Tips voor de eerste keer naar buiten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Tember »

Ik heb bewust gewacht tot nu de castratie en het chippen van Erwin voor ie zonder begeleiding naar buiten mag. Ik heb hem al eens in de tuin gelaten als ik er zelf bij was. Zo kon ie een beetje snuffelen en verkennen. Nooit lang, uiterlijk een minuutje of tien, want hij wilt niet aan een tuigje en ik was bang dat als ie ergens van zou schrikken er hard van door zou gaan. Hij is een keer langer buiten geweest, zonder begeleiding. Toen had mijn vriend de deur open laten staan (ook nog eens in de stromende regen), maar zag ik hem ineens in de tuin lopen en kon ik hem mee naar binnen nemen.

Als ie is bijgekomen van alle stress van de dierenarts enzo, wil ik hem naar buiten laten. Dit doe ik sowieso een dag als ik de hele dag thuis ben, zodat als ie naar binnen wilt niet uren hoeft te wachten. Ook heb ik al gelezen dat ik hem met een lege maag naar buiten moet laten gaan, zodat ie vanzelf terug komt als ie honger heeft.

Heeft iemand nog meer tips of dingen waar ik op moet letten?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Cari »

Ten eerste: heel goed van je dat je gewacht hebt tot na zijn castratie en dat je hem een chip hebt gegeven - deed iedereen dat maar...
Niet te lang voor het eten is inderdaad een goed tijdstip, maar belangrijker is dat hij altijd weer naar binnen kan. Waarom neem je geen kattenluik? Dat je de eerste keer thuisblijft, is geweldig, maar dat kan je niet altijd doen. Ik vind dat iedere kat ten alle tijde recht heeft op een veilige en droge, warme plek. Stel dat hem wat overkomt, dat hij opgejaagd wordt door een hond bv en hij kan niet naar binnen :shock: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door JLC »

Toen mijn katten voor het eerst naar buiten gingen, bleef ik zelf ook in de tuin. Later ging ik naar binnen en hield ik de deur open (maar dit is de komende maanden niet echt een optie vanwege het koudere weer). Inmiddels gaat de deur dicht en geven mijn katten aan wanneer zij naar binnen willen. Mijn katten komen in principe alleen buiten wanneer ik thuis ben. Als buren wat te klagen mochten hebben, dan ben ik bereikbaar. Niet iedereen houdt van katten, hoewel ik weet dat er in mijn wijk heel veel mensen zijn met een kat en het voor mensen zonder katten erg lastig is de kat aan te wijzen die in hun tuin zijn behoefte zit te doen.
Een kattenluikje kan ook een optie zijn. Ik gebruik die niet, want ik heb een huurhuis. Als je voor een kattenluikje gaat, dan zou ik het luikje nemen die reageert op de chip van de kat. Dan kunnen er geen andere katten binnenkomen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Zoeza »

Ik laat het raam in de huiskamer open of op een kiertje staan als het koud is. Ze komen dan voor het raam staan wachten tot ik het opendoe. Het is wel een keer gebeurd dat ze dachten dat het raam open was en ze tegen het raam aansprongen :icon_shifty: maar dat was gelukkig maar 1 keer.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Tember »

Een kattenluikje is voor mij ook geen optie, want ik woon ook in een huurhuis. Het raam open laten staan vind ik ook geen goed idee, want er zijn echt veel katten in de buurt. Daarom ben ik ook een beetje huiverig om Erwin naar buiten te laten gaan. Al die katten zijn vrij groot en dik en Erwin is maar een klein opdondertje. Ze lopen ook vaak in de tuin en mijn ervaring met m'n vorige kat was dat ie ging blazen en een dikke staart opzetten, maar Erwin kijkt alleen heel bang.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Zoeza »

Dan kun je het beste eerst je tuin afzetten. Om je eigen katten binnen en andere katten buiten te houden.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Tember »

Hoe kan ik dat het beste doen? Met gaas of planken? En ze komen ook over de schutting, dat kan ik onmogelijk afzetten.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Zoeza »

Er is ergens een topic met foto's over het afzetten van tuinen en balkonnen. Ik weet zo niet waar precies. Het is echt niet zo lastig en de kosten vallen ook mee. Ik was 45 euro kwijt. Daar heb je niet eens een fatsoenlijk kattenluik voor.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Cari »

Katten komen met gemak over een schutting. Ik heb ook een huurhuis en een kattenluik. Als je het netjes uitzaagt en bij verhuizing de boel weer repareert is er niets aan de hand. Bij mijn vorige woning had ik het uigezaagde stuk helaas niet bewaard en kreeg een nieuwe deur te betalen. Dat was € 700,= (hardhout met dubbel glas) voor bijna 10 jaar vrije uitloop voor 5 katten. Ik heb er geen spijt van.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Tember »

Van de week wilde ik Erwin naar buiten laten. Ik liet hem in de tuin en bleef zelf nog even wachten. Toen ik zag dat z'n koppie amper boven het gras uitkwam, vond ik het toch wel heel erg eng en heb ik hem weer naar binnen gehaald. Hij is nog zo klein en er lopen zoveel dikke, grote katten in de buurt. Erwin wilt geloof ik wel graag naar buiten. Hij wilde eigenlijk niet naar binnen en hij zit vaak op de vensterbank naar buiten te kijken en springt soms ook tegen het raam op als ie iets spannends ziet. Ik voel me net zo'n overbezorgde moeder, want ik durf het eigenlijk niet. Ik ben bang dat er iets gebeurd of dat ie niet meer terugkomt.

Wat vinden jullie? Stel ik me aan en moet ik hem gewoon laten gaan?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Umimeis »

Ik had Sam al heel vroeg buiten, met 3,5 - 4 maanden. Hij was al gechip en gevaccineerd.
Inmiddels is Sam ook al gecastreerd.
Flea, mijn andere kat heeft hem veel dingetjes buiten geleerd.
Mijn katten gaan nooit ver weg, ze blijven altijd in de buurt.
Bovendien woon ik niet dicht bij een drukke weg, anders had ik mijn katten niet buiten gelaten.
Overigens heb ik geen tuin die ik kan afzetten, maar wel een balkon.
Maar ik vind het zielig voor ze als ze alleen maar op het balkon mogen. Mijn katten hebben veel beweging nodig.
Het zijn echte buitenkatten.
Flea was namelijk al gewend om naar buiten te gaan toen ik hem kreeg (toen was hij ruim 4 maanden oud), ik kon en wou hem niet binnen laten.
Tja en Sam......die zag Flea dagelijks door het luikje naar buiten gaan en wou op een gegeven moment ook, dus heb ik hem niet tegengehouden.

Ik hoop ooit een huis te hebben met een grote tuin, die ik dan kan afzetten, zodat ze niet meer op straat hoeven rond te lopen.




Maar je moet het zelf weten, doen waar jij je goed bij voelt.
Wij kunnen wel tips en adviezen geven, maar jij moet de keuze maken.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door ktje »

tip voor kattenluikje: Koop een goedkopere deur zet daar in een kattenluikje in. Als je gaat verhuizen zet je de oorspronkelijke deur er weer in.

Waarom laat je hem niet gewoon binnen? Als je er huiverig voor bent en er veel katten buiten zijn?

Wel is het natuurlijk leuk voor Erwin om soort genootjes om zich heen te hebbben, waarom laat je hem niet binnen en neem een soortgenootje erbij??
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Umimeis »

@ Ktje.......wat een goeie tip. Ik wou dat ik daar eerder aan gedacht had.
Nu moet ik een nieuwe deur betalen als ik hier weg ga...
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Tazke »

Dag dames,

Wat een goede tips allemaal zeg. Ikzelf hou mijn poesje binnen. Ze is het eigenlijk wel gewend om naar buiten te gaan, maar ik hou haar toch echt liever binnen. De dingen die ze op kunnen lopen en mee kunnen brengen zie ik niet echt zitten. Daarnaast heb ik al 2 katten van de buren in de tuin lopen, waar ze niet echt goed op reageert (al een keer er bij geprobeerd te zetten, maar dat was blazen). Als ik mijn kleine dreumes daar dan bij moet zetten, denk ik dat ze binnen de korste keren in het bloed thuis komt.

Ieder het zijne natuurlijk, maar als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het niet doen....
Mickey en Juultje, our greatest love!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Tips voor de eerste keer naar buiten

Bericht door Tember »

Ik heb besloten om sowieso nog even te wachten totdat Erwin wat meer gegroeid is en minder bang. De afgelopen week heb ik hem elke dag eventjes naar buiten gedaan, in de tuin en ik heb er zelf bij gewacht. Ik rookte een sigaretje, maar nog voordat ik klaar was met m'n sigaretje, was Erwin alweer binnen en zat ie achter het raam mij in de gaten te houden. Hij schrikt van elk geluidje.

Als ik er zelf nog niet achter sta, is het nog niet slim om hem naar buiten te doen.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie