Het kattengebit

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
MarianneWR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:47
Locatie: Den Oever

Re: Het kattengebit

Bericht door MarianneWR »

Mijn Kat is in zijn eerste levensjaartje slecht behandeld, gelukkig kwam ik hem tegen op marktplaats en woont hij nu bij mij. Hij leefde helemaal op na een weekje. Hij ziet er weer mooi gezond uit, alleen... toen ik hem opgehaald had zag ik thuis dat hij eigenlijk alleen maar hoektanden heeft.

Zou dit komen door de slechte ontwikkeling die hij heeft gehad bij zijn vorige eigenaar?
Binkie 2008
Benz 2010
Bentley 2010
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Is zijn gebit al eens nagekeken?
Waren de kiesjes afgebroken, getrokken of uit zichzelf losgekomen?
Hoe ziet het tandvlees eruit?

Zou kunnen dat het door de slechte verzorging komt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarianneWR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:47
Locatie: Den Oever

Re: Het kattengebit

Bericht door MarianneWR »

Toen ik hem liet castreren en chippen hebben ze meteen alles nagekeken , de DA zei dat hij helemaal gezond was, dat hij een volwassen kop had, dat alleen de rest een beetje onderontwikkeld is.

Zijn tandvlees is mooi roze en aan zijn eetlust te zien heeft hij nergens last van haha.
Ik maak me ook niet echt zorgen, wel was ik nieuwsgierig of het ook werkelijk door onderontwikkeling kan komen.

Er stond bij die man in huis 1 bak voer, (zeer goedkope brokjes) voor een stuk 0f 6 katten. De uitwerpselen lagen door t huis en ook de geur van kattenpis was verschrikkelijk. De beesten daar in huis waren allemaal bang, sommige hun vacht zat helemaal in de klit. En toen die man Binkie voor me wilde pakken, viel de moeder hem aan, ze beet hem vol in zn arm, en Binkie krabte hem. (stiekem moest ik er wel om lachen)

Hoe hij Binkie pakte was ook niet echt zachtzinnig, dus misschien is het een combi van ondervoeding en ''mishandeling''
Binkie 2008
Benz 2010
Bentley 2010
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Het kan heel goed door een combi komen ja. Tanden kunnen niet alleen via de buitenkant, maar ook via binnenuit beschadigen.


Goed, ik ga zo Pluis maar weer eens ophalen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ben benieuwd hoe het met Pluis is!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Niet zo heel goed.
Zielig hoopje ellende nu :-(

Zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Even een vraagje voordat ik weer overbezorgd morgen bij de DA aan de telefoon hang....
Pluis is dinsdag geholpen, paar kiesjes en een hoektand eruit.
Hoe lang heeft het nodig om te genezen?
Want het willen eten varieert van dag tot dag, maar blijft moeizaam gaan.
Dan heeft ze wat van het navoer op, en dan lijkt het of ze weer last krijgt van der gebit (bek/tanden aflikken, kop scheef, achteruit deinzen) en dan loopt ze weer weg van haar eten.
Als ik haar dan help door het eten op een lepeltje voor haar te houden, dan eet ze weer wat, en loopt weer weg. Schep ik het op de grond, dan eet ze het aardig op...Brokjes heeft ze vandaag helemaal niet aangeraakt.
Zal morgen zowiezo het natvoer op een bordje geven, misschien dat het eten uit een schaaltje nog wat lastig gaat, maar ik weet dus niet hoe lang ze last kan houden van de operatie enzo.
Mocht toevallig vanmiddag even een beetje kijken naar haar bekkie, en ik zag een geel kiesje, en bij haar hoektand was het tandvlees nog steeds rood.

Ben ik overbezorgd? Of kan ik beter even de DA bellen morgen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Brokjes zou ik sowieso niet geven, dat doet pijn.
heb je AD blikjes van Hills, dat kan je oplossen in water en dat is erg voedzaam. Mijn Peter heb ik daarmee weer op de been gekregen ook na een operatie en tandverwijdering.
Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Dank je!
Heb ook even gewacht met de brokjes, maar toen geprobeerd en ze at ze wel (ook al was het zonder te kauwen) tot op vandaag.
Ik heb als natvoer Specific nierdieet, vanwege haar iets verhoogde nierwaardes.
Had gister en vrijdag een half zakje Hill's gegeven (brokjes in saus) en die at ze ook op, vond ze erg lekker. Verdunnen met water doe ik al. Maar zelfs voor het natvoer loopt ze soms weg.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Niemand verder een idee hoe lang de genezing duurt?
Dan ga ik morgen toch maar bellen..., ze is nog steeds niet erg happy.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Het kattengebit

Bericht door Cari »

Toen bij mijn Tjelkie alles getrokken was (behalve zijn hoektandjes) at hij heel snel zelfs al weer brokjes. Zachtvoer eigenlijk meteen al. Ik zou inderdaad maar even bellen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Ja het is nu bijna een week geleden, ze heeft onder geen hoektandjes meer. Ze zit heel vaak met dat tongetje te likken en te slikken.
Morgen even bellen dan maar.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Het kattengebit

Bericht door Ambertje73 »

De genezing kan soms heel lang duren (weken).
Onze katten krijgen na een operatie ook vaak AD, maar na een paar dagen raken ze daar op uit gegeten. Gourmet mousse (van die kleine blikjes) met een beetje warm water mengen, totdat het vrij los is. Dat eten ze hier heel goed, maar dan wel wat vaker een portie geven, want het voedt niet voor lange tijd. Ze mogen, als ze geen brokjes eten, toch wel 2,5 tot 3 van die blikjes per dag hebben. Voor jouw kat is het misschien beter om het met wat meer water te mengen (beter voor de nieren).

De ene kat geneest sneller dan de ander. Als ik kijk hoe lang het geduurd heeft, voordat onze Fritz weer fatsoenlijk begon te eten na het trekken van alle kiezen.... Sommige katten hebben zoveel pijn gehad, dat ze bang zijn om weer te eten.
Om ze aan het eten te krijgen, gaven wij ze soms een beetje paté (oppassen, want varkensvlees is gevaarlijk voor de kat) of smeerkaas uit een kuipje. Tja, je probeert wat.
Onze Fritz was in het begin ook aan het eten en scheurde dan bij zijn bakje weg alsof hij bang was voor zijn eten. Waarschijnlijk komt het natvoer dan op een gevoelig plekje terecht.

Een bezoekje aan de DA kan nooit geen kwaad. Hij kan kijken of de rode plekken sinds de extractie zijn verminderd. Soms is het nuttig om te veranderen van antibiotica.
Fritz kreeg albipen injecties en dat hielp niet voldoende. Wij wilden een ander AB voor hem en kregen toen Marbocyl. Binnen een paar dagen werd het aanmerkelijk beter en verdwenen de rode plekken langzaam.
Ik weet niet wat Pluis voor AB krijgt, maar je kunt altijd eens iets anders proberen. Het is maar een suggestie. Ik kan dit vertellen vanuit mijn ervaring met Fritz.
Heel veel succes met Pluis!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Hm, Pluis krijgt helemaal geen AB...heeft alleen een tolfedine injectie voor 2 dgn gehad.
Gisteren mocht ik even in haar bekje kijken en zag nog een hoop rood tandvlees. Maar dat had ze voor de operatie ook al.

Bedankt voor jullie antwoorden trouwens!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Het kattengebit

Bericht door Ambertje73 »

Dat vind ik heel vreemd! Fritz heeft ook Tolfedine gehad, maar daar kan best AB bij gegeven worden!
Ik weet niet beter dan dat een kat én AB krijgt én pijnstiller. Hoe moet de ontsteking anders overgaan.
Een kuurtje AB van 5 dagen is beslist niet overbodig en helpt de kat vaak opde goede weg.
Geen wonder dat Pluis nog zo zit te klooien, arm beestje.
Misschien reageert Pluis wel op een kuurtje Clavubactin=
Succes!
Plaats reactie