Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
joyaje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2009 11:27

Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door joyaje »

hallo allemaal,

ik ga samenwonen met mijn vriend en hij heeft 1 poes naam dikke dame van 6 jaar.
ik ga bij hem wonen met 1 poes chloe van 7 jaar en 1 kater tjappie van 9 jaar.
ze zijn allemaal geholpen.
1 kamer heb ik voor mijn katten ingericht en daar zitten ze nu 2 dagen opgesloten.
ze willen eruit en worden ongeduldig.
nu is mijn vraag: hoe lang moeten ze gescheiden blijven?
en wanneer kan ik ze aan elkaar laten wennen. ze hebben elkaar al wel gehoord en geroken onder de deur door en reageren niet agressief of zo. eerder nieuwsgierig.
ik wil het graag goed doen anders gaat het samenwonen niet door!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door Kattenbella »

Ik zou het gewoon rustig proberen. Ze zijn allemaal een beetje dezelfde leeftijd. Ze zullen elkaar toch eens moeten ontmoeten ;-)
Misschien kan een feliwaystekker gebruiken om ze te ondersteunen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door Cari »

Het mooiste zou zijn om ze van elkaar te scheiden met een hordeur, maar die moet je maar net hebben....
Ze hebben elkaar onder de deur door geroken, mar verder komen ze daar niet echt mee. Wat je nog kan doen is ze wisselen, dus dat ze in elkaars domein komen en alles ook nog eens uitgebreid kunnen besnuffelen. Kan de deur misschien op een kier met een haakje of zo, zodat ze elkaar kunnen zien, maar niet erdoorheen kunnen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
joyaje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2009 11:27

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door joyaje »

ik heb de katten van ruimte verwisseld. ze zijn heel kalm. ik probeer ze vanavond samen te brengen. en dan hou ik ze s'nachts weer apart. bedankt!

wat moet ik eigenlijk doen als ze samen zijn? zelf uit laten zoeken. ik wil niet dat ze vechten volgens mij is dat ook niet goed.

tips????
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door Cari »

Sommige zeggen: laat ze het maar uitvechten. Ik ben daar een groot tegenstander van. Buiten vechten gecastreerde katten zelden. Katten kunnen elkaar enorm beschadigen en daarom kiest de kat, die na veel imponeergedrag meent dat hij de zwakkere is, de slimste uitweg: hij druipt af. In huis kan dat niet helemaal, want er zijn grenzen. Verder dan de muur of de deur kunnen ze niet. Als de overwinnaar daar niet tevreden mee is, zal de zwakkere wel móeten vechten. Verder heb je hier te maken met een terrein waar de ene kat eerder was dan de andere en die zal wellicht zijn territorium willen verdedigen. Helaas kan de nieuweling dat territorium niet verlaten, al zou hij dat willen. Er is dus weinig natuurlijks aan "laten uitvechten".
Naar mijn mening is voorkomen altijd beter dan genezen. Het is voor katten niet een kwestie van kijken wie de baas is, zoals dat bij honden gaat. Katten zijn veel voorzichtiger met elkaar. Ze tasten elkaar meer en langer af en moeten wennen aan elkaars aanwezigheid. Inzien dat ze van de ander niets te vrezen hebben. Als je ze laat vechten, kan er blijvende angst en agressie ontstaan en is de kans erg klein dat ze ooit nog dikke vrienden zullen worden.
Naar elkaar blazen en grommen hoort er wel bij waarschijnlijk, maar probeer te voorkomen dat het verder gaat. Een beestje sussen, beetje afleiden, knuffelen.... alles wat zij als prettig en rustgevend ervaren.
Zo te horen heb je in ieder geval geen echte ruziezoekers ;-)
Ik wens je veel succes - hou ons op de hoogte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
joyaje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2009 11:27

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door joyaje »

de een zit op de trap, de ander op de vensterbank en de 3e onder de tafel. ik laat ze telkens onder begeleiding bij elkaar. de dames zijn aan het blazen en het mannetje kijkt toe en word beschermd door zijn zusje. dikke dame test de zwakke (tjappie) erg af en die durft niks terug te doen. verder valt het me erg mee. niet enorm blazen alleen vanaf een afstand geluiden maken. ik ben trots op de beestjes. maar laat ze niet alleen. want helemaal te vertrouwen zijn ze nog niet hoor.
bedankt voor je reactie! later meer.... :cathappy: :cathappy: :cathappy:
joyaje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2009 11:27

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door joyaje »

Kattenbella schreef:Ik zou het gewoon rustig proberen. Ze zijn allemaal een beetje dezelfde leeftijd. Ze zullen elkaar toch eens moeten ontmoeten ;-)
Misschien kan een feliwaystekker gebruiken om ze te ondersteunen.

wat is een feliwaystekker? en wat doet het?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door Kattenbella »

Dat kan je bij je dierenarts kopen. Het is een natuurlijk feromoon waar ze rustig van worden. Het wel prijzig, maar heeft wel effect!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
joyaje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2009 11:27

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door joyaje »

hallo,

zo even vertellen hoe het nu met de beestjes gaat.

ik had even de dierenarts gebeld want daar zit een gedragstherapeut. ik het verteld en ze zei dat de dikke dame zich heeft overgegeven want die loopt inmiddels weg als chloe aan het blazen is. maar bij chloe die dus de sterkste is gaat er geen knopje om dat ze stopt met vechten. dus telkens als dikke dame in de buurt komt dan gaat ze in de aanval. dus chloe zit weer opgesloten in een kamertje met feliway. voor in de woonkamer gaan we er ook nog een kopen want dikke dame is zo bang en op haar hoede dat ze ook zo'n ding nodig heeft. tjappie is rustig en die sluit ik s'nachts bij chloe op en ik slaap bij hun. zo word als het goed is iedereen weer een beetje gelukkig in huis. :cathappy: :cathappy: :cathappy:
joyaje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2009 11:27

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door joyaje »

hallo,

met de beestjes gaat het eigenlijk steeds beter. alleen dikke dame blijft chloe aanvallen als chloe slaapt. tjappie is vrolijk. en we gaan weg zonder ze op te sluiten. dus HOERA we blijven samenwonen!

BEDANKT VOOR ALLE REACTIES!!!!!! :cathappy: :cathappy: :cathappy:
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Samenwonen met 2 dames en een mannetje

Bericht door Roos en Minousch »

Ik heb ze gewoon meteen bij elkaar gezet, en dat is nu al 4 keer goed gegaan, binnen 2 weken hebben ze elkaar geaccepteerd.
Minousch is al jaren aan het blazen naar elke kat, ze weet niet beter, maar verder gaat het hier in harmonie, gelujkkig dat het goed gaat bij jullie.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie