Plaskat?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Plaskat?

Bericht door Anne »

Hoi allemaal

Ik kom hier met een vraag over onze Destin. Die had begin dit jaar last van een blaasontsteking in combinatie met blaasgruis.
Na medicijnen en dieetvoer ging het over en kon Destin weer gewone brokken eten.
Een tijdje geleden werd hij weer onzindelijk dus heb ik een plasje bij de da laten onderzoeken. Uitkomst: een lichte blaasontsteking; geen blaasgruis. Ik kreeg pijnstillers en antibiotica mee. Na twee kuren verder is het nog steeds niet over.
Ondertussen zijn we erachter gekomen waar het aan ligt: stress. In de zomer hebben we de tuin afgezet en daar heeft destin het moeilijk mee, dat hij niet meer door de voordeur de wijde wereld in kan. Van de achtertuin moest hij niets meer hebben na kennismaking met de stroomdraadjes :???: Maar goed, door zijn onzindelijkheid hebben we hem wel in de achtertuin naar buiten gelaten want hij plast bovenop onze snoeren bij de televisiekast. Een hels karwei om dat om de haverklap schoon te krijgen. Binnen heb ik een bench voor hem gemaakt.
Ondertussen is er ook een nieuwe poes gearriveerd: brammetje.
Nadat de dierenarts dit allemaal navroeg kwam ze tot de conclusie dat stress de oorzaak is van het plassen in huis.
Dan slaan de medicijnen niet aan. Ze raadde ons een feliwaystekker aan, die staat nu in het stopcontact en ze adviseerde ons destin dat in de ruimte te laten. Maar wat nu? Sinds Destin weer binnen is, buiten de bench in dit geval, gaat de nieuwe kat Brammetje steeds achter hem aan. Brammetje lijkt wel de nieuwe leider hier en stoot daarmee Destin de troon af.
destin ondertussen begint op steeds meer plaatsen te plassen.
Wie heeft er raad of advies?
Hopelijk wennen Bram en Destin snel aan elkaar.
Ik heb al met manlief besproken dat het voor Destin beter is om toch maar door de voordeur gewoon naar buiten te gaan.
Maar dan moet eerst die feliway aan slaan en het met Bram goed zijn, dadelijk durft hij dan niet meer naar binnen.

ps Destin is gecastreerd

Wie heeft hier ervaring mee en zal het ooit over gaan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Plaskat?

Bericht door daantje_xxx »

hoi

ik denk dat als de DA zegt dat het stress is en jij aangeeft dat hij niet van de stroomdraden buiten houd, waar jij (neem ik aan) je tuin mee afschermt. En aangeeft dat er ondertussen een kat bij is gekomen. Lijkt het mij wel duidelijk. hij vind het allebei niet leuk. En een andere kat in huis houden als Destin niet lekker in zijn vel zit is ook geen strak plan.

ervaring heb ik hier niet mee. belangrijkste is om te zorgen dat Destin zich weer goed gaat voelen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plaskat?

Bericht door Kattenbella »

Er vallen mij in dit verhaal verschillende dingen op. In de eerste plaats dat jullie het dieet door gewone brokken vervangen terwijl Destin nog steeds gruis heeft. Struviet kan je zien en moet door goede voeding worden opgelost.

Verder inderdaad de stroomdraadjes in de tuin. Waarom zet je je tuin niet lekker af met een ren?

Bram, wat is zijn rol? Zo te zien mag hij Destins plek overnemen.

Sorry, stress vind ik iets te gemakkelijk en de deur maar opendoen, gaat er bij mij niet in.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plaskat?

Bericht door Anne »

daantje_xxx schreef:hoi

ik denk dat als de DA zegt dat het stress is en jij aangeeft dat hij niet van de stroomdraden buiten houd, waar jij (neem ik aan) je tuin mee afschermt. En aangeeft dat er ondertussen een kat bij is gekomen. Lijkt het mij wel duidelijk. hij vind het allebei niet leuk. En een andere kat in huis houden als Destin niet lekker in zijn vel zit is ook geen strak plan.

ervaring heb ik hier niet mee. belangrijkste is om te zorgen dat Destin zich weer goed gaat voelen.
Ik heb de volgorde van bepaalde situaties niet goed opgeschreven...
Toen Brammetje hier in huis kwam liep Destin gewoon rond en was hij nog zindelijk. Brammetje leek hij goed te accepteren en Brammetje ja, blaasde in het begin tegen elke kat. Toen zat hij gewoon lekker in zijn vel (dachten we) Niks geen stresssignaal ofzo.
Na een week of twee begonnen de onzindelijkheidsklachten en kreeg destin een bench plus medicatie.
Nu loopt Destin ondertussen weer gewoon rond en doet Brammetje moeilijk tegen hem, dat was dus in het begin niet zo.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plaskat?

Bericht door Anne »

Kattenbella schreef:Er vallen mij in dit verhaal verschillende dingen op. In de eerste plaats dat jullie het dieet door gewone brokken vervangen terwijl Destin nog steeds gruis heeft. Struviet kan je zien en moet door goede voeding worden opgelost.

Verder inderdaad de stroomdraadjes in de tuin. Waarom zet je je tuin niet lekker af met een ren?

Bram, wat is zijn rol? Zo te zien mag hij Destins plek overnemen.

Sorry, stress vind ik iets te gemakkelijk en de deur maar opendoen, gaat er bij mij niet in.
Ja de dieetbrokken hebben we vervangen door zijn gewone brokjes, dit op advies van de da. In zijn controleplasje werd geen gruis meer aangetroffen dus waarom dan nog die dieetbrokjes?

Ik ga mijn tuin verder niet afzetten met een ren, ik vind de stroomdraadjes al heel wat. Ik heb mijn man erg moeten overhalen (hij is gevangenisbewaarder) dus die moet niet het idee hebben dat hij in de tuin ook in een gevangenis
bivakeert. Verder heb ik daar drie weken over gedaan, zonde van mijn werk en moeite, en wat dacht je van de kosten?
Het is ondertussen wel zo dat als Destin de tuin ingaat hij over de stroomdraadjes heel klimt, zo graag wil hij de tuin uit.


Ik heb vanochtend opnieuw een plasje gebracht voor controle, er zit geen struviet in de urine maar wel ontstekingscellen.

De da had het nu over dexoral of zo iets om de blaaswand tot rust te laten komen :?:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plaskat?

Bericht door Kattenbella »

Dat is een antibioticum. Hij heeft misschien een blaasontsteking.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plaskat?

Bericht door Anne »

Ja klopt hij heeft dus een blaasontsteking alleen slaan de kuurtjes niet aan. Daarom willen ze het nu met dexoral proberen maar ze zei ook dat het een ontspannende invloed had op de blaaswand..
Er is geen gruis gevonden dus dan mag ik toch aannemen dat de struviet over is, of heb ik dat verkeerd begrepen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plaskat?

Bericht door Kattenbella »

Nee hoor, als er geen struviet in zijn plas zit is dat over. Hij heeft kennelijk nog een ontsteking en daar last van. ik hoop dat het probleem zo snel verholpen is.
Verder als je naast dit alles besluit hem naar buiten te doen, als je zeker weet dat alles goed is, zal je mij niet horen zeuren ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plaskat?

Bericht door Anne »

:-P

De plasjes worden ondertussen groter, eerst waren ze klein. Volgende week afwachten en mocht de feliway niet aanslaan dan kunnen we dmv een foto kijken of er een steen of iets dergelijks in zijn blaas zit :???:
Ondertussen blijft hij binnen want de feliway moet wel haar werk kunnen doen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Plaskat?

Bericht door berg »

Hoi,

Ik heb twee blaasgruispoezen en die moeten hun hele verdere leven op dieetvoer om te voorkomen dat
het terugkomt. Ik snap dus jouw dierenarts niet eerlijk gezegd. De struviet is weg dus hup gewone brokjes.
Als ik hier gewone brokjes voer, zit ik binnen de kortste keer bij de dierarts met blaasontstekingen door terugkerend struviet.
Dus sowieso dieetvoer blijven geven, zou ik zeggen.
En inderdaad, stress is niet bevorderlijk voor blaasgruiskatten.

Groeten,
Joojte.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plaskat?

Bericht door rieneke »

antibiotica heeft alleen zin als het een bacteriele blaasontsteking is, en dat is slechts bij zo'n 5% van de blaasontstekingen het geval.
nadat mijn katertje gruisvrij was verklaard, heeft hij nog zo'n zes keer blaasontsteking gekregen.
ik zette hem dan een dag of drie op de metacam, dan was het snel weer over.
verder blijft hij op de dieetbrokken, want gruiskatjes zijn geneigd terug te vallen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plaskat?

Bericht door Cari »

Ik heb ook een kater die een paar jaar geledenbij mij kwam met een blaasontsteking en blaasgruis. Hij is daar toen voor behandeld met medicijnen en dieetvoer, maar is daarna al heel gauw weer op gewoon voer overgegaan. Bij hem is het, naar mijn weten, nooit meer teruggekomen.

Anne, je schreef:
Ik heb de volgorde van bepaalde situaties niet goed opgeschreven...
Toen Brammetje hier in huis kwam liep Destin gewoon rond en was hij nog zindelijk. Brammetje leek hij goed te accepteren en Brammetje ja, blaasde in het begin tegen elke kat. Toen zat hij gewoon lekker in zijn vel (dachten we) Niks geen stresssignaal ofzo.
Na een week of twee begonnen de onzindelijkheidsklachten en kreeg destin een bench plus medicatie.
Nu loopt Destin ondertussen weer gewoon rond en doet Brammetje moeilijk tegen hem, dat was dus in het begin niet zo.
Het kan goed zijn dat Brammetje toch behoorlijk stress bij Destin teweeg heeft gebracht. Soms zijn het maar kleine signalen en de blaasontsteking komt ook niet meteen dezelfde dag al. Ik begrijp dat je daarna Destin in een bench hebt gedaan en ik denk dat dat misschien niet zo'n goede zet is geweest. Destin is duidelijk zeer gesteld op zijn vrijheid, dus opsluiting in een bench is voor hem enorm stressvol. In de tijd dat Destin in de bench zat, is Brammetje heer en meester in huis geworden. Destin heeft dat allemaal moeten aanzien - nog meer stress. Nu Destin weer losloopt, heeft Brammetje ineens het rijk niet meer alleen en dat bevalt hem niet. Hij doet daarom -heel begrijpelijk - lelijk tegen Destin.
Die twee moeten weer met elkaar in evenwicht komen en ik denk dat dat -als ze elkaar niet letterlijk in de haren zitten - wel weer gaat gebeuren.
Ik zou ze allebei vrij naar buiten laten en me zo min mogelijk bemoeien met kleine schermutselingen. Destin is duidelijk heel gevoelig voor stress en dan is jouw goeie humeur en opgewektheid ook heel belangrijk ;-) ! Je kan Destin wel opgesloten houden zolang hij nog wat medische problemen heeft, maar als stress de oorzaak daarvan is, zal het niet overgaan. Als hij gewoon is op gezette tijden naar binnen te komen, zou ik het risico nemen. Volgens mij is dan de kans het grootst om hem gauw weer lichamelijk, maar ook geestelijk gezond te krijgen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plaskat?

Bericht door Anne »

bedankt allemaal voor het meedenken :-P

Ja ik snapte de dierenarts ook niet toen ze zei dat hij uiteindelijk wel op gewoon voer terug kon, wel eerst proberen zei ze, maar ze legde uit dat de blaasgruis kon worden veroorzaakt door een blaasontsteking toendertijd, of andersom. Ze zei dat ik het gewoon moest proberen na een paar maanden dieetvoeding.
Maar goed, heb nu voor de zekerheid toch maar besloten om Destin weer op struvite voer van prins te zetten en dat levert het volgende probleem op: Brammetje wil dat ook graag eten en dan loopt Destin weg. Ik hou Brammetje even op schoot vast zodat Destin onder de salontafel kon eten. Toen Destin klaar was en weg liep liet ik Brammetje los die op Destin af vloog en naar hem schreeuwe en de haren vlogen in de rond. Destin ontvluchte en ging toen achter de bank zitten.
Ik dacht gelijk zoiets van: Brammetje moet zo snel mogelijk terug naar het asiel want dit is geen doen voor Destin.
Nu een paar uur later denk ik van dat is ook best wel zielig voor Brammetje.
Pffff wat een gedoe zeg.
Destin is eigelijk een heel laid back kat. Nieuwkomers accepteerd hij altijd en is zeer tolerant tegen ze. de anderen niet altijd, die blazen en grommen. Destin doet daar nooit aan mee en kan met iedereen overweg.
Ik had inderdaad Destin nooit in de bench moeten doen. Hier heb ik van geleerd! Dat zei de dierenarts ook al, maar ja het is nu te laat he?
Wat denken jullie? Nog even aanzien of het beter verloopt deze week tussen Bram en Destin? Als brammetje Destin blijft terroriseren moet bram dan maar terug naar het asiel? Dat is ook zielig....Aan de andere kant destin is onze eerste poes en heeft meer rechten.

Gisteravond liep Destin heel onrustig bij de voordeur, weer terug naar het keukenraam en weer terug naar de voordeur dat ik de deur voor hem open hield en hij de hele nacht buiten is geweest. Vanochtend kwam hij weer terug (gelukkig) en nu zit hij binnen.
Ik denk dat ik hem inderdaad maar gewooon naar buiten laat gaan want hij kan dit niet aan, het opgesloten zitten.

@ Berg, ik snap er ook niets van, ik heb bij een vorige bluisgraaspoes ook te horen gekregen van een (andere) dierenarts dat ze levenslang op dieetvoer moest. Dat heb ik dan ook altijd met haar gedaan. Ze kreeg struvietvoer van prins en dat vond ze erg lekker

@rieneke, is metacam een soort stressontspanner ofzo iets? Ik heb daar wel naar oren naar omdat het bij jouw kat zoveel goede resultaten heeft opgeleverd Op dit moment geef ik Destin een paar keer per dag reiki en hopelijk slaat de feliway aan.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plaskat?

Bericht door rieneke »

metacam (meloxicam) is een pijnstiller die tevens ontstekingsremmend werkt.
ik gaf het meteen als hij weer her en der zat te persen op een paar druppels, het leed was dan meestal snel geleden.
kijk alleen uit dat je niet te hoog doseert.
het beste kan je vragen om metacam voor de hond, dat is makkelijker te doseren.
1 druppel per kg geven.
succes!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plaskat?

Bericht door Anne »

bedankt!
Ik ga het morgen halen bij de dierenarts!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie