Het kattengebit

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Hier veel katten, sommige katten gaan gewoon heel goed, maar bij sommige katten is het zo beroerd gesteld met het gebit, zo ook met mijn Boes. Hij had ontstekingen onder allle wortels van kiezen en tanden. Hij had opgezette lymfeklieren, de pus kwam hem zo'n beetje de neus uit. Ik heb hem al laten behandelen met een AB kuur, maar het zette heel snel door.

Er is een test gedaan op Aids, leukemie, nierafwijkingenen diabetes, helemaal niets tot mijn opluchting.

Wel bijna alles eruit en zo ontstoken.

Ik loop hier al lang mee, gezonde katten die zo lijden met hun gebit. Henkie heeft ook niets meer en is een halfbroer van Boes.

Het voer is het eerste waar ik mee aan de slag ga. De brokken zijn vervangen door Carnibest. Ik denk dat het wel iets uitmaakt.

Ben benieuwd naar meer verhalen over gebitjes
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 05 nov 2009 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Het kattengebit

Bericht door Camoth »

Ik denk dat het voor een deel ook genetisch bepaald is hoor Bella. Net als dat het bij mensen ook zo is. Sommige katten lijken gewoon veel gevoeliger voor tandproblemen dan anderen. :-(
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Lijkt hier inderdaad te kloppen, de twee halbroers. Mijn dierenarts wilde direkt een snaptest doen toen hij Boes zag. Tuurlijk doen! Dan weten we waar we aantoe zijn. Gelukkig niets!

Ik ga wel nu regelmatig af en toe met een kat naar de dierenarts om naar het gebit te laten kijken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Het kattengebit

Bericht door Camoth »

Ik laat Coco jaarlijkst controleren, want die is al wat kiezen kwijt (waren in het asiel gesaneerd voordat ik haar kreeg).

Ze krijgt nu kippennekjes en kauwrolletjes voor haar tanden. En Bindi ben ik al bezig met 3x per week tandjes poetsen met speciale tandpasta en tandenborstel. Wil dat ze daaraan gewend raakt zodat ik dat ook op latere leeftijd kan blijven doen. Coco lust de tandpasta niet en poetsen hoef ik denk ik al helemaal niet mee aan te komen bij haar helaas.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Hier ook zoveel mogelijk nekjes en vleugels. Boesje zat een dag voor zijn behandeling nog dapper mee te kauwen, arme man :-(
Dat is naast de carnibest wel wat ze krijgen. Tandenpoetsen zie ik niet zo met zoveel.
Er is wel iets wat je door het water kan doen, maar dat vind ik weer zo chemisch
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Het kattengebit

Bericht door Camoth »

Onee ik bedoelde je ook niet voor te stellen om alle tandjes te gaan schrobben hoor :lol: Was meer van: dit is wat ik doe om het bij Bindi voor te zijn zeg maar.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

:lol: Kennen jullie dat spul om door het water te doen?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Het kattengebit

Bericht door Ambertje73 »

Onze Fritz is al zijn tanden/ kiezen al kwijt op zijn twee bovenhoektanden na. Dat is gebeurd toen hij een jaar of 7 was.
Daarvoor had hij nooit ergens last van. At meestal brokken en bijna geen natvoer.
Ik denk dat het wel degelijk genetisch bepaald is. Trouwens, de meeste katten krijgen last van hun gebit als ze een jaar of 6/ 7 zijn!
Het is verstandig om ze eerst te laten checken op een aantal dingen (nierwerking, SNAP testje etc.).
Fritz kreeg zomaar last van gingivitis stomorgitis (ontsteking van het mondslijmvlies). Na verwijdering van een paar tanden ging het even goed en daarna begon het gedonder weer :-(
Toen alles verwijderd was, ging het ook weer een tijdje goed. Nu heeft hij om de paar maanden last van knalrood tandvlees/ mondholte en kan dan heel moeilijk eten. Meestal zorgt een antibioticakuur dat het weer (tijdelijk) overgaat, maar na een maand of 2,5/ 3 begint het weer. Het calicivirus (niesziekte) veroorzaakt dit bij hem, aangezien wij altijd wel een kat hebben die wat snottert.

Nu las ik dat Interferon (Virbac Omega of zo?) kan helpen. Het is giga duur, maar wie heeft ervaring hiermee? Ik geloof dat ze katten met Felv hier ook mee behandelen?
Fritz kan op dit moment ook moeilijk eten, maar ik wil hem niet constant aan de antibiotica en corticosteroiden hebben.
Volgens mij hebben ze in Belgie iets dat je kunt geven aan je kat zodat de gingivitis onder controle blijft en niet uitbreekt.
Natuurlijk kun je je kat ook weerstandverhogers geven, maar Fritz is niet echt makkelijk als het gaat om pilletjes/ drankjes etc. Het is een geholpen kater van 7 kilo (hij is al een half kilo kwijt vanwege het moeilijk eten!) en die "dwing" je niet zomaar even iets te eten :lol:

Trouwens: dat spul om in het water te doen, lijkt me maar niets. Er stond volgens mij zelfs een waarschuwing op. Zou het echt helpen?
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Het kattengebit

Bericht door Hilde_72 »

Mijn Otto is nog maar 2,5 jaar en heeft vanaf het begin een slechte weerstand gehad, wat zich vooral uit in zijn gebit. Hij is al op alle ziektes gecheckt (leukemie, kattenaids, etc), maar dat lijkt allemaal goed. Zijn gebit is al meerdere keren schoongemaakt, af en toe een tandje getrokken, en in juni zijn bijna alle tanden/kiezen eruit gesneden. Hij heeft nu alleen zijn hoektanden en een paar kleine tandjes boven en onder. Maar helaas zit daar ook alweer tandplek op, en is zijn tandvlees knalrood en opgezet. Na zijn operatie in juni is hij echter vrolijker dan ooit, hij eet goed brokken en ik merk niets aan hem. Ik geef hem elke dag vitamines en mineralen om zijn weerstand wat op te krikken (poeder over het eten, en ze vinden het heerlijk!). Helaas mag ik niet in zijn bek kijken, en een poging tot poetsen heb ik maar opgegeven. Otto gaat nu maandelijks voor controle naar de dierenarts. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat alles eruit moet...
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Hilde,
welk poeder heb je voor zijn weerstand?
Hier geef ik echinafore hiervoor.

Amber, ik heb nooit geweten dat ze dit van niesziekte zouden kunnen krijgen. Ik kan wel even informeren bij iemand voor jou vraag.

Dat spul leek mij ook niets, het was een en al chemisch :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Het kattengebit

Bericht door Hilde_72 »

Kattenbella, op het potje staat alleen "multivitaminen en mineralen". De dierenarts heeft het voorgeschreven, Otto (en Tessa) krijgen elke morgen een mespuntje poeder over hun voer. Of het echt werkt weet ik niet, maar Otto is sinds die tijd in ieder geval niet meer verkouden of niezerig geweest.
Tandenpoetsen zou natuurlijk de beste oplossing zijn, maar ja, met zoiets moet je meteen beginnen als ze nog kitten zijn (en dan hebben ze nog nergens last van, dus denk je daar niet aan). Otto weegt ruim 6 kilo, is heeeel sterk en laat dit absoluut niet toe, ik mag zijn bek niet eens open doen. Helaas :ehand:
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Het kattengebit

Bericht door Ambertje73 »

Dat poeder, vitamines en mineralen, heet dat OPKIKKER?
Ik heb nl. eens een keer roodachtig poeder bij de paardendrogist (tip van iemand met katten) gekocht en het is overal bijna goed voor!
Zelfs tegen bloedarmoede en andere kwaaltjes. Je doet een mespuntje in het eten, dus het lijkt op wat jij geeft Hilde72.
Alleen willen ze bij ons bijna niets eten als je wat door hun voer doet (ze zijn helemaal niet achterdochtig hoor! :lol: ).

Bella, ik heb gelezen dat de het calicivirus zorgt voor de knalrode mondholte met evt.blaren. Ik bedoel: als ze al last hebben van hun gebit (gingivitis), dan zorgt de calci voor extra ellende! Ik dacht iets te hebben gezien voor gingivitis op een Belgische site, maar ik kan het niet weer vinden! Het was in ieder geval geen interferon wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor het informeren 8-)

Hier ben ik bij sommige katten maar weer overgestap op de L-Lysine tabletten . Wel een karwei, twee keer per dag een halve tablet door het voer (totaal 1000mg). Zorgen dat ze alles opeten!
Zelf eet ik ze nu ook aangezien ik van die lekkere blaren in mijn mond heb omdat mijn weerstand minder is. Ik krijg de griep maar niet, maar wel alle bijverschijnselen! :-( Je weet nooit waar het goed voor is?! Zo weet je in ieder geval wat je je katten voert! :roll:
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Het kattengebit

Bericht door Claudia007 »

Ik gebruik Orozyme Bucco-Fresh door Sting haar eten en dat is ook voor haar tanden.

Ze is druk aan het wisselen en eerst was het knal rood en nu word het weer normaal.
Ik heb van de week weer een stuk gevonden....alleen heb geen flauw idee wat voor deel van haar gebit.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Heb hier info over chinese kruiden en deze voor de herpes die ook met nies te maken heeft gehaald.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Het kattengebit

Bericht door Cari »

Ik heb een tijdje plaqueOff over 't eten van de katten gedaan. Of 't daadwerkelijk hielp? Ik weet 't eerlijk gezegd niet. Het werd wel goed gegeten, dat was geen probleem

http://www.dierennieuws.nl/honden/plaqo.htm

Het spul voor in 't drinkwater is Sire Dental Care (zou ik zelf niet zo gauw doen vanwege de chemische samenstelling):

http://www.dursydog.nl/product/293/303/ ... re/202307/
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie