Broekklimmen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Bagheertje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2009 12:13

Broekklimmen

Bericht door Bagheertje »

Sinds kort heb ik een nieuwe kitten - Pippa - in huis (ik heb al een oudere poes - Dipsey - van 5 en een kat - Jelte - van 4 jaar, moeder en zoon).

Pippa klimt, denk ik, uit enthousiastme tegen mijn benen omhoog. Dat wil ik haar afleren, maar hoe? Ik pak haar dan in haar nekvel en zet haar weer terug op de grond. Maar ze lijkt het niet te snappen. Bovendien mauwt ze de hele dag door. 's Nachts ook, tenzij Dipsey bij haar is. Die ziet ze denk ik als moeder ofzo.

Dus hoe leer ik dat omhoog klimmen langs broekpijpen en leggings (pijnlijk) en dat mauwen af?
Iemand suggesties?

Groetjes,

Bagheertje
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Broekklimmen

Bericht door Admin »

Bagheertje,

Het afleren van het broekklimmen vereist alleen een consequente aanpak van jouw kant. Als het kitten in je broek hangt, pak het dan op (NIET aan het nekvel) en zet het op de grond. Geef het kitten daarna 10 minuten geen aandacht. Blijf dat volhouden en laat het nooit toe. Dan zul je zien dat het beestje het snel afleert. Katten zijn dieren die leren per associatie: baasje die thuiskomt van zijn werk betekent "eten", baasje trekt een laatje open waarin snoepjes liggen, baasje pakt een plantenspuit... dat zijn allemaal dingen die ze snel doorhebben.

Het afleren van ongewenst gedrag is consequent volhouden en tijdelijk onthouden van aandacht, zodat ze snel leren dat dat gedrag niet leuk is.

Het miauwen is moeilijker te achterhalen, daarvoor zou je er eerst een patroon in moeten herkennen zodat je weet wanneer hij het doet en waarom hij het doet. Dan pas kun je er misschien iets aan veranderen.
Overigens, als een kitten de hele dag door miauwt, betekent dat ook dat hij niet slaapt. Als hij niet veel slaapt heeft hij teveel energie. Een uurtje met hem spelen per dag, of speelgoed geven waar hij achteraan kan rennen, zal al een boel schelen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Broekklimmen

Bericht door Cari »

Ik heb toevallig hier ook kittens die het ineens heel leuk vonden om langs mijn broek omhoog te klimmen. Ik ben daar heel makkelijk in: flink met je been schudden zodat ze eraf vallen. Als dat niet werkt, er afvegen. Niet leuk, want ze vallen, maar ze hebben het bliksemsnel door :grin: . Het geen aandacht geven als ze er al af zijn, heeft geen zin, dat snappen ze niet, ze doen op dat moment immers niets verkeerds meer.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Broekklimmen

Bericht door Sannie_xx »

Ja, Mouse deed dat ook erg. Pijnlijk ook :???:
Ik heb Zooey's methode gebruikt - die blaast tegen Mouse als hij iets doet wat ze niet leuk vind. Dus dit doe ik ook :lol: Daarna inderdaad even geen aandacht meer geven. Vijf minuten werken bij Mouse al goed - dat vind hij echt heel erg. Mauwen enzo (ja, zelfs die vijf minuten vind ik dan moeilijk.....)
Maar hij doet het nou niet meer. Heel soms in een enthousiaste bui. Maar hij weet dat het niet mag, want hij schrikt duidelijk zelf als hij dat doet en springt er dan meteen alweer af - 'oeps! Dat mocht niet!'
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Broekklimmen

Bericht door Umimeis »

Sannie_xx schreef:Ja, Mouse deed dat ook erg. Pijnlijk ook :???:
Ik heb Zooey's methode gebruikt - die blaast tegen Mouse als hij iets doet wat ze niet leuk vind. Dus dit doe ik ook :lol:
Dat deed ik ook bij Sam :lol: , had ik ook van Flea nageaapt. En het hielp ook nog!
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Broekklimmen

Bericht door Sannie_xx »

Ja grappig toch? Je leert nog eens een beetje 'kats' spreken van twee of meer katjes om je heen ;)
Maar ik zie dat dit ook is hoe mamapoes het bij haar kittens doet als ze ergens niet van gediend is. In eerste instantie blazen en dan geirriteerd weglopen - ze moet dan ook even niks meer van ze weten. En kittenlief kijkt haar beteuterd na.
Als ze niet op blazen reageren wordt er wel een tik uitgedeeld, maar dit stuk ga ik haar niet nadoen; daarvoor zijn mensentikken te verschillend van kattentikken, denk ik. Zou niet willen dat hij bang zou worden van mijn handen.
Dat is hij nu in ieder geval niet, alhoewel hij er wel heel hard voor kan wegrennen - als hij weet dat hij iets niet mag, aan de bank krabben bijvoorbeeld, en ziet dat ik hem aan de krabpaal ga zetten. *ruuuuuun!!!* (en dan heel snel weer terug naar de bank :lol: )

Overigens, het aan mijn blote been hangen heb ik ook eens gehad. Dat was niet grappig :-( Enorme haal in mijn been. Maar ik gilde toen ook echt van schrik/pijn, dus dat heeft ie echt nooit meer gedaan. Gelukje bij een ongelukje dan maar weer. Nou krijg ik alleen nog zachte pootjes tegen mijn blote benen - want aanraken moet wel altijd eventjes, vind ie :grin:
Plaats reactie