Kat braakt niet

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Kat braakt niet

Bericht door Tember »

Ik heb Erwin nu bijna een half jaar. In dit half jaar heeft ie slechts 2 keer gebraakt. De eerste keer had ie een sigarettenpeukje opgegeten (asbakken gaan nu van tafel zodra we ook maar eventjes weggaan) en de tweede keer was vandaag, na z'n castratie en de narcose enzo. De kat die ik had bij m'n ouders, helaas al 2 jaar geleden overleden, die braakte veel vaker. Erwin eet echt alles van de grond, stofjes/kattenbakkorrels/takjes/zelfs nopjes die hij van de kast afknaagt, eigenlijk alles wat ie vindt en waarvan hij vindt dat ie het wel kan eten. Dikwijls ben ik te laat om het af te pakken of uit z'n bekje te schudden. Het lijkt me toch dat ie het kwijt moet, ook al het haar wat binnen krijgt tijdens het wassen.

Ik denk niet dat het aan zijn voeding ligt, want ik zorg ervoor dat ie variatie in z'n eten heeft. Sowieso heeft ie altijd brokjes, verder krijgt ie 2 keer per dag nat voer (whiskas of ah huismerk) wat ik afwissel met runderhart. Hij krijgt kattenmelk en water en kattensnoepjes.

Is het iets om in de gaten te houden of maak ik me zorgen om niks?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat braakt niet

Bericht door Cari »

Zolang hij zich normaal gedraagt, goed blijft eten en goede ontlasting heeft, zou ik me niet te druk maken. Hou 't wel in de gaten, want als hij een keer iets eet wat klem komt te zitten in zijn slokdarm of darmen, dan heb je echt een probleem. Kleine frutseltjes (die niet scherp zijn) poept hij wel weer uit. Wel vreemd overigens voor een kat dat hij vanalles opeet :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Kat braakt niet

Bericht door Tember »

Het verbaast mij ook elke keer weer. Ik hoef in ieder geval niet zo vaak te stofzuigen. ;)
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat braakt niet

Bericht door Cari »

En te dweilen... ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat braakt niet

Bericht door Camoth »

Het eten van oneetbare dingen wordt ook wel "pica" genoemd.

Kattengedragskundige Vicky Halls zegt hierover dat je moet zorgen dat hij meer gestimuleerd moet worden om te "jagen". Het schijnt dat het naar buiten laten van de kat ook helpt.

Anders kan je aantrekkelijke voorwerpen een vieze smaak/geur geven. Hiervoor kan je Olbas Olie of Bitter Apple proberen (wordt ook gebruikt om te voorkomen dat ze aan hechtingen knagen).

Ander voer geven kan ook helpen, vooral voer waar veel vezels in zitten. De dierenarts kan hierover adviseren. Ook kan een hondenkluifje van buffelhuid wel eens een goed alternatief bieden om op te knagen. Je moet ze dan wel eerst in warm water weken. Je kan er ook wat vissaus op doen om het aantrekkelijker te maken.

Werkt dit allemaal niet dan kan je alsnog een gedragstherapeut inschakelen. Die kunnen dan soms een tricyclisch antidepressivum voorschrijven. Het is echt niet goed voor een kat om dit soort dingen alsmaar te eten. Ook als het kleine dingetjes zijn. Zoals Cari al zei: als er ooit iets vast komt te zitten in de darmen o.i.d. dan ben je echt goed de pineut.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie