Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Ambertje73 »

Een van onze katten heeft zijn hele leven, hij is nu 6 jr., al last van diarree.
De DA zegt dat er katten zijn die hun hele leven nog nooit een fatsoenlijke keutel hebben gehad en dat dat geen kwaad kan (zolang ze niet afvallen).

We hebben al van alles geprobeerd. Bloed- en ontlasting onderzoek, andere voeding (moeilijk met 35 katten), anti-diarree middelen etc.
Aangezien hij best een stress kipje is, kan dit ook één van de oorzaken zijn.
Kort geleden hebben we hem Panacur gegeven (5 dagen kuur, week stoptijd en daarna weer 5 dagen kuur). Dit met het oog op Giardia.
Niets helpt.

Sinds een paar maanden miauwt hij ook vlak voordat hij moet poepen.
Dan loopt hij met een kromme rug door de kamer en miauwt hard (krampen dus).
Een paar minuten daarna lanceert hij wat ontlasting tegen de achterkant van de kattenbak. Het zijn maar kleine beetjes ontlasting.
Hij heeft een tijdje Dexoral gehad omdat ze dachten aan een ontsteking van de darmen. Het hielp wel een klein beetje, want hij miauwde minder en zijn diarree werd iets dikker. Alleen miauwde hij nu weer omdat zijn ontlasting dikker werd.

Ollie gaat vaak naar de bak om kleine beetjes ontlasting kwijt te kunnen. Soms hoor je hem ook persen.
Ik heb wel eens gelezen, dat een kat een haarbal voor "de uitgang" (om het maar zo te noemen) kan hebben, zodat er alleen maar dunne poep langs kan. Maar Ollie heeft geen harde buik en de DA heeft ook nog zijn anaalklieren gevoeld, maar niets!

We hebben ook allerlei middeltjes (Chinese kruiden erc.) geprobeerd, maar meen je dat hij die dingen wil eten....

Nu las ik al eerder dat graanvrij voer ook een optie kan zijn.
(Camoth, jij hebt hier ervaring mee? Las toevallig iets in een ander topic).
Aangezien mijn katten behoorlijk kieskeurig zijn, ben ik bang dat ze dit niet willen eten.
Ik heb op aanraden van dit forum ook Sanabelle geprobeerd, maar hier halen ze hun neus zelfs voor op.

Ik weet anders niet hoe ik mijn Ollie kan helpen. De diarree is op zich niet erg, want hij blijft meestal op gewicht (varieert tussen de 3,8 kg en 4,2 kg), maar die krampen vind ik vreselijk voor hem.
We hebben zelfs al aan bioresonantie gedaan en daar kwam uit dat hij darmzweren zou kunnen hebben. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Camoth »

Klinkt mij in de oren als een voedselallergie. Vreemd dat de DA geen dieetvoer heeft geprobeerd voor gevoelige spijsvertering :???: Dat kunnen andere katten ook prima eten over het algemeen.

Ik geef hier inderdaad Orijen en Applaws. Het is zeker het proberen waard denk ik, maar alleen als het een allergie is voor graan. Er zitten wel koolhydraten in Orijen en Applaws, maar dat zijn aardappels en geen rijst/graan.
Als de allergie voor kip of koolhydraten is, dan los je het probleem daar dus niet mee op. Maar nooit geschoten...

Je kan een proefzakje bestellen bij Zooplus. Ik zou eerst een kleintje doen om te kijken of ze het lusten, en dan eventueel een grotere zak om te kijken of het ook helpt tegen de diaree.

Wat je tenslotte als brokken niet helpen nog kan proberen is vers voeren. Dan raadt ik je aan om voor Haaksbarf te kiezen, omdat in Carnibest rijst zit (weer graan) en allerlei andere toevoegingen. Dit geef je dan uiteraard alleen de diaree kat en niet de andere katten (anders is het niet te betalen). Haaksbarf zijn een soort bevroren worsten die je in de dierenspeciaalzaak kan kopen. Je ontdooit ze en dan snijdt je het in plakken voor de kat. Ziet er een beetje uit als gehakt zeg maar. Hier vinden ze het erg lekker. (ze krijgen hier een combi van alles, brok, natvoer, Haaksbarf, hele dieren als kuikens, kwartels, duiven etc).

edit: mocht de allergie toch voor kip zijn, dan is de meeste Haaksbarf geen optie (in bijna alle smaken zit kip) en zal je misschien voor een combinatie van Haaksbarf Konijn met Carnibest diabetes Eend kunnen kiezen, daar zit geen rijst in.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Ambertje73 »

Bedankt voor de info! :grin:
De DA kon niets vinden en een voedingsallergie hebben ze het al helemaal niet over gehad!
Ollie zit trouwens goed in de vacht. Dat is toch ook een teken dat ze een voedingsallergie kunnen hebben: slecht in de vacht zitten?

Ik denk dat Ollie slecht tegen kip kan, want als ik hem gekookte kipfilet (zonder toevoegingen) geef, dan miauwt hij de volgende dag des te harder.
Een gevoelige spijsvertering heeft hij vast wel, want als ik hem minder natvoer voer, dan miauwt hij ook iets minder.

Vers voer krijg ik er hier met geen mogelijkheid in. Ik heb wel eens een pakje uit de diepvries gegeven (kleine gehaktballetjes), maar dat eten ze één keer en dan niet weer.
Later weer geprobeerd met zo'n "vleesrol" zoals je adviseerde. Ze liepen er hard voor weg.... Waarschjinlijk moet je er een kitten mee laten opgroeien (barfen).
Ik heb ook eens een zakje eendagskuikens gekocht. Toen ik die pootjes zag :shock: Sorry, maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Ik zal eens wat bij Zooplus bestellen (heb er een rekening, dus da's makkelijk) en hopelijk lust hij het!
Nogmaals bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Camoth »

Er zit wel kip in Orijen en Applaws, dus als dat de boosdoener is dan zou het jammer zijn.

Volgens mij hoeven ze bij een koolhydraten/granen allergie niet per definitie ook slechte vachten te hebben. Misschien is het ook meer een intolerantie dan een allergie?
Misschien een andere DA vragen om een second opinion? (als je dat nog niet gedaan had). Want vind het raar dat er geen dieetvoer geprobeerd is.

Mijn oude asielkat van 9 heb ik op Haaksbarf gekregen terwijl ze haar hele leven brokken at. Gedaan door het te mixen met haar favoriete brokjes en dan laten staan tot ze het eet. In het begin trok ze d'r neus ervoor op, maar ik gaf haar gewoon niks anders, dus de honger won het uiteindelijk en sindsdien eet ze het zonder mokken op (heeft een half dagje geduurd trouwens hoor, dat niet eten. Nooit langer dan 24 uur de kat geen eten geven). Ik denk dat als Orijen/Applaws niet helpt, het toch de moeite waard kan zijn het te proberen bij Ollie. Ze kunnen het echt aanleren om te eten, het vergt alleen wat meer geduld ;).

De eendagskuikens zijn inderdaad behoorlijk slikken in het begin. Maar Bindi vind het zo heerlijk dat ik me eroverheen heb gezet. Ik geef ze op een schoteltje en ren dan snel naar de woonkamer en kom pas weer in de keuken als ik zeker weet dat ze op zijn, :lol:

Hopelijk gaat de Orijen de oplossing voor je zijn. Houdt je ons op de hoogte?

edit: over voedselallergie:
Hoe vaak maag-darmklachten zoals braken of diarree door een voedselallergie worden veroorzaakt is niet bekend, maar wordt geschat op meer dan 1 %. Huisdieren die zowel jeuk als maag darmproblemen hebben worden vaker verdacht van een voedselallergie.
(...)

Een andere vorm van voedselovergevoeligheid is de intolerantie voor lactose (melksuiker). Dieren met dit probleem hebben moeite het verteren van lactose, omdat zij niet genoeg van het voor de vertering benodigde enzym lactase produceren. Onverteerde lactose in het spijsverteringskanaal kan diarree veroorzaken, die echter stopt zodra het dier geen melk meer krijgt.
bron: http://www.dedierenkliniek.nl/htm/dier/ ... selall.htm
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Nyncke »

Het voordeel van versvoeren is dat je een eliminatiedieet kunt doen, je laat steeds gedurende een bepaalde periode 1 diersoort uit het menu. Dan kun je daarna kijken wat je allemaal kunt geven waar dat/die diersoorten niet inzitten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Adriana »

Mijn kleuterkater Enzo miauwde ook heel erg vóór en na ontlasting. Ik weet dat hij slecht drinkt en hij is niet dol op natvoer en in zijn vorige bestaan was het een blaasgruiskat. Zijn keutels vond ik aan de harde kant. Hij krijgt nu een tijdje convalescence van RC om te leren drinken. Dat is aansterkpoeder waar je een papje van maakt.
En hij heeft een glazen schaal waar ik om de andere dag vers vijverwater of water uit een schone sloot in doe. Die schaal staat 15 cm hoog, zodat hij zijn kop wat horizontaler kan houden bij het lebberen, want hij is doodsbang om water in zijn neus te krijgen. Daarom drinkt hij denk ik zo slecht.

Hier heb ik alleen last van diarree als Enzo veel te veel eiwit naar binnen heeft gekregen (lamsvlees, kip), normaal ruik ik zijn ontlasting niet maar dan stinkt het de tent uit. Of hij heeft op de volkstuin een muis te grazen gehad..

Orijen en of Applaws brokjes.
MoMo is een nierfaalkat en ex-diabeteskat met een zeer matig functionerende alvleesklier. Hij kan zonder insuline maar dan moet ik heel erg goed letten op wat hij eet (en hem regelmatig via oortje prik bloedsuiker meten).
Om die reden krijgt Enzo koolhydraat-arm (zonder granen, zonder suikers) voer, dat is ook wel beter maar in ieder geval veilig als het Mo lukt Enzo's eten te jatten.

Harde brokjes was hier altijd een probleem ivm het hoge zetmeelgehalte en dat is faliekant verkeerd, eigenlijk toch wel voor alle katten
(.. kunnen er te dik van worden en kunnen vervolgens diabetes ontwikkelen..)
Van de harde brokjes hebben Orijen en de nieuwe Applaws (80% vlees, low carb/graanvrij en veel goede stofjes) de beste samenstelling.
En ze zijn het duurst, euro 16 zoveel per 2 kg en dierenspeciaalzaak of zooplus zelfde prijs.
Mijn ervaring is dat je de meeste katten Orijen moet leren eten maar deze Applaws (kip/zalm of alleen kip) gaat erin als koek. En omdat er in beide voeders ook kruiden en bessen en ander plantaardigs zit, eten ze veel minder vaak gras.
Datzelfde effect hebben we hier ook met Hills indoor, maar daar zit mij te veel zetmeel in.

Enzo krijgt nu 60 grams Applaws per dag en 5 stuks Orijen en 5 Hills indoor
en MoMo krijgt 6 stuks Orijen als snoepje voor de goeie stofjes en brede samenstelling (zit bv ook ei in) en verder zijn natte nierdieetvoer, omdat hij als nierkat alleen maar weinig en goed en licht verteerbare eiwitten mag hebben.

En gras snipper ik over het natvoer bij beide katten en dan prak ik het er licht doorheen. Dan blijven de keutels niet aan een grasspriet hangen met de bijbehorende paniek en het verteert denk ik makkelijker. Zitten ook goeie vits b in naast enzymen en aminozuren.
Ik neem van dat zachte blauwachtige gras of heel zacht heel fijn gras en van beide soorten (pol uitgraven) heb ik een pot op het balkon staan.
En ik knip nu een wintervoorraadje sprieten om te drogen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Ambertje73 »

Ollie heeft liever brokken, maar af en toe een keer natvoer gaat er ook wel in.
Ik denk dat je gelijk hebt met teveel eiwitten! Als hij kip eet (zgn licht verteerbaar, maar wel boordenvol eiwitten) dan miauwt hij vlak voordat hij op de bak moet (meer dan anders).
Op dit moment geef ik hem vaak brokjes van Hill's. Elke keer als de zak leeg is, dan neem ik een andere smaak (lam, konijn).
Ben benieuwd of hij de aparte brokken wil eten. Applaws valt beter in de smaak dan de ander???

Gras krijgen ze hier niet meer. We hadden eerder altijd een paar bakjes gras staan, maar één van onze half persjes heeft er geen goede ervaringen mee!
Het beestje moest onder narcose, zodat ze 3 grassprieten uit haar neus en keel konden halen! Dat grapje was ook even 75 euro.
Als ze wat willen hebben, dan krijgen ze wel eens Shiny cat met gras. En catnip blaadjes zijn ze ook dol op.

Verder is het ook onzin om katten brokken te geven waar granen in zitten! Alsof ze dat in de natuur oook krijgen!? :???:
Het is gewoon maagvulling. De meesten doen het hier goed op Carocat lam/rijst, maar dat zit ook vol met ganen.
Ik denk persoonlijk niet dat ze Applaws of Orijen willen eten (zonder ze te dwingen) Maar even kijken hoe ik dat ga doen.

Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Adriana »

Ja Applaws ging gelijk en knorrend naar binnen, over Orijen moeten ze hier ernstig nadenken.

Wel de goeie Applaws nemen, die van 80% vlees en 'cereal free'. Is er geloof ik in twee smaken.
De formules van Orijen en deze Applaws ontlopen elkaar niet zoveel, Applaws zou nog 'beter' zijn.
En dan heb je in deze tak van sport ook nog Hills nature's best. Die is vetter, de brokjes zijn groter, iets meer kh's en daarop wordt hier wel gekauwd.

Applaws is rond en plat en vrij klein, als ik kat was dan kreeg ik dat ook niet tussen mijn knipkiezen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Camoth »

Waarom denk je dat ze geen Orijen of Applaws willen eten? Hier heb ik het gewoon neergezet en ze vinden het beiden tien keer lekkerder dan Royal Canin en Hills. Hier helemaal geen problemen, had eerder problemen om Bindi zo ver te krijgen haar Royal Canin op te maken...

Overigens zit er graan in brokken omdat zonder koolhydraten de brokken uit elkaar vallen. In alle brokken zitten dingen die katten "in de natuur" niet zouden eten. Ook in Orijen en Applaws. Maar onze katten leven niet in de natuur en hebben dat ook al vele honderden jaren niet gedaan. Premiumbrokken zijn uitvoerig getest en de samenstellingen zijn echt niet zomaar tot stand gekomen, daar is veel onderzoek aan vooraf gegaan. Brokken an sich zijn echt geen vergif zoals sommige mensen je tegenwoordig graag doen geloven.

Eiwitarme dieten zijn alleen goed voor katten met nier/lever aandoeningen en dergelijken. Je moet erg uitkijken en niet zomaar een dergelijk dieet aan je kat geven, aangezien katten normaal juist heel erg afhankelijk zijn van eiwitten. Ik zou toch erbij blijven dat je kat een allergie/intolerantie heeft voor kip en of/graan.

In mijn opinie is Orijen beter dan Applaws (al ontloopt het elkaar niet veel), omdat er meer vers vlees zit in Orijen (Applaws is vooral gedroogd vleesmeel, ipv vers vlees).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Adriana »

Opmerkelijk veel katten lusten geen Orijen.
Ook hier gaat dat in vlagen en daarom voer ik een beetje van beide voeders. De nierkat krijgt het niet.

Ik ben overigens niet zo'n voorstander van erg hoge eiwitgehaltes in kattenvoeding. Als je naar muis kijkt dan valt het eiwitgehalte mee, zeker als je in je achterhoofd houdt dat ruim een kwart van het totale eiwit in vel en vacht zit. En dat lijkt me ballast en niet opneembaar/verteerbaar.
Muis als kattevoer scoort met name hoog in vet en vitamine a! De exacte cijfers heb ik nog wel ergens.

Ingrediëntenspecificatie van deze Applaws
droog kippenvlees, droge zalm, aardappelvlokken, gevogelteolie, gevogeltejus, zalmolie, bietenpulp, hele gedroogde eieren, brouwers' gedroogde gist, cellulose plantenvezels, cranberryextract, extracten uit natuurlijke bron.
<15% koolhydraten.
47% eiwit, 19,7 olie en vetten, calciumcarbonaat 10%, vezels 3, calcium 2,12, fosfor 1,37 en dan de vits en mins.

Fosfor vind ik relatief hoog en prima voor katten in de groei,
eigenlijk zou hiervan een senior-variant moeten zijn want voor een > 10 jr kat zit er erg veel eiwit en fosfor in.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Camoth »

Opmerkelijk veel katten lusten trouwens ook geen muis ;-)

Ik zit trouwens ook nog op een heel groot ander kattenforum, en daar hoor ik zelden dat katten geen Orijen lusten. Maar je kan altijd een proefverpakking proberen natuurlijk.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Ambertje73 »

Oké, het beste lijkt jullie dus om het te combineren, van allebei een beetje.
Ze krijgen hier niet zo vaak meer Royal Canin en Hill´s. Je betaalt voornamelijk voor de naam, terwijl er genoeg andere goede brokken zijn!

Wij hebben lang moeten zoeken naar een goede brok die iedereen hier accepteert en Carocat (géén 3-mix!) kwam als beste eruit.
Dat voeren we alweer verscheidene jaren en de meesten kunnen er goed tegen.
Bij Ollie is het dus kijken of het aan het graan of eiwitten ligt.

Ik vind het fosfor gehalte ook heel hoog! De meeste goede brokken zitten meestal rond de 0,9 fosfor. Proplan (geloof ik) heeft zelfs een fosfor gehalte van "maar" 0,69.
Ollie is nu 6,5 jr., dus nog geen senior, dus we proberen het gewoon!
Zal vanavond even bij Zooplus kijken/ bestellen.

Vraag me af hoe snel je resultaat moet kunnen zien. Als Ollie gekookte kip eet, dan merk je al snel resultaat :???:
Is er ook natvoer van dit merk? Zo ja, wordt dit ook gegeten en welke smaak het meeste?

En waarschijnlijk heb ik iets gemist....muis? Wat is dat voor voer? Of houden jullie me voor de gek en bedoelen jullie gewoon "" een muisje, puur natuur"?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Adriana »

Hahaha, nee hoor je hebt niks gemist.
In de discussies over het juiste kattenvoer moet je - denk ik - voor een deel uitgaan van de bestanddelen van muis. (Want, zo snel gaat de evolutie niet, ze worden nog niet geboren met een blikopener aan de pootjes..)
Dus uit hoeveel eiwit, vocht, vet, ballast, calcium, botjes en vezels en dan mins en vitamientjes en enziempjes bestaat muis.
En dan zie je dat er helemaal geen argumenten zijn voor die héél erg hoge eiwitgehaltes in kattenvoer.

Tuurlijk is een kat een vlees-eter, maar dan wel gebaseerd op muis en dus een vlees-plus eter.
Ik denk dat een groot deel van nier-ellende voortkomt uit die veel te hoge eiwitgehaltes. Eiwit dat in veel gevallen ook nog slechter verteerbaar is. (en te weinig vocht en/of slecht drinken - later aangevulde tekst)
Zoals een groot deel van de diabetes mell. voortkomt uit voer met te veel koolhydraten en/of zetmeel (harde brokjes) en te weinig beweging en/of overwicht. En sommige katten (en ook wel rassen) hebben aanleg in de genen voor diabetes en/of nierfalen.
Laatst gewijzigd door Adriana op 23 nov 2009 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Camoth »

Ik ben het met bovenstaande niet (volledig) eens. Maar je hebt er denk ik niet veel aan als wij hier een discussie daarover gaan voeren, want die zal dan gaan richting brokjes versus vers. Een bijzonder hardnekkige discussie waar we sowieso niet uit gaan komen ;)

Probeer het een en het ander. Kijk wat voor jouw kat de beste resultaten geeft. Is dat brok: dan houdt je het daarbij, is het vers, dan doe je dat.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door rieneke »

@ambertje, ik voer daadwerkelijk muis af en toe, muizen uit de vriezer bij het tuincentrum :)
Plaats reactie