced achter Bindi aan :shock: Ze stoeit en rolt over het bed met Bindi zonder enig gegrom of geblaas... :-o
Sterker nog, ik heb geen blaas gehoord sinds de Metacam gisteren, helemaal niks. Terwijl het normaal echt schering en inslag is. :eeh:

Dus ik denk toch dat Coco pijn heeft en daarom zo boos doet. Want ze is nu veel alerter, speelser en ze blaast niet meer. Maar ik durf het nog niet helemaal honderd procent zeker te zeggen, wacht nog even een paar daagjes, maar dit is al heel wat moet ik zeggen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Cari »

Wat ik me dan afvraag: heb jíj zelf dan nooit ondekt waar de pijn zit? Dat is toch het best te zien bij een kat die ontspannen is.
Bij een doodsbange kat wil gekrijs bij aanraking zeker niet altijd zeggen dat het daar pijn doet. Maar goed, het was jouw keuze...
Overigens, kan je na een roesje ook prima pijnstillers gebruiken. Als Coco nu zo speelt, denk ik eerlijk gezegd ook niet dat ze te oud is voor een licht roesje ;-) Maar goed, het was jouw keuze. Ik ben blij dat Coco zich nu beter voelt!
Over die verwisseling bj de dierenarts zal ik mijn mond maar houden :esilenced: ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Nyncke »

Wat een gebeurtenissen!
Wat heerlijk als je dan ziet wat je kat allemaal uithaalt nu...wat pijn allemaal teweegbrengt.

Veel succes met je ouwetje...die denkt dat ze weer jong is....

Hopelijk wordt er ondekt wat het is en wordt ze pijnvrij.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door rieneke »

wauwie, de echte coco komt tevoorschijn :grin:
fijn dat je beestje zo opknapt!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Cari schreef:Wat ik me dan afvraag: heb jíj zelf dan nooit ondekt waar de pijn zit? Dat is toch het best te zien bij een kat die ontspannen is.
Bij een doodsbange kat wil gekrijs bij aanraking zeker niet altijd zeggen dat het daar pijn doet. Maar goed, het was jouw keuze...
Overigens, kan je na een roesje ook prima pijnstillers gebruiken. Als Coco nu zo speelt, denk ik eerlijk gezegd ook niet dat ze te oud is voor een licht roesje ;-) Maar goed, het was jouw keuze. Ik ben blij dat Coco zich nu beter voelt!
Over die verwisseling bj de dierenarts zal ik mijn mond maar houden :esilenced: ;-)
De DA vertelde mij dat ze niet zonder onderzoek pijnstillers mee kunnen geven, vanwege dat ze bijvoorbeeld ook moeten voelen of de nieren wel goed werken, aangezien Metacam bij katten met een nierprobleem de kwaal kan verergeren. Ze heeft me ook twee keer gevraagd of Coco wel 'normaal' (dus niet teveel en niet te weinig) drinkt.

Ik kon dus kiezen tussen dit onderzoek, pijnstillers en als dat aanslaat foto's. Of haar meteen door de stress laten gaan van een bloedtest, weer een prik voor narcose, foto's en dan pas pijnstillers. Die pijnstillers moest ze sowieso krijgen als haar nieren in orde waren. Dus dan heb ik liever meteen pijnstillers en daarna foto's ipv haar nog een paar dagen in pijn laten zitten en dan pas foto's.

Ik denk dat het een beetje een persoonlijke afweging is die je op gevoel maakt. Mijn gevoel zei op dat moment; laten we maar eerst pijnstillers proberen voordat we haar door de hele mangel en stress van narcose etc doen, terwijl achteraf kan blijken dat het een gedragsprobleem is. Ik weet nu in ieder geval zeker dat die narcose en foto's niet voor niets zullen zijn.

Ik "weet" niet zeker dat ze daar pijn heeft. Maar de DA vertelde dat toen ze haar buik voelde, deze ontspannen was en ze daar niet bijzonder heftig op reageerde. Terwijl als ze haar wervels wilde voelen, ze ineens explodeerde. Dus ik "weet" het niet zeker dat dat de pijn veroorzaakt, maar ik heb wel een sterk vermoeden.

Wat betreft te oud zijn voor narcose, ze doen denk ik niet voor niets bloedonderzoek bij oude katten ;) Dat zouden ze niet doen als je aan het (speel)gedrag van de kat kon beoordelen of ze dat aankonden lijkt me.

Al met al, ik ben al gelukkig dat het nu wat beter gaat met haar. Ik moest eerst de Metacam helemaal opmaken van de DA voordat ik mag bellen voor verder onderzoek. En stel dat we niets kunnen vinden, dan mag ze voor de rest van haar leven ook Metacam gebruiken desnoods zei de DA, dus ik ben allang happy dat we zo ver zijn gekomen als dit.

@Nyncke en Rieneke: bedankt voor de lieve berichten!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Cari »

Ik kon dus kiezen tussen dit onderzoek, pijnstillers en als dat aanslaat foto's. Of haar meteen door de stress laten gaan van een bloedtest, weer een prik voor narcose, foto's en dan pas pijnstillers. Die pijnstillers moest ze sowieso krijgen als haar nieren in orde waren. Dus dan heb ik liever meteen pijnstillers en daarna foto's ipv haar nog een paar dagen in pijn laten zitten en dan pas foto's.
Laat ik je eerst zeggen: ik ben ook heel blij dat Coco eindelijk van haar pijn verlost is. Alleen is ze juist nú, door deze handelingen door de stress gegaan en dat vind ik zielig voor haar en was volgens mij niet nodig. Bloed afnemen doe je bij een dergelijke kat ook onder narcose, daar kunnen dan gelijk de foto's achteraan en je geeft metacam mee naar huis. Je ziet hoe snel ze hierop reageert - één dag metacam zal haar nieren niet om zeep helpen. Voelen aan de nieren geeft nog maar een vaag beeld, tenzij het echte schrompelniertjes zijn. Ook om dit goed te weten is bloed nodig. Als het op die manier gebeurd was, was Coco nu ook pijnvrij en wist jij hoe haar rug eraan toe is, wist je haar bloedwaarden en hoefde Coco waarschijnlijk niet nog eens terug. En 9 jaar is nog geen oude kat ;-)

Het is geen verwijt direkt aan jou (al vind ik dat je lang hebt gewacht), maar ik vind dat de dierenarts hier tekort schiet en meer rekening had kunnen houden met de kat.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Bloedonderzoek is in dit geval alleen nodig om te bepalen of narcose veilig is, dat gaat dus niet onder narcose ;-)
Daarbij weet ik niet of ze 9 is, dat is een schatting van een DA van het asiel geweest, ze kan net zo goed 12 zijn bij wijze van.

Ik heb lang gewacht omdat ik heb gedacht dat dit gewoon haar karakter was. Zo heb ik haar gekregen uit het asiel. Daar zeiden ze dat sommige katten het gewoon niet fijn vinden om daar geaait te worden. Het is dat ze afgelopen weekend ging blazen naar helemaal niks en naar haar staart toe, dat ik dacht: hier klopt iets niet. Ben direct de volgende dag naar de DA gegaan, dus lang gewacht heb ik niet. Het zou me trouwens ook niet verbazen als dit de reden is dat ze naar het asiel gebracht is, dat de vorige eigenaren dachten: "die kat is vals geworden" en haar hebben weggedaan. Maar ik ken haar niet anders dan zo, dus er ging niet meteen een lampje branden.

Ik ben zelf erg tevreden over hoe mijn DA het heeft aangepakt. Ze heeft het allemaal in goed overleg met mij gedaan en ruim de tijd genomen. Daarbij zei ik al eerder: er was gisteren geen tijd voor foto's/narcose etc. Het was al 20.30, ze gaan normaal om 20.00 sluiten, maar door een fout van een assistente stond ik niet in de planning en moest er een DA dus "overwerken" om mij te helpen.

Ik denk dat, zoals al ik zei, het een persoonlijke keuze is die je maakt met het welzijn voor je kat voor ogen. Mijn gevoel gaf aan dat dit de beste optie was, zo voel ik dat nogsteeds.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door shiva »

Je heb goed gehandeld hoor en uit je berichten maak ik op dat je het beste met je kat voor heb.
Succes met coco en hoop dat er iets uitkom.
Fijn dat de pijnstillers werken.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Dank je.

Ze heeft overigens vanavond wel weer even naar mij geblazen en gehapt. Ik aaide haar over haar kop en blijkbaar beviel dat dus even niet. Of de Metacam was aan het uitwerken, kan ook. Ze heeft ook even naar Bindi geblazen, maargoed, die ging ook wel erg ruw spelen, dus dat was niet echt verwonderlijk. Ik blijf het dus nog even aankijken.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Cari »

Ik begrijp dat je het beste voor hebt met Coco, daar twijfel ik echt niet aan. Dat je haar blazen aan haar karakter weet, is ook begrijpelijk. Je hebt dus niet laat gereageerd, dat neem ik terug :oops: .
Bloedonderzoek is in dit geval alleen nodig om te bepalen of narcose veilig is, dat gaat dus niet onder narcose ;-)
Dat verwachtte ik al ;-) Maar bloed afnemen wordt zo dus weer een feestje :-( .
Ik vind die angst voor een licht roesje zwaar overtrokken bij een kat van 9 of desnoods 12. Als ze een zwak hart heeft, is de stress waar ze nu 2 maal doorheen moet, ook niet gezond, lijkt me.
Maar jij voelt je er goed bij, dus moet je het zo doen. Ik zal me er niet meer mee bemoeien. Ik wens Coco het allerbeste en hoop dat ze de rest van haar leven pijnvrij door mag gaan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie