Superagressieve kitten

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Superagressieve kitten

Bericht door Uumie »

Hoi allemaal,

Ik weet dat ik er een tijd niet geweest ben, maar ik ben nu echt ten einde raad. Ik kan op het forum ook geen specifieke informatie vinden, dus vandaar dit berichtje.
In september hebben wij het kitten Charlie (toen 10 weken) geadopteerd uit een particulier nest. Alles ging in het begin goed, alleen eten was wat minder. Inmiddels is dat prima, maar...
Hij is enorm agressief. Hij 'speelt' met George en Morisson. In het begin ging dat leuk en prima, maar ineens, sinds een week of 2, is dat spelen meer en meer agressief geworden. Hij valt hen aan in het gezicht. George is een sul en doet weinig, maar Morisson blaast, gromt, slaat etc. Maakt totaal geen indruk op Charlie, helaas, en Morisson is zijn favoriete doelwit. Ik vind dit vreselijk om te zien, want Morisson is zó'n schat! :(
Mijn eigen handen zitten onder de bijt- en krabwonden. Hij is erg gefixeerd op handen, maar laatst klauwde hij me zelfs op mijn neus! Als hem iets niet bevalt, valt hij aan. Zo ook als je hem 'bestraft' door nee of uh of zijn naam te zeggen. Het is zover gekomen dat we de plantenspuit al hanteren, maar ook dat helpt maar even. Ook blazen (kattengedrag) werkt niet.

We zijn echt ten einde raad, want dit is absoluut niet leuk meer. Hebben we iets verkeerd gedaan in de opvoeding? Het loopt enorm de spuigaten uit en ik weet echt niet meer hoe ik dit aan moet pakken. :(

Alvast bedankt voor alle reacties!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Superagressieve kitten

Bericht door Zoeza »

http://www.weetjesoverkatten.nl/agressief.htm

Kijk eens hier, daar word je misschien wat wijzer van want zelf weet ik het ook niet
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Superagressieve kitten

Bericht door Elsa »

Zo zie je maar ook een kitten dat niet te vroeg is weggehaald bij de moeder geeft niet altijd de zekerheid dat het goed gaat. Blij toe dit ook eens te horen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Superagressieve kitten

Bericht door Cari »

Hoe is 't nou, Uumie? Misschien toch verstandig om hem eens na te laten kijken?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Superagressieve kitten

Bericht door sandy »

Hee dit bericht had ik gemist :eeh:
IK heb wel eens gelezen dat je zo'n kat als hij die bui krijgt even apart in een kamer moet zetten om af te laten koelen, dat schijnt te helpen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Superagressieve kitten

Bericht door JLC »

Elsa schreef:Zo zie je maar ook een kitten dat niet te vroeg is weggehaald bij de moeder geeft niet altijd de zekerheid dat het goed gaat. Blij toe dit ook eens te horen.
Het lijkt mij dat Uumie met deze opmerking niets kan.


Mijn katten vinden het leuk om met een hengel te spelen waar veertjes aan zitten. Wellicht vindt Charlie dat ook wel leuk en leidt het hem af.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Superagressieve kitten

Bericht door Zoeza »

Ik ben Zara en Zoë aan het laten wennen aan de 3 nieuwelingen. Vandaag een paar keer met de kleintjes met een stokje met veren gespeeld. Zara gaat om het hoekje zitten kijken. Af en toe het stokje haar kant op, dan speelt ze heel even op afstand mee, zodra er 1 van de 3 te dichtbij komt, gaat ze weer blazen. Maar ze komt wel steeds kijken en zit dan een beetje jaloers te kijken. 1 keer was ze per ongeluk met Amber aan het spelen tot ze het in de gaten had. :-P

edit: ik was vergeten erbij te zeggen dat je het met spelen kan proberen. Dan niet stoppen als ze nog flink bezig zijn maar rustig afbouwen.
Laatst gewijzigd door Zoeza op 15 okt 2009 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Superagressieve kitten

Bericht door Leonie89 »

he ik had dit ook helemaal gemist.. hoe gaat het nu Uumie??
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Superagressieve kitten

Bericht door Uumie »

Elsa schreef:Zo zie je maar ook een kitten dat niet te vroeg is weggehaald bij de moeder geeft niet altijd de zekerheid dat het goed gaat. Blij toe dit ook eens te horen.
Mooi dat ik je blij heb kunnen maken. :eangel:

Met Charlie gaat het inmiddels heel goed! Hij is flink aan het puberen, dus wil nog weleens de oudere katten bespringen. Soms vinden ze dat niet erg, soms krijgt hij een mep. Hoort er denk ik ook gewoon bij. Het is in ieder geval niet meer zo'n enorm gedoe als eerst, hij begint de anderen wat meer te respecteren (hij kan toch niet winnen haha). Hij is op 25 november gecastreerd, dus het is even afwachten hoe het gaat als de hormoontjes helemaal uitgeraasd zijn.
Hij is naar ons nog wel eens nukkig, als je hem bv. wilt verplaatsen als hij op schoot ligt wil hij nog weleens bijten. Maar als je nu nee zegt, laat hij vrij snel, en beschaamd, los. Dat heeft even geduurd, want tot zo'n maand geleden beet hij dan juist harder. De aanhouder wint blijkbaar. ;)
Verder is hij weer redelijk zoals het lieve kitten dat hij was toen hij net uit dat nestje kwam. Erg zeker van zichzelf, dus redelijk dominant. En ontdeugend, en DRUK! :shock: Maar daar is het een kitten voor he. ;)

Aan jullie tips hebben trouwens we veel gehad; we maken nu elke ochtend en avond (en als we vrij hebben ook in de middag) een kwartiertje vrij om met hem te spelen. Vindt-ie heerlijk, zeker met hengels en touwtjes. Na zo'n kwartiertje is hij echt kapot.
Verder gaat hij nog steeds aan een tuigje naar buiten. Als hij dan weer binnen is, is hij heel vrolijk en aanhankelijk. Gisteren kwam hij binnen en kreeg een wasbeurt van Morisson, zonder dat Charlie hem sloeg (wat hij eerst wel deed). Dat vind ik zeker een grote vooruitgang!
En als laatste belonen we hem voor goed gedrag door een paar brokjes te geven (hij heeft gevoelige darmen, dus snoepjes e.d. mag hij niet, helaas). En bij slecht gedrag is het of 'Charlie, NEE' zeggen, of oppakken, wegzetten en negeren. Hij begint hierdoor langzaam te leren wat braaf is en wat niet. ;)

PS: Late post ja, ik kan niet slapen... :shock:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Superagressieve kitten

Bericht door Umimeis »

HuH? Ik zie dit topic ook net pas.....

Verder sluit ik me aan bij de rest.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie