Dierenarts veel te duur

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door ktje »

ja katten kunnen van hoog springen, maar of het goed voor ze is vraag ik mij sterk af. Het is elke keer weer een flinke klap op heupen/poten/rug. Dus zou toch iets van een hor voor je ramen doen. Want het kan zo weer fout gaan, of ze hebben zo verschoven botten en ben je nog verder van huis!!!

Verder tja als je aan huisdieren begint weet je dat het geld kost:
- ontwormen
- ontvlooien
- speelgoed
- voer
- krabpaal
- kattenbak
- kattengrind
- castratie/sterrilisatie
- entingen (als je daarvoor kiest)
- en dan inderdaad de kosten voor de DA als er wat is.

Wij hebben het ook niet breed, ik studeer nog, mijn man werkt in onderwijs is ook geen vetpot daarnaast hebben wij een zoontje die fysio krijgt en dat ook maar voor de helft wordt vergoed. maar dan nog zetten we elke maand iets opzij zodat we wel een klein potje hebben. En als er dan een grote operatie komt tja en we hebben het geld niet dan lenen we het wel van ouders oid. Maar gaan niet boos zitten zijn, artsen zijn nou eenmaal duur.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Adriana »

Yin_en_Yang schreef: en ten tweede: ze overleven het wel, alleen was gewoon een kleine inschattings fout. want Yang die springt wel zonder moeite 4,5 mtr naar beneden..
je lijkt me slim genoeg om te begrijpen dat je voortaan dus zoveel mogelijk de risico's moet beperken, wil je niet nog een keer worden verrast door een rekening van je dierenarts.

dus niet uitgaan van 'ze overleven het wel' maar zelf ervoor zorgen dat je katten zo min mogelijk 'gevaar' lopen en hun springvermogen en landingsvermogen niet testen.
ze maken een grote smak als ze van 4,5 m naar beneden komen en dat lijkt me zelfs op de korte duur voor hun gewrichten en ingewanden/nieren niet gezond.

en als je het welzijn van je katten even boven het welzijn van je financiën op je prio-lijstje zet, dan sla je twee vliegen in één klap, toch?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Claudia007 »

Nyncke schreef:Zijn jullie nooit pissig als je de dierenarts-rekening ziet?
nee geen last van en heb al aardig wat kosten gehad.
Maar ik heb het wel met de tandarts rekening 600 euro en dan 250 terug krijgen.
Ik ben blij dat wij onze dieren alle zorg kunnen geven die ze moeten hebben. En vind het erg voor de mensen met minder geld dat de kosten zo hoog zijn. En zo verzekering is voor iemand met weinig geld ook best veel. lig er wel aan wat voor kat je hebt al vind ik dat onzin want waarom moet ik meer betalen dan iemand die geen raskat heeft :???: een kat is toch een kat.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Roos en Minousch »

heb net weer 132 euro betaald voor een sterilisatie, maar ja ik kan kwaad worden, maar het is zo een da is gewoon duur.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Anne82 »

Ja, ben hier net nieuw maar vind het naar om het bericht te horen. Ik heb ook niet veel geld, maar
heb wel 3 katten. Een paar maanden geleden werd mijn oudste kat ziek, een ernstige niesziekte had hij met
ontstekingen op zijn tong en 41 graden koorts. Hij heeft 8 weken aan verschillende antbiotica gezeten en moest elke week
op controle naar de dierenarts. Dat heeft me heel veel geld gekost, maar ik heb er geen moment aan getwijfeld
om hem niet te laten behandelen. Zodra een van mijn katten ziek is maakt het me niet uit wat het kost, ik had al mijn
geld eraan willen geven zodat hij weer beter werd! Ik vond het verschrikkelijk om hem zo ziek te zien en ook al
moest ik halverwege de maand al het geld van de rest van de maand aan de dierenarts betalen, het kon me geen
ene moer schelen. Het enige wat op dat moment telde was dat Max beter werd. Nu zet ik elke maand wat geld
opzij zodat ik in noodgevallen altijd de dierenarts kan betalen. Als je een kat (of wat voor huisdier dan ook) in huis
neemt, moet je de verantwoording daarvoor nemen!!!! Jij bent verantwoordelijk voor hem of haar, de kat kan dat
zelf niet! En als mensen dat niet zo vinden, dat moeten ze geen huisdier nemen!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Umimeis »

Ja, de kosten bij de DA zijn best duur, maar dat weet je als je huisdieren neemt.
Ikzelf heb voor beide katten een huisdierenverzekering afgesloten en krijg 80% vergoed en 20% eigen risico.
Ik zit bij de nationale huisdierenverzekering ....onderdeel van de Delta Lloyd groep.
Ik betaal 14,58 per kat (voor Flea zelfs een paar cent meer omdat hij al 1 jaar is).
Ik ben blij dat ik verzekerd ben. Ik moet wel alles voorschieten,maar ik krijg ook dus 80% terug.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Adriana »

Wij (vooral Mo en Mies en Zo) zijn ook een behoorlijke afnemer van dierenarts-diensten, zeker de afgelopen twee jaar. En van alleen bij de dierenarts verkrijgbaar nier-dieetvoer en medicijnen.

En ik heb inmiddels de nodige dierenartsen achter de rug ivm foute of gemiste diagnoses of onhandige behandelingen en/of graai-houding.
Met dat laatste bedoel ik injecties toedienen (antibiotica bv) of allerlei extra bloedonderzoek, waarover vooraf niet is overlegd, opname van een dier om in te stellen (diabetes) en ook medicijnen en/of nierdieetvoer, dat bij de ene dierenarts per doos van 12 zakjes euro 2,50 duurder is als bij de andere.
En heb je een diabetesbeest, een zogeheten suikerkat dan loont het helemaal de moeite om te shoppen: er zijn dierenartsen die het tienvoudige rekenen voor spuitjes en de prijs van een flesje caninsuline verdriedubbelen.

Als je verschillende dierenartsen in de buurt hebt, dan loont het de moeite om voor bepaalde ingrepen de prijzen van te voren op te vragen.
En dan heb ik het over castratie/sterilisatie, injecties tegen niesziekte, bloedonderzoek en zelfs de consultprijs. En vraag dan ook even hoeveel tijd er voor een consult wordt uitgetrokken!

Er zijn middelen, die je net zo goed via internet kunt bestellen, dieetvoer en bepaalde medicijnen, die al voorgeschreven zijn, soort van herhaalrecept dus. daarvoor moet je een keer inloggen en wat info over het betreffende dier geven. (bv https://www.dierapotheker.nl/index3.php)

Verzekeringen vergelijken loont ook de moeite, de ene verzekering vergoedt meer dan de ander en de prijzen liggen nogal uit elkaar.

De meeste dierenartsen hebben dagelijks telefonisch (gratis) spreekuur en een aantal vragen zou je tijdens zo'n gesprek gewoon kunnen stellen en misschien scheelt dat een consult.

En natuurlijk hier op het Kattenforum vooral blijven rondvragen en duidelijk in je vraag alles meenemen.
En de zoek-index raadplegen! Bijna alles is al een keer gepasseerd en zelf uitzoeken en meer weten over bepaalde kwalen scheelt ook al gauw een consult of behandeling.

Misschien kunnen we iets meer gebruik maken van de rubriek 'vraag en aanbod'. Het valt me op dat daar toch weinig wordt aangeboden, terwijl we allemaal wel eens een zak voer 'over hebben' of andere dingen, waar een ander dan weer (doorgaans tegen verzendkosten) mee geholpen is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Polkadotje »

Een dierenarts moet jaren studeren eer hij of zij dierenarts moet zijn, moet een dure praktijk onderhouden met massa's apparatuur die de nodige centen kosten: de meeste dierenartsen maken niet eens bijzonder veel meer winst den een klein bedrijf. Die kosten moeten nu eenmaal betaald worden, dus tuurlijk kost het geld! Ik heb hier ook een cavia zitten die me in totaal al een euro of 800 heeft gekost (cavia ja, geen kat), maar die kosten horen er nu eenmaal bij en ik weet dat mijn dierenarts echt niet de duurste is.. Ze moeten er nu eenmaal zelf ook veel kosten op maken en er toch ook iets aan overhouden, niemand studeert toch jarenlang om vervolgens niet rond te kunnen komen terwijl je wel een fulltime baan hebt?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Umimeis »

Ja, je hebt helemaal gelijk polkadotje! Maar veel mensen denken daar niet over na, ze denken alleen maar van; zo lang het mij maar weinig kost. Zo gaat dat nu eenmaal, alles kost geld.
Mijn vader (bijv), heeft ook een eigen bedrijf (architect) en die moet echt hard werken om winst te kunnen maken.
Mensen willen zo goedkoop mogelijk een huis kunnen laten ontwerpen en verbouwen, maar jah, dat dat gaat bijna niet want m'n vader schakeld ook aannemers in en die moet hij ook betalen enz.
Hij werkt 40 uur in de week, maar vaak ook veel meer. Ook moet hij zelf sparen voor z'n oude dag, wil hij later nog goed kunnen rondkomen. Het ene jaar heeft hij meer verdiend dan het andere jaar, dus hij heeft ook geen vast (bedrag) inkomen.


Sorry :offtopic:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Kiddie »

Ik zeg altijd;
Als je een huisdier hebt moet je er goed voor zijn.
Tot op zekere hoogte natuurlijk.
Mijn Drika was echt een pech kat.
Van het begin tot vandaag.
Van een hele slechte start (de eerste week dat ik haar had was ze er al 4 dagen en nachten van bij de DA), voedselallergie, fikse worm infectie (die de DA sinds zijn studie niet meer had meegemaakt)
tot vandaag een acuut nierfalen....
En steeds baalde ik als ik moest betalen! Wat een hoop geld! Tot nu toe (iets meer dan een jaar) meer dan 1100 euro.
En dan komt de rekening van het bloedonderzoek en de euthanasie van vandaag er nog bij.
Maar dat deed ik en ik kon het gelukkig ook, dus makkelijk lullen.... Maar ik wist van te voren dat het zou kunnen gebeuren.
Vandaag dus de euthanasie. En dat is dan weer een groot voordeel van de DA. Hoe moeilijk het ook is om zoiets te beslissen. Je kunt je maatje altijd uit zijn of haar lijden laten verlossen.
Als mijn Drika een mens was geweest, zou ze meteen aan de dialyse gelegd zijn en op de lijst voor een nieuwe nier.
Ik kan heel goed begrijpen dat mensen moeite hebben met de DA kosten. Maar om nou meteen te vragen wat iets kost bij de DA.... Je wil toch dat het beestje gezond wordt of blijft? Maar goed, dit is mijn mening. En die is nu misschien niet fair want ik zou zo weer 1100 euro neerleggen als ik Drika er mee terug kreeg...
Anja.
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Umimeis »

inderdaad. Je wilt het beste voor je kat (of ander dier). Daar horen nu eenmaal kosten bij, dat weet je als je een huisdier aanschaft. Ook al ben ik verzekerd, ik ben er liever wat meer geld aan kwijt dan dat ik daar op bezuinig.
Al moet ik al m'n spaarcenten ervoor neerleggen en de rest vd maand droog brood eten....als m'n katten maar een goed leventje hebben dan ben ik gelukkig!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Kiddie »

Ik had gister bij de DA een folder meegenomen voor een verzekering....
Tis er niet meer van gekomen maar het was zeker de moeite waard geweest!
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Umimeis »

In jouw geval was dat zeker, Kiddie!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Boomer »

Volgens mij is het gewoon iets psychologisch. Als iemand een rekening voor een huisdier moet betalen, vind men het zonde en een hoop geld. De dierenarts is dan vaak duur.
Terwijl bv een autorekening bij de garage ook duur kan uitvallen, daar loopt men over het algemeen niet over te zeuren.
Bij een auto maakt men vaak een weloverwogen beslissing en kijken ze of ze het kunnen betalen. Maar vaak bij een dier denken ze hier niet over na.
Ik bedoel het dan over onvoorziene kosten.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Adriana »

is er voor auto's een internetforum waar je met al je vragen terecht kunt en waar ze met je meedenken?
:grin: ik denk dat via dit forum heel wat dierenarts-kosten (kunnen) worden uitgespaard, als je goed zoekt en vraagt.
ntuurlijk niet in noodgevallen of gevallen met ernstige klachten, waar je, zoals bijvoorbeeld nieren of diabetes, mee langs een da moet voor bv bloedonderzoek.

en als je bv via de reacties van dit forum, al wat beter op de hoogte bent dan kun je bij de da beter doorvragen en het scheelt toch vaak ook in de behandeling.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie