Niet zelf kunnen plassen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
brenh
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2009 12:20

Niet zelf kunnen plassen

Bericht door brenh »

Hallo,

Onze kater willem van 9 maanden heeft afgelopen donderdag een ongeluk gehad..Daarbij is zijn staart net onder t scrotum gebroken..Staart kan eraf..geen probleem..verder is hij kerngezond!!!Hij eet, drinkt, loopt..gewoon zichzelf alleen er is 1 groot probleem..Hij plast niet uit zichzelf. Dierenarts weet niet precies wat er aan de hand is:Zenuwen beschadigd..misschien tijdelijk..maar natuurlijk kunnen er ook andere oorzaken zijn toch? Het advies ligt er om hem te laten inslapen...wie kan ons advies geven of weet een oplossing voor t niet plassen?

Groet Brenda en Arjan
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door Cari »

Wat afschuwlijk! Als het misschien tijdelijk is, zou ik hem nog niet gelijk laten inslapen. Je dierenarts kan je waarschijnlijk wel laten zien hoe je zijn blaas kan leegknijpen? Want zijn urine moet er hoe dan ook uit!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door Ambertje73 »

Kunnen ze hem niet een paar dagen in de kliniek houden, een catheter (net als bij een struviet kater die niet kan plassen) inbrengen en kijken hoe het verloopt?
Ik vind dat ze wel heel snel zijn met het advies: laten inslapen!
Vraag anders een second opion bij een DA in de buurt. Misschien hebben die ervaring met wat jullie kater is overkomen?
Raar hoor.

Wij hebben ooit een Jack Russell gehad die op een gegeven moment ook niet kon plassen! Ze noemen dat urine-retentie.
Hij moest regelmatig een catheter om weer te kunnen plassen.
Natuurlijk gebeurde dit altijd in het weekend, dus we hebben toen zelf geleerd om een catheter in te brengen. :shock:
Was even slikken, maar het lukte.
Wat zijn probleem was, weten we tot op heden niet. (Hij is inmiddels alweer 2 jaar weg).
Het kan neurologisch zijn, maar ook stress en andere factoren kunnen een oorzaak zijn.

Het probleem bij een kat is, dat een catheter moeilijk in te brengen is, vanwege de inieminie afmetingen daar. :???:
Een kat moet altijd onder narcose bij het inbrengen van zo'n ding.

Ik hoop dat jullie een oplossing vinden, want een super gezonde kater met één mankement laten inslapen......te gek voor woorden.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door JLC »

Ik zou eerst inderdaad een second opinion vragen bij een andere DA. Nu wordt wel erg snel het advies inslapen gegeven. Misschien dat een andere DA wel meer kan.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door Cari »

Is er een foto gemaakt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
brenh
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2009 12:20

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door brenh »

lieve mensen, bedankt voor al jullie hartverwarmende reacties! Sinds gistermiddag reageert willems scrotum in ieder geval weer wat...helaas zn blaas nog steeds niet.de dierenarts belt me rond 9 uur straks hoe t gaat...ze zei gisteren ook nog weer een dag te willen wachten aangezien er wel iets verbetering in zat dus maar geeft nog steeds heel weinig hoop. Is er iemand die ervaring heeft met t zelf ledigen van de blaas?of ander advies voor ons heeft? groetjes Brenda en arjan
ismar
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2009 22:40

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door ismar »

Ik kan je helaas geen tips geven....wel wens ik je enorm veel sterkte.
Hopelijk is het een tijdelijk iets...ik duim voor je.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door Ambertje73 »

Gelukkig dat er toch een heeeel klein beetje verandering gaande is.
Wees a.u.b. niet te snel met inslapen, want daar krijg je spijt van.
De afgelopen dagen zullen best moeilijk zijn geweest. Stel dat er iest beschadigd is, dat even de tijd nodig heeft om "bij te komen"....
Een catheter voor een paar dagen was geen optie? Gun hem in ieder geval nog een paar dagen.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Ik hoop van harte dat jullie Willem er bovenop komt!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door rieneke »

stel dat het een zenuwbeschadiging is, dan kan herstel wel een week of 6 duren.
geef het beestje ajb de tijd!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door Cari »

Maar wat ik dan zo gek vindt, is dat hij niet kán plassen. Als een zenuw bekneld of beschadigd zou zijn (wat heel goed zou kunnen na een aanrijding) zou hij eerder alles moeten laten lopen. Plassen wordt nl niet geregeld door een spier, maar het niet plassen d.m.v. de sluitspier.
Maar hoe raakt hij nu zijn urine kwijt? Het lijkt me niet dat je dat maar moet afwachten :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door rieneke »

@cari, ik heb begrepen dat de kat op het moment nog bij de da ligt, dus daar legen ze de blaas.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: niet zelf kunnen plassen

Bericht door Cari »

Ah, I see.. Let ik weer niet op :oops:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie